"هفتم: منظور از حفظ شده، حفظ کردن مؤمنین باشد که این امانت را در دل قرار دادند ومعرفت وشؤون امامان (علیهم السلام) را به سینه ها سپردند، واین امانت را از اذیت معاندین حفظ کردند با به کار بستن دستوراتشان در خفا وتقیه پسندیده در مقابل دشمنان که هم از مقاصد واغراض فاسد وپلید بد خواهان وهم از فراموشی آثار ارزنده، آنان را حفظ نمودند، وبا جسم وجان واموال وفرزندان، از ایشان پاسداری ومحافظت کردند. واینان هستند که امام صادق (علیه السلام) درباره شان فرموده: فرد بسیار روایت کننده حدیث ما که دل های شیعیان ما را استوار می سازد از هزار عابد بهتر است(۸۴۹).
و ان شاء الله تعالی در بخش هشتم کتاب به حد کافی اخبار این باب را خواهیم آورد.
هشتم: این که مراد از امانت محفوظ یعنی: آن که خداوند در حفظ ورعایت خویش قرار داده است که هیچ کس نمی تواند قدرشان را پایین آورد، یا از آن منزلت های رفیع وبرجسته ای که خداوند برای آنان اختصاص داده، ایشان را بر کنار سازد، ویا شؤون ومقاماتشان را سلب نماید، که هرچه جباران وستمگران کوشش کردند که نور الهی را خاموش سازند خداوند درخشندگی اش را بیشتر کرد."
"و فرق بین این معنی ومعنی اول وچهارم این که: در وجه اول مقصود حفظ بودن از معدوم ومنتفی شدن ونابودی است که دشمنان وکاهنان بارها قصد نابودی آنان را داشتند، ودر پی کشتن ایشان بر آمدند. ومراد از معنی چهارم، محفوظ ماندن از زیان معاندین وغاصبین است، زیرا که امامان ما (علیه السلام) با همه دشمنانی که همراه داشته وبر اطراف زمین مسلط بوده اند، دشمنان نتوانسته اند نسبت بدی به ایشان بدهند یا با دروغ پردازی هایشان برای امامان (علیهم السلام) منقصتی بسازند.
البته، گروهی از ناصبی ها - لعنهم الله تعالی - به آنان دشنام می داده وسب وشتم می کرده اند، ولی کار ناروایی به آن ها نسبت نداده اند، واین مطلب با آنچه ذکر گردید منافاتی ندارد، بلکه دشمنان هم به فضل وبرتری وعظمت وبزرگواری امامان (علیهم السلام) اذعان واعتراف کرده اند، بلکه کتب علمای مخالفین از فضایل ائمه اطهار (علیهم السلام) آکنده است.
و منظور از این معنی هشتم آن است که خداوند متعال امامان (علیهم السلام) را حفظ فرموده از پایین آوردن مقام آن ها توسط افرادی از قبیل زید بن الحسن وعبد الله افطح ومحمد بن عبد الله که ادعای مهدویت نمود، وجعفر کذاب که در صدد نشستن بر جایگاه رفیع امامت گردید، وامثال این ها که مقامی را که خداوند به امامان (علیهم السلام) اختصاص داده مدعی شدند، وخداوند دروغ آنان را آشکار ساخت ومعجزات وعلوم وبرتری مقام امامان بر حق (علیه السلام) را بر مردم ثابت نمود، وبدین ترتیب بینی مفتریان ومدعیان دروغگو را به خاک مالید."
"نهم: این که معنی محفوظ، مخصوص باشد، چنان که در قاموس گفته: برای خود حفظ کرد یعنی: مخصوص خود گردانید(۸۵۰)، پس معنی عبارت امانت محفوظ بنابراین وجه چنین است، خداوند (عزّ وجلّ) امامان (علیهم السلام) را برای خویش ساخته وآنان را به کرامت خود اختصاص بخشیده ودر دنیا ایشان را نزد خلق به امانت نهاده است.
مؤید این وجه روایتی است که از امیر المؤمنین علی (علیه السلام) آمده که: نحن صنایع ربنا والخلق بعد صنایع لنا(۸۵۱)؛ ما ساخته شدگان پروردگارمان هستیم وآفریدگان، دست پرورده ما می باشند.
و در توقیع شریف روایت شده در احتجاج(۸۵۲) صنایعنا می باشد - بدون لام - چنان که در بخش سوم کتاب معنایش گذشت.
و نیز مؤید این وجه است حدیثی قدسی که در بعضی از کتاب های معتبر، مروی است که خداوند (عزّ وجلّ) خطاب به پیغمبرش (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: اشیاء را به خاطر تو آفریدم وتو را برای خودم خلق کردم(۸۵۳)...........
🌹💫🌹💫🌹💫
🔰قسمت 6⃣0⃣1⃣
1.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر روز جمعه صلوات برمحمد آل محمد است
#منتظران_ظهور
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🔹💠🔸 مروری بر اعمال عصر جمعه 🔸💠🔹
1⃣ صلوات ضراب اصفهانی
2⃣ دعای غیبت
3⃣ صد مرتبه سوره قدر
4⃣ صلواتی جهت دفع بلا در عصر جمعه
5⃣ دلیل دلگیرهای عصرهای جمعه
6⃣ دعای سمات
7⃣ زمان استجابت دعا در عصر جمعه
🔹🔸💠🔸🔹💠🔹🔸
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
www.ziaossalehin.ir | ضیاءالصالحین014-Mogaddam-Javad-www.ziaossalehin.ir-Imam-Zaman-1400.mp3
زمان:
حجم:
5.05M
ا لتماس دعای فرج🍂🍁🍂
مناجات مهدوی ای یوسف زهرا سلام | جواد مقدم
🍂🍁🍂..
🍂🍁🍂
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr