🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 # نهج البلاغه # خطبه اول (جلسه۸)
🔶 فراز سوم ( شگفتی آفرینش انسان ) :
ثُمّ نفخ فيها مِنْ رُوحِهِ فمثُلتْ اِنْساناً ذا اذْهان يجيلُها، و فِكر يتصرّفُ بِها، و جوارِح يخْتدِمُها، و ادوات يقلِّبُها، و معْرِفة يفْرُقُ بِها بين الْحقِّ والْباطِلِ و الاْذْواقِ والْمشامِّ والاْلْوانِ و الاْجْناسِ، معْجُوناً بِطينةِ الاْلْوانِ الْمُخْتلِفةِ، و الاْشْباهِ الْمُؤْتلِفةِ، و الاْضْدادِ الْمُتعادِيةِ، و الاْخْلاطِ الْمُتباينةِ، مِن الْحرِّ و الْبرْدِ، و الْبِلّةِ و الْجُمُودِ، و الْمساءةِ و السُّرُورِ.
🔸🔸🔸🔸
💠ترجمه خطبه اول
🔶فراز سوم :
سپس از دم خود بر آن ماده شكل گرفته دميد تا به صورت انساني زنده درآمد داراي اذهان وافكاري كه درجهت نظام حياتش به كار گيرد، واعضايي كه به خدمت گيرد، و ابزاري كه زندگي را بچرخاند، و معرفتش داد تا بين حق و باطل تميز دهد و مزه ها و بوها و رنگها و جنسهاي گوناگون را از هم بازشناسد، در حالي كه اين موجود معجوني بود از طينت رنگهاي مختلف، و همسانهايي نظير هم، و اضدادي مخالف هم، و اخلاطي متفاوت با هم، از گرمي و سردي و رطوبت و خشكي و ناخوشي و خوشي.
🔸🔸🔸🔸
💠 ادامه خلقت انسان :
🔶و اسْتأْدي اللّهُ سُبْحانهُ الْملائِكة وديعتهُ لديهِمْ، و عهْد وصِيتِهِ اِليهِمْ فِي الاِْذْعانِ بِالسُّجُودِ لهُ، و الْخُشُوعِ لِتكرِمتِهِ، فقال سُبْحانهُ: «اسْجُدُوا لاِدم. فسجدُوا اِلاّ اِبْليس» اعْترتْهُ الْحمِيةُ، و غلبتْ عليهِ الشِّقْوةُ، و تعزّز بِخِلْقةِ النّارِ، و اسْتهْون خلْق الصّلْصالِ. فاعْطاهُ اللّهُ النّظِرة اسْتِحْقاقاً لِلسُّخْطةِ، و اسْتِتْماماً لِلْبلِيةِ، و اِنْجازاً لِلْعِدةِ، فقال: «اِنّك مِن الْمُنْظرين اِلي يوْمِ الْوقْتِ الْمعْلُومِ».
💠ترجمه:
🔶 خداونداز فرشتگان خواست به اداي امانتي كه نزد آنان داشت، و وفا به عهدي كه به آنان سفارش كرده بود در انجام سجده بر آدم و فروتني براي اكرام به او اقدام نمايند، در آنوقت به فرشتگان گفت: «بر آدم سجده كنيد. همگان سجده كردند جز ابليس» كه غرور و تكبر او را گرفت، و بدبختي بر او چيره شد، و به آفريده شدنش از آتشْ احساس عزت و برتري نمود، و بهوجود آمده از خاك خشكيده را پست و بي مقدار شمرد. خداوند هم او را براي مستحق شدنش به خشم حق، و به كمال رساندن آزمايش و به انجام رسيدن وعده اش مهلت داد، به او گفت: «تو از كساني هستني كه تا وقت معين مهلت در اختيار آنان است》
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه # شرح خطبه اول(جلسه۸)
🔶 در ادامه شرح خطبه اول فراز سوم ( خلقت انسان)
🔴امام علی علیه السلام در بخش شگفتی های خلقت انسان ، پس از اشاره به اینکه خداوند متعال برای خلقت انسان از خاک های گوناگون در هم آمیخت و آن را رطوبت داد و سپس مالید تا از گِلی مرطوب پدید آمد ، فرموده اند :
🔸"ثُمَّ نَفَخَ فیها مِن روحِهِ
فمثُلتْ اِنْساناً ذا اذْهان يجيلُها، و فِكر يتصرّفُ بها"
🔸استادبزرگواردر شرح این فراز می فرمایند: "ثُمَّ" در این جا بیانگر فاصله بین آماده شدن جسم و دمیده شدن روح است . همه عُقلای عالم قبول دارند که انسان موجودی است صاحب روح و هیچ کس روح را انکار نکرده است ؛ اما آن چه محل اختلاف بین افراد و مکاتب گوناگون است ، این است که منشأ روح کجاست ؟! آیا منشأ مادى دارد یا ماورائی ؟! آیا از درون جسم انسان جوشیده یا از بیرون به آدمی ملحق شده است ؟!
این جاست که دیدگاه ها متفاوت می شود و نظرات مختلفی ابراز شد.
قرآن کریم در آیات متعدد براین نکته تأکید فرموده است که :
روح آدمی امری است الهی و رَبّانی و ملکوتی ، و برای این که این مطلب را به ما نشان دهد اضافه تشریفیه به کار برده است . می فرماید: "روحی" یعنی روحِ من.
در آیه ۲۹ سوره مبارکه حجر آمده است :
💢فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ
《پس چون او را معتدل و آراسته گردانم و از روح خود در او بدمم، برای او سجده كنان بیفتید. 》
این که خداوند فرموده است " روحی" (روح من) نه اینکه روحِ خدا در او دمیده شده باشد بلکه آن قدر ارزشمند است که خداوند می فرماید : روحِ من ، کمااینکه می فرماید: بیتِ من.
پس این روح ، ربّانی است . (منظور اضافه مِلکی نیست وگرنه همه چیز از خداست) ▫️حالا باید بفهمیم چگونه این روح ربّانی به انسان اضافه شده است ؟!
نظر فلاسفه این است که روح را حاصل حرکت جوهری در آدم می دانند ، شاید در مورد نفس نباتی یا حیوانی این گونه باشد اما اگر این نفس ناطقه (به تعبیر فلاسفه) ویا روح (به تعبیر قرآن و روایات) را بخواهیم حاصل این حرکت بدانیم ، قابل تأمل است.
خداوند می فرماید:
"ثُمَّ نَفَخَ فیها مِن روحِه " این روح دیگر از جانب من دمیده شد.
این همان روحی است که توسط جناب جبرئیل بر
مریم دمیده شدو عیسی متولد گشت.
▫️نکته :این روح انسانی در آیات و روایات با همین تعبیر روح به کار رفته است و برای حیوان نفس به کار می رود.
🔶فرموده اند : خداوند از روح ملکوتی در انسان دمیده است.
آثار و برکاتی با دمیدن این روح بر انسان مترتب شده است. که حضرت برمی شمرند.
با توجه به اینکه تا بحال تعاریف زیادی برای انسان شده است ، به عنوان مثال: مارکسیست ها می گویند: انسان حیوانی ابزار ساز است . فلاسفه می گویند : انسان ، حیوانی در حال اندیشه است .
در واقع ، انسان با روح الهی این قدرت را پیدا می کند که از ابزار استفاده کند و یا اینکه انسان فقط در حال اندیشه نیست ، بلکه دریافت های دیگری هم دارد .
🔶حضرت می فرمایند : انسان صاحب فکری است که می تواند با آن تصرف کند . انسان صرفاً موجود خیال باف یا صاحب اندیشه یا ابزار ساز نیست بلکه صاحب معرفت است که حاصل اندیشه نیست.
خداوند همان وقت که روح را در انسان دمید ، انسان صاحب ویژگی هایی شد :
صاحب قوه خیال شد (می تواند تصورات داشته باشد)، دارای ذهن برای تصورات و فکری برای اندیشیدن و اعضاء و جوارح برای به خدمت گرفتن ، این جوارح در خدمت "فکر" است نه غرایز و شهوات . این معرفت ، فطری است و با تعلیم حاصل نمی شود.این قدرتی است که خداوند به انسان داده برای تشخیص بین حق و باطل. و همچنین انسان در جهان محسوسات طعم های مختلف و بوهای گوناگون و رنگها و اجناس را ازهم تشخیص می دهد . همچنین امام اشاره به ترکیبی از نیروهای متضاد و اخلاط مختلف ، از حرارت و برودت ورطوبت و یبوست(کمبودآب بدن) دارند.
👌نکته کلی این قسمت : انسان به واسطه روح ربّانی که دراو دمیده شده ، صاحب معرفتی شده که بتواند حق و باطل را تشخیص دهد.
🔸🔸🔸🔸🔸
🔶توضیح فراز بعد: "اِستَأَدی" طلب وعده کردن.
یعنی خداوند قبلاً مسئله تکریم آدم را با فرشتگان در میان گذاشته بود.و خداوند خواست تا فرشتگان به آن عهد عمل کنند و در برابر آدم سجده کنند . همه سجده کردند مگر ابلیس که خودداری کرد. او آتش را بالاتر از خاک دانست اما غافل بود از اینکه این خاک با روح ربانی درآمیخته است و یک خاک معمولی نیست . و در امتحان مردود شد. باز خداوند به او مهلت داد تا آزمایشات الهی را به پایان برساند . وشیطان به واسطه تَمَرُّد از امر خداوند رانده شد وگرنه اوهم همچون فرشتگان دیگر امتیازاتی داشت .
( در تعریف اضافه تشریفیه)
اضافه در "روحی" و "بیتی" را اضافه تشریفیه مینامند زیرا این اضافه برای بیان ملکیت نیست نخواسته بفرماید خانه ملک من یا روحی که متعلق به من بود بلکه برای شرف بخشیدن به روح یا خانه فرموده است روحی و بیتی.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
#سلام_امام_زمانم❤
امروز را بـایادتوآغازميڪنم
ڪہ صاحب زمـاني
همـہ لحظہ هایـم متعلـق بـہ توست.
هـرروز
خـدا را هزارمرتبـہ شڪرميڪنم
ڪه یڪ روزبـہ روزرسیدڹ تو
نزدیڪتر شده ام
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
🌺
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•
🔴🔰 اهل استقامت در مسیر حق
🎙 #رهبر_معظم_انقلاب :
🔹️ پیغمبر(ص) به مجرّد این که وارد مدینه شد، کار [خود] را شروع کرد. از جمله شگفتیهای زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، یک لحظه را هدر نداد.
✅ دیده نشد که پیغمبر از فشاندن نور معنویّت و هدایت و تعلیم و تربیت لحظه ای باز بماند. بیداری او، خواب او، مسجد او، خانه ی او، میدان جنگ او، در کوچه و بازار رفتن او، معاشرت خانوادگی او و وجود او هرجا که بود درس بود. عجب برکتی در چنین عمری وجود دارد!
#مـُحـَــمـَّــدرســـولاللهﷺ