حضرت محمد صلی الله علیه و آله:
(رمضان) ماهی است كه ابتدايش رحمت است و ميانه اش مغفرت و پايانش اجابت(دعا) و آزادى از آتش جهنم
الكافی جلد4 صفحه67
🌸 حلول ماه نزول رحمت، ماه رمضان بر شما مبارک
@montazeranzohooremamasr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات امام خمینی(ره) در آغاز ماه مبارک رمضان:
♻️"خدایا تو ما را به این ماه وارد کن، به طوری که با رضای تو وارد بشویم به آن..."♻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعری که حاج قاسم با بغض و تمنا در ماه رمضان دو سال پیش در بیت الزهرا(س) کرمان خواند و حاجتش را از خدایش گرفت...
رقص جولان بر سرِ میدان کنند
رقص اندر خون خود، مردان کنند
#شهادت🌷 داستان ماندگاری آنانیست
ڪه فهمیدند دنیا جاۍ ماندن نیست...!
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🔹۲ - معنای رمضان از نظر علمای اهل عرفان :
✔️ از میان اقوال اقوای اهل عرفان و معرفت سه مورد را می توان بیان کرد :
🔘 قول اول : از مرحوم میرزا ملکی تبریزی (استاد عرفان حضرت امام (ره))، است که ایشان :
(11) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
♻️ رمضان را " اسماء الله " یعنی یکی از اسامی خداوند دانسته اند.
🔘 قول دوم : رمضان را بعنوان برترین بارگاه و درگاه عرض راز و نیاز تعبیر کرده اند.
🔘 قول سوم : برخی از عرفا، رمضان را " ضیافة الله " یعنی ماه میهمانی خدا نامیده اند.
(12) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
↙️ ب - فضیلت ماه رمضان از منظر آیات :
✅ در رابطه فضیلت ماه رمضان از منظر آیات می توان آیاتی را پیرامون آن بیان نمود از جمله مهمترین آن :
♻️ ۱- آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره می باشد :
که خداوند منان در این آیه شریفه می فرمایند :
(13) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
❇️ " شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيٓ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ...".
✅ یعنی ماهِ رمضان؛ ماهی است كه قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانههای هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است.
♻️ پس از نظر این آیه ماه رمضان ماهی است که قرآن درش نازل شده است. لذا سبب فضیلت این ماه نزول قرآن معرفی شده است.
(14) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
⁉️ سوال : چرا با توجه با این آیه شریفه ، نزول قرآن بعنوان مهمترین فضیلت این ماه معرفی شده است؟.
🔰 بر اساس این آیه به سه جهت می باشد :
🔹 اول : به جهت راهنمایی مردم
🔸 دوم : نشانه های هدایت
🔹 سوم : فرق میان حق و باطل.
(15) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
↙️ در بحث و راهنمایی مردم، این سوال مطرح است که چرا قرآن در این آیه شریفه هدی للناس را بکار برده،
👌 اما در ابتدای سوره بقره و در آیه دوم فرموده : "ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین"، و حال آنکه لام اختصاص و برای پرهیزگاران است و همه ناس که متقین نیستند؟
☑️ چه جوری می شود بینشان جمع نمود؟
(16) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
↙️ در جواب این سوال زیرکانه و عالمانه اینطور می شود پاسخ داد که خداوند به دو اعتبار و لحاظ بیان فرمود :
📌 لحاظ اول : بجهت ابلاغ پیام است و این از نسب اربعه عموم و خصوص است :
◀️ چرا که خداوند منان قرآن را همان طوری که فرموده برای هدایت همه بشر فرستاده است.
(17) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
⤵️ و به این لحاظ برای عموم انسانهاست، هیچ فرقی بینشان وجود ندارد و نزول قرآن برای همه هست.
◀️ اما در آیه دوم که می فرماید : هدی للمتقین به لحاظ پذیرش آنست : به خاطر اینکه ناس یا همان مردم :
↙️ برخی مشرک بودند و نپذیرفتند، برخی تسلیم شدند و لکن لایدخل الایمان فی قلوبکم.
(18) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
💢 برخی کفر ورزیدند مثل ادیان قبل از اسلام و نپذیرفتند. نظیر یهود و نصاری، که دو قسم شدند ; برخی حربی مثل احزاب، و برخی نیز ذمی شدند،
♻️ و برخی افراد انسانها نیز بظاهر پذیرفتند و عمل کردند ولی در باطن هیچ اعتقادی نداشتند که قرآن از آنها تحت عنوان : "المنافقین اشد من الکفار" یاد می کند.
🚫 پس اینها از تحت متقین مورد نظر قرآن خارجند. (یعبدالله علی حرف).
(19) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
❇️ آخر الامر عده کمی دین خدا را واقعا پذیرفتند و عمل کردند و اخلاص ورزیدند و تقوا پیشه کردند که خداوند از آنها به متقین یاد می کند.
✅ تازه اگر محوریت ولایت اهل بیت، مخصوصا مولا امیرالمومنین باشد، دایره ضیق تر و از میان آنان ولایت اثنی عشری و عمل این افراد علاوه بر اعتقاد، ملاک قرار بگیرد، هنوز دایره هدایت شدگان و متقین، تنگ تر، تنگ تر نیز خواهد شد.
👌ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(20) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─۹