#سلام_به_ارباب✋🏻
ای بادصبا برسون به حسـین«علیهالسلام»
سـلآم برحسـین«ع»
سـلآم از راه دور
سـلآم ای کربلآ
سلآم ای نینوا
سـلآم ای خـآمسِ آل عبا
#جان_عالم_به_فدای_تو_شود💔
🌹صبحتون حسینی🌹
« #هوالعزیز »
#سلام_مولای_مهربانم💚
🌼سلام بر تو که
صداقت صبح موعودی
🌼سلام بر تو که
اجابت قنوت منتظرانی
🌼سلام بر تو که
قائم آل محمدی
🌼و ما همهی عمر به
انتظارت ایستادهایم🌼
🦋صبحت بخیر آقا 🦋
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
🍃🌷
﷽
#بهانه_ی_زندگی_امـ
امام زمانمــ ❤️ـــــــ
گفتم چرا قلبم دگر بر تار زلفت گير نيست
سر برزمين افكند و گفت خودكرده را تدبير نيست
اشكی به زير مقدمش انداختم رحمی كند
گفتا كه اشك بیورع در رتبهٔ تاثير نيست
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
🌷🍃💖
#یا_صاحب_الزمان
همین که تو
هر صبح در خیالِ منی؛
حالِ هر روزِ من
خـوب است...
در پناه خدا و نگاه امام زمان(عج)
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
✅ بنده خوب خدا کسی است در این حالت دست به هیچ اقدامی نزد چه زبانی و چه برخورد فیزیکی،
⛔️ چون در این هنگام مغز انسان لحظه ای از کار می افتد فلذا نمی تواند درست فرمان دهد و انسان تصمیم درستی را اتخاذ کند،
🚷 ای چه بسا ممکن است عکس العمل غیر لازم و شدید از خودش بروز دهد که منجر به یک عمر پشیمانی حتی به قیمت جان و آبرویش تمام شود.
(171)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
❇️ بنابراین، در این حالت، وظیفه صبر و کنترل نمودن خود و بازیابی آرامش، تا آن خشم و عصبانیت بخوابد،
❇️ و در حالت آرامش بتواند عکس العمل مناسب و عاقلانه ای را اتخاذ کند که پیامدهای ناگوارتری را نداشته باشد.
❇️ و یا اینکه دست به هیچ اقدامی متقابلی نزند و در عین ذی حق بودن برای تلافی، عفو و بخشش نماید.
(172)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🍏 که فرمود : در عفو و بخشش لذتی است که در انتقام نیست. چرا که انتقام مخصوصا از نوع سختش، باعث عداوت و کینه توزی خواهد شد.
⭕️ و فرد کینه توز را بنابر فرمایش نبی مکرم اسلام، جزء چهار دسته ای است که حتی خداوند در شب قدر نیز نمی بخشد.
👈 پس طبق فرموده امام رضا علیه السلام، پنجمین ویژگی بندگان خوب آنست که در موقع عصبانیت و خشم خود را کنترل و طرف مقابل را عفو و بخشش نمایند.
(173)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
💎 جمع بندی مطالب این حدیث شریف آن شد که:
💥بهترین بندگان خدا از نظر امام رضا علیه السلام کسانی هستند که:
🍃۱. هرگاه کار خوبی کردند شاد باشند،
☘۲. هرگاه خلافی مرتکب شدند از خداوند عذرخواهی کنند.
🍃۳. هرگاه چیزی به آنها داده شود سپاسگزارند.
☘۴. و اگر گرفتار شوند صبر کنند.
🍃۵. و هرگاه عصبانی شدند گذشت نمایند.
(174)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
💎 موضوع دوم: " در مذمت گناه "
♦️از امام رضا علیه السلام راجع به مذمت گناه می خواهیم دو حدیث نقل کنیم :
✳️ حدیت اول : قال الرضا علیه السلام : المُذیعُ بالسّیّئة مَخذولٌ والمُستَتِرَ بالسَیّئة مغفورُ لَه.
🌗 کسی که گناه خود را آشکار کند، خوار و تنها فروگذاشته شود و کسی که گناه را مخفی و پوشیده بدارد آمرزیده شود.
📚(بحار، ج ۹۶، ص ۳۶۴)
(175)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔖 شرح و توضیح حدیث شریف :
🔗 همانطوری که امام علیه السلام فرمودند : بندگان برخی اوقات دانسته و ندانسته مرتکب گناه اعم از صغیره و کبیره خواهد شد،
♨️ این گناه هم ممکن است دو جور باشد
↙️ یا در خفاء باشد و نهان و پنهانی،
↙️ و یا در آشکارا و علنی.
⏬ در مورد گناه آشکارا و علنی، دو صورت دارد :
(176)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🚷 گاهی این گناه، علنا صورت می گیرد که دیگران متوجه می شوند : مثلا، دزدی مسلحانه از بانک یا طلافروشی،
🚷 یا بد حجابی و بی حجابی، یا خوردن مشروب و مواد مخدر، بصورت علنی، یا روزه خواری علنی در ماه رمضان،
⚠️ که سبب بی حرمتی به ماه روزه و بندگان روزه دار خواهد بود،
(177)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🎹 یا برگزاری جشن های عروسی همراه با مطرب و اختلاط زن و مرد و رقصیدن زن و مرد،
♨️ و بدن نشان دادن زنان به مردان و تحریک قوای شهوانی آنان، یا رشوه خواری و رباخواری علنی و ....
♦️ حالت دوم : آن است که انسان گناهی را علنا انجام نداده بلکه در خفاء انجام داده،
(178)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
⚠️ اما بی حیایی کند و پرده دری که آن گناه پنهانی را آشکار کند، و پیش بندگان خدا اقرار و تعریف نماید.
📱و یا اینکه گناه پنهان دیگران را آشکار و تبلیغ و تعریف و دست به دست بچرخد.
🔻در واقع این هم جزء گناهان علنی محسوب می شود، ولو قبلا پنهانی بوده،
(179)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
💢 ولی الان به واسطه حماقت و بی حیایی این آدم، آشکار شده است. چرا که خیلی متوجه گناهان پنهان او و کسانی که او گناهشان را افشاء کرده، شدند.
🔰 از آنجایی که هر گناهی که جنبه علنی داشته باشد هم آثار وضعی دارد و هم تکلیفی، آثار تکلیفی اش آن است :
📝ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(180)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔸 دنباله شرح و تفسیر حدیث اول مذمت گناه :
❌ که به واسطه این کار مرتکب گناه کبیره نموده است. چرا که این کار مصداق تشیع الفاحشه بوده و معصیت الهی کرده، و فرمان خدا را اطاعت نکرده است.
⚠️ تازه در برخی موارد هم زمینه گناه دیگران هم فراهم نموده، و آبرو و حیثیت دیگران را بواسطه آشکار سازی گناه پنهانش به تاراج زده است.
(181)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
◀️ دوم : اثر وضعی گناه است : اثر وضعی گناه علنی خیلی بیشتر گناه پنهانی است که روی پیشانی این افراد می ماند.
💢 و همه مطلع و متوجه گناهان او خواهند شد.لذا این اثر در نزد دیگران می ماند.
👈بنابراین درگناه علنی، در بخش حکم تکلیفی هم اجرای حدود الهی نظیر، قصاص و دیات و رد مال و حدود و تعزیز و ...
(182)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🛑 را به دنبال دارد و در صورت زنده ماندن، انجام توبه الهی و بخشش پروردگار را، مشکل تر خواهد کرد.
〽️ ولو فرض هم با توبه یا اجرای حکم شرعی در مورد فرد خاطی اثر تکلیفی گناه برداشته بشود و خدا هم ببخشد،
⚠️ اما آثار وضعی گناه باقی می ماند. مثلا دزدی علنی شده، اگر حکم شرعی دزد در موردش اجرا شود،...
(183)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔘 و توبه هم کند و خدا ببخشد باز این لقب دزدی بر ذهن مردم هست می گویند : فلانی دزد،
◼️ این انگ بر پیشانیش تا زنده است وجود دارد حتی بعد مرگش هم از ذهن آن مردم پاک نخواهد شد. و شاید نسل به نسل نیز منتقل شود.
✔️ پس معلوم شد که گناه علنی و آشکار سازی گناه پنهان، بسیار بد و زشت و دارای آثار وضعی و تکلیفی فراوانی است.
(184)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
✔️ و حتی اگر آثار تکلیفی گناه با توبه و ... برداشته شود، اثر وضعی آن پاک نخواهد شد و باقی است.
2⃣ دسته دوم : گناهان پنهانی است، گناهان پنهانی آنست که انسان در خفاء انجام دهد و بینی و بین الله باشد.
↙️ و هیچ وقت آشکار نکند جز درخانه خدا اعتراف و طلب بخشش و آمرزش و یا خیرات بدون بیان علت نماید.
(185)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
⭐️ در این صورت اگر توبه کند زودتر به اجابت خواهد رسید و توبه اش پذیرفته می شود.
⚡️ و اگر اثر وضعی هم داشته باشد در خود او آشکار می شود و سببش را فقط او می داند، فلذا آبرویش حفظ خواهد شد.
👈 بنابراین بر اساس این حدیث نورانی حضرت رضا، وظیفه مومن عدم گناه علنی و یا آشکار سازی گناه است،
(186)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔻و بنا به لغزش ها ارتکاب پنهانی و مخفی نگاه داشتن آن از غیر خداست. فلذا فرمودند:
☑️ " کسی که گناه خود را آشکار کند، خوار و تنها فرو گذاشته شود و کسی که گناه را مخفی و پوشیده بدارد آمرزیده شود".
🛑 که بیان همان آثار وضعی گناه علنی است. حتی در صورت توبه هم خوار و خفیف خواهد شد، هر چند آمرزش آن هم سخت تر خواهد بود.
(187)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
✳️ حدیث دوم : در مورد مذمت گناه
🖊قال الرضا علیه السلام : مَن لَم یَخَفِ اللهَ فی القَلیل لَم یَخَفَهُ فِی الْکَثیر.
📚 (بحار، ج ۹۶، ص ۳۶۴)
🔥 کسی که از گناه اندک از خدا نترسد از گناه بسیار هم از او نمی ترسد.
🔖 شرح و توضیح و تفسیر فرازهای این حدیث نورانی :
(188)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
📶 بندگان خدا که دچار انحراف از مسیر الهی می شوند به طور آنی و یک شبه نیست،
⏬ بلکه به مرور و بواسطه انجام گناهان کوچک شروع می شود. و این خلاف تقوا و ورع می باشد.
⬅️ تقوا حکم می کند که مراقبت از گناه کبیره باشد، ورع حکم می کند که علاوه بر کبائر بر صغائر نیز مراقبت کند.
(189)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•