عزیزی پرسید جبهه چطور بود؟
گفتم : تا منظورت چه باشد .
گفت: مثل حالا رقابت بود؟
گفتم : آری.
گفت : در چی؟
گفتم :در خواندن نماز شب.
گفت: حسادت بود؟
گفتم: آری.
گفت: در چی؟
گفتم: در توفیق شهادت.
گفت: جرزنی بود؟
گفتم: آری.
گفت: برا چی؟
گفتم: برای شرکت در عملیات .
گفت: بخور بخور بود؟
گفتم: آری .
گفت: چی می خوردید؟
گفتم: تیر و ترکش وموجهای شدید انفجار
گفت: پنهان کاری بود ؟
گفتم: آری .
گفت: در چی ؟
گفتم: نصف شب واکس زدن کفش بچه ها .
گفت: دعوا سر پست هم بود؟
گفتم: آری .
گفت: چه پستی؟؟
گفتم: پست نگهبانی سنگر کمین .
گفت: آوازم می خوندید؟
گفتم: آری .
گفت: چه آوازی؟
گفتم:شبهای جمعه دعای کمیل .
گفت: اهل دود و دم هم بودید؟؟
گفتم: آری .
گفت: صنعتی یا سنتی؟؟
گفتم: صنعتی ، خردل ، تاول زا ، اعصاب
گفت: استخر هم می رفتید؟
گفتم: آری ...
گفت: کجا؟
گفتم: اروند، کانال ماهی ، مجنون .
گفت: سونا خشک هم داشتید ؟
گفتم: آری .
گفت: کجا؟
گفتم: تابستون سنگرهای کمین ،شلمچه، فکه ،طلائیه.
گفت: زیر ابرو هم برمی داشتید؟
گفتم: آری
گفت: کی براتون برمی داشت؟
گفتم: تک تیرانداز دشمن با تیر قناصه .
گفت: پس بفرمایید رژ لبم می زدید؟؟ گ
فتم: آری تا دلت بخواد
خندید و گفت: با چی؟
گفتم: هنگام بوسه بر پیشونی خونین دوستان شهیدمان
سکوت کرد و چیزی نگفت...
ياد و خاطره شهدا و جانبازان و آزادگان ورزمندگان بی نام و بی ادعای این سرزمین گرامی باد
یادو خاطرشان جاویدان و
نثار روح بزرگشان صلوات
🌴🕊🌹🌴🌹🕊🌴
۰۲/۱۴
اول آسمان خلق شد یا زمین؟ (پاسخ به یک شبهه)
شبهه:
چرا در آیه 29 سوره بقره خداوند گفته است که اول همه آنچه در زمین وجود دارد را آفرید سپس به آفرینش آسمان پرداخت ولی در آیات 27 تا 33 سوره نازعات خداوند گفته است که اول آسمان را آفرید سپس زمین و آنچه در آن است را آفرید ؟ آیا این یک تناقض آشکار نیست؟
جواب:
با دقت در متن عربی این آیات و واژه های که در هر مورد به کار رفته است مشخص می گردد که هیچ یک از این آیاتی که گفته شده، سخنی درباره ترتیب خلقت زمین و آسمان ندارند .
برای فهم این مطلب توجه شما را به واژه هایی که در هر یک از این آیات به کار رفته است جلب می نماییم:
الف) آیه 29 سوره بقره:
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
در این آیه یکی از عباراتی که در آیه به کار رفته است عبارت «استوی الی السماء» است. مفسرین برای فهم دقیق لغت استوی این مثال را از گفتار عرب آورده اند : كان الأمير يدبر أمر الشام ثم استوى إلى أهل الحجاز : یعنی امیر امور شام را تدبیر کرد و سپس به اهل حجاز رو نمود که کار آنها را نیز تدبیر کند. بر این اساس معنی لغت استوی توجه برای تدبیر است و با دقت در آن معنی آیه چنین می شود : «سپس برای تدبیر به آسمان توجه نمود.» فهم این معنا وقتی کامل می شود که آیه دیگری از قرآن را نیز در کنار این آیه قرار دهیم که می گوید: يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْض : خداوند امور اين جهان را از آسمان به سوى زمين تدبير میكند. (سجده/5)
در ادامه آیه گفته است « فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» کلمه « سَوَّیَ » در کتاب لغت عربی به فارسی قاموس قرآن که یک کتاب لغت محققانه است به معنی برابر كرد، پرداخت و مرتب گردانيد ترجمه شده (قاموس قرآن، ج3، ص328) و کلمه سماء در کتابهای لغت عربی بر اساس ریشه لغت که سمو می باشد اینگونه معنا شده : سَمَاءُ كلّ شيء: أعلاه یعنی آسمان هر چیزی بالای آن است. (مفردات الفاظ قرآن، راغب، ص427)
با این توضیح به نظر می رسد ترجمه درست آیه «اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» چنین می شود:
او کسی است که همه آنچه در زمین است را برای شما خلق کرد سپس برای تدبیر به آسمان نظر نمود پس آنها را هفت آسمان مرتب و برابر و هماهنگ نمود.
گویی خداوند جهت تدبیر امور عالم از عالم مافوق (السماء) در تدبیر خود مراتب هفتگانه ای را قرار داد که هر یک گرچه جزئی از عالم مافوق (السماء) هستند اما نسبت به مرتبه پایین تر خود حکم آسمان را دارند چرا که تدبیر مرتبه پایین تر وابسته به آن است.
علامه طباطبائی ره در تفسیر المیزان می گویند : از آنجا که در این آیه هدف بیان نعمت های داده شده به انسان است (ما همه آنچه در زمین است را برای انسان خلق کردیم) پس ادامه آیه هم می خواهد تکمیل این نعمت را بیان کند و توجه به این مطلب ما را به این نکته می رساند که توجه تدبیری خدا به آسمان به خاطر انسان است و همچنین فهمیده می شود که تنظیم طبقات هفتگانه آن هم به خاطر انسان و تدبیر امور اوست. (المیزان، ج1، ص 113)
با توضیحاتی که داده شد معلوم شد که به هر تقدیر هیچ کدام از لغت های استوی و سوی در آیه معنی آفرید را نمی دهند و اگر هم مترجمی آن را آفرید ترجمه نموده دقت لازم را ننموده است.
ب) آیات 27 تا 30 سوره نازعات
أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا (27)
رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا (28)
وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا (29)
وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا (30)
آيا شما سختتريد در آفرينش يا آسمان كه بنا كرد آنرا
برافراشت سقفش را پس بدون نقص به اتمام رساند آنرا
و تاريك ساخت شب آنرا و آشكار ساخت روز روشن آنرا
و خشکی زمين را بعد از آن گسترانيد.
در این آیات نیز سخن از ترتیب خلقت زمین و آسمان نیست چرا که لغت دحاها در آیه 30 به معنی آفریدن نیست . بلکه به معنی گسترش دادن است و با توجه به آن، منظور از آیه مورد نظر گسترش دادن خشکی زمین و آماده نمودن آن برای سکونت است. که در این مورد در کتابهایی مانند مجمع البحرین (ج1، ص104) و نثر طوبی (ج۱، ص ۲۵۳) که کتابهای لغت قرآنی هستند توضیح داده شده است. و روایاتی نیز در این مورد در کتابها و منابع حدیثی آمده است.
به این ترتیب همانطور که دیدید در هیچ یک از آیات گفته شده سخن از ترتیب خلقت زمین و آسمان نیامده تا تعارضی بین آنها باشد و شبهه گفته شده به قرآن وارد نیست.
https://eitaa.com/montazeran_Mahdi13
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎈روزتون مبارک دختران شهید
🎈 روزتون مبارک ای نازدانه های شهدا،😭
https://eitaa.com/montazeran_Mahdi13╲\ ╭``┓
╭``🌺``╯
┗``╯ \╲
=====🍃🌺🍃===
سلام وقتتون بخیر
انشالله بعدازتموم شدن کتاب سه دقیقه درقیامت
کتابهای دهه شصت رو درکانال میذاریم هم خاطرهای قدیم دوباره زنده بشن
هم ببینیم باخوندن چه کتابهای
کلی پرفسور ودانشمند تحویل جامعه دادیم☺️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حجاب زن، غیرت مرد
🎤 استاد عالی
#سمت_خدا
❤❤❤❤❤
👨👩👧👦 @montazeran_mahdi13
لایق شدی.mp3
7.36M
💥در مسیر بندگی
👈موضوع:لایق شدی
فرهنگ سکولار
🎙استاد عالی
#سمت_خدا👇👇
❤❤❤❤❤
👨👩👧👦@montazeran_mahdi13
#دعای_سلامتی_امام_زمان_عج🌼
بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
*۞اَللّهُمَّ۞*
*۞کُنْ لِوَلِیِّکَ۞*
*۞الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ۞*
*۞صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلی آبائِهِ۞*
*۞فی هذِهِ السّاعَه وَفی کُلِّ ساعة۞*
*۞وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً۞*
*۞وَعَیْناً حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ۞*
*۞طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها۞*
*۞طَویلا۞*
#امام _زمان
#أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪَ ألْـفَـرَج🌤
@montazeran_mahdi13