پنجمین نشانه حتمی از علائم ظهور چیست؟ ( فرو رفتن در بیداء)
فرو رفتن در بیداء چیست؟
و چه کسانی در بیداء فرو می روند؟
و پاره ای از پیشگویی هایی که محقق شده و اون دسته که هنوز محقق نشده(نشانه های غیر حتمی)
بسم الله الرحمن الرحیم
یا باقر الائمه(ع) ادرکنی
یا باقر الائمه(ع) ادرکنی
یا باقر الائمه(ع) ادرکنی
فرو رفتن در بیابان بیداء:
امام صادق میفرمایند:
سفیانی سپاهی را به سوی حجاز روانه میکند که آنها در روز دوازدهم محرم به مدینه میرسند. فرمانده ی این سپاه از قبیله ی کلب(kalab) است که به او خزیمه می گویند.چشم چپش نابیناست و روی مردمک چشمش پرده ی ضخیمی وجود دارد.
در مدینه به خانه ی ابی الحسن اموی ساکن میشود.سپاه اموی سه روز در مدینه می مانند و آن شهر را غارت کرده و خون اهالی آنجا را می ریزند و مردان را کشته و زنان و دختران را اسیر می کنند. منبر رسول الله(ص) را خرد کرده و قبر شریفشان رامنهدم می کنند.
حیوانات و مرکبهای آنان در مسجد مبارک پیامبر سرگین می اندازند. سپس سفیانی به قصد جنگیدن با تازه واردان مکه و جریان نوظهور حضرت مهدی (عج) از آنجا خارج می شوند و در میانه راه به بیابان بیداء که بین مکه ومدینه است در شب پانزدهم محرم می رسند .
خداوند متعال به حضرت جبرئیل فرمان داده و او هم فریادی از سرخشم و غضب بر آنها می کشد که ای بیابان این جمعیت ستمگر رادر خود فرو ببر زمین هم آنها را با تمام سلاحهایشان میبلعد که تنها دو نفر که از قبیله ی جهینه هستند و ملقب به بشیر و نذیر می شوند نجات می یابند ولی جبرئیل بر صورت آنها چنان سیلی می زند که چهره ی هر دو به عقب برمیگردد.
بشیر به فرمان حضرت جبرئیل به خدمت حضرت مهدی (عج) رفته و خبر هلاکت سفیانی را میدهد و به دست حضرت هم توبه کرده و به حالت اولش برمی گردد.
نذیر هم برای انذار و برحذر داشتن سفیانی به شام میرود و او را خبردار کرده و سپس می میرد.
بعد از این مکه را امنیت و آرامش فرامی گیردو احدی جرات نمی کند که با آنها بجنگد.
(الزام الناصب ج 2 ص 166/یوم الخلاص ص 701)
بعد از ذکر و شرح پنج علامت حتمی ظهور منجی می رسیم به پاره ای از پیشگویی هایی که محقق شده و اون دسته که هنوز محقق نشده.
انحراف و فساد بنی عباس:
امام باقر (ع) می فرمایند:بنی عباس به سلطنت میرسند و همواره در عیش و نشاط و وفور خوشیها خواهند بود تا اینکه در میان آنها اختلاف می افتد و پس از آن که دچار اختلاف شدند حکومت را از کف میدهند.(الغیبه نعمانی ص 175 )
( لازم به یادآوری است که امام باقر(ع) قبل از زوال سلسله ی بنی امیه به شهادت رسیدند و هجده سال بعد عباسیان بر مسلمانان مسلط شدند)
اختلاف اهل مشرق و مغرب:
که منظور عصر کنونی ماست البته از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون_ که دو دولت وجود داشتند که یکی مدعی جمهوری در مشرق بود و دیگری خود را فرمانروای غرب می شمرد.که این اختلافات اکنون نیز ادامه دارد.
امام باقر در ادامه ی روایت قبل می فرمایند: و اهل مشرق و مغرب دچار اختلاف می شوند.(الغیبه ص 175)
انحراف جامعه ی اسلامی:
ابن عباس از رسول الله (ص) نقل میکند: زمانی می رسد که کافران فرمانروای مردم و فاجران سرپرست مردم می شوند و ظالمان آنها را یاری می کنند و فاسقان هم مشاور آنها می شوند. در چنین زمانی سه خسف ( فرو رفتن) پیش آید: در مشرق،مغرب،و جزیره العرب و بصره را هم یکی از نوادگان تو که زنگی ها از او پیروی می کنند خراب می کند.(بشاره الاسلام ص 5)
پس از من رهبرانی آیند که به راه و طریق من هدایت نگردند و به سنت من هم رفتار نکنند از میان آنها مردانی قیام خواهند کرد که قلبهاشان قلب شیطان است در کالبد انسان (تاریخ الغیبه الکبری ص 450)
ظهور علم در شهر قم:
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: کوفه از حضور مومنین خالی خواهد شد و علم از آن رخت خواهد بست همانند ماری که به لانه ی خویش خزیده باشد، سپس در شهری که به آن قم می گویند، نمایان می شود و آنجا معدن علم وفضل می گردد بطوری که هیچ مستضعفی از لحاظ دینی روی زمین باقی نمی ماند که این جریان نزدیک ظهور مهدی موعود (ع) است.(منتخب الاثر ص 443/ یوم الخلاص ص 480)
امام باقر (ع) در روایتی به جابربن یزید جعفی می فرمایند:
ای جابر " از زمین تکان مخور و هیچ دست و پا نزن تا اینکه این نشانه هایی را که می گویم مشاهده کنی البته اگر آنها را درک کنی.
اولین آنها اختلاف بنی عباس است که نمی بینم که آن را درک کنی ولی پس از مرگم این مطلب را از قول من نقل کن . آنگاه که منادی از آسمان ندا دهد و صدایی که از پیروزی حکایت میکند از سمت دمشق به شما رسد. قریه ای در شام که به جابیه مشهور است در زمین فرو برود ، بخش سمت راست مسجد دمشق فرو بریزد، از دین برگشتگانی از جانب ترکها سر به شورش بردارند و آشوبی نیز از ناحیه ی روم به دنبال آن آید، برادران ترک هم انقدر می آیند تا به جزیره می رسند و از دین برگشتگان هم به سوی روم حرکت میکنند تا اینکه به رمله می رسند . جابر آن سال غرب در کل زمین اختلاف زیادی می پراکند . " ( بحارالانوار ج 52 ص 237)
فهرستی از نشانه های حتمی و احتمالی ظهور از شیخ مفید در کتاب الارشاد:
شورش سفیانیکشته شدن سید حسنیتفرقه ی بنی عباس به خاطر پادشاهی و حکومت دنیایی کسوف خورشید در نیمه ی ماه رمضان و خسوف ماه در آخر همان ماه که هر دو برخلاف رویه ی عادی طبیعت استفرو رفتن در بیابان فرو رفتن در مشرق و فرو رفتن دیگری در مغربحرکت نکردن خورشید از ظهر تا نیمه های عصر طلوع خورشید از مغرب و کشته شدن نفس زکیه در پشت کوفه وکشته شدن 70 انسان صالح و شایسته بریدن سر مردی هاشمی بین رکن و مقام خراب شدن دیوار مسجد کوفه نمایان شدن پرچمهای سیاهی از خراسان قیام یمانی ظاهر شدن شخصی مغربی درمصر و حکومت کردنش بر شام فرود آمدن ترکها در جزیره و رومیان در ساحل طلوع ستاره ی مشرقی که همانند ماه نورافشانی می کند و سپس چنان خم میشود که گویی دو سوی آن قرار است بهم برسند
فرود آمدن رومیان در رمله:در لسان ائمه معصومین علیهم السلام، از اروپا به روم تعبییر می شده است و رمله نام منطقه ای در شام و منطقه ای دیگر در مصر است و از این رو با استعمار فرانسه در مصر به رهبری ناپلئون بناپارت و یا اشغال سوریه توسط فرانسه ، پس از جنگ جهانی اول و اشغال عثمانی با این کلام معصومین منطبق می شود.
پایان سختیهای اعراب و سیطره یافتن بر بلاد و خارج شدن آنها از سیطره ی غیر اعراب:عصر ما عصر انقلابهای عربی است که می خواهند از سیطره و استعمار بیگانگان رهایی یابند و خود حکومت را به دست بگیرند.
کشته شدن فرمانروای مصر به دست مردم آن دیار: انور سادات به دست خالد اسلامبولی کشته شد.
افزایش مرگ های ناگهانی🔶🔸
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: از نشانه های رستاخیز، بیماری فلج و مرگ ناگهانی است. نیز می فرماید: قیامت برپا نمی گردد، تا این که مرگ سفید ظاهر شود، گفتند: یا رسول الله! مرگ سفید چیست؟ فرمود: مرگ ناگهانی.
امیرمومنان می فرماید: پیش از ظهور قائم(ع) مرگ سرخ و سفید وجود دارد. مرگ سفید طاعون است.
🔶🔸امام محمد باقر(ع) می فرماید: قائم(ع) قیام نمی کند مگر در روزگاری که ترس شدید حاکم باشد و پیش از آن نیز طاعون شیوع یابد.
📚منبع: "نشانه هایی از دولت موعود" نوشته حجت الاسلام نجم الدین طبسی
وضعیت اقتصادی مردم در عصر ظهور:
ازلحاظ اقتصادی عموم مردم، با فاصله گرفتن از آموزههای دینی و یاد خداوند، در زندگی سختی به سر خواهند برد.
�همانگونه که خداوند میفرماید:
( وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا)؛
⚠️و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگی تنگ [و سختی] خواهد داشت.
در نگاه نخست به نظر میرسد جوامع انسانی رو به رفاه و آسایش میروند؛ اما بخشهای زیادی در لایههای آشکار و پنهان جامعه، همچنان با فقر و نداری دست به گریبان هستند.