┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
↩️ ادامه بحث لقمه حرام بعنوان یکی از موانع رشد معنوی
👤 و برای مرتکبین به سن تکلیف رسیده، در صورت یقین به حرام، حرام خواهد بود و معاقبه خواهند شد ولو خودشان آورنده لقمه حرام نباشند.
⭕️ و همچنین علاوه بر اثر تکلیفی اثر وضعی هم درآنان خواهد داشت. اما در صورت ندانستن و یا شک برای آنان،
(641)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
❌ حکم تکلیفی ساقط می شود اما اثرات وضعی که دوری از اطاعت خدا باشد، بقوه خودش باقی خواهد بود.
✔️ لذا یا در میان مدت و یا در بلند مدت اثرات خودش را خواهد گذاشت. و رشد معنوی شخص و اشخاص را یا بکلی قطع ویا لااقل کُند خواهد نمود.
♨️ چون لقمه حرام به مثال لقمه حلال، اثرات ذاتی دارد ولو شخصی که نمی داند معاقبه و مجازات نشود ولی اثرات ذاتی آن،
(642)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
❗️که مانعیت برای رشد معنوی ایجاد می کند، به حال قوه خود باقی است.
🔹لقمه حرام برای کاسب و خورنده و یا خوراننده :
📛 لقمه حرامی که از راههای غیر شرعی بدست آورده می شود. هم برای خودش اثر تکلیفی دارد و باید معاقبه و عذاب شود. و هم اثر وضعی که رشد معنوی را برای او کند و یا قطع می کند.
(643)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
↩️ و هم برای دیگرانی که از این مال می خورند که اگر آنها بدانند این لقمه حرام است ولی در عین حال باز بخورند و درسن تکلیف باشند،
↔️ هر دو قسم مؤاخذه می شوند هم خورنده و هم خوراننده.
😑 و اگر خورنده نداند، و یا در سن تکلیف نباشد، اثرات تکلیفی برایش نیست ولی اثرات وضعی هست.
(644)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
💢 گناه اثرات تکلیفی و وضعی خورنده جاهل بر عهده خوراننده است. چون او موجب آورده شدن لقمة حرام، به داخل خانه و سر سفره شده است.
🛑 لذا گناه همه کسانی که ندانسته خوردند بر عهده اوست و شخص آورنده هم خود به جهت ارتکاب مؤاخذه می شود و هم بسبب خوراندن لقمه حرام به دیگران.
♨️ چرا که هم خود از رشد معنوی باز ماند و هم کسانی که از این لقمه خوردند.
(645)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
⁉️ چطور؟ به خاطر اثرات وضعی که لقمه حرام روی سلولهای بدنی که، از این لقمه حرام تغذیه نموده، دارد.
✅ از طرفی رشد معنوی در گرو اطاعت خداست و لقمه حرامی که مورد منع خداست را شخص طالب رشد، مرتکب شود،
♨️ یعنی خدا را اطاعت نکرده و همین امر در تار و پود اعضای بدن و حتی فکر انسانی که طالب رشد است، اثر منفی می گذارد.
(646)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔱 این اثر وضعی مال حرام در خورنده حرام ممکن است دو جور اثر مخرب داشته باشد ؛
⬅️ اولا : او بی رمق، مشغول اطاعت و عبادت می شود. و ثانیا : اصلا بسراغ اطاعت خدا نمی رود. ای چه بسا به دنبال معصیت های دیگر هم برود.
↙️ لذا شخصی که هم خود لقمه حرام میخورد وهم به مثل پدرخانواده، به دیگران می خوراند،گناهش مضاعف است. چون مانع از رشد معنوی آنان می شود.
(647)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔸 سوال - آیا برای کسی و یا کسانی که یقین ندارند و یا شک دارند لازم است که در مورد آن تفحص کنند تا مطمئن شوند؟
🔰 در هر دو صورت چه به لحاظ فقهی و چه اخلاقی و عرفانی بر اساس آیه شریفه ولاتجسسوا، تفحص و تجسس لازم نیست.
📶 منتهی در بحث شک و شبهه بین فقها و علمای اخلاق و عرفان، اختلاف نظر وجود دارد.
(648)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👤 فقها می گویند : به شک اعتباری نیست و مرتکبین هیچ حکمی ندارند. ظن مطلق و وهم نیز اعتباری نیست.
🔻باید اولا : یقین داشته باشید وثانیا ؛ ظن متاخم به علم (اطمینان). تازه ظن هم باید متاخم به علم، هم بایستی اماره و دلیلی معتبر ارائه شود.
🔺چون ان الظن لایغنی من الحق شیئا. چه رسد به شک. لذا ملاک برای آنان یقین است.
(649)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔀 تازه در بحث یقین هم دو حالت دارد : اضطرار داریم و اختیار، در حالت اختیار ممنوع است ولی در حالت اضطرار هم اشکالی ندارد.
♨️ اضطرار هم ممکنه دوحالت باشد ؛ یا افرادی تو را مجبور به خوردن این مال حرام کنند، یا اینکه حالت مرگ و زندگی برات حاکم بشود که مجبور به اکل آن شوید....
📝 ان شاء الله ما را در جلسات آینده ما را همراهی فرمایید.
(650)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄