eitaa logo
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
479 دنبال‌کننده
30.3هزار عکس
8.7هزار ویدیو
121 فایل
مهدویت، فرهنگی، مباحث سیاسی ممنوع، جز سخنان مهم رهبری @Shabnegar مدیر تبادل و تبلیغ نداریم❌❌ کانال مارا به دوستانتان معرفی بفرمایید برداشت از کانال با ذکر صلوات آزاد🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ ✅ بنابراین فقه؛ اجنتاب را در صورت شک و ظن مطلق و وهم، را واجب نمی داند نهایتا حمل بر احتیاط بر ترک می کند و ترک را استحبابی می داند. ⬅️ فقط در صورت قطع و یقین و اطمینان به حرمت؛ اجتناب را آنهم در حالت اختیار نه اضطرار، واجب می داند و ارتکابش را حرام می داند. 🔶 هر چند قائل به اثرات وضعی اکل مال الشبهه می باشد و ترک را مشمول احتیاط و مستحب می شمرد. (651)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ 🔸ولی اخلاق و عرفان می گویند در صورت شک هم امر در ترک آن و ارتکاب آن حرام است. ❇️ چون بر اساس «قف عند الشبهات»، این قف را امر مولوی و حمل بر واجب می کنند نه استحبابی. 💢 لذا ارتکاب اکل لقمه مشکوک به حرام و شبهه ناک را بر اساس این روایت حرام تکلیفی و وضعی می دانند. که هم اثر تکلیفی را بر آن مترتب می دانند و هم وضعی را. (652)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ ✔️ دلیل این تفاوت دیدگاه ؛ قبلا هم به مناسبت در بحث تفاوت نگاه فقهی با نگاه اخلاقی و عرفانی اشاره شد که تفاوت است بین این دو دیدگاه. 🔰 در نگاه فقهی : مقدمه واجب، واجب است. مثل وضو نسبت به نماز. اما مقدمه حرام، حرام نیست، 🚷 یعنی اگر کسی قصد دزدی کرد اما قبل از عمل به هر دلیلی موفق به انجامش نشود. حالا یا خودش پشیمان شده، و یا زمینه فراهم نشده به هر دلیل، موفق به عمل دزدی نشده باشد، (653)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ ✅ فقه این عمل مقدمی را حرام نمی داند و عقوبتی اخروی برایش در نظر نمی گیرد و فقط آنرا بعنوان تجری مطرح می کند. ❎ یعنی جرأت بر انجام آن عمل و در اینجا قائل به مذمت عقلایی و عرفی است، 🚯 یعنی عقلای عالم او را بواسطه انجام این عمل مذمت و سرزنش می کند و نهایت اینکه خلاف مروت است. (654)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ 🔀 اما اخلاق و عرفان نگاه سخت گیرانه تری دارند می فرماید : همانطوری که مقدمه واجب، واجب است. 🌀مقدمه حرام نیز حرام است چه عمل حرام واقع شود در مثال ما دزدی و چه انجام نشود ازباب مقدمی حرام است. ✔️ چرا همین که جرأت بر گناه پیدا کرده در فرصتی دیگر آن گناه را مرتکب خواهد شد. (655)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ 💎 لذا می بینید بسیاری از اعمال واجب و یا حرام شرعی از نگاه فقهی نیست اما واجب و حرام اخلاقی و عرفانی است. 🛡در بحث لقمه شبهه هم وضع به همین منوال است. لقمه شبهه یعنی : شخص نداند این لقمه حلال است یا حرام دچار شک و دودلی شود. ☑️ فقه می گوید : چون ملاک حرمت یقین و اطمینان است و واجب بودن ترک در صورت یقین و یا اطمینان به حرمت است، (656)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ ✴️ لذا در مورد شبهه احتیاط و استحباب در ترک و یا برائت است. بگو انشاء الله لقمه پاک است و حلال. به شکت اعتنا نکن. 🔻و یا احتیاط کن و مرتکب نشو و این احتیاط وجوبی نیست بلکه استحبابی است. 🔵 اما اخلاق و عرفان قائل است حرام است مرتکب شبهات شدن چون مقدمه برای ارتکاب حرام شدن است و مقدمه حرام نیز حرام است. چطور؟ (657)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ ♨️ بدین معنا که کسی فقط لقمه شبهه ناک بخورد کم کم جرأت پیدا می کند که لقمه حرام بخورد، 🚷 و کسی که از لقمه شبهه دوری کند مسلما مرتکب اکل لقمه حرام نخواهد شد. لذا اکل لقمه شبهه حرام و دوری از آنرا واجب می دانند. 💹 استدلال آنان نیز : من ترک الشبهات نجی من المحرمات. و من دخل فی الشبهات دخل فی المحرمات است. (658)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄ ↙️ بهر حال اختلاف نگاه فقهی با عرفانی بر سر حکم تکلیفی، بر سر عقاب اخروی و مذمت دنیوی است. ⏪ اما در اثر وضعی اکل الشبهه، با هم متفق هستند که لقمه شبهه ناک نیز در عدم رشد معنوی تأثیر فراوانی دارد. 🔃 حالا یا در کند شدن رشد معنوی و یا در قطع آن تاثرات مهمی دارد. (659)💠@montazeranzohooremamasr ┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌼 🍃🌺 🌸 🎙پایان جلسه شصت و ششم کنفرانس راه های رسیدن به رشد و کمال معنوی ✅ 💐 با تشکر از همراهی و عنایت همه شما بزرگواران. 👤 ارادتمند همگان : شب نگار 🌸 🍃🌺 🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا