28.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖋📖درس گفتار
📡راهبردمواجهه بامهدویت
👤🎥استادمحترم جناب حجت الاسلام دکترزهیردهقانی
💠🍃💠 قسمت 1⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اخیراً استفاده یهود از جن برای ضربه به مسلمین جدی شده.
🔹این کلیپ رو ببینید و تا میتونید برای دیگران بفرستید.
مراقب خودتون و خانوادههاتون باشید.
🔴 عاقبت اسراف و کفران نعمت
در زمانهاى قبل ، قومى بودند که خداوند نعمت سرشارى به آنها داد، سرزمينشان پر از چشمه سارها بود و همه جا سرسبز و خرم و پر از نعمت بود. آنها از مغز گندم ، نان درست مى كردند، ولى بر اثر وفور نعمت با همان نان ، محل مدفوع كودكشان را پاك مى نمودند، و به اندازه كوهى از اين نانها به وجود آمد.
روزى مرد نيكوكارى كنار زنى عبور كرد، كه او همين كار را مى كرد، به او گفت : اى زن واى بر شما از خدا بترسيد و نعمتهاى الهى را با دست خود مبدل به قحطى و گرسنگى نكنيد.
آن زن با كمال غرور در پاسخ گفت : اين را ببين ما را به گرسنگى تهديد مى كند، تا كشتزارهاى وسيع (سرثار) هست و نهرهاى آن جارى است ، ما از گرسنگى ترسى نداريم .
طولى نكشيد، خداوند بر آنها غضب كرد و آب باران را بر آنها نفرستاد، كار قحطى به جائى رسيد كه به همان نانهائى كه با آنها محل مدفوع كودكانشان را پاك مى كردند، نياز پيدا كردند، جالب اينكه براى رسيدن به آن نانها صف مى بستند تا بهر كسى بمقدار معين از روى نوبت برسد.
📚 منبع: بحار الانوار ج 14 ص 146 .
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
انسان شناسی 139.mp3
12.05M
#انسان_شناسی ۱۳۹
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
ـ تعریف شما از پدیدهای به نام "مرگ" چیست؟
ـ در لحظهی وفات، برای انتقال انسان به جهانِ دیگر چه اتفاقاتی رخ میدهد؟
ـ آیا من بعد از مرگ هم، برای زندگی نیاز به بدن دارم؟
اگر پاسخ مثبت است، جنس آن بدن از چیست؟
اگر پاسخ منفی است، پس زندگیِ در آن جهان، چگونه ممکن است؟
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🇵🇸حماس اشتباه کرد وقتی زورش نمیرسید به اسرائیل حمله کرد🇵🇸
+پاسخ به شبهه ای که حتی ذهن خودی ها رو هم درگیر کرده✊
#غزه
#طوفان_الاقصی
"جناب استاد، درباره ولایت تشریعی و تکوینی و علم امام از دیدگاه دکتر سروش هم توضیح دهید.
ما گفتیم که مولفه نخستین امامت، اصل نصب است؛ یعنی امامت حضرت علی (علیهالسلام) از آسمان نازل شده و مشروعیت الهی دارد. مولفه دومی که ائمه ما دارند عصمت است. اگر عصمت نباشد چرا باید از امامان الگو بگریم؟ و سخنانشان برایمان حجت و واجب الطاعه باشد؟ آقای سروش در جایی دیگر واجبالاطاعه بودن و عصمت ائمه را منکر میشود و آن را مخصوص نبوت میداند، نبوتی که با خاتمیت پیامبر به نقطه پایان رسیده است. باید دانست که عصمت هم مراتبی دارد؛ عصمت پیامبر سه گونه قابل تصور است. قسم اول، «عصمت در دریافت، حفظ و ابلاغ وحی» به مردم است که با خاتمیت پایان یافته است؛ عصمت دوم، عصمت در مقام علم و معرفت (تبیین معصومانه آموزههای دینی) و عصمت قسم سوم به مقام عمل و کردار ناظر است. قسم اول مخصوص مقام نبوت و وحی است؛ اما دو قسم دیگر، لازمه نبوت است، اما بدان منحصر نیست، مثل الهام که بحثش گذشت."
"اما «عصمت معرفتی» که امامان داشتهاند به این معناست که آنها در مقام علم و معرفت و تفسیر و تبیین آموزههای دینی معصوم بودهاند و بیاناتشان عین واقع بوده است. عصمت دیگر ائمه (علیهمالسلام)، «عصمت در مقام افعال» است؛ یعنی از امامان ما هیچ سهو و خطا و گناهی صادر نمیشود. مبنای فلسفی آن هم این است که وقتی روح ائمه به آن عالم قدس متصل میشود این ارتباط، موجب عصمت معرفتی و کرداری میشود. آقای سروش عصمت امام را از تفکرات شیعیان غالی میداند و شیعه معتدل را مبرّا از این اعتقاد تلقی میکند و خودش را شیعه معتدل میپندارد که نه اصل نصب را قبول دارد، نه عصمت را میپذیرد و نه بر واجبالاطاعه بودن امام و ولایت تشریعی و تکوینی او گردن مینهد. این موضع جناب سروش انسان را به یاد داستان شیر بییال و دم و اشکم مولوی میاندازد. مغالطهای که دکتر سروش در اینجا مرتکب شده، مغالطه حذف است، به این صورت که مذهب شیعه را که دارای سه ضلع اعتدالی، افراطی و مقصرّه است به دو ضلع افراطی و مقصّره تنزیل میدهد. شیعیان افراطی کسانی هستند که شأن الوهیت برای امیرالمومنین قائلند و به علی اللهی معروفاند. شیعیان مقصّره هم، آناناند که نمیتوانند بلند مرتبگی ائمه را درک کنند و اینکه روح والای اهلبیت با عالم مثال و عقل و ملائکه ارتباط میگیرد و علم الهی را اخذ میکند نمیپذیرند. شیعه اعتدالی، امیرالمومنین را نه خدا میداند و نه نبی و رسول میانگارد و از سوی دیگر آنان را در حد انسانهای عادی تنزّل نمیدهد. امامان ما انسانهای کاملی هستند که برگزیده خدا و رسول اویند.
"لوازم نفی عصمت امام
میدانیم که اهلبیت (علیهمالسلام) از خود خداوند هم حدیث قدسی دریافت میکنند. آیا در این قسم از عصمت هم با پیامبر مشترک نیستند؟
آنچه بعد از پیامبر قطع میشود همان وحی رسالی و خطابات «انت رسول» و «انت نبی» است و نه ارتباطات دیگری مثل الهام که در حیطه وضع شریعت و وحی و رسالت نیست. بحثی که باید بیان کرد این است که اگر بنا به قول دکتر سروش، عصمت امیرالمومنین با خاتمیّت منافات دارد آیا قبل از سروش خود خدا و پیامبرش باید بدان عالم باشند یا نه؟ بلکه آقای سروش آن را کشف کرد؟! باید خود پیامبر عظیمالشأن این منافات را ذکر میکرد یا نه؟
اما در قرآن مشاهده میکنیم که خدا دقیقا بر عکس سخن سروش، بر عصمت اهل بیت تاکید داشته است «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»، (احزاب: ۳۳)."
"آقای سروش! آیا شما به منافات خاتمیّت و عصمت اهلبیت، متفطّن شدید! ولی -العیاذبالله- خداوند این تفطّن را نداشته که آیه تطهیر را نازل کرده؟ یا پیامبر (ص) بدان تفطن نداشته که در روایات متعدد امیرالمومنین و اولاد او را معصوم خطاب کرده است؟ جالب اینجاست که بعضی از اهل سنّت هم به عصمت ائمه ما قائل هستند؛ از جمله ابنابیالحدید که در جلد ششم شرح نهجالبلاغه صفحه۲۷۶ به عصمت امام علی (علیهالسلام) تاکید دارد.📗📕📒
💎 قسمت 4⃣
🕋- قالَ (علیه السلام) :
إنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَیْنَ اَحَد قَرابَهٌ، وَ مَنْ انْکَرَنی فَلَیْسَ مِنّی، وَ سَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح.([33])
فرمود: بین خداوند و هیچ یک از بندگانش، خویشاوندی وجود ندارد - و برای هرکس به اندازه اعمال و نیّات او پاداش داده می شود - هرکس مرا انکار نماید از (شیعیان و دوستان) ما نیست و سرنوشت او همچون فرزند حضرت نوح (علیه السلام) خواهد بود⭐️📖⭐️💫🔰💫
📚بحارالانوار:ج ۵۰،ص۲۲۷،به نقل ازاحتجاج