eitaa logo
منتظران و زمینه سازان ظهور
78 دنبال‌کننده
8هزار عکس
5.6هزار ویدیو
35 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و دوّم قرآنی 📖 پیام سه نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۲ قرآن مجید [۱](قسمت اول) ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ گناه بی‌تفاوتی خود را نباید با«خواستهِ الهی»توجیه کرد. «لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّٰهُ مُهْلِکُهُمْ» 🌸✨ 2️⃣ بی‌تفاوت‌ها، به جای اعتراض به اهل گناه، به آمرین به معروف اعتراض می‌کنند. «لِمَ تَعِظُونَ» ✨🌸 3️⃣ قضاوتِ عجولانه، ممنوع است. نمی توان گفت: خداوند این گروه را عذاب یا هلاک خواهد کرد؛ شاید پرهیزکار شوند. «مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ... لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» 🌸✨ 4️⃣ نهی از منکر واجب است؛ برای اینکه افراد فاسق با ایمان شوند، «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» یا برای عذر داشتن خود انسان نزد خداوند. «مَعْذِرَةً» (پس لازم نیست حتماً نهی از منکر اثر کند، تا بر ما واجب شود، زیرا ما مأمور به وظیفه ایم؛ نه ضامن نتیجه) ✨🌸 5️⃣ نهی از منکر، اگر سبب هدایت دیگران نشود؛ سبب نجات خود ناهیان می‌شود. «أَنْجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ» 🌸✨ 6️⃣ هرکس که راه موعظه را به روی خود ببندد؛ راه قهر الهی را به روی خویش باز کرده است. «نَسُوا - أَخَذْنَا» ✨🌸 7️⃣ نهی از منکر، یک وظیفه دائمی است. «یَنْهَوْنَ» (فعل مضارع نشانه استمرار است) 🌸✨ 8️⃣ بی‌تفاوتان، ظالمند. «الَّذِینَ ظَلَمُوا» (در آیه‌ی 165، بنی اسرائیل به سه دسته تقسیم شدند: ⬅️ متجاوزان، ⬅️ واعظان و ⬅️ سکوت کنندگانِ بی‌تفاوت. در آیه 166 سکوت کنندگان هم جزو ظالمانِ هلاک شده به حساب آمده‌اند؛ زیرا تنها ناهیان از منکر نجات یافتند‌؛ «أَنْجَیْنَا الَّذِینَ یَنْهَوْنَ» پس سکوت، هم ظلم و هم زمینه ی هلاکت است. ) ✨🌸 9️⃣ از بزرگ ترین و شدیدترین عذاب‌ها، سقوط از مرحله‌ی انسانیّت است. «بِعَذٰابٍ بَئِیسٍ، کُونُوا قِرَدَةً خٰاسِئِینَ» 🌸✨ 🔟 آنان که حکم خدا را با حیله، مسخ و دگرگون کنند؛ چهره‌شان مسخ می‌شود. بازیگرِ با دین، به صورت حیوان بازیگر (میمون) در می‌آید. «کُونُوا قِرَدَةً» ✨🌸 1️⃣1️⃣ کیفر الهی در مورد یهود و سرنوشت آنان، قابل توجّه است. « وَ إِذْ...» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ ملّت‌ها، تاریخی بهم پیوسته دارند و گناهِ نسلی در نسل‌های آینده و در طول تاریخ حتّی تا قیامت ادامه می‌یابد. «إِلیٰ یَوْمِ الْقِیٰامَةِ» ✨🌸 3️⃣ 1️⃣ آنان که در برابر اولیای الهی دهن کجی کنند؛ ذلیل می‌شوند. « یَسُومُهُمْ... » پاورقی ____________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
✨﷽✨ ↔️ ادامه بسته صد و هفتاد و دوّم قرآنی 📖 پیام چهار نکات تفسیری سوره مبارکه «اعراف» صفحه ۱۷۲ قرآن مجید [۱] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ انسان، در انتخاب راه و روش آزاد است. «مِنْهُمُ الصّٰالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذٰلِکَ» 🌸✨ 2️⃣ هنگام انتقاد از یک گروه، باید حقّ خوبانشان ضایع نشود. «مِنْهُمُ الصّٰالِحُونَ» ✨🌸 3️⃣ حوادث تلخ و شیرین، ابزار آزمایش الهی است. «بَلَوْنٰاهُمْ بِالْحَسَنٰاتِ وَ السَّیِّئٰاتِ» 🌸✨ 4️⃣ رشوه و حرام‌خواری در ادیان دیگر نیز مورد انتقاد و توبیخ بوده است. «یَأْخُذُونَ عَرَضَ هٰذَا الْأَدْنیٰ» ✨🌸 5️⃣ دانستن تعالیم کتاب آسمانی و مطالعه‌ی آن به طور مکرّر کافی نیست، عمل به آن لازم است. « وَرِثُوا الْکِتٰابَ... دَرَسُوا» 🌸✨ 6️⃣ جهان آخرت، جهانی برتر و دارای نعمت‌هایی جاودانه و پایدار است. «وَ الدّٰارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ» ✨🌸 7️⃣ دوری از حرام‌خواری، نشانه‌ی تقواست. (جمله‌ی «یَتَّقُونَ»، در برابر جمله ی «یَأْخُذُونَ عَرَضَ» قرار گرفته است. ) 🌸✨ 8️⃣ بهره‌گیری از حیات سراسر خیر اخروی، در گرو تقوا و پرهیزگاری است. «وَ الدّٰارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ» ✨🌸 9️⃣ هرکس دنبال دنیا برود و آخرت را رها کند؛ خردمند نیست. «أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ» 🌸✨ 🔟 از روشهای تبلیغی و تربیتی، سؤال و پرسش از مخاطبان است؛ که وجدان‌ها را بیدار می‌کند. «أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ» ✨🌸 1️⃣1️⃣ تلاوت، حفظ، چاپ و نشر کتاب آسمانی، کافی نیست؛ بلکه باید به آن عمل کرد تا نجات بخش باشد. «یُمَسِّکُونَ» (چنانکه عمل به نسخه ی پزشک، تنها راه درمان است. ) پاورقی ___________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁 جمكران كعبه جان است اينجا قبله آرزوى اهل جهان است اينجا 🍁از نسيم سحرش بوى خدا مى آيد نفس باد صبا مشك فشان است اينجا... ‌‌
🔴 تحقق ظهور در‌ خواست و دعای مردم إِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ خداوند عزیز سرنوشت هیچ قومى-و ملّتى- را تغییر نمى‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در -وجود- خودشان است تغییر دهند. (رعد/ ۱۱) ⭕️ اگر تغییر در افکار و خواست و اراده مردم حاصل نشود، در آینده روزهای تلخ و دشوارتری را تجربه خواهند کرد؛ تا جایی که آرزوی مرگ میکنند: 🌕 پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: «لَاٰ یَأْتِی عَلَیکُم زَماٰن إِلاّ الَّذي بَعْده شَرّ مِنْه!» هیچ زمانی پیش نمی‌آید، جز اینکه زمان بعدی بدتر از آن است!! 📗يوم الخلاص، ج ۱ ص ۳۵۸ ✅ مادامی که مردم انتخابشان با انتخاب خداوند یکی نشود؛ تا زمانی که بشر به اضطرار وجود ولی معصوم نرسد هیچ ظهوری نخواهد بود.
🔴 انتخاب خداوند یا انتخاب مردم؟ 🌕 امام باقر علیه السلام فرمودند: ما راه مستقیم هستیم از ما پیروی کنید از راه‌های دیگر نروید که شما را به طرف راست و چپ منحرف می‌کند 🌕 هزار و اندی سال است که یک انسان کامل که از هر جهت صلاحیت او از سوی خداوند متعال تأیید گشته و برای اصلاح امور مردم، پایان دادن به تمام اختلافات، جنگ‌ها، مظلوم کشی‌ها، برچیده شدن ظلم، نابودی ستمگران، از بین بردن تمام آفات، بیماری‌ها، رفع بلایا، اجرای عدالت، بر قراری صلح در عالم،ایجاد رفاه و آسایش و بهبود کیفیت زندگی مردم بهترین گزینه است؛ اما افسوس که دیگران را همیشه بر او مقدّم می‌دارند. 🌕 ای شیعیان غافل که درگیر بازی های سیاسی گشته‌اید، و دلتان را به این و آن خوش کرده‌، و حتی فراموش کرده‌اید امام زمانی هم وجود دارد که فقط با وجود او همه امور اصلاح میگردد! پشت کردن به حجت خداوند و نادیده گرفتن او بهائی سنگین دارد! سنت خداوند همیشه بر این بوده قبل از نزول عذاب و غضب بر بندگان خویش، آنان را مهلت دهد. آيا از اين ايمن هستند كه عذاب فراگيرى از سوى خدا به سراغ آنان بيايد، يا قيامت ناگهان فرا رسد، در‌حالى‌كه متوجه نيستند؟(یوسف/ ۱۰۷)
🔴 ویژگى هاى مؤمنان شایسته بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم عصر رسول خدا (ص) بود، در یكى از جنگها، جماعتى را به حضور رسول خدا (ص) آوردند، پیامبر (ص) پرسید: اینها كیستند؟ حاضران در پاسخ گفتند: گروهى از مؤمنان هستند. پیامبر (ص) به آن گروه رو كرد و فرمود: ایمان شما به چه پایه اى رسیده است؟ آن گروه گفتند: الصَّبْرُ عِنْدَ الْبَلَاءِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ الرَّخَاءِ وَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ (ایمان ما به پایه اى رسیده است كه در برابر بلا، صبر و استقامت كنیم و در آسایش، شاكر و سپاسگزار هستیم و در برابر قضاى الهى، راضى و خشنود مى باشیم.) پیامبر (ص) آنها را چنین ستود: حُلَمَاءُ عُلَمَاءُ كَادُوا مِنَ الْفِقْهِ أَنْ یَكُونُوا أَنْبِیَاءَ (اینها افراد خویشتن دار و دانشمندى هستند كه به خاطر آگاهى و شناخت، به مقام پیامبران نزدیك شده اند.) سپس فرمود: اگر شما همانگونه هستید كه خودتان بیان كردید (داراى صبر و شكر و مقام رضا) مى باشید ساختمانى را كه در آن سكونت نمى كنید، نسازید و اموالى را كه نمى خورید، انباشته نكنید و از خدائى كه بازگشت شما به سوى او است بترسید و پروا نمائید. منبع: اصول کافی - باب خصال المؤمن، حدیث 4، ص 48، ج 2. نظیر این مطلب در باب حقیقة الایمان و الیقین، حدیث 1، ص 53، ج 2 آمده است.
‌‌🔴 نوشته‌ای لاک و مهر شده که در آن اسامی ۳۱۳ نفر، ثبت شده است... 🌕 امام حسین -علیه‌السّلام- فرمود: بر پیامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم- وارد شدم، در حالی‌که ابی بن کعب نیز در محضر پیامبر «ص» بودند. حضرت به من فرمود: ‌ای زینت زمین و آسمان... خداوند از دورترین شهرها به تعداد اهل بدر یعنی سیصد و سیزده مرد برای او سپاه گرد آورد. او نوشته‌ای در دست دارد که لاک و مهر شده و در آن تعداد و اسامی اصحاب او و نیز نسب شهرهای آنها و خلق و خوی، وضع ظاهری، چهره و قیافه و نیز کنیه آنان ثبت شده است. این نفرات جنگاور بوده، در اطاعت و فرمانبرداری از او کوشا هستند و مجدّانه عمل می‌کند.» «عَنْ أَبِيهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عِنْدَهُ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَرْحَباً بِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ يَا زَيْنَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ... يَجْمَعُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مِنْ أَقَاصِي اَلْبِلاَدِ عَلَى عَدَدِ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَعَهُ صَحِيفَةٌ مَخْتُومَةٌ فِيهَا عَدَدُ أَصْحَابِهِ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَنْسَابِهِمْ وَ بُلْدَانِهِمْ وَ صَنَائِعِهِمْ وَ كَلاَمِهِمْ وَ كُنَاهُمْ كَرَّارُونَ مُجِدُّونَ فِي طَاعَتِهِ...» 📗کمال‌الدين و تمام‌النعمة ج ۱، ص۲۶۴ 📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۰۹ 📗الوافي، ج ۲، ص ۴۶۴ 📗قصص الأنبیاء‌(للراوندی) ج۱، ص۳۶۱
🇮🇷 📝 عاشقانه‌ای ناب | همسر علامه طباطبایی؛ آیا شما می‌توانید تحمل کنید؟! 🍃🌹🍃 🔻فرض کنید دختر یک خانواده ی ثروتمندی هستید در تبریز، با یک طلبه ساده، ازدواج میکنید و بخاطر ادامه تحصیل همین طلبه ی ساده راهی نجف میشوید. گرما و غربت شهر نجف را در نظر بگیرید، خدا به شما فرزندی میدهد. بعد این فرزند می میرد! دوباره فرزند میدهد، در همان بچگی می میرد! فرزند سوم هم می میرد…! 🔹فقر گریبانتان را گرفته، در حدی که یکی یکی، اسباب خانه را میفروشید، حتی رختخواب! 🔸اگر دختر ثروتمندی باشید و این فقر و نداری، روال زندگی مشترکتان شود چه بر سر اعتقاد و حوصله و صبوری و اخلاقتان می آید؟ 🔹نقش همسر علامه همیشه مرا به فکر فرو میبرد. علامه درباره ایشان گفته بودند: ” من نوشتن المیزان را مدیون ایشانم” ! یا “اگر صبر حیرت انگیز همسرم نبود من نمیتوانستم ادامه‌ی تحصیل بدهم. 🔺علامه در جایی فرموده: “ایشان وقتی در قم رو به حضرت معصومه سلام میدادند من جواب خانوم را میشنیدم! همچنین هنگامی که زیارت عاشورا میخواندند من جواب سلام امام حسین (علیه السلام) را میشنیدم!” 📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ https://rubika.ir/Reyhanehshiraz
✍آسیب‌شناسی اخلاقی نماز (نماز و گناه) آفات و موانع آثار نماز👇 🔰وجود موانع، عامل اصلى عدم ترتب آثار در زندگى نمازگزار است و گفته شد كه آنچه مهم است شناسائى و معرفت آن موانع مىباشد. لذا در اين قسمت از بحث به اهمّ آن آفات و موانع اشاره مىشود تا شايد با شناخت آن در رفع آنها بكوشيم و آثار نماز را در زندگى و حيات خويش لمس نمائيم. وامّا مهمترين آفات عبارتند از: الف ـ اكتفا به صورت و ظاهر نماز: تكيه كردن به صورت نماز و اعتماد به هيأت ظاهر آن، بدون معرفت عقلى و قلبى به اذكار و اوراد و روح و حقيقت نماز، يكى از عوامل مهم عدم تأثير گذارى آن است. همانطور كه قبلاً گفته شد مفهوم نماز و حقيقت آن، در ظاهرش خلاصه نمىشود بلكه نماز علاوه بر صورت و ظاهر داراى سيرت و باطن نيز هست يعنى حقيقت نماز بسى گستردهتر از تصور عدهاى است كه آن را در حركات ظاهرى محدود دانسته و به همان هيأت صورى تمسك و تشبث جستهاند، آثار نماز به حقيقت و روح آن پيوند و گره خورده است و براى دسترسى و وصول به آن فوايد و آثار چارهاى جز نفوذ به باطن و قيام به حقيقت آن نيست و در واقع ذكر بودن نماز هم به همين معناست. امّا اينكه حقيقت و باطن نماز چيست؟ گفته شد كه حضور قلب، فهم معناى اذكار، تعظيم در مقابل عظمت الهى و هيبت و عزت آن ذات ربوبى، رجاء و اميدوارى از او، اعتراف و اقرار به بىمقدارى و ناچيز بودن خويش از معانى باطنيه و مفاهيم كامله نماز است(1). چنانچه از امام رضا(عليه السلام) در اين باب سئوال شد فرمودند: «علّت تشريع نماز اين است كه توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار است و مبارزه با شرك و بت پرستى و قيام در پيشگاه خداوند در نهايت خضوع و نهايت تواضع و اعتراف به گناهان و تقاضاى بخشش از معاصى گذشته و تعظيم پروردگار» ✍ ادامه دارد........ان شاءالله 🆔