🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه # خطبه اول(جلسه۱۶)
🔸 فلسفه مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم ( نبوت خاصه)
ثُمّ اخْتار سُبْحانهُ لِمُحمّد صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لِقاءهُ، و رضِي لهُ ما عِنْدهُ، و اكرمهُ عنْ دارِ الدُّنْيا، و رغِب بِهِ عنْ مُقارنةِ الْبلْوي، فقبضهُ اِليهِ كريماً صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ، و خلّف فيكمْ ما خلّفتِ الاْنْبِياءُ في اُممِها، اِذْ لمْ يتْرُكوهُمْ هملاً، بِغيرِ طريق واضِح ، ولا علم قائِم.
🔸🔸🔸🔸🔸
💠ترجمه :
آن گاه لقايش را براي محمّد صلّي اللّه عليه وآله اختيار كرد و جوار خود را براي او پسنديد، با فراخواندنش از اين دنيا به او اكرام نمود، و براي او فردوس اعلا را به جاي قرين بودن به ابتلائات وسختيهابرگزيد، و اورا كريمانه به سوي خودبرد(درود خدا براو وخاندانش باد) و آن حضرت (به وقت انتقال به آخرت) هر آنچه را انبياء گذشته در امت خود به وديعت نهادند در ميان شما به وديعت نهاد، كه پيامبرانْ امتها را بدون راه روشـن، و نشانه پابرجا، سرگـردان و رهـا نگذاشتند.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه # شرح خطبه اول (جلسه۱۶)
درباره نبوت عامّه و نبوت خاصه امیرالمومنین علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه مطالبی بیان فرمودند .
آخرین جمله ای که بررسی می کردیم این که یکی از برکات بعثت پیامبر اکرم ، این بود که ایشان به مردم دنیا ، وحدت دینی بخشید و آن ها را از انواع و اقسام گمراهی ها و اَشکال مختلف بت پرستی بیرون آورد.
این خدمت ، بسیار عظیم بود ؛ هم از جهت دینی که معلوم است و هم از جهت اجتماعی . در حقیقت دین مهمترین عامل وحدت است . نقشی که دین در وحدت اجتماعی ایجاد می کند ، هرگز ملیّت یا شاخص های دیگر نمی تواند ایجاد کند.
امیرالمومنین علیه السلام در جمله بعد به سرعت از این قضیه می گذرند و به اختصار اشاره ای به رحلت نبی اکرم دارند.
می فرماید :
🍃 ثُمّ اخْتار سُبْحانهُ لِمُحمّد صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لِقاءهُ، و رضِي لهُ ما عِنْدهُ، و اكرمهُ عنْ دارِ الدُّنْيا، و رغِب بِهِ عنْ مُقارنةِ الْبلْوي، فقبضهُ اِليهِ كريماً صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ، 🍃
آنگاه خدای سبحان ، برای پیامبراکرم ، لقای خویش اختیار فرموده برایش آنچه را نزد خود داشت پسندید و وی را از ادامه زندگی در دنیا احتراماً باز داشت و دیگر به درگیری با گرفتاری ها رضایت نداد ؛ پس وی را تکریم نموده ، قبضه روح کرد.
🔸خیلی عجیب است کسی تاکنون چنین شرحی بر رحلت نبی اکرم نگفته است .
اولا >> می فرماید : " ثمّ اختارَ" خدا انتخاب کرد پیغمبر را ؛ ( گویی خدای متعال اینگونه فرموده که نبی من تو در این ۲۳ سال برای مردم بودی حالا می خواهم برای من باشی)
ثانیا>>چرا خداوند لقای پیامبر را انتخاب کرد؟ چه وقت خداوند برای بنده اش انتخاب می کند ؟ وقتی که بنده اش همه امورش را به دست خدا داده باشدکه این یک مقام فوق العاده است .
🔘 مرحله عالی توکل این است که بنده وقتی آنقدر اطمینان دارد که تسلیم می شود و همه امور را به خدا می سپارد و ترجیح می دهد کار دست او باشد.
🍃و رَضِی له ما عنده🍃
خداوند برای پیامبرش راضی شد بدانچه که نزد خود اوست .
🍃وَ اَکرَمَه عن دار الدّنیا 🍃
خداوند پیامبرش را اکرام کرد که از دنیا برگرفت .
🍃 وَ رَغِبَ بِهِ عن مُقارنة البَلوَی🍃
نپسندید برای پیامبرش که بیش از این گرفتار مسائل دنیا باشد.
🍃 فَقَبضهُ اِليهِ كريماً 🍃
اورا با حالی به سوی خود خواست که در یک تکریم و گرامیداشت و با احترام فراوان از دنیابرد.
🔅 پیامبری که میلادش کریم است و رحلتش هم کریم است ، او مظهرو تجلی کَرَم خداست 🔅
🍃و خلّف فيكمْ ما خلّفتِ الاْنْبِياءُ في اُممِها،، اِذْ لمْ يتْرُكوهُمْ هَمَلاً، بِغيرِ طريق واضِح ، ولا عَلَم قائِم. 🍃
او نیز آنچه را انبیاء پیشین برای امت خویش به جای خود گذاشته بودند ، برجای نهاد ؛ زیرا پیامبران هیچگاه امت خویش را به حال خود رها نکرده و بدون راهی روشن و پرچمی برافراشته آن ها را ترک نکردند.
(هَمَل : رها کردن) ( عَلَم : پرچم)
طریق واضح ، همان قرآن است .
عَلَم قائم ، همان حجت خداست .
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
💠 نهج البلاغه # خطبه اول(جلسه۱۷)
🔸 ویژگی های قرآن واحکام اسلام
كتاب ربِّكمْ فيكمْ، مُبيناً حلالهُ و حرامهُ، و فرائِضهُ و فضائِلهُ، و ناسِخهُ و منْسُوخهُ، و رُخصهُ و عزائِمهُ، و خاصّهُ و عامّهُ، و عِبرهُ و امْثالهُ، و مُرْسلهُ و محْدُودهُ، و مُحْكمهُ و مُتشابِههُ، مُفسِّراً مُجْملهُ، و مُبيناً غوامِضهُ، بين مأْخُوذِ ميثاق في عِلْمِهِ، و مُوسّع علي الْعِبادِ في جهْلِهِ.
🔸🔸🔸🔸🔸
💠 ترجمه :
اين وديعت ، كتاب پروردگارتان در ميان شماست، كه حلال و حرامش، واجب و مستحبش، ناسخ و منسوخش، امر آزاد و غير آزادش، خاص و عامش، پندها و امثالش، مطلق و مقيدش، و محكم و متشابهش را بيان كرد، مبهمش را تفسير نمود، و مشكلاتش را توضيح داد. برابر با پيماني كه از بندگان گرفته تحصيل آگاهي به قسمتي از قرآن واجب، و دانستن رموز برخي ديگر از آيات لازم نيست.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
🔶 نهج البلاغه # شرح خطبه اول (جلسه ۱۷)
🔶 ویژگی های قرآن واحکام اسلام
رسیدیم تا جایی که امیرالمومنین علیه السلام قرآن را به عنوان یکی از یادگارهای پیامبر اکرم صلوات الله علیه معرفی می نماید.
(این قسمت فشرده ای است از یک دوره علوم قرآنی ویا اصول فقه)
🍃كتاب ربِّكمْ فيكمْ، مُبَيّناً حلالهُ و حرامهُ، و فرائِضهُ و فضائِلهُ وناسخه ومنسوخه ، ورخصه وعزائمه ، وخاصّه وعامّه ، وعبره وامثاله ، ومرسله ومحدوده ، ومحکمه ومتشابهه، مفسرّاً مجمله ، و مبیناً غوامضه بين مأْخُوذِ ميثاق في عِلْمِهِ، و مُوسّع علي الْعِبادِ في جهْلِهِ 🍃
آنچه پیامبر در بین شمابه ودیعه گذاشت، کتاب پروردگارتان در میان شماست ، در حالی این کتاب را آورد که :
🍂حلاله و حرامه🍂
قرآن حلال ها و حرام ها را برشمرده است ولی گاهی از ظاهرآیه بدست نمی آید و کسی که اینها را توضیح می دهد ، پیامبر خداست .
مثلاً در قرآن برای حلال آمده :
◇أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ◇
مائده:۱
مابرای شما این حیوانات را حلال کردیم .
خوب دراین جا یک حکم کلی آورده ، بدون توضیح بیشتر که چگونه باید این حیوانات را ذبح کرد و خورد و هر حیوانی به چه صورت ! این توضیحات را پیامبر به مردم می دهند.
پس در تمام مواردی که گفته می شود یا قرآن معین نکرده که پیامبر معین می کنند ، واگر هم قرآن تعیین کرده پیامبر ریز جزئیات را توضیح می دهند.( قرآن کتاب خودآموز نیست و همه چیزدرآن نیامده و نیاز به تفسیر دارد)
ومثال برای حرام در قرآن :
◇حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ ◇ مائده:۳
حرام شده برشما مردار و خون و گوشت خوک. (جزئیاتش را باید پیامبرتوضیح دهند)
🍂وفرائضه وفضائله🍂
فرائض یعنی کارهای واجب و فضائل یعنی همان نوافل (مستحبات)
مثلا در قرآن برای فرائض آمده:
◇وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ◇
بقره: ۴۳
نماز بپادارید و زکات بدهید.
و در مورد فضائل می فرماید :
◇وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً◇
اسراء : ۷۹
در شب ، نماز نافله بخوان
🍂وناسخه و منسوخه🍂
ناسخش را و منسوخش را
یک نمونه از آیات ناسخ و منسوخ آیه ۱۲ و۱۳ مجادله است :
برای منسوخ آمده:
◇يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ۚ ...◇
مجادله:۱۲
ای مؤمنان! زمانی كه میخواهید با پیامبر گفتگوی محرمانه كنید، پیش از گفتگوی محرمانه خود صدقه دهید...
وبرای ناسخ آمده:
◇أَأَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَاتٍ ۚ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ...◇
مجادله :۱۳
آیا ترسیدید پیش از گفتگوی محرمانه خود صدقاتی بپردازید؟ اكنون كه نپرداختید خدا توبه شما را پذیرفت...
🌟حکمت این نسخ این بوده که میزان ارادت و شیفتگی نسبت به پیامبرخدا معلوم شود.🌟
🍂ورُخَصَه و عزائمه🍂
در علم اصول ، رخصت یعنی اجازه و اذن .
مثالی که در قرآن آمده :
◇وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا ۚ◇
وقتی از احرام بیرون آمدید بروید صید کنید.
(صید و شکار در حال احرام حرام بوده ، پس اجازه دادند که وقتی از احرام درآمدند می توانند این کار را بکنند.)
بعضی اوقات حکم به گونه ای است که ظاهرش این را نشان می دهد که می توانید کاری را انجام دهید( واگر نخواستید انجام ندهید) ولی در واقع به گونه ای است که گویا جُز این نمی توانید انجام دهید ، که این را " عزیمه" می گویند .
پس عزیمه ، هنگامی که اذن کاری را می دهند ولی از انجام کاری مخالف آن ما را نهی می کنند .
مثالی که برای عزیمه می توان آورد ، اینکه وقتی به جماعت نمازگزاران می پیوندیم ، در حالیکه آنها هنوز سلام نگفته اند و سکوت برقرار است ، نباید اذان و اقامه بگوییم (به نحو عزیمه ، ساقط است) و باید بایستیم به نماز.
مثال قرآنی برای عزیمه :
◇وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ ◇
نساء : ۱۰۱
وقتی مسافرت می روید ایرادی ندارد که نماز را قصر بخوانیم .( به نحو عزیمه نباید تمام خوانده شود)
🍂و خاصّه و عامّه🍂
مثالی که در قرآن آمده :
◇يَا بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِيٓ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ◇ بقره:۴۷
ای فرزندان یعقوب به یاد نعمتهایی که به شما دادم باشید و اینکه شما را برعالمین برتری بخشیدم.
(ظاهر کلمه "عالَمین" عامّ است ومنظور فقط مردم زمان خودشان بوده که خاصّ است نه مردم همه زمان ها.)
ظاهر این آیه عام را نشان می دهد ولی پیامبر فرمودند خاص است .
ویا درمورد حضرت مریم که فرموده سیده نساء عالمین بودند ، در واقع منظور در مقایسه با زنان زمان خودشان بوده است ، نه همه زمان ها . واین توضیحات را پیامبر می دهند تاما با مفاهیم قرآنی آشنا شویم .
و آیاتی که ظاهرش خاص است ولی درواقع عمومیت دارد.
مثال قرآنی این نوع آیات :
◇كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا ◇
ما نوشتیم بر بنی اسرائیل که اگر کسی را به فساددر روی زمین بکُشَد...
آیا این فقط در مورد بنی اسرائیل صدق می کند ؟ ظاهر آیه به طور خاص بنی اسرائیل را نام برده ولی در واقع عامه مردم ، منظورش است .
🍂وعِبَرَه و اَمثالَه🍂
"عِبَر" یعنی آن چیزی که مایه عبرت است وانسان از آن درس می گیرد و متوقف در آنجا نمی ماند توشه می گیرد و عبور می کند(عبوری پربار)
اَمثال هم برای تفهیم مطلب است .( مثال برای روشن شدن است .)
مثال قرآنی برای عِبَر:
◇وَجَآءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ◇ یس:۲۰
ازدورترین نقطه شهر مردی آمد، گفت : ای مردم از مرسلین پیروی کنید.
ما بایدازاین داستان ، پند بگیریم . این ظاهر قضیه است ولی به دنبال این پند سوالاتی برای ما پیش می اید که ، این مرد که بود؟ مرسلین چه کسانی هستند؟ آن شهر کجابود؟ و...
واین سوالات را پیامبر خدا یا اوصیاء پیامبر توضیح داده اند.
امثال (مثالهای) قرآن هم همیشه برای ما واضح نیست .
مثال قرآنی :
◇اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ...◇
مصباح ؟ زجاجه؟ زیتون؟ و... اینها گاهی برای ما واضح نیست و نیاز به توضیح دارد
🍂و مُرسله و مَحدوه🍂
مرسل یعنی رها ، آزاد و چیزی که قیدی ندارد
ومحدود ، چیزی که حدّ و اندازه ای دارد.
در علم اصول معادل قرآنی آن می شود " مطلق و مقیّد"
مرسل یعنی مطلق و محدود یعنی مقیّد.
مثال برای مرسل :
مثلا در مورد حرمت ( محرمیت) مادر زوجه ، هیچ محدودیتی ندارد ولو اینکه زن و مرد از هم جدا شده باشند و همچنان این محرمیت پابرجاست . خوب این جزئیات برای ما از آیات معلوم نیست و باید برای ما توضیح داده شود و این توضیحات را پیامبر خدا و اوصیاء ایشان به ما داده اند.
ودر مورد مقید :
در مورد مسح سر که ظاهر آیات محدوده آن را مشخص نکرده و پیامبر توضیح داده اند که از کجا تا کجای سر محل مسح است .
🍂ومحکمه و متشابهه🍂
مثال برای محکم :
◇ا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ ۖ ◇ انعام :۱۰۳
هیچ جا وبه هیچ شکل نمی توان خدا را دید.
این آیه محکم است و هیچ حرفی درآن نیست.
مثال برای متشابه :
◇وُجُوهٌ یَومَئِذٍ ناضِرَةٌ اِلى رَبِّها ناظِرَةٌ◇ قیامه :۲۳
بعضی چهره ها آن روز خندان است و به پروردگارش می نگرد
اینکه می فرماید به پروردگارش می نگرد ، یعنی با چشم سر؟!
واین توضیح را پیامبرخدا به مردم می دهد.
🍂مفسّراً و مجمله🍂
پیامبری که مُجمَل های قرآن را توضیح داده است .
مثلا در اَقِمِ الصلاة ( با چه شرایطی نماز بخوانیم )
🍂مبَیّناً غوامضه🍂
ما در قرآن آیات پیچیده ای داریم مثل حروف مقطعه در آیات که ما نمی دانیم منظور از این حروف چیست .
🍂بين مأْخُوذِ ميثاق في عِلْمِهِ، و مُوسّع علي الْعِبادِ في جهْلِهِ🍂
بعضی از آیات قرآن را خدا میثاق گرفته از ما که بدانیم و بعضی را هم اگر ندانیم اشکالی ندارد.
مثلا آیات یگانگی خدا ( لا اله الا الله)
اما مثال حساس تر در مورد امتحانات الهی است :
◇أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوٓا أَنْ يَقُولُوٓا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ◇ عنکبوت :۲
اینکه خداوند فرموده است ، شمارا امتحان می کنم
◇أَلَآ إِنَّ وَعْدَ الله حق
:
َّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ◇ یونس:۵۵
وعده خدا حق است ولیکن اکثر مردم توجه نمی کنند
اینها مواردی است که باید بدانیم و از ما میثاق گرفته اند .
حالا اینکه بهشت چند در دارد ؟ و یانامهای بهشت درقرآن ؟ خیلی برای ما ضروری نیست دانستنش. ( که متاسفانه در مسابقات از اینگونه سوالات زیاد است که خیلی هم مهم نیست )
و یا در مورد اصحاب کهف ، اینکه ۳۰۰ سال در خواب بوده اند ، لازم است بدانیم که معاد را باور کنیم و یا رجعت در زمان امام زمان علیه السلام را باور کنیم ولی اینکه اینها چند نفر بودند خیلی مهم نیست.
🔘 نکته مهم :
از تمام این توضیحات در می یابیم که وجود اهل بیت سلام الله علیهم ، چقدر برای ما لازم و ضروری است .
یکی از دلایل اختلافات دربین اهل تسنن این است که ازاین وجود با برکت بی بهره اند.
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
6.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا در قرآن کریم #تزکیه قبل از تعلیم آمده است؟. حدیثی زیبا از نهجالبلاغه در مورد #اهمیت_خودسازی. از زبان رهبر معظم انقلاب. منتظران خودسازی را شروع کنیم
🔴سرگذشت ارواح در عالم برزخ(قسمت ۱۱)
◾️پس از مدتی به عبور گاه باریکی رسیدیم که دو طرف آن را پرتگاههای هولناکی احاطه کرده بودند.
🌹 نیک که گویا منتظر سوال من بود، رو به من کرد و گفت: این پرتگاههای وحشت آور، "درههای ارتداد"هستند که برای رسیدن به کف آن به حساب دنیا، سالها راه است.
🔥در کف آن هم، کورههایی از آتش قرار دارد که نمایی از آتش جهنم است و انسانهایی که درون آن جای گرفتهاند تا قیامت، در عذاب الهی گرفتار خواهند ماند.
⚡️چنان وحشتی به من روی آورد که ناخواسته بر جای نشستم.
در این میان فریادی دره را فرا گرفت. با وحشت صورتم را برگرداندم.
☄شخصی را دیدم که در حال سقوط به ته دره بود. در میان جیغ و فریادهایش که دلم را به لرزه درآورده بود، فریاد شادی گناهش را میشنیدم.
✨نیک که مانند من نظاره گر این صحنه بود، گفت: بیچاره تا اینجا را به سلامت گذراند، اما تا بر پا شدن قیامت، در ته دره خواهد ماند.
🍃با تعجب پرسیدم: چرا؟ گفت: او پس از سالها دین داری، مرتد شده بود. (ارتداد در اسلام به معنی برگشتن از دین اسلام به دین دیگری میباشد)
💥از آن پس در راه رفتن بیشتر دقت میکردم و از ترس سقوط، پای خود را بر جای پای نیک مینهادم. هر چند گه گاه پایم میلغزید، اما سرانجام به سلامت، آن راه صعب و دشوار را پشت سر گذاشتیم.
❄️نیک همچنان به پیش میرفت و من مشتاقانه، اما با دلهره بسیار در پی او در حرکت بودم. وقتی به یک دو راهی رسیدیم، نیک پا به سمت راست نهاد.
⛔️اما ناگهان دست سیاه بزرگی، جلو دهان و چشمهایم را گرفت و به واسطه بوی متعفنی که از او متصاعد بود، دریافتم که این، همان گناه است.
♨️سعی کردم آن دست سیاه و پشم آلود را کنار بزنم و چون موفق شدم با هیکل زشت گناه روبرو گردیدم. وحشت زده خواستم فرار کنم و خود را به نیک برسانم، اما گناه دستانم را محکم گرفت و گفت: مگر قرارت را فراموش کردی؟
❗️با وحشتی که در وجودم بود گفتم: کدام قرار؟! گفت: همانکه در دنیا همراه من میشدی خود قراری بود بین من و تو برای اینکه اینجا هم با هم باشیم.
❎گفتم: من اصلا تو را نمیشناختم. گفت: تو مرا خوب میشناختی اما قیافهام را نمیدیدی، حالا که قوه بیناییات وسیع شده است مرا مشاهده میکنی.
🔆گفتم: خب حالا چه میخواهی؟!
گفت: من از آغاز سفر تا اینجا سایه به سایه دنبالت آمدم، در پرتگاه ارتداد تلاش بسیار کردم که خود را به تو برسانم، اما موفق نشدم.
▪️با عجله گفتم: مگر آنجا از من چه میخواستی.
گفت: میخواستم از آن دره عبورت دهم. با ناراحتی تمام فریاد کشیدم: یعنی میخواستی تا قیامت مرا زمین گیر کنی؟
🔘گفت: نه! میخواستم تو را زودتر به مقصد برسانم، اما مهم نیست، در عوض اکنون یک راه انحرافی آسان میشناسم که هیچ کس از وجود آن آگاه نیست.
🔷گفتم: حتی نیک؟! گفت: مطمئن باش اگر میدانست از این مسیر سخت تو را راهنمایی نمیکرد. دریک لحظه به یاد نیک افتادم که جلوتر از من رفته بود و فکر میکند من به دنبال او در حرکتم. دلم گرفت و به اصرار از گناه خواستم که مرا رها کند.
⚫️ اما این بار در حالیکه چشمانش از عصبانیت چون دو کاسه خون شده بود، با تهدید گفت: یا با من میآیی، یا به اجبار تو را به همان مسیری که آمدی باز میگردانم...🔥
✍ادامه دارد..
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
📗کتاب سرگذشت ارواح در برزخ/اصغر بهمنی.
با تایید عده ای از علمای حوزه علمیه قم
سلام
خواندن سوره ی ملك هرشب قبل از خواب نجات دهنده از عذاب قبـــر است بإذن الله تعــالی
ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻤﻠﻚ
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
ِ تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير🔮
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ🔮
الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ۖ مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُور🔮
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْك.َ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ🔮
وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ ۖ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ 🔮
وَلِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ 🔮
إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُور 🔮
تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ ۖ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ 🔮
قَالُوا بَلَىٰ قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ 🔮
ٌ
وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِير🔮
فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ 🔮
ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺨْﺸَﻮْﻥَ ﺭَﺑَّﻬُﻢ ﺑِﺎﻟْﻐَﻴْﺐِ ﻟَﻬُﻢ ﻣَّﻐْﻔِﺮَﺓٌ ﻭَﺃَﺟْﺮٌ ﻛَﺒِﻴﺮ🔮
ٌ ﻭَﺃَﺳِﺮُّﻭﺍ ﻗَﻮْﻟَﻜُﻢْ ﺃَﻭِ ﺍﺟْﻬَﺮُﻭﺍ ﺑِﻪِ ﺇِﻧَّﻪُ ﻋَﻠِﻴﻢٌ ﺑِﺬَﺍﺕِ ﺍﻟﺼُّﺪُﻭﺭِ 🔮
ﺃَﻻ ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﻣَﻦْ ﺧَﻠَﻖَ ﻭَﻫُﻮَ ﺍﻟﻠَّﻄِﻴﻒُ ﺍﻟْﺨَﺒِﻴﺮُ 🔮
ﻫُﻮَ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺟَﻌَﻞَ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻷَﺭْﺽَ ﺫَﻟُﻮﻻ ﻓَﺎﻣْﺸُﻮﺍ ﻓِﻲ ﻣَﻨَﺎﻛِﺒِﻬَﺎ ﻭَﻛُﻠُﻮﺍ ﻣِﻦ ﺭِّﺯْﻗِﻪِ ﻭَﺇِﻟَﻴْﻪِ ﺍﻟﻨُّﺸُﻮﺭُ 🔮
ﺃَﺃَﻣِﻨﺘُﻢ ﻣَّﻦ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀ ﺃَﻥ ﻳَﺨْﺴِﻒَ ﺑِﻜُﻢُ ﺍﻷَﺭْﺽَ ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻫِﻲَ ﺗَﻤُﻮﺭُ 🔮
ﺃَﻡْ ﺃَﻣِﻨﺘُﻢ ﻣَّﻦ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﻤَﺎﺀ ﺃَﻥ ﻳُﺮْﺳِﻞَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﺣَﺎﺻِﺒًﺎ ﻓَﺴَﺘَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﻛَﻴْﻒَ ﻧَﺬِﻳﺮِ 🔮
ﻭَﻟَﻘَﺪْ ﻛَﺬَّﺏَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻠِﻬِﻢْ ﻓَﻜَﻴْﻒَ ﻛَﺎﻥَ ﻧَﻜِﻴﺮِ 🔮
ﺃَﻭَﻟَﻢْ ﻳَﺮَﻭْﺍ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟﻄَّﻴْﺮِ ﻓَﻮْﻗَﻬُﻢْ ﺻَﺎﻓَّﺎﺕٍ ﻭَﻳَﻘْﺒِﻀْﻦَ ﻣَﺎ ﻳُﻤْﺴِﻜُﻬُﻦَّ ﺇِﻻَّ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦُ ﺇِﻧَّﻪُ ﺑِﻜُﻞِّ ﺷَﻲْﺀٍ ﺑَﺼِﻴﺮٌ 🔮
أَﻣَّﻦْ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻫُﻮَ ﺟُﻨﺪٌ ﻟَّﻜُﻢْ ﻳَﻨﺼُﺮُﻛُﻢ ﻣِّﻦ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺇِﻥِ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮُﻭﻥَ ﺇِﻻَّ ﻓِﻲ ﻏُﺮُﻭﺭٍ 🔮
ﺃَﻣَّﻦْ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳَﺮْﺯُﻗُﻜُﻢْ ﺇِﻥْ ﺃَﻣْﺴَﻚَ ﺭِﺯْﻗَﻪُ ﺑَﻞ ﻟَّﺠُّﻮﺍ ﻓِﻲ ﻋُﺘُﻮٍّ ﻭَﻧُﻔُﻮﺭ🔮
ٍ ﺃَﻓَﻤَﻦ ﻳَﻤْﺸِﻲ ﻣُﻜِﺒًّﺎ ﻋَﻠَﻰ ﻭَﺟْﻬِﻪِ ﺃَﻫْﺪَﻯ ﺃَﻣَّﻦ ﻳَﻤْﺸِﻲ ﺳَﻮِﻳًّﺎ ﻋَﻠَﻰ ﺻِﺮَﺍﻁٍ ﻣُّﺴْﺘَﻘِﻴﻢٍ 🔮
ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺃَﻧﺸَﺄَﻛُﻢْ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﻟَﻜُﻢُ ﺍﻟﺴَّﻤْﻊَ ﻭَﺍﻷَﺑْﺼَﺎﺭَ ﻭَﺍﻷَﻓْﺌِﺪَﺓَ ﻗَﻠِﻴﻼ ﻣَّﺎ ﺗَﺸْﻜُﺮُﻭﻥَ 🔮
ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﺫَﺭَﺃَﻛُﻢْ ﻓِﻲ ﺍﻷَﺭْﺽِ ﻭَﺇِﻟَﻴْﻪِ ﺗُﺤْﺸَﺮُﻭﻥَ 🔮
ﻭَﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﻣَﺘَﻰ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟْﻮَﻋْﺪُ ﺇِﻥ ﻛُﻨﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ 🔮
ﻗُﻞْ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢُ ﻋِﻨﺪَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺃَﻧَﺎ ﻧَﺬِﻳﺮٌ ﻣُّﺒِﻴﻦٌ 🔮
ﻓَﻠَﻤَّﺎ ﺭَﺃَﻭْﻩُ ﺯُﻟْﻔَﺔً ﺳِﻴﺌَﺖْ ﻭُﺟُﻮﻩُ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻛَﻔَﺮُﻭﺍ ﻭَﻗِﻴﻞَ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻛُﻨﺘُﻢ ﺑِﻪِ ﺗَﺪَّﻋُﻮﻥَ 🔮
ﻗُﻞْ ﺃَﺭَﺃَﻳْﺘُﻢْ ﺇِﻥْ ﺃَﻫْﻠَﻜَﻨِﻲَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻭَﻣَﻦ ﻣَّﻌِﻲَ ﺃَﻭْ ﺭَﺣِﻤَﻨَﺎ ﻓَﻤَﻦ ﻳُﺠِﻴﺮُ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ْﻣِﻦ ﻋَﺬَﺍﺏٍ ﺃَﻟِﻴﻢٍ 🔮
ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦُ ﺁﻣَﻨَّﺎ ﺑِﻪِ ﻭَﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺗَﻮَﻛَّﻠْﻨَﺎ ﻓَﺴَﺘَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﻣَﻦْ ﻫُﻮَ ﻓِﻲ ﺿَﻼﻝٍ ﻣُّﺒِﻴﻦٍ 🔮
ﻗُﻞْ ﺃَﺭَﺃَﻳْﺘُﻢْ ﺇِﻥْ ﺃَﺻْﺒَﺢَ ﻣَﺎﺅُﻛُﻢْ ﻏَﻮْﺭًﺍ ﻓَﻤَﻦ ﻳَﺄْﺗِﻴﻜُﻢ ﺑِﻤَﺎﺀ ﻣَّﻌِﻴٍن🔮
🔴 فرماندهان رجعت کننده در سپاه امام زمان
⭕️ مفضّل بن عم ر جعفى:
🌕 مفضل بن عمر میگوید: امام صادق علیهالسلام به من فرمودند: «ای مفضل، تو و چهل و چهار مرد همراه قائم علیهالسلام محشور میشوید؛ تو بر دست راست قائم امر و نهی میکنی، و مردم در آن روز از تو بیش از امروز اطاعت و فرمانبرداری میکنند.»
عَنِ اَلْمُفَضَّل بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبدِاَللَّهِ عَلَيهِ اَلسّلاَمُ يَا مُفَضَّلُ أَنْتَ وَ أَرْبَعَةٌ وَ أَرْبَعُونَ رَجُلاً تُحْشَرُونَ مَعَ اَلقَائِمِ أَنْتَ عَلَى يَمِينِ اَلْقَائِمِ تَأْمُرُ وَ تَنْهَى وَ اَلنَّاسُ إِذْ ذَاكَ أَطْوَعُ لَكَ مِنْهُمْ اَلْيَوْمَ
📙اثبات الهداة، ج ۳، ص ۵۷۳
⭕️ نکتــه قابل توجه در این حدیث این است که ایشان هم راوی روایت است و هم روایت در شأن او است.
⭕️ مفضل بن عمر همان کسی است که امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام درباره او چنین تعبیر عجیبی دارند: «الوالد بعد الوالد»: بعد از پدرمان ایشان(مفضل) پدر ما است؛ لذا ایشان دارای جایگاه والائی هستند
واقعا کسانی که به عنوان رجعت کننده و فرماندههان نظامی امام زمان نام برده شدهاند شخصیتهای نمونه و کم نظیری هستند
*کانال
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c