🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۱۹# جلسه ۵۴ # بخش ۱
🔘 مقدمه بحث :
در توضیح زمان و شرایط ایراد این خطبه به نقل از مرحوم سید رضی آمده است که :
زمانی امیرالمؤمنین علیهالسلام بر منبر مسجد کوفه مشغول سخنرانی بودند که شخصی به نام " اشعث بن قیس" در میان سخنان آن حضرت اعتراض کرد و گفت : سخنان شما علیه خود شماست ؛ نه به سودتان !
( در مورد سخنان حضرت در آن مجلس ، مسلم و مشخص نیست که چه بوده است .
• برخی گفته اند فرمایشاتی از پیامبر اکرم درمورد ارتباط و اتحاد و حقوق متقابل مسلمانان بر همدیگر را مطرح می فرمودند .
• برخی هم گفته اند که سخنان آن روز حضرت در مورد ماجرای حَکَمیت و جنگ صفین صحبت می کردند .)
البته چون نظرات متفاوت است بهتر است پیگیر محتوای سخنان نباشیم که دچار گمانه زنی🤔 در آن مورد نشویم .
مسأله مهم در اینجا دو چیز است :
○یکی اینکه اشعث را بشناسیم ( چون سخنان حضرت در این خطبه مستقیماً خطاب به اشعث گفته شده و بسیار تند هم هست)
○ دیگر اینکه علت برخورد تند امام با اشعث را بدانیم .
🎙امام خطبه را اینگونه آغاز
می فرمایند :
✨قاله للأشعث بن قيس و هو على منبر الكوفة يخطب، فمضى في بعض كلامه شيء اعترضه الأشعث فيه، فقال: يا أمير المؤمنين ، هذه عليك لا لك، فخفض عليه السلام إليه بصره ثم قال: مَا يُدْرِيكَ مَا عَلَيَّ مِمَّا لِي عَلَيْكَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ لَعْنَةُ اللاَّعِنِينَ حَائِكٌ ابْنُ حَائِكٍ مُنَافِقٌ ابْنُ كَافِرٍ وَ اللَّهِ لَقَدْ أَسَرَكَ الْكُفْرُ مَرَّةً وَ اَلْإِسْلاَمُ أُخْرَى فَمَا فَدَاكَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُكَ وَ لاَ حَسَبُكَ وَ إِنَّ امْرَأً دَلَّ عَلَى قَوْمِهِ السَّيْفَ وَ سَاقَ إِلَيْهِمُ الْحَتْف لَحَرِيٌّ أَنْ يَمْقُتَهُ الْأَقْرَبُ وَ لاَ يَأْمَنَهُ الْأَبْعَدُ.
قال السيد الشريف : يريد عليه السلام أنه أسر في الكفر مرة و في الإسلام مرة.
و أما قوله: دل على قومه السيف: فأراد به حديثا كان للأشعث مع خالد بن الوليد باليمامة غر فيه قومه و مكر بهم حتى أوقع بهم خالد و كان قومه بعد ذلك يسمونه عرف النار و هو اسم للغادر عندهم✨
2⃣ توضیحات تکمیلی :
📝درباره شخصیت اشعث بیشتر بدانیم
▪اشعث کیست ❓
منافق درجه یک یا رئیس منافقان در زمان امیرالمؤمنین علیهالسلام است .
شارحینی مانند ابن ابی الحدید ضمن اقرار به این مطلب که اشعث منافق بوده ، او را با سرکرده منافقان زمان پیامبر مقایسه کرده اند .
در دوران پیامبر معروف بود " عبدالله بن اُبَی" رئیس منافقان بود که یکی از نافرمانی هایش این بود که در ماجرای جنگ احد تا نیمه راه آمد و بعد با ۳۰۰ نفر باز گشت و پیامبر را تنها گذاشت .
در مورد اشعث هم گفته اند اینگونه بوده و اینچنین نقشی داشته است . او هم در جنگ صفین سبب شد اصحاب حضرت تن به حَکَمیت بدهند و از فرمان حضرت در ادامه جنگ شانه خالی کنند . او حتی پنهانی با معاویه و سپاهش ارتباط داشت .
📌پیشینه اشعث بن قیس :
او در اواخر عمر پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) با تعدادی از افراد قبیله اش ( قبیله بنی کنده) خدمت پیامبر رسید و اسلام آورد . بعد از رحلت پیامبر ، مرتدّ شد ( در زمان ابوبکر) ابوبکر سرداری را برای مبارزه با او می فرستد ( خالدبن ولید یا زیاد بن لُبَید)
[ در اینکه آن سردار چه کسی بوده ، اختلاف نظر وجود دارد . مرحوم سید رضی ، خالد را بیان کرده است . برخی از مورخین نظرشان بر زیاد بن لبید بوده است.]
در زمان ابی بکر جنگ های رَدّه را داشتیم که در مبارزه با مرتدّین ( خارج شدگان از دین) بود .
( شاید گروههایی از اینان صرفاً در اعتراض به روی کار آمدن ابی بکر از دین خارج شدند . چون انتظار داشتند علی بن ابیطالب روی کار بیاید .) اشعث هم جزء همین مرتدّین بعد از رحلت پیامبر(ص) بود . وقتی سردار اسلام به قبیله او حمله می برد ، اشعث برای خودش و ده تن از نزدیکان و همراهانش امان نامه طلب می کند و به طور ضمنی به آن سردار می فهماند که در صورتی که به آنها امان دهد ، قبیله اش را تسلیم می کند .( یعنی خیانت به قبیله خودش) و همینطور هم می شود و آن ده نفر دستگیر و حدود ۸۰۰ نفر از قبیله کشته می شوند . به خاطر این خیانت ، قبیله اش به او می گفتند : " عُرف النار" یعنی شعله آتش .
البته پس از دستگیری و آوردنش به مدینه ، ابی بکر او را می بخشد ( کسی نمی داند از چه بابی او مورد بخشش ابی بکر قرار گرفت) و خواهر نابینایش ( امّ فَروه ) را هم به عقد او در می آورد و اشعث از ام فروه صاحب چند فرزند می شود که یکی از آنها " جعده " است که همسر امام حسن مجتبی علیهالسلام و عامل قتل ایشان می شود . یکی دیگر از فرزندانش هم " محمدبن اشعث " است که در ماجرای دستگیری مسلم نقش داشت و بعد هم در کربلا در سپاه دشمنان امام حسین علیهالسلام قرار می گیرد . اشعث در ماجرای شهادت امیرالمؤمنین با ابن ملجم هم به نحوی همکاری داشت . ( خود
ش در قتل علی علیهالسلام و دخترش در قتل امام حسن علیهالسلام و پسرش در قتل امام حسین علیهالسلام نقش بسزایی داشتند)⬅️ شجره خبیثه
⁉️ یک سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که چگونه با شناخت شخصیت منافق اشعث ، امام حسن علیهالسلام دختر او یعنی " جعده" را به همسری برگزیدند ؟
در پاسخ به این سوال گفته می شود ، در آن زمان انگیزه های همسر گزینی بسیار ساده بوده است و مثل حالا اینقدر با حساسیت و دقت انجام نمی شد . مثلا انگیزه های چون تنهایی خانم ، شرایط اجتماعی و ...
به هرحال از اول که قاتل نبوده و بعداً تغییر رویه داده است . البته قابل ذکر است امام از جعده فرزندی نداشتند .
امام حسن از عاقبت این ازدواج آگاهی داشتند اما قرار نیست آنها از علومشان برای مسائل جاری زندگی کمک بگیرند .
📌سوء سابقه اشعث قبل از اسلام :
زمانی که پدرش( قیس) توسط یکی از قبایل عرب کشته می شود ، او قبیله بنی کِندِه را بسیج می کند برای انتقام خون پدرش . آنها اشتباهاً به قبیله دیگری حمله می کنند و در این جنگ اشعث اسیر می شود و چون پول و سرمایه ای نداشته تا فِدیه ( صد شتر) بدهد و خون خود را بخرد ، نزدیکانش مجبور به گدایی می شوند تا بتوانند این شتر ها را تهیه کنند و جان او را نجات دهند .
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۱۹ # جلسه ۵۴ # بخش ۲
✨قاله للأشعث بن قيس و هو على منبر الكوفة يخطب، فمضى في بعض كلامه شيء اعترضه الأشعث فيه، فقال: يا أمير المؤمنين ، هذه عليك لا لك، فخفض عليه السلام إليه بصره ثم قال: مَا يُدْرِيكَ مَا عَلَيَّ مِمَّا لِي عَلَيْكَ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ لَعْنَةُ اللاَّعِنِينَ حَائِكٌ ابْنُ حَائِكٍ مُنَافِقٌ ابْنُ كَافِرٍ
🔶 ترجمه خطبه :
سخنی که حضرت به اشعث بن قیس فرمودند در حالیکه بر منبر مسجد کوفه بودند و خطبه می خواندند . در بین سخنانشان مطلبی را فرمودند که اشعث اعتراض کرد و گفت : ای امیر مؤمنان ! این سخنان به ضرر شماست نه سودتان .
امیرالمؤمنین علیه السلام زیر چشمی به او نگاه کردند و سپس فرمودند :
تو چه می فهمی که چه چیزی به ضرر من است و چه چیزی به سود من است .
خدا تو را لعنت کند و لعنت کنندگان تو را لعنت کنند . ای بافنده ی پسر بافنده ! ای منافق فرزند کافر !
⭕️ توضیحات تکمیلی :
🔻توجه داشته باشید که " لعنت" فحش و ناسزا نیست ( یعنی قباحت لفظی ندارد) فحش کلمه ای است که هم به لحاظ لفظی زشت است و هم بار معنایی خوبی ندارد . اما "نفرین و لعنت" دعای علیه کسی است . خداوند هم در قرآن ، منافقین را لعن فرموده است . اشعث هم منافق بود و همه می دانستند .
🔻اشعث رئیس قبیله کنده بوده و روی افراد قبیله اش نفوذ داشته . گاهی کارهایی هم کرده بود به نفع سپاه امام ( مثل وقتی که در جنگ صفین معاویه آب را بر روی سپاه علی علیهالسلام بست او فرمانده گُردانی بود که آب را پس گرفت ) پس باید چهره واقعی او آشکار می شد که مردم او را بهتر بشناسند که بعد از اتمام حجت امیرمؤمنان ، دیگر کسی پیرو اشعث نباشد .
🔻حائک ابن حائک ( بافنده ی پسر بافنده) یعنی چه ؟!
البته شغل آنها بافندگی بوده است ؛ اما اینکه امام او را اینگونه خطاب می فرمایند ، به این دلیل بوده که امام آنها را دروغ باف به شمار می آورده اند . احتمالا پدرش هم اینگونه بوده که با دروغ پردازی جامعه را به هم می ریخته اند .
در ادامه می فرمایند :
✨وَ اللَّهِ لَقَدْ أَسَرَكَ الْكُفْرُ مَرَّةً وَ اَلْإِسْلاَمُ أُخْرَى ✨
🔶 ترجمه :
به خدا قسم یکبار کفر تو را اسیر کرد( ماجرای خونخواهی پدرش که در صفحه قبل آمد) و یکبار اسلام ( ماجرای ارتدادش و اسارتش توسط سردار ابی بکر)
✨فَمَا فَدَاكَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُكَ وَ لاَ حَسَبُكَ ✨
🔶 ترجمه :
ولی در هیچ کدام از این دو اسارت نه مالت تو را نجات داد و نه حَسَب و نَسَبت .
✨وَ إِنَّ امْرَأً دَلَّ عَلَى قَوْمِهِ السَّيْفَ وَ سَاقَ إِلَيْهِمُ الْحَتْف لَحَرِيٌّ أَنْ يَمْقُتَهُ الْأَقْرَبُ وَ لاَ يَأْمَنَهُ الْأَبْعَدُ.✨
🔶 ترجمه :
همانا شخصی که لبه تیز شمشیر( دشمن) را به سمت قوم خودش هدایت کند و مرگ را به سویشان سوق دهد ، سزاوار است که خویشاوندانش او را دور کنند ( قطع ارتباط کنند ) و بر او خشم( مُقت) بگیرند و دیگران هم او را امان ندهند .
گوشه ای از تاریخ زندگی اشعث برای شما بازگو شد و با این مقدمه معلوم شد که چرا حضرت در این خطبه اینگونه او را معرفی می فرمایند .
این بار اول نبود که اشعث اینطور جسارت می کرد ، کما اینکه آخرین بارش نیز نبود . اگر حضرت در برابر این جسارت اشعث سکوت می کردند ، یا اغماض می فرمودند ، افراد دیگری هم پیدا می شدند که حرف اشعث را تأیید کنند . اشعث به نیّت کوباندن امیرالمؤمنین علیهالسلام ، شمشیر زبانش را بکار گرفته بود ؛ پس حضرت باید چهره منافق او را برای مردم برملا می کردند تا در تاریخ ثبت شود که او کیست و دشمن
علی شناخته شود . احتمالاً اشعث فکر نمی کرد که امیرالمؤمنین این ماجراها را در موردش می دانند و همین امر اشعث و افرادی مثل او را سر جایش نشاند .
⁉️ یک سوالی که مطرح می باشد این است که چرا امیرالمؤمنين علیهالسلام همه منافقین را رسوا نمی فرمودند ؟
در پاسخ باید گفت ، اولاً در اسلام قصاص قبل از جنایت جایز نیست. ( شاید هم اکنون در برخی از کشورهای همسایه ما باشند دولتهایی که به طرز خیلی مرموزی مخالفین خود را از پای در می آورند و ظاهرشان چیزی را نشان نمی دهد )
اما بعد از ارتکاب تخلف چرا آنان را طرد و یا زندان و شکنجه نمی کردند ؟!
برای اینکه هدف آن بزرگواران فقط حکومت کردن نبوده ، بلکه حکومت و دین و قرآن همه وسیله برای ساخته شدن مردم است. مردم هم باید آزادانه و از روی اختیار ساخته بشوند . برای اینکه مردم ساخته شده و ترقی و تعالی پیدا کنند ، باید امتحان شوند . بنابراین منافقین مثل شیطان هستند . همان فلسفه ای که ایجاب می کرد خداوند شیطان را از میان برندارد ، همان فلسفه ایجاب می کند جز در موارد خاصی با منافقین هم برخورد آنچنانی نکنند . هرجا رودررو می شدند ، با آنها می جنگیدند و وقتی پنهانی کار می کردند ، همچون شیطان که خداوند مهلت داده به او ، ائمه معصومین هم به منافقین مهلت می دادند .
🍃والسلامعلیکم ورحمة اللهوبرکاته🍃
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
#جلسه_پنجاه_و_چهارم
💠 نهج البلاغه # خطبه ۱۹
🍃جناب استاددکتر شهاب الدین ذوفقاری🍃 متن سخنرانی👇👇
☘💚☘💚☘💚☘
بسمالله الرحمن الرحیم
باسلام و صبح بخیر🌹
روزمان را آغاز می کنیم با سَلام بَر حضرات معصومین 💚
☘الْسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اَللّه صلی الله علیه وآله وسلم
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمیرَاَلْمؤمِنین
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ اَلزَهْراءُ
اَ☘لسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَسَنَ بنَ عَلیٍ اَلمُجْتَبی
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُسَینَ بنَ عَلیٍ سَیدَ اَلشُهَداءِ
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَلیَّ بنَاَلحُسَیْنِ زینَ اَلعابِدینَ
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَ بنَ عَلیٍ اَلباقِرُ
☘السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَعْفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ اَلصادِقُ
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُوسَی بنَ جَعْفَرٍ اَلکاظِمُ
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاعَلیَّ بنَمُوسَیاَلرِضَا اَلمُرتَضی
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدٍ بنَ عَلیٍ اَلجَوادُ
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَلیَّ بنَ مُحَمَّد اَلهادی
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَسَنَ بنَ عَلیٍ اَلعَسْکَری
☘اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقیَةَ اللَّه، یا صاحِبَ اَلزَمان السلام علیکم جمیعا وَ رَحْمَةَ اَللّهِ وَ بَرَکاتِهِ
☘السلام علی الملائکه المقربین والانبیاء والمرسلین و الصدیقین و الشهداء والصالحین والمومنین والمومنات السلام علیکم جمیعا و رحمه الله وبرکاته
💚☘💚☘💚☘💚
AUD-20211231-WA0017.mp3
788.3K
🌷🌷
*🌷به رسم ادب🌷*
*روز خود را با صلوات بر تو آغاز میکنم*
*روزم بــه نـام تــ❤️ـــو مـــادر*
*✨🌹اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ*
*✨🌹اَللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها*
*✨🌹 اَللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلام.*
*تا ابد اين نکته را انشا کنيد🌹*
*پاي اين طومار را امضا کنيد🌹*
*هر کجا مانديد در کل امور🌹*
*رو به سوي حضرت زهرا کنيد🌹*
🌷 *اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج* 🌷
🌷🌷
AUD-20220113-WA0010.
2.43M
❄️❄️❄️❄️❄️
*☆ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ☆*
*♡دعای عهد♡*
❄️❄️❄️❄️❄️
*☆ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ ☆*
*♡دعای عهد♡*
*💠اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ،💠 وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ،💠 وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ،💠 وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ،💠 وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ،💠 وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، 💠وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ،💠 وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ،💠 یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، 💠وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، 💠یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ،💠 وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، 💠یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ،💠 یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ.💠*
*اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ،💠 صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ،💠 عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ* *الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها،💠 سَهْلِها وَ جَبَلِها، 💠وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، 💠وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ،💠 وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ.💠 أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا،💠 وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، 💠لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً.💠 اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، 💠وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ،💠 وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.💠*
*اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، 💠فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى،💠 شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى،💠 مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى.💠 اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ،💠 وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، 💠وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ،💠 وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، 💠وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، 💠وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ،💠* *فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ:💠 ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، 💠فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک💠َ*
*حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، 💠وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ،💠 وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ،💠 وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ،💠 وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، 💠وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ،💠 وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ،💠 اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ،💠وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ،💠 وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ،💠 اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، 💠وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، 💠إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، 💠بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ.💠*
*☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ِ*
*☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆ِ*
*☆اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان☆*
ِ
*♡ اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرج♡*
*♢سلامتی مولا مون صاحب الزمان عج صلوات♢*
❄️❄️❄️❄️❄️
https://chat.whatsapp.com/CROUy3ron9zCXk3WTxTq2i