شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۸۵ و ۱۸۴.mp3
9.92M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه
🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
•┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
منتظران نهجالبلاغه ای(با علی تا مهدی )
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام ✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و هفتم
❇️ پاسخ به نامه معاویه
🔻[ معاویه در پاسخ نامه من نوشت: به جان خودم سوگند، اگر دست تو به خون عثمان آغشته نبود و مردم با تو بیعت میکردند، همانند ابوبکر و عمر و عثمان بودی؛ اما تو مهاجران را بر عثمان شوراندی و مانع یاری انصار به وی شدی. افراد نادان از تو پیروی کردند و اشخاص ناتوان به یاری تو تقویت شدند. اکنون مردم شام جز جنگ با تو راه دیگری در پیش ندارند، مگر آنکه قاتلان عثمان را تحویل آنها دهی و پس از آن امر خلافت را به شورا بازگردانی تا اهل شورا خلیفه را برگزینند.
🔻آری، مردم حجاز تا زمانی که در مسیر حق حرکت کنند، حاکم بر مردم هستند؛ ولی اگر آنها حق را از دست دادند، نوبت مردم شام میرسد که حق را در دست بگیرند. به جان خودم سوگند، دلیل و حجت تو بر اهل شام همچون حجت تو بر اهل بصره نخواهد بود؛ همچنانکه حجت تو بر من همچون حجت تو بر طلحه و زبیر نخواهد بود. زیرا اهل بصره با تو بیعت کرده بودند، ولی مردم شام نه. طلحه و زبیر نیز با تو بیعت کرده بودند؛ ولی من با تو بیعت نکردهام. اما در خصوص فضیلت تو در اسلام و نسبت خویشاوندی تو با رسول خدا صلی الله علیه و آله، به جان خودم سوگند، آن را رد نمیکنم و منکرش نیستم.
من در پاسخ نامه معاویه نوشتم: ]
🔻اما بعد، نامهای از تو به دستم رسید، نامه کسی که نه خود دیده بینا دارد تا راه هدایت را پیدا کند و نه او را رهبری است که راه را به او بنماید. هوا و هوس او را فراخوانده و او نیز پاسخش گفته و ضلالت رهنمونش شده و او نیز متابعتش کرده است. گمان کردهای آنچه بیعت مرا بر تو استوار نکرده، این است که در حق عثمان خطایی مرتکب شدهام. به جان خودم سوگند، در ماجرای قتل عثمان من یکی از مهاجران بودم. وقتی در کاری وارد شدند، من نیز همراهشان بودم و وقتی از کاری دست برداشتند، من هم دست برداشتم. خدا آنان را در مسیر گمراهی متّحد میسازد و به طور دسته جمعی، دچار بیبصیرتی و کوری نمیکند. من در قتل عثمان نه دستوری دادهام که مسئول آن باشم و نه به کشتن وی اقدام کردهام که نگران قصاص آن باشم.
🔻اما درباره این سخن که گفتهای اکنون اهل شام حاکم بر مردم هستند، باید بگویم اگر این چنین است، مردی از قریشیهای شام را معرفی کن که در شورا پذیرفته شود یا خلافت بر وی روا باشد. اگر چنین ادعا کنی، مهاجران و انصار تو را تکذیب خواهند کرد؛ اما من مردی از قریشیهای حجاز را معرفی میکنم که در شورای مسلمانان برای تعیین خلیفه حضور داشته است.
🔻اینکه گفتهای قاتلان عثمان را به تو تحویل دهم، سوال من این است: تو را با عثمان چه نسبتی است؟ تو مردی از بنیامیه هستی و فرزندان عثمان برای طلب قصاص او، سزاوارتر از تو هستند. اگر میپنداری تو برای خونخواهی پدرشان از ایشان تواناتر هستی، پس نخست به زیر پرچم اطاعت درآی، آنگاه قاتلان عثمان را برای محاکمه نزد من فراخوان.
🔻اما درباره اینکه میان شام و بصره و طلحه و زبیر با خودت تفاوت قائل شدی، به جانم سوگند، حقیقت امر در همه اینها یکی است؛ زیرا بیعت با من همگانی و فراگیر بود و شخص بینا از آن روی برنمیگرداند و دوباره در آن تجدیدنظر نتوان کرد.
🔻در خصوص دلسوزی تو برای عثمان و حرص و ولعی که در اینباره از خود نشان میدهی نیز میگویم به خدا سوگند، تو این سخنان را برای عیان شدن حقیقت نگفتهای و خبر درستی هم نداری.
🔻در خصوص برتری من در اسلام و نیز خویشاوندیام با رسول خدا صلی الله علیه و آله و رتبه و مقام من نزد قریش، به جان خودم سوگند، اگر توان انکار آنها را داشتی، بیگمان آنها را نیز انکار میکردی!
📚منابع:
۱. وقعه صفین، ص۵۶
۲. شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۸۸
۳. الامامه و السیاسه، ص۱۲۲
۴. نهج البلاغه، نامه ۷
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | تعهدات ایمانی
🎧 صدای حضرت آیتالله خامنهای را در جلسه ۴ تدریس طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بشنوید
☝️ این جلسات در ماه رمضان ۱۳۵۳ شمسی در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است
🌒 #بهار_قرآن
🌙 @Khamenei_ir
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #روخوانی_کتاب | آسیب روحیه راحتطلبی در انسان
📖 مرور سطرهایی از آنچه آیتالله خامنهای در جلسه ۴ #کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بیان کردند.
☝️ این جلسات در ماه رمضان ۱۳۵۳ شمسی در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است
🌒 #بهار_قرآن
🌙 @Khamenei_ir
🏴 هشتم شوال، سالروز تخریب حرم مطهّر ائمه بقیع علیهمالسلام توسط وهابیت عنود را به محضر مقدس أعلیحضرت بقیةالله الأعظم عجل الله فرجه الشریف تسلیت عرض میکنیم.
▪️حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله
به حضرت امیرالمؤمنین عليهالسلام:
💠 خداوند مدفن تو و فرزندانت را بقعههایی از بقعهها و میدانی از میدانهای بهشت قرار داد. همانا خداوند دل مخلوقات شریف و برگزیدگان از بندگان خود را چنان قرار داد که مشتاق شما هستند و در راه شما سختی و آزار را تحمل و قبورتان را آباد میکنند و برای تقرّب به درگاه الهی و از روی دوستی رسول او، بسیار به زیارت میآیند
یا علی! اینان مخصوص به شفاعت من و در کنار حوض، مهمان من و فردا در بهشت، دیدارکننده من خواهند بود.
📚 تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲۲
@basaaer_doranema
🔴 ایمان بیفایده
♦️امام خامنهای: مشکل افرادی که درتاریخ نقش خود را درست ایفاء نمیکنند بیایمانی نیست، عدم لحظه شناسی است؛ لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست.
♦️اگر کوفیان، خصوصاً توّابین که دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه، او را یاری میکردند اوضاع عوض میشد؛ شناخت نیاز لحظه، خیلی مهم است.
🕊سالروز ورود جناب مسلم بن عقیل به کوفه
گرامی باد.
#امام_حسین
#مسلم_بن_عقیل
#مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
حکمت ۴۰ و ۴۱ راه شناخت عاقل و احمق.mp3
6.59M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت40و41
⭕️ راه شناخت عاقل و احمق
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت40و41
🔷 راه شناخت عاقل و احمق
🔰 حکمت های ۴۰ و ۴۱ نهج البلاغه در صدد بیان یک واقعیت با دو عبارت هستند.
🔻 در حکمت ۴۰ حضرت می فرمایند :«لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الاَْحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ» ؛ زبان عاقل پشت سر و تابع قلبش است ، اما قلب احمق پشت سر و تابع زبانش است.
🔻در حکمت ۴۱ می فرمایند : « قَلْبُ الاَْحْمَقِ فِی فِیهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِی قَلْبِهِ» ؛ قلب انسان احمق در دهانش است ، اما زبان انسان عاقل در قلبش.
هر دو عبارت به یک معناست ؛ یعنی انسان عاقل از ابتدا می اندیشد، بعد با دستور عقل سخن می گوید. اما انسان احمق ابتدا سخن می گوید بعد فکرش درگیر می شود که چگونه خطاهای کلامش را جبران کند.
بنابراین انسان عاقل و احمق یکی از تفاوت هایشان در نوع سخن گفتن و نسبت زبانشان با عقلشان است. جهت این حسّاسیت این است که حضرت در حکمت ۶۰ می فرمایند : « اللِّسَانُ سَبُعٌ » ؛ زبان یک حیوان درّنده است، « إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ » ؛ اگر رهایش کنی و تربیت و کنترلش نکنی همه را می گزد. بنابراین انسان عاقل دائماً به پیامد سخن هایش تأمل می کند. لذا کمتر سخن می گوید، اما خوب و درست سخن می گوید.
🔻در حکمت ۳۸۱ می خوانیم : « الْكَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ » ؛ مادامی که سخن نگفته ای مهار سخن در دست خود توست ، امّا « فَإِذَا تَكَلَّمْتَ بِهِ » امّا به محض اینکه آنچه در ذهن داری به زبان آوردی، «صِرْتَ وَثَاقِهِ» ؛ تو در گرو سخنی هستی که گفتی.
« فَاخْزُنْ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ » ؛ پس همچنان که طلا و مال و پولت را حفاظت می کنی، زبانت را هم نگهداری کن. «فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَجَلَبَتْ نِقْمَةً»؛ چه بسا سخنی که نعمتی را از دست انسان می گیرد و نِقمت و عذابی را به سمت انسان جلب می کند.
🔻 با این نگاه مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه بند چهارم، توصیه هایی نسبت به زبان دارند.
می فرمایند : «مواظب باشید که اخلاق نیکو را در هم نشکنید و به رفتار ناپسند مبدّل نسازید. زبان و دل را هماهنگ کنید ، انسان باید زبانش را حفظ کند، زیرا این زبان سرکش صاحب خود را به هلاکت می اندازد. به خدا سوگند من پرهیزکاری را ندیده ام که تقوا برایش سودمند باشد، مگر آنکه زبان خویش را حفظ کرده بود و همانا زبان مؤمن در پسِ قلب او و قلب منافق از پسِ زبان اوست، زیرا مؤمن هرگاه می خواهد سخن بگوید ،نخست می اندیشد، اگر نیک بود اظهار می دارد و چنانچه ناپسند بود پنهانش می کند، در حالیکه منافق آنچه بر زبانش آمد می گوید و نمی داند چه به سود او و چه حرفی به ضرر اوست. و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : « ایمان بنده ای استوار نمی گردد تا دلش استوار شود و دلش استوار نمی شود تا زبانش استوار گردد، پس هر کس از شما بتواند خدا را در حالی ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک و زبانش از عِرض و آبروی مردم سالم بماند باید چنین کند.»
🔻 از این عبارت خطبه ۱۷۶ یک نکته بسیار بسیار جالب بیرون می آید و آن اینکه در زبان و منطق اهل بیت (علیهم السلام) عاقل یعنی مؤمن و احمق یعنی منافق.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی