eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
10.2هزار ویدیو
311 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی کپی متن با ذکر صلوات و دعای فرج ، حلال است🙏🏻 ادمین: @Montazer_zohorr تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
: 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۲# جلسه ۵۷ # بخش ۱ در جلسه قبل مقدمه ای بر خطبه ۲۲ عرض شد که چگونه طلحه و زبیر در مقابل امیرالمؤمنین علیه‌السلام ایستادند و پیمان شکنی کردند و با عایشه همدست شده و جنگ جمل را به راه انداختند . حضرت در تحلیل اولیه خود فرمودند ، اگر واقع مطلب را ببینید ، اینها به اعوان و انصار شیطان تبدیل شدند . اولین بهانه ای که آنها در برابر علی علیه‌السلام مطرح کردند این بود که علی در خون عثمان شریک است ، عثمان مظلوم کشته شده ، علی بن ابیطالب به فریاد او نرسیده است و برخی از یاران علی ( از جمله محمدبن ابی بکر) در قتل عثمان دست داشته اند . در جلسه قبل یادآور شدیم که عایشه بارها گفته بود که این پیر خِرِفت ( پیر کهنسال حواس پرت) را بکشید که او کافرشده و از دین خدا خارج شده است . مجری قتل عثمان ، طلحه بود که بر در خانه او ایستاده بود و از رساندن آب و غذا به او ممانعت می کرد . با اینکه شواهد تاریخی نشان می دهد که طلحه دست اندر کار قتل عثمان بوده ، اما خون عثمان را بر گردن علی بن ابیطالب انداختند . حضرت می فرمایند : اینها انصاف نمی دهند . ⭐️وَ لَا جَعَلُوا بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ نَصِفاً⭐️ اگر انصاف بدهند ، می فهمند که من تا آنجا که شد از عثمان دفاع کردم ! در خطبه دیگری امیرالمؤمنین علیه‌السلام می فرمایند : لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً. ( خطبه ۲۴۰) من آنقدر از عثمان دفاع کردم که می ترسم گناه کرده باشم ! یک نکته در اینجا قابل ذکر است که آیا دفاع امیرالمؤمنین علیه‌السلام از عثمان ، به این معناست که او بر حق است ؟! خیر در واقع دفاع حضرت از شخص عثمان نبوده است ؛ بلکه از منصب و جایگاه او به عنوان خلیفه مسلمین بوده است . هدف امام این بود که تفهیم کنند چنانچه خلیفه خطاکار است ، به خطایش رسیدگی شود و نهایتاً از خلافت خلع شوند و پس از آن بررسی شود که مستحق قتل است یا زندان و یا توقیف اموال . با کشتن حاکم جامعه مشکل حل نمی شود ؛ بلکه مشکل بزرگ تر نیز می شود و مردم عادت به خلیفه کشی پیدا می کنند ؛ لذا حضرت مردم را از این نوع رفتار باز می داشتند . 🔰اما در مورد دخیل بودن طلحه در ماجرای قتل عثمان ، چند شاهد تاریخی موجود است : ▪یکی ایستادن او مقابل خانه عثمان و ممانعت از دسترسی او به آب و غذا است که در تاریخ نقل شده . ▪ دیگر اینکه وقتی قاتلین عثمان از خانه عثمان بیرون می آمدند ، سراغ طلحه را می گرفتند .( برای کسب تکلیف) ▪شاهد قوی تر اینکه در جنگ جمل ، که طلحه و زبیر و عایشه و برخی از بنی امیه حضور داشتند ، از جمله مروان حَکَم که داماد عثمان هم بود( درسپاه بصره) ، خودش اعتراف نموده که طلحه را در آن جنگ به قتل رسانیده است . طلحه در میانه میدان بود که ناگهان تیری به ران پای او اصابت کرد و از شدت خونریزی از دنیا رفت . در حال جان دادن از او سوال شد ، طلحه چه شد؟! او پاسخ داد به من تیر زدند و می دانم از لشکر خودی بود . مروان بعداً در جایی گزارش کرده است که پشت تپه ای نشستم ، وقتی دیدم جنگ به نفع علی پایان می گیرد ، تصمیم گرفتم انتقام خون عثمان را بگیرم و به طلحه تیر زدم . ▪عبد المَلک مروان نیز وقتی به حکومت رسید ، به این قضیه اعتراف کرد که اگر پدرم طلحه را به انتقام عثمان نکشته بود ، من امروز تمام فرزندان طلحه را می کشتم . پس با اینکه همه خود می دانستند قاتل عثمان طلحه است ، هم معاویه و هم عایشه و هم خود طلحه گناه را بر گردن علی بن ابیطالب انداختند 🤔 تاریخ خود گواه این مسأله بوده است که علی با کسی تعارف نداشته و اگر می خواست عثمان را از میان بردارد درنگ نمی کرد . مگر کسی می توانست در برابر علی علیه‌السلام مقاومت کند ؟! لذا این ادعا که علی قاتل عثمان است ، بی جاست . حضرت در ادامه خطبه می فرمایند : ⭐️ وَ إِنَّهُمْ لَيَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَكُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَكُوهُ ⭐️ 🔸ترجمه : اینها دنبال حقی می گردند که خود آن را پایمال کرده اند . به خونخواهی خونی قیام کرده اند که خودشان آن را بر زمین ریختند. اینجا دوگزینه وجود دارد : ○ یا باید بگویند ما به تنهایی این کار را کردیم ( در اینصورت خودشان باید قصاص شوند ) ○ یا بگویند ما با علی شریک بودیم ( در این صورت شریک جرم که نمی تواند شریک خود را قصاص کند) ⭐️فَلَئِنْ كُنْتُ شَرِيكَهُمْ فِيهِ فَإِنَّ لَهُمْ لَنَصِيبَهُمْ مِنْهُ وَ لَئِنْ كَانُوا وَلُوهُ دُونِي فَمَا التَّبِعَةُ إِلاَّ عِنْدَهُمْ ⭐️ 🔸ترجمه : اگر من شریک آنها بودم در این خون ، آنها هم سهم و نصیب خود را دارند و اگر خودشان عثمان را کشته و من نبودم ( که همین درست است) پس گناهکار خودشان هستند و تبعات گناه باید دامنگیر خودشان بشود . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۲ # جلسه ۵۷ # بخش ۲ ⭐️ إِنَّ أَعْظَمَ حُجَّتِهِمْ لَعَلَى أَنْفُس
ِهِمْ ⭐️ 🔸ترجمه : مهمترین دلیلی که اینها می آورند ، علیه خودشان است . اگر بگویند یا علی ! چرا از عثمان دفاع نکردی؟ می گویم چرا خودتان دفاع نکردید ؟ اگر بگویند تو شریک ما بودی ، خواهم گفت شما خودتان هم شریک بودید . امیرالمؤمنین بعد از قتل عثمان هم یک جمله ای تأثیرگذار و تکان دهنده ای که در تاریخ مدینه ذکر شده ، فرموده اند : ما اُمرتُ و ما نَهیتُ و ما سَرَّنی و لا ساءَنی قتل عثمان من نه امر به قتل عثمان کردم و نه نهی از آن کردم . نه خوشحال شدم و نه ناراحت ! این خیلی نکته لطیفی است ! حضرت می خواهند بفرمایند ، این کار ازآن آشوب ها و فتنه هایی بود که ما باید در فتنه ها توقف کنیم و از موضع گیری ها پرهیز کنیم . اگر می خواستند امر به قتل عثمان کنند ، عده ای ایمانشان در خطر بود . اگر نهی می کردند ، عثمان خیلی ظلم کرده بود( او ابوذر را به قتل رسانده بود) . اگر خوشحال می شدند ، عده ای برای حضرت مشکل می آفریدند .اگر هم ناراحت می شدند ، باز جای سوال بود که چرا ناراحت هستند ؟! خودشان فرمودند ، من موضع کاملاً بی طرفی اتخاذ نمودم ، با توجه به اینکه زمینه ای برای اجرای فرمان ایشان هم نبود!!! هیچکس به حرف ایشان گوش هم نمی کرد . کسی نپرسید یا علی چکار کنیم ؟!! البته عثمان به امام نامه نوشت که یاریش کند . که او هم می خواست بیشتر حکومت کند نه برای حل مشکل! او هرگز اظهار پشیمانی نکرد! آنقدر مردم از عثمان متنفر بودند که جسد او تا سه روز بر زمین ماند و جرأت نمی کردند او را دفن کنند و آخر مروان هزینه ای پرداخت تا جسد او را دفن کردند . پس او چهره منفوری در بین مردم داشت و بعدها در زمان معاویه برایش چهره سازی کردند . سعی کردند فضایلی را به او نسبت دهند تا بلکه در بین مردم احیاء شود . حضرت در ادامه تشبیهات زیباتری را به کار می برند . می فرمایند : ⭐️ يَرْتَضِعُونَ أُمّاً قَدْ فَطَمَتْ وَ يُحْيُونَ بِدْعَةً قَدْ أُمِيتَتْ⭐️ 🔸ترجمه : اینها ( طلحه ، زبیر و عایشه) می خواهند شیر بنوشند از مادری که دیگر شیر ندارد. یعنی مسأله ای را مطرح کردند که به حالشان نفعی نخواهد بخشید و از این راه به جایی نمی رسند . اینها می خواهند بدعتی را زنده کنند که مرده است ( با مرگ عثمان ، بدعتهای جاهلی که به واسطه او ایجاد شده بود ، از میان رفت . آنها می خواستند در حکومت امیرالمؤمنین نیز منصب و جایگاهی یابند ؛ همچون که در زمان عثمان مرسوم بود .) در ادامه حضرت برای اینکه اطمینان بدهند که این راه به مقصد نمی رسد ، می فرمایند : ⭐️ يَا خَيْبَةَ الدَّاعِي مَنْ دَعَا وَ إِلاَمَ أُجِيبَ ⭐️ 🔸ترجمه : ای خواننده ی نا امید ( ای تلاشگر مأیوس) ! کیست که می خواند و کیست که جواب می دهد؟ چه کسی می خواهد به نتیجه برسد ؟! 🔸معنای واژگان : ¤خیبة الداعی : صدازننده ناامید ⭐️ وَ إِنِّي لَرَاضٍ بِحُجَّةِ اللَّهِ عَلَيْهِمْ وَ عِلْمِهِ فِيهِم ⭐️ 🔸ترجمه : من راضی هستم به رضای خدا . همین که بدانم خدایی بین من و آنها حاکم است ، راضی هستم . ⭐️ فَإِنْ أَبَوْا أَعْطَيْتُهُمْ حَدَّ السَّيْفِ وَ كَفَى بِهِ شَافِياً مِنَ الْبَاطِلِ وَ نَاصِراً لِلْحَقِّ ⭐️ 🔸ترجمه : اگر اِبا کردند ( پرهیز کردند) ، از اینکه حق مرا بپذیرند ، من هم آنها را با شمشیرم مواجه خواهم ساخت . تیزی شمشیر خوب تیغی است برای باطل . همچنان که تیغ جراح می بُرد و دور می ریزد ، تیزی شمشیر مجاهد راه خدا هم حق را یاری می کند . حضرت در انتهای این خطبه جملات عجیبی می فرمایند . مخالفین بعد از رفتن به مکه ، پیغامی برای علی علیه‌ السلام فرستادند که آماده جنگ باش!!! این پیام یا باید از جانب کسی باشد که سطح عالیتری داشته باشد ، یا همسطح . مثل دو کشتی گیر که باید هم سطح هم باشند . لذا این پیام توهین آمیز بوده است . حضرت می فرمایند : ⭐️وَ مِنَ الْعَجَبِ بَعْثُهُمْ إِلَيَّ أَنْ أَبْرُزَ لِلطِّعَانِ وَ أَنْ أَصْبِرَ لِلْجِلاَدِ هَبِلَتْهُمُ الْهَبُولُ!⭐️ 🔸ترجمه : عجیب است که اینها کسی را فرستادند تا خودم را آماده کنم برای ضربات شمشیر ! مادرشان به عزایشان بنشیند ! ⭐️لَقَدْ كُنْتُ وَ مَا أُهَدَّدُ بِالْحَرْبِ وَ لاَ أُرْهَبُ بِالضَّرْبِ وَ إِنِّي لَعَلَى يَقِينٍ مِنْ رَبِّي وَ غَيْرِ شُبْهَةٍ مِنْ دِينِي⭐️ 🔸ترجمه : به من پیام می دهند ؟! ( مرا تهدید می کنند) من تازنده بودم هیچکس مرا به جنگ تهدید نکرده ! کسی مرا از ضرب شمشیر نترسانده ! با این حال من یقین دارم به حقانیت خودم و هیچ شبهه ای ندارم ( حضرت کنایه می زنند که خیلی وضع خوبی داشته باشید ، به راه درست خود شک دارید . چون مسلماً یقین ندارید که کارتون درست باشد!!!) این سخنان حضرت به خصوص برای مردم آن زمان ، عین واقعیت است .از آنجا که خیلی از این خطبه ها در کتب تاریخی اهل سنت نقل شده است و هیچگاهی پاسخی به آنها داده نشده است . 🍃والسلام علیکم و رحمة الله
عمری که خداوند از فرزند آدم پوزش را می‌پذیرد ۶۰سال است حکمت ۳۲۶نهج البلاغه
زندگی پر از درس است درس‌هایش را خوب بیاموزیم و مرتب با خود مرور کنیم. نکند به وقت امتحانش فراموش کنیم آنچه را که بابت آموختنش، سال‌ها تلاش کردیم. هیچ گاه یادگیری را متوقف نکنیم، چون زندگی هیچ گاه آموختن به ما را متوقف نخواهد کرد. روز دانشجو، روز تأکید بر نقش بی مانند مجاهدت در راه کسب علم و دانش بر شما مبارک باد. ‬تو نشانه‌ای از راه‌های روشن آینده‌ای... اگر چه دیروز، امروز، فردا، همه روزها به نام توست، وقتی در صفحه به صفحه تاریخ، بر قله‌‏های سربلندی ایستاده‌‏ای. روزگارت تازه و پر موفقیت… روزت مبارک واحدهای زندگی‌ات همیشه پاس و درس‌های زندگی‌ات همیشه آسان دست در دست کلمات، پا به پای پرسش‌‏ها، کوچه گرد ناشناخته عالم می‌شوی؛ گاهی در قعر زمین، گاهی در کهکشان. امروز روز توست. سرزمین علم و آزادگی، صلابت قدم‌هایت را می‌طلبد. تو، تجربه‌های دیروز را به تلاش‌های فردا پیوند می زنی تا آینده‌ای بسازی لبریز امید…
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۲۳# جلسه ۵۸# بخش ۱ 🔘 مقدمه بحث : در مقدمه این خطبه می پردازیم به برخی تفاوتهای میان مخلوقاتِ خداوند ؛ خدایی که مخلوقات را با ویژگی های گوناگون و متنوع آفریده است ، می فرماید : 💢 ومِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ ۚ 💢 《و از نشانه‌های [قدرت و ربوبیت‌] او آفرینش آسمان‌ها وزمین و اختلاف زبان‌ها و رنگ‌های شماست .( روم / ۲۲)》 همچنین در اِنعام و اِفضال ( بهره مندی از نعمات و برکات) آنها هم تفاوت قائل شده است ، همانطور که در ویژگی های وراثتی و محیطی تفاوتهایی قائل شده است . یک سری تفاوتهایی وجود دارد که ما نمی توانیم با آنها مبارزه کنیم . اگر کسی بتواند گویش های مختلف را بردارد و همه را مجبور کند تا یک لهجه و یک زبان داشته باشند ، موفق است . ما در طول تاریخ داشتیم قدرتمندانی را که به زور یک زبانی را بر ملتی تحمیل می کردند مثلاً ملت هند باید به زبان انگلیسی صحبت می کردند ؛ ولی در نهایت این اعمال فشارها منجر به ازبین رفتن زبان آنها نشد . مردم در زندگی خصوصی شان به همان زبان مادری شان حرف می زدند ؛ فلذا این اختلاف زبانها از بین نرفت . در واقع خداوند می خواهد که اینگونه باشد . در مورد سایر تفاوتها هم همینطور است . شاید بشود با تلاش ، اندکی از این تفاوتها را کاست ؛ اما نمی شود به طور کامل آنها را از بین برد . به همین نسبت ما باید این را بپذیریم که خداوند به بندگان خود به طور متفاوت نعمت می دهد . البته این پذیرش تبعاتی نیز دارد ؛ از جمله اینکه ، ما نباید اینگونه تصور کنیم که فلان رنگ یا فلان لهجه یا فلان ویژگی برتری دارد و نقطه مقابل آن ضعیف تر است . دیگر این است که در برابر این تفاوت نعمتها باید به نکاتی دقت نمود . همانطور که در آیه ۳۲ سوره مبارکه زخرف می فرماید : 💢أهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ💢 《آیا آنان هستند كه رحمت پروردگارت را تقسیم می‌كنند؟ ما در زندگی دنیا معیشت آنان را میانشان تقسیم كرده‌ایم، و برخی را از جهت درجات [فكری و مادی‌] بر برخی برتری داده‌ایم تا برخی از آنان برخی دیگر را [در امر معیشت‌ و سایر امور] به خدمت گیرند؛ و رحمت پروردگارت از آنچه آنان جمع می‌كنند بهتر است.》 باید پذیرفت که ، اولاً این تفاوت ها بر اساس مشیت الهی است . ثانیاً این تفاوتها نشانه حکمت خداوند است . اما نکته قابل اهمیت این است که آیا آن دسته از افراد که از نعمت بیشتری برخوردارند باید نسبت به دیگران فخرفروشی کنند ؟ آیا کسانی که از آن نعمتها محرومند ، باید حسرت بخورند یا حسد بورزند ؟ پاسخ به این سوالها در خطبه ۲۳ امیرالمؤمنین علیه‌السلام است . یک اصل دیگر که خداوند قرار داده است ( اصل تشریعی) ‌و آن این است که همانطور که در تکوین متفاوت عمل کرده است ، در تشریع هم متفاوت از آنان می خواهد و مسئولیت های متفاوت بر دوش آنان گذاشته است .( البته گاهی از روی تفضل به بندگانش می دهد که تفضل مرتبه ای بالاتر از عدل است . ) خداوند از تمام کسانی که به آنها نعمت داده است ، شکر می خواهد . شکری متناسب با نعمتی که به آنان داده است و ما معمولا این مورد را حذف می کنیم . اگر متوجه باشیم که در قبال این نعمتی که خداوند به ما عنایت فرموده ،مسئولیتی بر گردن ما گذاشته است ، خیلی از مشکلات حل می شود . دیگر حسرت این را نمی خوریم که چرا از فلان نعمت بی بهره ایم . آن کسی هم که از نعمتی برخورداراست فخر نمی فروشد به دیگران ، چون می داند مسئولیتش سنگین تر است البته صِرف شکر گزاری نعمت، مایه امتنان است وگرنه برخورداری از نعمت گاهی می تواند در اثر کفران ، باعث دردسر انسان شود و او را به دوزخ بکشاند . نکته دیگر اینکه ، غبطه بر نعمت دیگران وقتی می توان خورد که ما مطمئن باشیم بهتر از آنان قادر به شکرگذاری هستیم . شکر نیز به این است که در عمل ما نمود داشته باشد وگرنه شکر زبانی فقط یک برچسب است که پاک می شود . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آن ۲۳ # جلسه ۵۸# بخش ۲ امیرالمؤمنین علیه السلام در این خطبه ابتداءً اشاره به آن اصل کلی می فرمایند 🍃أمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ كَقَطَرَاتِ الْمَطَرِ إِلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا قُسِمَ لَهَا مِنْ زِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ فَإِنْ رَأَى أَحَدُكُمْ لِأَخِيهِ غَفِيرَةً فِي أَهْلٍ أَوْ مَالٍ أَوْ نَفْسٍ فَلاَ تَكُونَنَّ لَهُ فِتْنَةً فَإِنَّ الْمَرْءَ اَلْمُسْلِمَ مَا لَمْ يَغْشَ دَنَاءَةً تَظْهَرُ فَيَخْشَعُ لَهَا إِذَا ذُكِرَتْ وَ يُغْرَى بِهَا لِئَامُ النَّاسِ كَ
انَ كَالْفَالِجِ الْيَاسِرِ الَّذِي يَنْتَظِرُ أَوَّلَ فَوْزَةٍ مِنْ قِدَاحِهِ تُوجِبُ لَهُ الْمَغْنَمَ وَ يُرْفَعُ بِهَا عَنْهُ الْمَغْرَمُ وَ كَذَلِكَ الْمَرْءُ اَلْمُسْلِمُ الْبَرِيءُ مِنَ الْخِيَانَةِ يَنْتَظِرُ مِنَ اللَّهِ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا دَاعِيَ اللَّهِ فَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لَهُ وَ إِمَّا رِزْقَ اللَّهِ فَإِذَا هُوَ ذُو أَهْلٍ وَ مَالٍ وَ مَعَهُ دِينُهُ وَ حَسَبُهُ وَ إِنَّ الْمَالَ وَ الْبَنِينَ حَرْثُ الدُّنْيَا وَ الْعَمَلَ الصَّالِحَ حَرْثُ الْآخِرَةِ وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا اللَّهُ تَعَالَى لِأَقْوَامٍ فَاحْذَرُوا مِنَ اللَّهِ مَا حَذَّرَكُم مِنْ نَفْسِهِ وَ اخْشَوْهُ خَشْيَةً لَيْسَتْ بِتَعْذِيرٍ وَ اعْمَلُوا فِي غَيْرِ رِيَاءٍ وَ لاَ سُمْعَةٍ فَإِنَّهُ مَنْ يَعْمَلْ لِغَيْرِ اللَّهِ يَكِلْهُ اللَّهُ لِمَنْ عَمِلَ لَهُ نَسْأَلُ اللَّهَ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَ مُعَايَشَةَ السُّعَدَاءِ وَ مُرَافَقَةَ الْأَنْبِيَاءِ. تأديب الأغنياء أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لاَ يَسْتَغْنِي الرَّجُلُ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَالٍ عَنْ عِتْرَتِهِ وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَلْسِنَتِهِمْ وَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَيْطَةً مِنْ وَرَائِهِ وَ أَلَمُّهُمْ لِشَعَثِهِ وَ أَعْطَفُهُمْ عَلَيْهِ عِنْدَ نَازِلَةٍ إِذَا نَزَلَتْ بِهِ وَ لِسَانُ الصِّدْقِ يَجْعَلُهُ اللَّهُ لِلْمَرْءِ فِي النَّاسِ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْمَالِ يَرِثُهُ غَيْرُهُ. و منها أَلاَ لاَ يَعْدِلَنَّ أَحَدُكُمْ عَنِ الْقَرَابَةِ يَرَى بِهَا الْخَصَاصَةَ أَنْ يَسُدَّهَا بِالَّذِي لاَ يَزِيدُهُ إِنْ أَمْسَكَهُ وَ لاَ يَنْقُصُهُ إِنْ أَهْلَكَهُ وَ مَنْ يَقْبِضْ يَدَهُ عَنْ عَشِيرَتِهِ فَإِنَّمَا تُقْبَضُ مِنْهُ عَنْهُمْ يَدٌ وَاحِدَةٌ وَ تُقْبَضُ مِنْهُمْ عَنْهُ أَيْدٍ كَثِيرَةٌ وَ مَنْ تَلِنْ حَاشِيَتُهُ يَسْتَدِمْ مِنْ قَوْمِهِ الْمَوَدَّةَ. قال السيد الشريف أقول: الغفيرة هاهنا الزيادة و الكثرة من قولهم للجمع الكثير الجم الغفير و الجماء الغفير و يروى عفوة من أهل أو مال و العفوة الخيار من الشيء يقال أكلت عفوة الطعام أي خياره. و ما أحسن المعنى الذي أراده عليه السلام بقوله و من يقبض يده عن عشيرته... إلى تمام الكلام فإن الممسك خيره عن عشيرته إنما يمسك نفع يد واحدة فإذا احتاج إلى نصرتهم و اضطر إلى مرافدتهم قعدوا عن نصره و تثاقلوا عن صوته فمنع ترافد الأيدي الكثيرة و تناهض الأقدام الجمة🍃 💠✨💠 ✨أمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ كَقَطَرَاتِ الْمَطَرِ إِلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا قُسِمَ لَهَا مِنْ زِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ✨ 🔸 ترجمه : این اصل کلی است 👈 که بدانید امر الهی از آسمانِ جود و بخشش او به سوی زمین مخلوقاتش نازل می شود ، مثل زمانی که قطرات باران از آسمان به سمت زمین می آید و به هر کسی بیش و کم بر اساس تقسیمات الهی می رسد . ⭕️ توضیحات تکمیلی : حضرت ، اول در مورد کسانی که احساس کمبود می کنند می فرمایند. خدا به همه می دهد اگر به کسی نعمت 《الف》 را کمتر داد ، در عوض نعمت 《ب》 را بیشتر می دهد . فقط انسانهای خاصی هستند که از همه نعمتها به وفور بهره مند می شوند . ما انسانها غافل هستیم از لطف خداوند . گاهی چیزهایی را نعمت می دانیم و چیزهایی را نعمت نمی دانیم . مثلاً حلم و حوصله یک نعمت ارزشمند است که اغلب انسانها به آن توجه ندارند . خیلی افراد هستند که بسیار زیبا و خوش اندامند ، اما از علم و معرفت ذره ای بهره نبرده اتد و بالعکس افرادی که ظاهر زیبایی ندارند ، اما بسیار مهربان و خوش کلام و محترمند . سلامتی نیز بزرگترین نعمت است که گاهی افراد به آن بی توجه هستند . ملاک های ما در تشخیص نعمتها اشتباه است که نیاز به آموزش دارد . ✨فَإِنْ رَأَى أَحَدُكُمْ لِأَخِيهِ غَفِيرَةً فِي أَهْلٍ أَوْ مَالٍ أَوْ نَفْسٍ فَلاَ تَكُونَنَّ لَهُ فِتْنَةً✨ 🔸 ترجمه : اگر ببیند که برادرش ( یا همکاروهمسایه اش) غَفیره دارد ، فراوانی در نَفَرات خانواده اش ، مالش و در خودش ( امکانات خوبی دارد) برکاتی وجود دارد ، اینجاست که شیطان وارد می شود و برایش فتنه ای به پا می کند . 🔸معنای واژگان : ¤ غَفیرَة : در آخر همین خطبه مرحوم سید رضی ، غفیره را توضیح داده است . (الغفيرة هاهنا الزيادة و الكثرة) غفیره ، یعنی زیادت ، فراوانی ⭕️ توضیحات تکمیلی : امام علی علیه‌السلام در این قسمت سخنی از حسد به میان نیاورده اند ، اما شارحین نهج البلاغه از سخنان ایشان چنین برداشت کرده اند که منظور امام از آن فتنه هایی که شیطان پدید می آورد ، همان حسد است . یعنی شخصی که از نعمتی برخوردار است مورد حسادت قرار بگیرد . انسان باید در
مواجهه با نعمتهای دیگران ، مراقب واکنش خودش باشد . یک وقت واکنشی از او سر نزند که آبرویش را ببرد . چون حسادت ما چیزی از نعمت او کم نمی کند ، فقط باعث آبروریزی می شود. ◀️ ادامه خطبه جلسه آینده ان شاء الله 🍃والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته🍃 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
# نهج البلاغه و شرح آن 💠 خطبه ۲۳ 🍃جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری🍃 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا