─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🔸ادامه بحث اثرات تربیتی روزه در بخش تمرین تقوای الهی
🔺۲- غضوا عمالایحل النظر الیه ابصارکم :
✔️ دومین وظیفه آنست که : از چیزهایی که حرام است از دیدن آن چشم بپوشید.
🔴 مثل چشم چرانی نکردن، نگاه نکردن به نامحرم و فیلم های مستهجن و ...
(141) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
👈 از جمله گناهانی که فرد روزه دار از آن پرهیز می کند. پس علت اینکه چشم هم باید روزه باشد به همین خاطر است.
🔺۳ - و اما لایحل الاستماع الیه اسماعکم :
✔️ سومین عمل آنست که : گوش ها را از نغمه گناه حفظ کند. علت روزه بودن گوش ها هم همین است.
(142) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🔺۴- توبوا الی الله من ذنوبکم :
و چهارمین عمل برای تمرین تقوا این است که : از گناهانتان توبه و نادم و پشیمان شوید. بهترین زمان توبه در حال روزه و در شب های قدر است.
🔺۵ - وارفعوا الله ایدیکم بالدعا فی اوقات الصلاة.
دستانتان در موقع نماز به نشانه دعا دراز کنید.
(143) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
(وسایل ج۷ ابواب شهر رمضان باب ۱۸ روایت ۲۰)
✅ چون اشاره کردیم در ماه رمضان و روزه دعائکم فیه مستجاب.
🌹پس روزه دار بواسطه روزه از طریق کنترل زبان و چشم و گوش و توبه نمودن و انجام دعا، در واقع دارد تمرین تقوا می کند.
🌷پس یکی از اثرات تربیتی روزه، تمرین برای رسیدن به تقوای فردی الهی،
(144)💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
👌✅ و ان شاء الله رسیدن به آن در سایه رعایت این ۵ مورد مذکور است.
👈 بنابراین این ها موارد ۹ گانه ای برای اثرات تربیتی از میان اثرات تربیتی روزه در حد وسع این تحقیق بود که به اختصار بدان اشاره شد.
👌که انشاء الله در بخش دوم به فلسفه اجتماعی روزه خواهیم پرداخت.
(145) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🔹ب - بخش دوم : اثرات یا فلسفه اجتماعی روزه
✔️ در بخش دوم به اثرات اجتماعی روزه خواهیم پرداخت. چرا که روزه همانطوری که اثرات تربیتی دارد که به مواردی از آن اشاره کردیم،
🌀 اثرات اجتماعی هم دارد که در ذیل به مواردی از آنان اشاره خواهیم نمود :
(146) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🥇- روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع می باشد :
⚜چرا که افراد متمکن ضمن چشیدن گرسنگی وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را بطور محسوس دریابند :
❇️ روایت از هشام از امام صادق علیه السلام است که در جواب سوال هشام از ایشان می باشد.
(147)💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🔰 در این روایت هشام از امام (ع) از علت تشریع روزه پرسیده بود؟ امام در جواب هشام چنین فرمودند :
✳️ " انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر" می فرماید : روزه به این دلیل واجب شده است که بین فقیر و غنی مساوات برقرار گردد.
💠 و ذلک ان الغنی لم یکن لیجد مس الجوع فیرحم الفقیر. و این بخاطر آنست که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند.
(148) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
💢 و ان الغنی کلما اراد شیئا قدر علیه.
چرا که اغنیا معمولا هر چه بخوهند برای آنها فراهم است.
✅ فارادالله تعالی ان یستوی بین الخلقه. خدا می خواهد میان بندگان خود مساوات باشد.
✳️ و أن یذیق الغنی مس الجوع والالم.
و طعم گرسنگی و درد و رنج ناشی از آن را به اغنیا بچشاند.
(149) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
✴️ "لیرفع علی الضعیف و یرحم الجائع." تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند. (بحار الانوار. علامه مجلسی، ج ۹، ص ۲۹۹).
♻️ پس با این بیان نورانی امام علیه السلام معلوم شد که یکی از فلسفه اجتماعی روزه ایجاد مساوات اجتماعی بین اغنیا و فقراست. و اینکه امتحانی است برای اغنیا تا بتوانند درد گرسنگی فقرا را بفهمند و انها را مساعدت کنند.
👌ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(150) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─