┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔸ولی اخلاق و عرفان می گویند در صورت شک هم امر در ترک آن و ارتکاب آن حرام است.
❇️ چون بر اساس «قف عند الشبهات»، این قف را امر مولوی و حمل بر واجب می کنند نه استحبابی.
💢 لذا ارتکاب اکل لقمه مشکوک به حرام و شبهه ناک را بر اساس این روایت حرام تکلیفی و وضعی می دانند. که هم اثر تکلیفی را بر آن مترتب می دانند و هم وضعی را.
(652)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
✔️ دلیل این تفاوت دیدگاه ؛
قبلا هم به مناسبت در بحث تفاوت نگاه فقهی با نگاه اخلاقی و عرفانی اشاره شد که تفاوت است بین این دو دیدگاه.
🔰 در نگاه فقهی : مقدمه واجب، واجب است. مثل وضو نسبت به نماز. اما مقدمه حرام، حرام نیست،
🚷 یعنی اگر کسی قصد دزدی کرد اما قبل از عمل به هر دلیلی موفق به انجامش نشود. حالا یا خودش پشیمان شده، و یا زمینه فراهم نشده به هر دلیل، موفق به عمل دزدی نشده باشد،
(653)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
✅ فقه این عمل مقدمی را حرام نمی داند و عقوبتی اخروی برایش در نظر نمی گیرد و فقط آنرا بعنوان تجری مطرح می کند.
❎ یعنی جرأت بر انجام آن عمل و در اینجا قائل به مذمت عقلایی و عرفی است،
🚯 یعنی عقلای عالم او را بواسطه انجام این عمل مذمت و سرزنش می کند و نهایت اینکه خلاف مروت است.
(654)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔀 اما اخلاق و عرفان نگاه سخت گیرانه تری دارند می فرماید : همانطوری که مقدمه واجب، واجب است.
🌀مقدمه حرام نیز حرام است چه عمل حرام واقع شود در مثال ما دزدی و چه انجام نشود ازباب مقدمی حرام است.
✔️ چرا همین که جرأت بر گناه پیدا کرده در فرصتی دیگر آن گناه را مرتکب خواهد شد.
(655)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
💎 لذا می بینید بسیاری از اعمال واجب و یا حرام شرعی از نگاه فقهی نیست اما واجب و حرام اخلاقی و عرفانی است.
🛡در بحث لقمه شبهه هم وضع به همین منوال است. لقمه شبهه یعنی : شخص نداند این لقمه حلال است یا حرام دچار شک و دودلی شود.
☑️ فقه می گوید : چون ملاک حرمت یقین و اطمینان است و واجب بودن ترک در صورت یقین و یا اطمینان به حرمت است،
(656)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
✴️ لذا در مورد شبهه احتیاط و استحباب در ترک و یا برائت است. بگو انشاء الله لقمه پاک است و حلال. به شکت اعتنا نکن.
🔻و یا احتیاط کن و مرتکب نشو و این احتیاط وجوبی نیست بلکه استحبابی است.
🔵 اما اخلاق و عرفان قائل است حرام است مرتکب شبهات شدن چون مقدمه برای ارتکاب حرام شدن است و مقدمه حرام نیز حرام است. چطور؟
(657)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
♨️ بدین معنا که کسی فقط لقمه شبهه ناک بخورد کم کم جرأت پیدا می کند که لقمه حرام بخورد،
🚷 و کسی که از لقمه شبهه دوری کند مسلما مرتکب اکل لقمه حرام نخواهد شد. لذا اکل لقمه شبهه حرام و دوری از آنرا واجب می دانند.
💹 استدلال آنان نیز : من ترک الشبهات نجی من المحرمات. و من دخل فی الشبهات دخل فی المحرمات است.
(658)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
↙️ بهر حال اختلاف نگاه فقهی با عرفانی بر سر حکم تکلیفی، بر سر عقاب اخروی و مذمت دنیوی است.
⏪ اما در اثر وضعی اکل الشبهه، با هم متفق هستند که لقمه شبهه ناک نیز در عدم رشد معنوی تأثیر فراوانی دارد.
🔃 حالا یا در کند شدن رشد معنوی و یا در قطع آن تاثرات مهمی دارد.
(659)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
@Janane_hosein4_5830244819569478339.mp3
زمان:
حجم:
980.7K
رزق شـــــبانه✨
میگن نمیدونے چقدر
قشنگہ بین الحرمین...🥀
#یاحسینغریب
#التماسدعا
#بانواے حاج مهدیصبوحی🎤
#اربعین
اربعین خانوادگی