▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸﷽▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸▧݊⃟⃪࣭۪۪۪۪ۨ🌸
╭═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╮
جلسه : نهم
╰═━⊰🍃🌸🍃⊱━═╯
↩️ ادامه مباحث رجعت کنندگان کیانند؟
🔹بیشتر روایات این باب مربوط است به رجعت و بازگشت ائمه (ع). در این مورد نیز ما با دو دسته روایات مواجه هستیم :
▫️دستهاى از این روایات رجعت را براى تمام ائمه (ع) ثابت مىکند. برخى دیگر از روایات برای ذکر مصداق تنها نام دو امام یعنى، امیر المؤمنین و امام حسین (ع) را ذکر نموده است.
🔺و در پارهاى از روایات نام پیامبر (ص) نیز آمده است.(ر.ک: دکتر حبیب الله طاهرى، سیماى آفتاب، ص ۳۴۵، چاپ اول، ۱۳۸۰ ه .ش، انتشارات زایر، قم).
▫️امّا سایر ائمه (ع) از آنان به طور خاص ذکرى به میان نیامده است، بلکه به طور عام قائل به رجعت همه ائمه شدهاند.
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(41)💖@montazeranzohooremamasr
༊࿐ྀུ🍃🌸࿐ུ❥
༊࿐ྀུ🍃🌸࿐ུ❥
༊࿐ྀུ🍃🌸࿐ུ❥
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🍂🌸
🌸
🔸نظیر آنچه که از امام صادق (ع) در اینباره نقل شده است : «هیچ امام و پیشوایى نیست،
▫️مگر این که مجدداً در زمان خودش در آینده به دنیا بازمىگردد در حالى که نیکان و بدان زمان او نیز همراه او برمىگردند،
🔹تا افراد با ایمان از انسانهاى کافر جدا شوند.» (غلام رضا مغیثى، رجعت از نگاه عقل و دین، ص۹۴، چ اول، ۱۳۸۰، قطع رقعى، انتشارات قم).
▫️در برخى از روایات براى امام على (ع) چند رجعت بیان شده، چنان که امام صادق (ع) از رجعت حضرت على (ع) سخن مىگوید،
🔸و توضیح مىدهد که براى آن حضرت چندین بار رجعت است. (بحار، ج۵۳، ص۷۵).
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(42)💖@montazeranzohooremamasr
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🍂🌸
🌸
🔹امام على (ع) نیز در ضمن خطبه مفصلى فرمودند : براى من بازگشت پس از بازگشت و رجعت پس از رجعت است،
▫️من صاحب رجعت ها هستم، من صاحب صولت ها و شوکت ها هستم، من صاحب دولت ها و قدرت ها هستم.(بحارالانوار، ج ۵۳، ص۴۶؛ تفسیرصافى، ج۱،ص ۳۲۶؛ تفسیربرهان، ج ۳، ص ۱۴۹).
🔺از نظر روایات، تردیدى نیست که منظور از «دابة الارض» در آیه ۸۲ سوره نمل، رجعت حضرت على (ع) مىباشد.
▫️امام باقر (ع) از امام على (ع) نقل مىکنند که فرمود : به من شش فضیلت داده شده :
۱- علم منایا و بلایا و وصایا به من داده شده؛ ۲- سخن فصل جداکننده حق و باطل به من عطا شده؛ ۳ - من صاحب رجعت ها هستم فرمانروایى کل به من داده شده؛
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(43)💖@montazeranzohooremamasr
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🍂🌸
🌸
🔸۴ - من صاحب عصاى موسى هستم؛ ۵ - من دابة الارض هستم که با مردم سخن خواهم گفت.
▫️(تفسیر برهان، ج۳،ص ۲۰۹؛ تفسیر نور الثقلین، ج۴، ص۹۷؛ تفسیر صافى، ج۴، ص ۷۵).
🔹افزون بر روایاتى که در این باب وارد شده، در برخى از دعاها و زیارتهای مأثوره نیز به رجعت پیامبر (ص)
▫️و ائمه هدى (ع) تصریح شده است، که به اختصار به چند مورد اشاره مىشود :
🔺یک - در فرازى از زیارت رسول خدا (ص) : «اِنّى لَمِنَ الْقائِلینَ بِفَضْلِکُمْ، مُقِرُّ بِرَجْعَتِکُمْ، لا اُنْکِرُ للّهِ قُدْرَةً وَ لا اَزْعَمُ اِلاّ ما شاءَ اللّهُ» (بحار، ج ۱۰۰، ص ۱۸۹).
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(44)💖@montazeranzohooremamasr
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🍂🌸
🌸
🔹من به مقام والاى شما معتقدم، به بازگشت شما (به این دنیا) باور دارم، قدرت خدا را انکار نمىکنم و جز مشیّت حضرت پروردگار چیزى اراده نمىکنم.
▫️دو - درفرازى از زیارت «جامعه» آمده است : «...مُؤْمِنٌ بِإِیابِکُمْ مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِکُمْ ...» (همان، ج ۱۰۲، ص ۱۴۴- ۱۵۴)
🔸به بازگشت شما ایمان دارم، و رجعت شما را تصدیق مىنمایم.... منظور از دو تعبیر «ایاب» و «رجعت»، یک چیز است،
▫️و مقصود همان رجعتى است که اوّل امام حسین (ع) بعد حضرت امیرالمؤمنین (ع) و بعد حضرت رسول (ص)، بعد باقى ائمه(ع) رجوع مىنمایند، مىباشد.
🖊ان شاء الله ما را در جلسات آینده ما را همراهی فرمائید.
❣ܭߊࡅ߭ߊܠܙ ܩࡅ߭ࡅ߳ࡈ߭ߊߺܝߊࡍ߭ ࡐߊܧܫܨ ࡈ߭ߊߺܣࡐܝ ߊܩߊܩܢ ܝܩߊࡍ߭
(45)💖@montazeranzohooremamasr
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸 🍃🍂🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خواهیم_آمد...
💥تا حضورمان مهر تصدیقی شود بر راه انتظاری که از انقلاب شروع شد و فقط!.. به ظهور ختم خواهد شد انشاءللّٰھ...🇮🇷
#دهه_فجر
⭕️لطفا نشردهید
با تشکر
🔆محضر عالم
مردى از انصار، نزد رسول اكرم آمد و سؤ ال كرد: يا رسول اللّه ! اگر جنازه شخصى در ميان است و بايد تشييع و سپس دفن شود و مجلسى علمى هم هست كه از شركت در آن بهره مند مى شويم ، وقت و فرصت هم نيست كه در هر دو جا شركت كنيم ، در هر كدام از اين دو كار شركت كنيم از ديگرى محروم مى مانيم ، تو كداميك از اين دو كار دوست مى دارى تا من در آن شركت كنم ؟
رسول اكرم فرمود: اگر افراد ديگرى هستند كه همراه جنازه بروند و آن را دفن كنند، در مجلس علم شركت كن . همانا شركت در يك مجلس علم از حضور در هزار تشييع جنازه و از هزار عيادت بيمار و از هزار شب عبادت و هزار روز روزه و هزار درهم تصدق و هزار حج غير واجب و هزار جهاد غير واجب بهتر است . اينها كجا و حضور در محضر عالم كجا؟ مگر نمى دانى به وسيله علم است كه خدا اطاعت مى شود و به وسيله علم است كه عبادت خدا صورت مى گيرد. خير دنيا و آخرت با علم تواءم است ، همان طور كه شر دنيا و آخرت با جهل تواءم است
📚بحارالانوار (چاپ جديد) ج 1، ص 204
#داستانی آموزنده
ماجراى پر انقلاب و غم انگيز احد به پايان رسيد. مسلمانان با آنكه در آغاز كار با يك حمله سنگين و مبارزه جوانمردانه گروهى از دلاوران مشركين قريش را به خاك افكندند و آنان را وادار به فرار كردند اما در اثر غفلت و تخلف عده اى از سربازان طولى نكشيد كه اوضاع برگشت و مسلمانان غافلگير شدند و گروه زيادى كشته دادند. اگر مقاومت شخص رسول اكرم و عده معدودى نبود، كار مسلمانان يكسره شده بود. اما آنها در آخر توانستند قواى خود را جمع و جور كنند و جلو شكست نهايى را بگيرند.
چيزى كه بيشتر سبب شد مسلمانان روحيه خويش را ببازند، شايعه دروغى بود مبنى بر كشته شدن رسول اكرم ، اين شايعه روحيه مسلمانان را ضعيف كرد و برعكس به مشركين قريش جراءت و نيرو بخشيد. ولى قريش همينكه فهميدند اين شايعه دروغ است و رسول اكرم زنده است ، همان مقدار پيروزى را مغتنم شمرده به سوى مكه حركت كردند. مسلمانان گروهى كشته شدند و گروهى مجروح روى زمين افتاده بودند و گروه زيادى دهشتزده پراكنده شده بودند. جمعيت اندكى نيز در كنار رسول اكرم باقى مانده بود. آنها كه مجروح روى زمين افتاده بودند و هم آنان كه پراكنده شده فرار كرده بودند، هيچ نمى دانستند عاقبت كار به كجا كشيده و آيا رسول اكرم شخصا زنده است يا مرده ؟
در اين ميان مردى از مسلمانان فرارى ، از كنار يكى از مجروحين به نام ((سعد بن ربيع )) كه دوازده زخم كارى برداشته بود، عبور كرد و به او گفت :از قرارى كه شنيده ام پيغمبر كشته شده است !
سعد گفت :((اما خداى محمد زنده است و هرگز نمى ميرد، تو چه را معطلى و از دين خود دفاع نمى كنى ؟ وظيفه ما دفاع از شخص محمد نبود كه وقتى كشته شد موضوع منتفى شده باشد، ما از دين خود دفاع كرديم و اين موضوع هميشه باقى است )).
از آن سوى رسول اكرم كه اصحاب خود را يارى مى كرد، ببيند كى زنده است و كى مرده ؟ كى جراحتش قابل معالجه است و كى نيست ؟
فرموده چه كسى داوطلب مى شود اطلاع صحيحى از سعد بن ربيع براى من بياورد؟.
يكى از انصار گفت : من حاضرم .
مرد انصارى رفت و سعد را در ميان كشتگان يافت ، اما هنوز رمقى از حيات در او بود، به او گفت : پيغمبر مرا فرستاده خبر تو را برايش ببرم كه زنده اى يا مرده ؟
سعد گفت : سلام مرا به پيغمبر برسان و بگو، سعد از مردگان است ؛ زيرا چند لحظه بيشتر از زندگى او باقى نمانده است ! و بگو سعد گفت :((خداوند به تو بهترين پاداشها كه سزاوار يك پيغمبر است بدهد))
آنگاه گفت ، اين پيام را هم از طرف من به انصار و ياران پيغمبر ابلاغ كن ، بگو سعد مى گويد:((عذرى نزد خدا نخواهيد داشت اگر به پيغمبر شما آسيبى برسد و شما جان در بدن داشته باشيد)).
هنوز مرد انصارى از كنار سعد بن ربيع دور نشده بود كه سعد نفس عميقى كشيد، مانند شترى كه كشته باشند، خون از گلويش بيرون ريخت و چشم از جهان فرو بست .
محضر پيامبر برگشتم و سخنان سعد را به حضرت رساندم .
حضرت فرمود:
خداوند سعد را رحمت كند در دوران زندگى اش مرا يارى كرد و اكنون نيز موقع مرگ مرا سفارش مى كند.
📚شرح ابن الحديد، ج 3 (چاپ بيروت ) ص 574. سيره ابن هشام ، ج 2،ص 94.
4_5870903363700263682.mp3
2.28M
عظمت و مقام عصمت حضرت علی اکبر علیه السلام-حجةالاسلام معاونیان
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr