🌹 منتظران ظهور 🌹
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌸 🌸 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن🌸 🌸اللّهُمَّ
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌸
🌸 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن🌸
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن🌸
قراربگذاریم هرشب وهرروز برای سلامتی وظهوراقاومولامون صاحب الزمان صلوات بفرستیم....
🌷اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم و سهل مخرجهم🌷
کانال منتظران ظهور🌹
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
461119234_-2065499341.mp3
47.07M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📋 درنگی در معنای حجّت (با تکیه بر حجیّت حضرت زهرا سلام الله علیها بر امامان علیهم السلام)؛ جلسه اول
🎙 حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله
🖋📚مناقب_فاطمی
👆👆لطفا استماع بفرمائید
"تردیدی نیست که امامان (علیهم السلام) - به مقتضای وضع انسانی خود - به بیماری ها وغم ها واندوه ها دچار می شوند که برای رفع آن ها وسائلی هست که برخی از آن وسائل از اهل ایمان ساخته است، واز مهم ترین وسائل دفع بلا وگرفتاری، جدیت واهتمام در دعا کردن واز خدا خواستن است، چنان که روایات بر آن معنی دلالت می کنند، از جمله:
در اصول کافی به سند صحیحی از حماد بن عثمان مروی است که گفت: شنیدم آن حضرت می فرمود: به درستی که دعا فضا را بر می گرداند وپیچیدگی آن را می گشاید، چنان که رشته نخ بازتاب شود با این که به سختی تابیده شده باشد(۶۹۸)."
"نیز در خبر صحیح دیگری از زراره آمده که گفت: حضرت ابو جعفر باقر (علیه السلام) به من فرمود: آیا تو را راهنمایی نکنم به چیزی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در آن استثنایی نزده؟ عرض کردم: چرا. فرمود: دعا، که قضای پیچیده سخت را بر می گرداند - وانگشتانش را به هم می فشرد(۶۹۹)-. ونیز احادیث دیگری که در جای خود ذکر شده. بنابراین هرگاه مؤمن احتمال دهد ابتلای مولای خودش را - که از جانش عزیزتر است - احتمال دهد که امام او به یکی از امور یاد شده دچار گردیده، کوشش وجدیت خواهد کرد که به وسیله دعا آن را از او دور گرداند، همان طور که با وسایل از او دفاع می نماید.
د) با توجه به این که ما هدف ارزنده ای داریم که موانعی همت وجدیت کنیم، وچون تأخیر ظهور مولای ما صاحب الزمان (علیه السلام) به سبب موانعی است که از ناحیه خود ما سرچشمه گرفته، بر ما است که از خداوند متعال بر طرف کردن آن موانع را بخواهیم پس دعا کردن برای تعجیل فرج امام عصر (علیه السلام) در حقیقت دعا برای خودمان وسودمند به حالمان می باشد."
"خود آن حضرت هم به این معنی اشاره فرموده در توقیعی که در کتاب های کمال الدین واحتجاج وبحار آمده است: وبسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است(۷۰۰). واین اشاره به بی نیازی آن حضرت (علیه السلام) از ما می باشد.
ه) فضل ورحمت ولطف وعنایت الهی حد ومرز وپایانی ندارد، همچنین در وجود امام (علیه السلام) کمبود ونقصانی که مانع پذیرش فیض الهی باشد، نیست. بنابراین هیچ مانعی ندارد که با دعای مؤمنین برای مولا وآقایشان، عنایت ولطف مخصوصی به حضرتش برسد.
و این که گفته اند: چون امامان (علیهم السلام) وسیله وواسطه رسیدن فیض به بندگان هستند، منافات دارد با این که به وسیله بندگان به درجه ای نایل شوند، جز تعجب چیزی نیست، وهیچ گونه منافاتی ندارد که امامان (علیهم السلام) علت غایی وهدف از آفرینش مخلوقات باشند، وفیض خداوند به وسیله ایشان به مخلوقات برسد، در عین حال از لوازم وویژگی های بشری نیز برخوردار، وبرای زندگی ظاهری خود به آنچه از زمین می روید، نیازمند باشند - همان طور که سایر مردم محتاج هستند-."
"از آنچه گفتیم این معنی نیز معلوم شد که نتیجه وثمره صلوات مؤمنین بر پیغمبر وآل پیغمبر (علیهم السلام)، هم به خود درود فرستندگان بر می گردد وهم به کسانی که بر آن ها درود فرستاده شده، نه از این جهت که احتیاجی به صلوات ودرود فرستادن مؤمنین باشد تا اشکالات یاد شده وارد گردد، بلکه از این جهت که آن ها پیغمبر وآل او (علیهم السلام)، قابلیت وشایستگی دارند، زیرا خداوند بلند مرتبه بدانان فیض هایی که حد ونهایت ندارد، ارزانی داشته است، چرا که، همیشگی واستمرار وتازه شدن این فیوضات، از لوازم قدرت کامل وتمام وهمگانی وهمیشگی خداوند می باشد.
۳ - امکان دارد که میان فرمان به دعا برای تعجیل فرج وظهور مولایمان صاحب الزمان واحادیثی که از شتابزدگی نسبت به ظهور نهی کرده، تناقضی احساس شود - ما ان شاء الله این احادیث را در باب هشتم بیان خواهیم داشت - ولی این گمان نادر است، زیرا شتابی که از آن نهی شده است، سه گونه می باشد:
اول: آن شتابی که موجب یأس وناامیدی از ظهور قائم (علیه السلام) شود، زیرا فرد به خاطر کم صبری وناشکیبایی می گوید: اگر ظهور شدنی بود، هم اکنون واقع می شد وبه تأخیر افتادن آن، فرد را به سوی انکار صاحب الزمان سوق می دهد."
"دوم: آن شتابی که منافی تسلیم فرمان خدا ورضا به قضاء وحکم خدا باشد، واینگونه شتاب برای ظهور، اگر ظهور به عقب افتد، فرد را به سوی انکار حکمت آفریدگار بلند مرتبه می کشاند. از این روی، در دعایی که توسط جناب عثمان بن سعید عمری روایت شده، چنین می خوانیم: فصبرنی علی ذلک حتی لا أحب تعجیل ما أخرت، ولا تأخیر ما عجلت، ولا أکشف عما سترت، ولا أبحث عما کتمت، ولا أناز عک فی تدبیرک، ولا أقول لم؟ وما بال ولی الامر لا یظهر؟ وقد امتلئت الارض من الجور؟!(۷۰۱)؛ پروردگارا! مرا بدان (غیبت آن حضرت) صبر وتحمل ده تا دوست ندارم آنچه به تأخیر انداخته ای جلو بیفتد، ونه آنچه را تعجیل بخواهی من به تأخیرش مایل باشم، وهرچه تو در پرده قرار داده ای افشایش را نطلبم، ودر آنچه نهان ساخته ای کاوش ننمایم، ودر تدبیر امور جهان با تو (که همه مصالح را می دانی) به نزاع نپردازم، ونگویم که چرا وچگونه واز چه جهت ولی امر غایب آشکار نمی شود وظهور نمی کند در حالی که زمین پر از ستم گردیده است؟!...
اگر اشکال کنید: بودن شک دعا کردن برای تعجیل ظهور از محبت وشوق سرچشمه می گیرد، واین منافات دارد با فرمایش حضرت که: تا دوست ندارم آنچه با تأخیر انداخته ای جلو بیفتد...."
"در جواب می گویم: در گذشته بیان نمودیم که از احادیث به دست می آید: زمان فرج وظهور از اموری است که بداء در آن راه دارد، بنابراین وقتی یک فرد دلباخته امام عصر (عجّل الله فرجه) نزدیک شدن وقت دیدار وظهور آن حضرت را ممکن بداند که با کوشش واهتمام در دعا کردن، این مقصود تحقق پذیر است، تمام تلاش وجدیت خود را در این راه مبذول خواهد داشت، واین کار با تسلیم بودن به آنچه در علم الهی تقدیر شده است هیچ گونه منافاتی ندارد.
البته اگر بر فرض، آن وقت معین را که خداوند حتم نموده، وقضای غیر قابل تغییر وتبدیل الهی بر آن تعلق گرفته، اگر آنوقت را دقیقا بدانید، دیگر جایی برای دعا کردن نمی ماند وباید به امر پروردگار تسلیم باشد.
سوم: عجله ای که سبب پیروی از گمراهان وگمراه کنندگان وشیاطین بدعت گذار شود، که پیش از ظاهر شدن علامت های حتمی که از پیشوایان معصوم (علیه السلام) روایت شده، اقدام به فریب دادن افراد می نمایند - چنان که برای بسیاری از جاهلان اتفاق افتاد - خداوند ما وتمام مؤمنین را از نیرنگ های شیاطین محفوظ بدارد.
در بخش هشتم در این باره به تفصیل سخن خواهیم گفت وروایات مربوط به آن را می آوریم، در این جا فقط اشاره ای شد."