🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🌸 أَلَمْ يَرَوْاْ إِلَي الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاء مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلاَّ اللّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۷۹، نحل)
🌸 آيا به پرندگان نمى نگرند، در حالى كه در فضاى آسمان در قبضه (او) هستند، جز خداوند آنها را نگاه نمى دارد. البته در اين (پرواز) براى گروهى كه ايمان مى آورند نشانه هايى روشن است.
🌸🍃🌻🍃🌸
✅ چنانكه گفته شد سيماى اين سوره، آشنايى با نعمت ها و توجه به خالق آنهاست.
و تا اينجا از نعمت هايى همچون آب باران، شير حيوانات، ميوه ها، عسل ونعمت همسر و فرزند نام برده شد
و در اين آيه و آيه بعد به نعمت پرندگان، پوست و پشم و كرك چارپايان و بهره بردارى از كوهها اشاره شده است.
پرواز پرندگان، گاهى تنها و گاهى دسته جمعى، گاهى منظم و گاهى نامنظم، گاهى براى فرار و گاهى براى غذا مى باشد.
هر پرنده اى با بالى مناسب با وزن و نيازش، پرواز مى كند، كه همه ى اين امور بايد سبب توجه انسانِ عاقل به خداوند شود.
🌸🍃🌻🍃🌸
1⃣ خداوند از ما تفكّر در آفريده ها را مى خواهد و از كسانى كه فكر نمى كنند، انتقاد مى كند.
«الم يروا»
2⃣ پرندگان، در هرحال و هرجا در تسخير الهى اند.
«مسخرات فى جو السماء»
3⃣ داشتن امكانات و ابزار براى پرواز در آسمان، نبايد ما را از خدا غافل كند.(۱)
«ما يمسكهنّ الاّ اللَّه»
4⃣ شگفتى هاى پرواز پرندگان، يكى دو تا نيست.
«لآيات» ليكن دريافت اين نشانه ها براى اهل ايمان است.
«لقوم يؤمنون»
🔸🔸🔸🔸
۱) روزى در هواپيما نشسته بودم. سرمهماندار اعلام كرد تا چند دقيقه ديگر در فرودگاه خواهيم نشست. به او گفتم چرا ان شاءاللَّه نگفتى؟ او گفت: كامپيوتر هواپيما براى ما زمان، مسافت و فاصله و همه چيز را روشن كرده است و نيازى به ان شاءاللَّه نيست. به او گفتم مگر هواپيماهايى كه در شرق و غرب عالم سقوط مى كنند كامپيوتر ندارند، آرى اراده خدا منتظر كامپيوتر شما نيست. او كمى فكر كرد و برگشت و اعلام كرد كه تا چند لحظه ى ديگر ان شاءاللَّه در زمين خواهيم نشست. من نيز با هديه اى از او تشكر كردم.
🌸🍃🌻🍃🌸
🌹 منتظران ظهور 🌹
ّاین دعاهای زیبا تقدیم به شما هم گروهی های ...💕 🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖 اللّهُمّ
ّاین دعاهای زیبا تقدیم به شما
هم گروهی های ...💕
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن
🌹*کانال منتظران ظهور*🌹
*در ایتا*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🌴.سلام حق سرمد به🌴 جون پاک احمد صلوات بر محمد🌹
إن شاء الله روزی سرشار از خوبی داشته باشید
*🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم🌹*
*روزتان را اینگونه آغاز کنید.*
بسم الله الرحمن الرحیم
*🌹بِسْمِ اللّهِ النُّور🌹*
*🌹بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ🌹*
*🌹بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ🌹*
*🌹بِسْمِ اللّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُور🌹*
*🌹بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِن َْالنُّورِ🌹*
*🌹اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور🌹*
*🌹وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ🌹*
*🌹فى كِتابٍ مَسْطُور🌹*
*🌹فى رَقٍّ مَنْشُورٍ🌹*
*🌹بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ🌹*
*🌹عَلى نَبِي مَحْبُورٍ🌹*
*🌹اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ🌹*
*🌹وَبِالْفَخْرِ مَشْهُور🌹*
*🌹وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْكُورٌ وَصَلَّى اللّهُ عَلى سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ االطّاهِرين🌹*
*🌹* *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان علیه السلام صلوات*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹
سلام ،صبح شنبهی همهی شما دوستان عزیز و گرامی بخیر و شادی
اﻣﺮﻭﺯم ﺭﻭ ﺁﻏﺎﺯ میکنم
ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺗﻮ ای ﺧﺎﻟﻖ هستی
ﭼﺸﻢ و ﺩﻟﻢ ﺭﻭﺷﻦ اﺳﺖ
و اﻣﻴﺪ ﺩاﺭﻡ ﺑﻪ
ﺧﻴﺮ و ﺑﺮﻛﺖ و ﺑﺨﺸﺸﺖ
ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻋﺎلی
و بهترینها ﺟﺎﺭﻳﺴﺖ ﺩﺭ ﺯﻧﺪگیم
ﻛﻼﻡ اﻣﺮﻭﺯ و ﻫﺮ ﺭﻭﺯﻡ اﻳﻨﺴﺖ:
ﻣﻦ تجلی ﻋﺸﻖ ﺧﺪا ﻫﺴﺘﻢ
و ﻋﺸﻖ ﺧﺪا ﺭﻫﺒﺮی و ﻫﺪاﻳﺘﻢ میکند
ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ اﻟﻬﺎﻡ میﺑﺨﺸﺪ.
سـ🍁ـلاااام
صبحتون بخیر و نیکی
یک صبح زیبای دیگر آغاز شد🍁🍂
ساعت دلت را بر روی شادی تنظیم کن
تا با هر تیک تاکش لبخند بزنی
و به یاد داشته باش
شادی بزرگترین هدیه
امروزت است
امروز در گلدان زندگی گل عشق بکار
گل دوستی، گل صداقت
گل محبت و گل مهربانی
خواهی دید گلدانت
از همه گلهای عالم
خوشبوتر میشود
زندگی هدیهای از طرف معبود است
روزی نو و زندگی نو
امروز همه چیز محیای زیستن است
لبخند بزن بر این روز زیبا
اگر امروز را خوب زندگی کنی
همه دیروزهایت به خاطرهای خوش
و فرداهایت به امید تبدیل خواهد شد
امروز خدای مهربان در انتظار توست
تا حرکت کنی و برکتی بینهایت تو را دهد
پس قدمی بردار به سوی خوشبختی
حرکت از تو برکت از او
امروزتون پر از اتفاقات خوب
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
- Mohsen Qaraati.mp3
3.37M
#یک_آیه_تفسیر
سوره اعراف_آیه ۸۵
♦️کم فروشی و کم کاری.
پیرامون حق الناس و لقمه حرام.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهجالبلاغه و شرح آن🔸 خطبه81🔆 قسمت 1: خارج شدن بعضی از مفاهیم دینی از معنای حقیقی خود 🎤 استاد دکتر محمد علی انصاری🕰5:58
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
✳️✳️✳️🌿🌹﷽🌹🌿✳️✳️✳️
📣 ختم نهج البلاغه
🔸 سهم امروز
📜 #نهج البلاغه، #خطبه ۱ بند ۱
📣( امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.)
1⃣عجز انسان از شناخت ذات خدا
♦️سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند و حساب گران از شمارش نعمت های او ناتوان و تلاش گران از ادای حق او درمانده اند. خدايی که افکار ژرف انديش، ذات او را درک نمی کنند و دست غوّاصان دريای علوم به او نخواهد رسيد. پروردگاری که برای صفات او حدّ و مرزی وجود ندارد و تعريف کاملی نمی توان يافت و برای خدا وقتی معيّن و سرآمدی مشخّص نمی توان تعيين کرد. مخلوقات را با قدرت خود آفريد، و با رحمت خود بادها را به حرکت در آورد و به وسيله کوه ها اضطراب و لرزش زمين را به آرامش تبديل کرد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📣 شرح خطبه ۱ بند ۱ نهج البلاغه
(آیت الله مکارم)
✅ خطبه در يك نگاه:
اين خطبه از مهمترين خطبه هاى نهج البلاغه است كه در طليعه اين كتاب بزرگ واقع شده و از نشانه هاى بارز حسن انتخاب «مرحوم رضى» است.
اين خطبه شامل يك دوره جهان بينى اسلامى است كه از صفات كمال و جمال خداوند و دقايق عجيبى در اين زمينه شروع مى شود، سپس به مسأله آفرينش جهان به طور كلى و بعد از آن آفرينش آسمانها و زمين و آن گاه آفرينش فرشتگان، سپس آفرينش آدم (ع) و داستان سجود فرشتگان و مخالفت ابليس و هبوط آدم (ع) به زمين مى پردازد.
در ادامه خطبه از بعثت پيامبران و فلسفه آن و سرانجام از بعثت پيامبر اسلام (ص) و عظمت قرآن مجيد و اهميّت سنّت پيامبر (ص) سخن مى گويد و از ميان دستورهاى اسلامى و به اصطلاح فروع دين، روى مسأله حج به عنوان يك فريضه عظيم الهى و فلسفه و اسرار آن انگشت مى گذارد، به طورى كه توجّه دقيق به محتواى اين خطبه مى تواند يك بينش جامع و كلّى نسبت به مهمترين مسائل اسلامى به ما بدهد و بسيارى از مشكلات و پيچيدگيهايى را كه در اين مسائل وجود دارد، حل كند.
از يك نظر اين خطبه به منزله فاتحة الكتاب در قرآن مجيد است كه فهرستى را از مجموعه مسائلى كه در نهج البلاغه مطرح شده است به دست مى دهد، چرا كه محورهاى اصلى مجموعه خطبه ها و نامه ها و كلمات قصار در اين خطبه به گونه فشرده اى آمده است. ما اين خطبه را به پانزده بخش تقسيم كرده ايم و هر بخشى جداگانه مورد بررسى و تفسير قرار گرفته، سپس در جمع بندى كلّى از مجموع آنها نتيجه گيرى مى كنيم.
📣 ادامه شرح خطبه ۱ بند ۱ نهج البلاغه
(آیت الله مکارم)
🌷هماى بلند پرواز انديشه ها به کُنه ذاتش نرسد!
يک نگاه کوتاه به اين فراز از خطبه نشان مى دهد که اميرمؤمنان على(عليه السلام) دوازده وصف از اوصاف الهى را با انسجام زيبا و نظام جالبى بيان کرده است:
در مرحله اوّل نشان مى دهد که چگونه بندگان در مقام مدح و ثنا و شکر خداوند در عمل ناتوانند (در اين مرحله به سه وصف اشاره شده است).
در مرحله دوّم اين حقيقت را بيان مى کند که از نظر انديشه نيز چگونه انسانها از درک عظمت و کنه ذات او عاجزند (در اين مرحله به دو وصف اشاره شده است).
در مرحله سوّم دليل اين مطلب را بازگو مى کند که ذات پاک او از هر نظر نامحدود و طبعاً نعمتهايش نيز بى پايان است و عجز ما از درک ذاتش يا اداى حقّش درست به همين دليل است (در اين مرحله به چهار وصف اشاره مى فرمايد).
سرانجام در مرحله چهارم به جهان آفرينش و مخلوقات او باز مى گردد، گويى مى خواهد اين حقيقت را بيان کند که ذات پاکش را تنها از اين طريق بايد شناخت و اين حداکثر توان و قدرت ماست (و در اين قسمت به سه وصف از اوصاف فعل او اشاره شده است).
اينها گواهى مى دهد که اين معلّم بزرگ عالم بشريّت تعبيراتى را که در خطبه بلند خود انتخاب فرموده همه حساب شده و روى نظام خاصّى بوده است.
با اين نگاه اجمالى به تفسير اوصاف دوازده گانه بالا باز مى گرديم:
امام(عليه السلام) سخن را از حمد و ثناى الهى شروع مى کند و در برابر آن اظهار عجز کرده، مى گويد: «ستايش مخصوص خداوندى است که ستايشگران از مدح و ثناى او عاجز و ناتوانند».
چرا که اوصاف «کمال» و «جمال» او از حدّ بيرون است. آنچه انسانها و فرشتگان از حمد و مدح او گويند به مقدار معرفت و شناخت خودشان از آن ذات بى مثال است نه به مقدار کمالات او.
هنگامى که شخص پيامبر(صلى الله عليه وآله) که بزرگ ترين پيامبر الهى است مطابق حديث مشهور اظهار عجز از معرفت خالق متعال مى کند و نغمه «ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ» را سر مى دهد ديگران چگونه مى توانند دعوى معرفت او کنند؟ و هنگامى که انسان از معرفت او عاجز باشد چگونه مى تواند حقّ حمد و ستايش او را به جا آورد؟ بنابراين بالاترين حدّ «حمد» ما همان است که مولا فرموده، يعنى اظهار عجز و ناتوانى در برابر حمد و ثناى او کردن و اعتراف به اين که هيچ گوينده اى توانايى ندارد که بر قلّه حمد و ثنايش عروج کند.
در حديثى از «امام صادق(عليه السلام)» مى خوانيم که: «خداوند به موسى(عليه السلام) وحى فرستاد: اى موسى! حقّ شکر مرا به جا آور. عرض کرد: پروردگارا! چگونه حقّ شکر تو را به جا آورم در حالى که هرگاه شکر تو را به جا آورم، اين خود نعمتى است که به من ارزانى فرمودى (و توفيق شکرگزارى دادى و به اين ترتيب مشمول نعمت تازه اى شده ام که شکر ديگرى بر آن لازم است)؟!
فرمود: «يا مُوسى اَلآنَ شَکَرْتَنى حينَ عَلِمْتَ اَنَّ ذلِکَ مِنّى; اى موسى الآن شکر مرا به جا آورى که دانستى اين هم از من است (و تو از اداى شکرش ناتوانى)».
📣 ادامه شرح خطبه ۱ بند ۱ نهج البلاغه
(آیت الله مکارم)
🌷 همای بلند پرواز اندیشه ها به کنه ذاتش نرسد!
البتّه از يک نظر هنگامى که انسان به طور سربسته مى گويد: الحمدلله (هر گونه حمد و ستايش مخصوص خداست) چيزى از مراتب حمد و ستايش باقى نمى ماند، مگر اين که مخصوص ذات پاک او مى شود. به همين جهت در حديثى مى خوانيم که امام صادق(عليه السلام) از مسجد بيرون آمد در حالى که مرکب او گم شده بود، فرمود:
«اگر خداوند آن را به من بازگرداند، حقّ شکر او را ادا مى کنم، چيزى نگذشت که مرکب امام(عليه السلام) را آوردند در اين موقع عرض کرد: الحمدلله! کسى گفت ـ فدايت شوم ـ مگر شما نفرموديد حقّ شکر خدا را به جا مى آورم؟
امام فرمود: مگر نشنيدى گفتم الحمدلله» (مگر چيزى بالاتر از اين است که هر گونه حمد و ستايش را مخصوص او بدانم).
در توصيف دوّم مى فرمايد: «و حسابگران (زبردست) هرگز نتوانند نعمت هايش را شماره کنند» (وَ لا يُحْصي نَعْمائَهُ الْعادُونَ).
زيرا نعمت هاى مادّى و معنوى، ظاهرى و باطنى، فردى و جمعى او از آن برتر و بيشتر است که قابل احصا باشد. بدن يک انسان از سلولها و ياخته هاى بى حدّ و حصرى تشکيل شده (10 ميليون ميليارد به طور متوسّط!) که هر کدام يک موجود زنده است با ساختمان پيچيده اش و هر يک نعمتى است از نعمتهاى پروردگار که شمارش آنها در ده ها هزار سال نيز ممکن نيست. وقتى انسان نتواند تنها اين بخش کوچک از نعمت هاى الهى را شماره کند، چگونه مى تواند آن همه نعمتهاى بيرونى چه در جنبه هاى مادّى يا معنوى را شماره کند؟ اصولا ما از همه نعمت هاى او آگاه نيستيم که بخواهيم آنها را شماره کنيم؟ بسيارى از نعمتهاى او سراسر وجود ما را احاطه کرده و چون هرگز از ما سلب نمى شود، پى به وجود آنها نمى بريم (زيرا وجود نعمت هميشه بعد از فقدان آن شناخته مى شود) اضافه بر اين، هر قدر دامنه علم و دانش انسان توسعه مى يابد، به مواهب جديد و نعمت هاى تازه اى از خداوند دست مى يابد. با اين حال بايد قبول کرد ـ همان گونه که مولا مى فرمايد ـ حسابگران قادر به احصاى نعمت هاى او نيستند!
اين جمله مى تواند به منزله علّتى براى جمله قبل باشد، زيرا وقتى نتوان نعمت هاى او را احصا کرد چگونه مى توان مدح و ستايش و حمد او را به جا آورد؟
گرچه متأسفانه گروهى از بى خبران و ستمگران، بسيارى از نعمتهاى او را به صورت انحصارى درآورده، يا از طريق اسراف و تبذير بر باد داده اند و گروهى از خلق خدا را به زحمت افکنده اند، ولى اينها هرگز دليل بر محدويّت نعمت هاى او نيست.