─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
💢 قرآن در این زمینه می فرمایند : و قالت الاعرابی آمنا .... قولوا اسلمنا ولکن لایدخل الایمان فی قلوبکم.
💎بر اساس روایت : اعرابی می آمدند بواسطه اینکه به پیامبر به زعم خودشان ایمان آوردند منت می گذاشتند که ما به شما ایمان آوردیم و..
❇️ آیه نازل شد که به اعرابی بگو که شما از ترس قدرت اسلام بالاجبار تسلیم شدید اما ایمان در قلوب شما نفوذ نکرده است.
(51)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
↙️ اینقدر سر پیامبر منت نگذارید که ما به تو ایمان آوردیم و چنین و چنان ...
〽️ پس معلوم شد ایمان بالاتر از اسلام است. چرا ناشی از اعتقاد قلبی و نه اجبار و ترس است. (و تصدیق بالقلب).
🔺۳ - والعمل بالارکان : عمل با ارکان و جوارح. هر چند ایمان با زبان و تصدیق به قلب لازم است و لکن کافی نیست.
(52)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
❇️ ایمان هم زمانی کامل می شود که توام با عمل باشد. فلذا باید به دنبال عمل نیز باشد،
🍃 و در چند جای قرآن نیز هر وقت ایمان آمد به دنبال آن " عمل صالح" هم آمده است.
☑️ بنابراین ایمان به خدا و اعتقاد به او بدون عمل، ناقص خواهد بود. پس اگر شرط اکمال ایمان، عمل به دستورات الهی که همان اوامر و نواهی است،
(53)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
👌و در مرحله بالاتر، عمل به مستحبات و دوری از مکروهات و شبهات است، بنده می بایست به قوانین الهی عمل کند.
〽️ تعبیری که نگارنده در مورد موظف بودن به انجام تکالیف و عمل دارد این است که مثال می زنیم به کارمند یک اداره ای و یا کارگر یک شرکتی.
↙️ در اینکه این کارگر و یا کارمند وارد این اداره و یا شرکت شود، مجبور نیستند و کسی هم حق ندارد آنها را مجبور به انجام آن نماید.
(54)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
☑️ ولی وقتی شخصی با اراده خود انتخاب کرد و وارد این اداره و یا شرکت شد، موظف به رعایت یکسری موازین و قوانینی که،
💢 از سوی صاحبان و یا مدیران شرکت و یا اداره وضع شده است، می باشد.
↙️ لذا این حق را ندارد که بگوید : چون بنده با اختیار خودم آمدم پس با اختیار خودم دوست داشتم به برخی عمل می کنم دوست نداشتم هم عمل نمی کنم.
(55)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🔰 نه اینطور نیست اگر چنین باشد موجب هرج و مرج و اختلال در نظم است. شدیدا مورد مؤاخذه و توبیخ و حتی اخراج و یا قرار مجرمیت برای او صادر می کنند.
⚜ در بحث دین و شریعت نیز، وضع به همین منوال است، اینکه در قرآن می فرماید: «لا اکراه فی الدین»....
❎ مربوط به زمانی است که انسان بخواهد چشم و گوش بسته و به اجبار دین را بپذیرد.
(56)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🌷 که خداوند منع می کند از این کار که کسی را به اجبار مسلمان و مؤمن کنند.
🍂 چون ما ثابت کردیم که جبر ناشی از نیاز است و خداوند صمد و عاری از نیاز به ایمان و عمل بندگانش هست.
🍃 ولی زمانی که : «قد تبین الرشد من الغی» شد و با اختیار دین و شریعت اسلام را پذیرفت و مسلمان شد و می خواهد مؤمن شود....
(57)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
↙️ این مسلمان و مؤمن شدن نیازمند و موظف به رعایت ملزوماتی است و در مثال ما مثل کسی است که با اراده خودش وارد اداره ای شده است،
🌷 بنابراین شخص مسلمان باید به این ملزومات اولاً: معتقد و ثانیاً: عمل نماید.
👍 و الا نمی شود به او مسلمان اطلاق کرد. کما اینکه کسی که پایبند به رعایت قوانین اداره ای نبود نمی شود به او کارمند آن اداره اطلاق نمود.
(58)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
♻️ دین و شریعت هم همانطور که اشاره شد بر اساس دو محور مهم بنا شده و شخص پذیرنده را موظف به انجام و یا ترک آن می کنند :
⬅️ یکی- انجام واجبات و دیگری : ترک محرمات.
⤴️ در مورد انجام مستحبات و یا ترک شبهات و مکروهات هیجگونه الزامی وجود ندارد فلذا از شمول بحث ما خارج است.
(59)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
💢 هر چند شخص برای انجام مستحبات، مستحق ثواب فراوان میشود ولی برای انجام مکروهات مؤاخذه نخواهد شد.
♨️ و دوری از شبهات دارای ارزش و شرط تقواست. که فرمود : من ترک الشبهات نجی من المحرمات. ولی محور بحث ما در اینجا : همان دو محور : انجام واجبات و ترک محرمات یقینی است.
👌ان شاء الله ما را در جلسات بعدی همراهی فرمایید.
(60)💠@montazeranzohooremamasr
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─