•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
💢 ولی الان به واسطه حماقت و بی حیایی این آدم، آشکار شده است. چرا که خیلی متوجه گناهان پنهان او و کسانی که او گناهشان را افشاء کرده، شدند.
🔰 از آنجایی که هر گناهی که جنبه علنی داشته باشد هم آثار وضعی دارد و هم تکلیفی، آثار تکلیفی اش آن است :
📝ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(180)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔸 دنباله شرح و تفسیر حدیث اول مذمت گناه :
❌ که به واسطه این کار مرتکب گناه کبیره نموده است. چرا که این کار مصداق تشیع الفاحشه بوده و معصیت الهی کرده، و فرمان خدا را اطاعت نکرده است.
⚠️ تازه در برخی موارد هم زمینه گناه دیگران هم فراهم نموده، و آبرو و حیثیت دیگران را بواسطه آشکار سازی گناه پنهانش به تاراج زده است.
(181)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
◀️ دوم : اثر وضعی گناه است : اثر وضعی گناه علنی خیلی بیشتر گناه پنهانی است که روی پیشانی این افراد می ماند.
💢 و همه مطلع و متوجه گناهان او خواهند شد.لذا این اثر در نزد دیگران می ماند.
👈بنابراین درگناه علنی، در بخش حکم تکلیفی هم اجرای حدود الهی نظیر، قصاص و دیات و رد مال و حدود و تعزیز و ...
(182)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🛑 را به دنبال دارد و در صورت زنده ماندن، انجام توبه الهی و بخشش پروردگار را، مشکل تر خواهد کرد.
〽️ ولو فرض هم با توبه یا اجرای حکم شرعی در مورد فرد خاطی اثر تکلیفی گناه برداشته بشود و خدا هم ببخشد،
⚠️ اما آثار وضعی گناه باقی می ماند. مثلا دزدی علنی شده، اگر حکم شرعی دزد در موردش اجرا شود،...
(183)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔘 و توبه هم کند و خدا ببخشد باز این لقب دزدی بر ذهن مردم هست می گویند : فلانی دزد،
◼️ این انگ بر پیشانیش تا زنده است وجود دارد حتی بعد مرگش هم از ذهن آن مردم پاک نخواهد شد. و شاید نسل به نسل نیز منتقل شود.
✔️ پس معلوم شد که گناه علنی و آشکار سازی گناه پنهان، بسیار بد و زشت و دارای آثار وضعی و تکلیفی فراوانی است.
(184)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
✔️ و حتی اگر آثار تکلیفی گناه با توبه و ... برداشته شود، اثر وضعی آن پاک نخواهد شد و باقی است.
2⃣ دسته دوم : گناهان پنهانی است، گناهان پنهانی آنست که انسان در خفاء انجام دهد و بینی و بین الله باشد.
↙️ و هیچ وقت آشکار نکند جز درخانه خدا اعتراف و طلب بخشش و آمرزش و یا خیرات بدون بیان علت نماید.
(185)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
⭐️ در این صورت اگر توبه کند زودتر به اجابت خواهد رسید و توبه اش پذیرفته می شود.
⚡️ و اگر اثر وضعی هم داشته باشد در خود او آشکار می شود و سببش را فقط او می داند، فلذا آبرویش حفظ خواهد شد.
👈 بنابراین بر اساس این حدیث نورانی حضرت رضا، وظیفه مومن عدم گناه علنی و یا آشکار سازی گناه است،
(186)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔻و بنا به لغزش ها ارتکاب پنهانی و مخفی نگاه داشتن آن از غیر خداست. فلذا فرمودند:
☑️ " کسی که گناه خود را آشکار کند، خوار و تنها فرو گذاشته شود و کسی که گناه را مخفی و پوشیده بدارد آمرزیده شود".
🛑 که بیان همان آثار وضعی گناه علنی است. حتی در صورت توبه هم خوار و خفیف خواهد شد، هر چند آمرزش آن هم سخت تر خواهد بود.
(187)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
✳️ حدیث دوم : در مورد مذمت گناه
🖊قال الرضا علیه السلام : مَن لَم یَخَفِ اللهَ فی القَلیل لَم یَخَفَهُ فِی الْکَثیر.
📚 (بحار، ج ۹۶، ص ۳۶۴)
🔥 کسی که از گناه اندک از خدا نترسد از گناه بسیار هم از او نمی ترسد.
🔖 شرح و توضیح و تفسیر فرازهای این حدیث نورانی :
(188)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
📶 بندگان خدا که دچار انحراف از مسیر الهی می شوند به طور آنی و یک شبه نیست،
⏬ بلکه به مرور و بواسطه انجام گناهان کوچک شروع می شود. و این خلاف تقوا و ورع می باشد.
⬅️ تقوا حکم می کند که مراقبت از گناه کبیره باشد، ورع حکم می کند که علاوه بر کبائر بر صغائر نیز مراقبت کند.
(189)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•