10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔲✨فضیلتهای شنیده نشده از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در زیارت غدیریه
#حامدکاشانی
#اللهم_عجلـــ_لولیڪ_الفرجـ
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
💎امام رضا «علیه السلام» :
🌤شكيبايى كردن و #انتظار_فَرَج كشيدن، چه نيكوست! پس شكيبا باشيد كه #فَرَج (گشايش)، هنگام #نا_اميدى مىرسد.
📚 كمال الدين :ص۶۴۵
#نذر_گل_نرجس_صلوات
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
🔰حضرت آیتالله بهجت
قدسسره:
💠ما باید در تحصیلِ صبر و حلم و تواضع، سعی کنیم؛ و از این که دیگران از ترس، به ما احترام بگذارند، احتراز کنیم.
📚در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۷
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
🟡ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی - قسمت اول
🔹بمناسبت ایام ازدواج مقدس حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیهما
🔸انسان بايد از لاک خودپرستى خارج شود كه مقصود خود طبيعى است و همه اين را قبول دارند
🔸خارج شدن از لاک خودپرستى و فردپرستى، مراتب و مراحلى دارد.
اولين مرحلهاش غير دوستى است.
🔸مثلًا يک كودک فقط در همان من فردى خودش است و فقط خودش را مىبيند و همه چيز را براى خود فردى مىخواهد، حتى به پدر و مادر هم به چشم وسيله و ابزار براى خودش نگاه مىكند.
🔸در دوران جوانى كه عشقى پيدا مىكند و همسرى انتخاب مىنمايد، براى اولين بار اين احساس در او پيدا مىشود كه به يک شخص ديگر مانند خود علاقه دارد (البته در همه اينطور نيست)
يعنى از خود بدر مىآيد، خودش و او يكى مىشوند و همه چيز را براى اين خود بزرگتر مىخواهد.
🔸مجموع دو «خود» يک «خود» شدهاند.
البته اين در شرايطى است كه شخص واقعا يك عُلقهاى به طرف پيدا كند، علقه مؤانست و به تعبير قرآن «وداد» و «رحمت»:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ »( روم/ ۲۱)
🔸تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يک ابزار نگاه مىكنند.
رابطه جنسى يک امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يک ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يک ابزار است.
🔸ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از :
روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مىشود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود
🔸اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاک خود فردى خارج مىشود.
و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يک امر شهوانى است،
🔸و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد.
🔸مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد.
و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى.
لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
🔸علت اساسى اين است كه هر مقدار كه الفت زوجين به يكديگر بيشتر باشد، يک قدم از خودِ فردى خارج شدهاند.
🔸«خود» كمى كه بزرگتر شد، رقيقتر مىشود، مثل مايع غليظ كه وقتى آب داخلش كنند رقيق مىشود و توسعه مىيابد.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، جلد ۲۲، صفحه: ۸۴۰ و ۸۴۱ با تلخیص و ویرایش جزئی
🔵 ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی - قسمت دوم
🔽 يک خصايص اخلاقى هست كه انسان جز در مكتب تشكيل خانواده نمىتواند آنها را كسب كند.
🔽 [تشكيل خانواده] يعنى يک نوع علاقهمند شدن به سرنوشت ديگران. تا انسان زن نگيرد و بچه پيدا نكند و آن بچه شديدا عواطف او را تحريک نكند و مثلًا در مواقعى كه مريض مىشود او را به هيجان نياورد يا مثلًا لبخند بچه در او اثر نگذارد، [علاقهمند شدن به سرنوشت ديگران در او پديد نمىآيد.] با مطالعه كتاب، اين امر در او پيدا نمىشود.
🔽 تجربه نشان داده است كه اخلاقيون و رياضتكِشها كه اين دوران را نگذراندهاند، تا آخر عمر يک نوع خامى و يک نوع بچگى در آنها وجود داشته است. و يكى از علل اينكه در اسلام ازدواج يک امر مقدس و يک عبادت تلقى شده، همين است
🔽 در حالى كه از نظر مسيحيت، تجرّد مقدس است و تأهل پليدى، و كسانى اجازه مىگيرند متأهل شوند كه تاب تجرّد را ندارند يعنى اگر مجرّد بمانند فاسد مىشوند، و بنابراين از باب دفع افسد به فاسد مىگويند بايد ازدواج كرد. لذا پاپ از ميان مجرّدها انتخاب مىشود كه در تمام عمر اين آلودگى را پيدا نكرده است.
🔽 در اسلام برخلاف مسيحيت است:
مِنْ اخْلاقِ الْانْبِياءِ حُبُّ النِّساءِ ( كافى، ج ۵/ ص ۳۲۰) دوست داشتن همسر از اخلاق انبیاء است.
🔽 پس ازدواج اولين مرحله خروج از خود طبيعى فردى و توسعه پيدا كردن شخصيت انسان است. بعد از ازدواج، وقتى مىخواهيم كار كنيم براى منِ تنها نيست؛ آن «من» تبديل به «ما» مىشود به طورى كه انسان آنقدر به سرنوشت خانواده علاقهمند است كه به سرنوشت شخص خودش، و رنج مىبرد تا آنها در آسايش باشند. اين يک درجه از «خود» است.
🔽 ولى آيا اين كافى است كه «خود» انسان تا اين مقدار توسعه پيدا كند؟ شک ندارد كه نه. اين نسبت به خود فردى طبيعى درجهاى از كمال است، اما اگر به همين جا محدود شود، يعنى اين «خود» از منِ فردى توسعه پيدا كند و منِ به علاوه همسر و بچهها شود و غير آن نفى گردد، كافى نيست.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، جلد ۲۲، ص: ۸۴۳ و ۸۴۴ با تلخیص و ویرایش جزئی
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢اعجاز حرز امام جواد علیه السلام در کلام استاد عالی
💐در بین ادعیه و احراز رسیده از معصومین ، مشهورترین و معروفترین حرز برای #دفع_بلاهای زمینی و آسمانی ؛ حرز امام جواد علیه السلام است
AUD-20220701-WA0054.mp3
10.96M
#انسان_شناسی ۶۷
#آیتالله_بهجت
#استاد_شجاعی
➖ چگونه ثابت میکنید، که خداوند فرزندی ندارد، و یا هرگز زاد و ولد نمیکند؟
➖ محل استقرار خدا کجاست؟
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr