¸.•*´¨*•.¸ 🇮🇷 ﷽ 🇮🇷 ¸.•*´¨*•.¸
📚 سلسله مباحث : سیاسی و
اجتماعی و مسائل روز
📕 گفتاری در مورد نقد و انتقادات صحیح از نگاه اسلام و اخلاق انسانی.
💎 به بهانه پاسخ به این سوال که :
🔵 چرا انتقادات ما اثر لازم را تابحال نداشته است؟ 🟡
📝 نگارنده : شب نگار
📖 جلسه : دوازدهم
🕰 یک روز در میان صبحها از :
۶ 🕕 الی ۸ 🕗
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
↩️ ادامه ویژگی های نقاد - هشتمین ویژگی - علم و یقین.
بنابراین اگر نقاد بر اساس دریافت اخبار نادرست و شایعه و بی سند و یا از منابع متقن و بر اساس حدس و گمان و ظن نسبت به یک موضوعی بدون تحقیق و تفحص لازم؛شروع کند به نقد کردن از عملکرد دولت و یا حاکمیت، این نوع نقد پذیرفته نیست. چرا؟
🔻چون اولا : نقد می بایستی بر اساس اطلاعات متقن و صحیح و از مجاری و منابع رسمی کشور باشد.
والا اطلاعات جعلی و دروغ با وجود دشمنان این نظام و افراد و گروه های معاند و هم رقیب جزبی و گروهی الی ماشاء الله زیاد است.
پس نباید به هر اطلاعاتی که درست و غلطش معلوم نیست، انسان اعتماد کند و شروع به نقد کردن نماید.
(61)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
🔻و ثانیا : اینگونه اخبار و اطلاعات که صدق و راستی اش یقینا معلوم نیست، در نهایت ظن آور است نه قطع و یقین. لذا عقلا و شرعا عمل به ظن پذیرفته نیست. چرا که :
عقل سلیم می گوید ؛ نباید به هر خبر وهم و شک و ظن آور اهتمام داشت و بر اساس آن موضوعی را نقد نمود. که در صورت انجام مورد مذمت عقلا قرار خواهد گرفت.
شرع هم معتقد است به وهم و شک و ظن نباید عمل کرد چرا که ان الظن لایغنی من الحق شیئا. ظن نمی تواند هیچ چیزی را ثابت کند.
مگر اینکه ظن متاخم به علم باشد که برای اثباتش نیاز به اماره و دلیل معتبر است تا اطمینان حاصل شود.
(62)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
وانگهی شرع مقدس معتقد اصل و بنا بر حسن ظن است و بندگان الهی می بایستی از سوء ظن پرهیز کنند تا دچار گناه کبیره نشوند.
چرا که یادمون نرود که سیاست از دیانت جدا نیست. نباید به بهانه سیاست به هر ظن و خبری که صحت و سقمش معلوم نیست علم و یا اطمینان حاصل نمود و بر اساس آن شروع به نقد عملکردها نمود.
لذا می بینید نقدی را انجام دادید که از اساس وجود نداشته که مضحک و خنده آور است و پذیرنده نقد هیچ اعتنائی به این نوع نقدها ندارد.
پس بنابراین نقد بایستی براساس علم و قطع و یقین و از اخبار و اطلاعات درست و مجرای رسمی کشور و یا از تفحص و تحقیقات میدانی صحیح و متقن باشد.
(63)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
نه هر اخبار کذب و یا خبری که صحت و سقمش معلوم نیست که در نهایت ظن آور و قابل اطمینان نیست و نقد هم برا اساس اطلاعات غیر اطمینان هم صحیح نیست.
تازه بسیاری از بزرگان ما قائلند قطع قطاع هم صحیح نیست.(قطاع به کسی می گویند که زود باور است و هر خبری برایش بیاورند بدون فحص و یاس من الدلیل، زود باور می کند و ترتیب اثر می دهد).
قطع و یقین چنین آدمی پذیرفته نیست تا چه رسد به اینکه وهم و یا شک و یا حتی ظن باشد.
پس با این بیان ما معلوم شد که هشمین ویژگی نقادی که نقدش پذیرفته است اینست که نقدش بر اساس علم و قطع و یقین باشد والا پذیرفته نیست.
(64)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅
•*´¨*•.¸ 🇮🇷🌹 🇮🇷 ¸.•*´¨*•
💎 جمع بندی بخش سوم :
اینست که برای اینکه یک نقدی پذیرفته شود می بایستی نقادش دارای ۸ ویژگی ؛ متدین و دارای تقوای سیاسی، متخصص و اشراف کامل بر موضوع نقد،
دارای سند و مدرک لازم و معتبر، بدور از هرگونه اغراض شخصی و انتقام جویی، تلفیقی از آرمانگرا و واقع گرا، دارای تجربه، کارنامه و عملکرد موفق در زمان تصدی گری سابق و حال، خلاق و دارای راحل های خلاقانه و نوآور، برخورد از علم و یقین و بدور از شاک و ظان و قطاع بودن.
بنابراین نقد نقادی که دارای این ۸ ویژگی باشد، پذیرفته است. در غیر اینصورت قابل قبول نخواهد بود.
ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(65)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅═✼✿✵❄️🌹❄️✵✿✼═┅