اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ اَعْدائُهُمْ اَجْمَعینْ
سلام علیکم و رحمت الله و برکاته والخیر و العافیه
الهی... اى كه به من از رگ گردن نزديكترى... یا ربی... ای آنکه نامهاى نيكو مخصوص توست و نشانهاى مقام بلند و بزرگى و هر انعام و احسان به تو اختصاص دارد از تو درخواست مى كنم كه بر محمد و آلش درود فرستى و نام ما را در اين اوقات شریف در صف اهل سعادت ثبت فرمايى و روح ما را با شهيدان محشور سازى و طاعتمان را در مقام عليين رسانى و از اعمال زشتمان در گذرى و مقام يقينى كه هرگز از قلبمان جدا نشود و ايمانى كه هر شك و ريب را از ما دور سازد به ما عطا كنى و به آنچه نصيبمان فرموده اى راضى و خشنودمان سازى و ما را در دنيا هر چه نيكوست و در آخرت هر چه نيكوست عطا فرمايى و از آتش سوزان دوزخ نگاهدارى و در اين ماه ما را ذكر و شكر و شوق و لقاى خود و توبه و انابه به درگاهت نصيب گردانى و بر آنچه محمد و آل محمد عليهم السلام را توفيق عطا فرمودى موفق سازى.
عاقبت بخیر باشید
نکته ها 👌
اعمال انسان محو و نابود نمىشود و در قيامت در برابر او حاضر مىگردد.
«مُحْضَراً»
اعتقاد به حضور عمل در قيامت، مانع گناه است. «مُحْضَراً»
گنهكاران، در قيامت از اعمال خود شرمندهاند، امّا چه سود؟ «تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها»
بسيارى از اعمالى كه در دنيا مورد علاقه انسان است، در قيامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً»
در روز قيامت، پشيمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. كلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بكار مىرود. «لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً»
پرهيزكارى و خدا پروايى، مانع گناه است. «يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ»
سرچشمهى هشدارهاى الهى، محبّت و رأفت اوست. «يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»
بيم و اميد در كنار هم نقش تربيتى دارند. اميد، به تنهايى سبب غرور، وبيم از تنهايى، سبب يأس مىشود. «يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ... وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»
لطف و رأفت خداوند شامل حال همهى بندگان است. «رَؤُفٌ بِالْعِباد»
🌺نکات مهم جزء ۳🌺
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
1⃣عدم اجبار در پذیرش دین🌷
لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ
ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ، ﻫﻴﭻ ﺍﻛﺮﺍﻩ ﻭ ﺍﺟﺒﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺭﺍﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺯ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(بقره ٢٥٦)
2⃣ عُزَیر پیامبری که بعد از صد سال زنده شد🌷
أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىٰ يُحْيِي هَٰذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ
ﻳﺎ ﭼﻮﻥ ﺁﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻫﻜﺪﻩ ﺍﻱ ﮔﺬﺭ ﻛﺮﺩ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺳﻘﻒ ﻫﺎﻳﺶ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺑﻮﺩﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺸﺎﻥ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ؟ ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﻣﻴﺮﺍﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ.(بقره ٢٥٩)
3⃣فقر و فحشا وعده شیطان و مغفرت و فزونی رزق وعده خدا 🌷
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا
ﺷﻴﻄﺎﻥ ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﻓﻘﺮ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﺎﻧﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺍﻣﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻭﻋﺪﻩ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺭﺯﻕ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ(بقره ٢٦٨)
4⃣فقراء واقعی ( درتنگنا و خویشتندار و عدم تکدی گری)🌷
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا
[ ﺻﺪﻗﺎﺕْ ]ﺣﻖِّ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﺍﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻀﻴﻘﻪ ﻭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﻔﺮ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻓﺮﺩ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﭘﺎﺭﺳﺎﻳﻲ ﻭﻋﻔّﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﻭ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﺩ.ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻴﻤﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﻲ . [ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ .(بقره ٢٧٣)
5⃣پرهیز از ربا خواری🌷
(ربا و لمس شیطان بقره ۲۷۵) و (ربا و اعلان جنگ با خدا بقره ۲۷۹)
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ
ﻭﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻜﺮﺩﻳﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺑﺎﺧﻮﺍﺭﻱ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﻭﺭﺯﻳﺪﻳﺪ ] ﺑﻪ ﺟﻨﮕﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ [ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺧﻮﺩ ]ﻳﻘﻴﻦ ﻛﻨﻴﺪ.(بقره ٢٧٩)
6⃣ آزاد بودن فرزند، نذر مادر حضرت مریم🌷
إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﻧﺬﺭ ﻛﺮﺩم ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭم ﺁﺯﺍﺩ ﺑﺎﺷﺪ.(آل عمران ٣٥)
7⃣ ویژگیهای حضرت مریم (مُحَدَّثه، برگزیده و عصمت) 🌷
وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ ! ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ ، ﻭ ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(آل عمران٤٢)
8⃣منحرف کردن مسلمانان یکی از آرزوهای اهل کتاب 🌷
وَدَّت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ
ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﺵ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ] ﮔﻤﺮﺍﻩ کنند.(آل عمران ٦٩)
9⃣عدم کفایت محبت تنها 🌷
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي
ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ.(آل عمران٣۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨🌱 بشارتی برای مومنین
🔹فضیلت عبادت در ایام غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف.علیه السلام)
🎙آیت الله بهجت
🕌🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چهار چیز اگر در خانهای بیاید برکت از آن خانه میرود!
#استادرفیعی🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بهار عاشقان دیدار #یار است.🌸
قال الصادق (ع): #نوروز روزی است که قائم آل محمد (عج) ظهور خواهد کرد.
🎙#استاد_عالی
✳️ آمدنت بهر چه بود ای انسان؟
تفکر کن، تفکر کن، تفکر
🔻بدان که اوّل شرط مجاهده با نفْس و حرکت به جانب حق تعالی، «تفکّر» است. ... و تفکر در این مقام عبارت است از آن که انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری و لو کم هم باشد، فکر کند در این که آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده، و بدن سالم و قوای صحیحه، که هر یک دارای منافعی است که عقل هر کس را حیران میکند، به او عنایت کرده، و این همه بَسْط (گسترش) بساط نعمت و رحمت کرده، و از طرفی هم این همه انبیا فرستاده، و کتابها نازل کرده و راهنماییها نموده و دعوتها کرده، وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟
🔻آیا تمام این بساط فقط برای همین حیات حیوانی و اداره کردن شهوت است که با تمام حیوانات شریک هستیم، یا مقصود دیگری در کار است؟ آیا انبیای کرام و اولیای معظم و حکمای بزرگ و علمای هر ملت که مردم را دعوت به قانون عقل و شرع میکردند و آنها را از شهوات حیوانی و از این دنیای فانی پرهیز میدادند با آنها دشمنی داشتند و دارند، یا راه صلاح ما بیچارههای فرو رفته در شهوات را مثل ما نمیدانستند؟
🔻اگر انسان عاقل لحظهای فکر کند، میفهمد که مقصود از این بساط چیز دیگر است، و منظور از این خلقت، عالم بالا و بزرگتری است، و این حیات حیوانی، مقصود بالذات (هدف اصلی) نیست. و انسان عاقل باید در فکر خودش باشد، و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمْر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد، خوب است قدری به حال خود رحم کنی، از مالک الملوک حیا کنی، و قدری در راه مقصود اصلی قدم زنی، که آن موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی است، و سعادت همیشگی را مفروش به شهوات چند روزه فانی که آن هم به دست نمیآید حتی با زحمتهای طاقتفرسا. قدری فکر کن در حال اهل دنیا از سابقین (گذشتگان) تا این زمان که میبینی.
🔻ملاحظه کن زحمتهای آنها (اهل دنیا و شهوات) و رنجهای آنها در مقابل راحتی آنها چقدر زیادتر و بالاتر است. آن انسانی که در صورت انسان و از جنود (دارو دسته) شیطان است و از طرف او مبعوث است و تو را دعوت به شهوات میکند و میگوید زندگانی مادی را باید تأمین کرد، قدری در حال خود او تأمل کن، و قدری او را استنطاق (پرسش) کن، ببین آیا خودش از وضعیت راضی است؟ یا آن که خودش مبتلا است میخواهد بیچاره دیگری را هم مبتلا کند؟
و در هر حال از خدای خود با عجز و زاری تمنا کن که تو را آشنا کند به وظایف خودت و امید است این تفکر که به قصد مجاهده با شیطان و نفس امّاره است، راه دیگری برای تو بنمایاند و موفق شود به منزل دیگر از مجاهده.
#اخلاق (قسمت ۱)
📚 کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث اول، فصل تفکّر
❇️ منزل دیگر که بعد از تفکر از برای انسان مجاهد پیش میآید، منزل «عزم» است...
و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است. و عزمی که مناسب با این مقام است عبارت است از بناگذاری و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات، و بالاخره عزم بر این که ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید که شرع و عقل به حسب ظاهر حکم کنند که این شخص، انسان است. و انسان شرعی عبارت از آن است که موافق مطلوبات شرع رفتار کند، و ظاهرش ظاهر رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله باشد، و تأسی به آن بزرگوار بکند در جمیع حرکات و سکنات و در تمام افعال (انجامدادنیها) و تروک (تَرْککردنیها). و این امری است بس ممکن، زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امری است مقدور هر یک از بندگان خدا.
🔻و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آن که ابتدا (شروع) کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان، متأدّب (ادبآموخته) به آداب شریعت حَقّه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند. ...
🔻ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای اراده شوی که خدای نخواسته اگر بیعزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوریِ (ظاهری) بیمغزی هستی که در آن عالَم بهصورت انسان محشور نشوی؛ زیرا که آن عالَم، محل کشف (آشکار شدن) باطن و ظهور سَریره (حقیقت انسانی) است. و جرأت بر معاصی کمکم انسان را بیعزم میکند. ... بیشتر از هر چه، گوش کردن به تغنّیات (موسیقی طربانگیز) سَلب اراده و عزم از انسان میکند.
🔻پس ای برادر، از معاصی احتراز (دوری) کن، و عزم هجرت به سوی حق تعالی نما، و ظاهر را ظاهر انسان کن، ... و از خداوند تبارک و تعالی در خلوات بخواه که تو را در این مقصد همراهی فرماید، و رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و اهل بیت او را شفیع قرار ده که خداوند به تو توفیق عنایت فرماید و از تو دستگیری نماید ... زیرا که انسان در ایام حیات (زندگی) لغزشگاههای عمیقی دارد که ممکن است در آن واحد به پرتگاه هلاکت (نابودی) چنان افتد که دیگر نتواند از برای خود چاره بکند، بلکه در صدد چارهجویی هم بر نیاید، بلکه شاید شفاعت شافعین (شفاعتگران) هم شامل حال او نشود.
#اخلاق (قسمت ۲)
📚کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث دوم، فصل «عزم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 نامه خصوصی به آقا
نامه و هدیه عطیه عزیزی به حضرت آقا که آقای ابوالقاسمی قول رساندن آن به آقا را دادند...
نامه خصوصی بود ولی عمومی شد...
حس خوبی داشت😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹✅به خاطر امام زمان عجل الله باهم مهربون باشید
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
• هدف از روزه، تقوای الهی
🔹هدف از روزه، تقوای الهی است و یکی از بزرگترین دستاوردهای ماه مبارک رمضان است.
۱۳۷۶/۱۰/۱۲
#ماه_رمضان
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
2023_03_25_18_23_35.mp3
20.93M
سلسله مباحث رشد معنوی ماه رمضان ۱۴۰۲ به مدت ۳۰ شب، هر شب در ساعت ۲۰
با عنوان - نماز دریچه ای بسوی آسمان و مهمترین راه ارتباطی با خداوند.
4⃣ - جلسه چهارم : مرحله سوم - بیعت با خداوند، مظاهر شرک خفی - مال پرستی - مصادیق مال پرستی.
👤استاد شب نگار
۱۴۰۲/۱/۵
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
Ali Zand Vakili - Faghat Doa Kon [128].mp3
2.56M
فقط خدا
علی زند وکیلی
◍⃟🕊🌟 ҉ ‿➹⁀☀️﷽🌙‿➹⁀ ◍⃟🕊
╭═━⊰🍃☀️🌙🍃⊱━═╮
جلسه : پنجم
╰═━⊰🍃☀️🌙🍃⊱━═╯
↩️ ادامه مباحث؛ مال پرستی - اکل مال الربا،
🔹مرحوم استاد بزرگوار ما در مشهد حضرت آیت الله آقا جواد سبزواری (قدس الله و روحه)، پسر بزرگوار فقیه سبزواری آن مرجع بزرگ شیعه، وقتی طلبه ها توفیق شرف یابی به محضر ایشان داشتند،
▫️و تقاضا کردند که آنها را نصیحت کنند، یک جمله فرمود که همه معناها را با خودش داشت و آن این بود که : «مواظب لقمه ای که می خورید باشید».
🔸چقدر پر مغز و معناست این جمله این بزرگوار که هر چه هست درهمین لقمه است که سلول های بدن انسان از او شکل می گیرد. وای بر آن موقعی که این لقمه حرام باشد. تازه این در مورد خودمان است.
▫️حالا در مورد زن و بچه ها واویلاست که مسئولیت آنها هم با ماست. اگر توجه نکنیم و لقمه حرام به خوردشان بدهیم. جواب دادن برای آنها نیز وا مصیبتاست.
(21)💠@montazeranzohooremamasr
◍⃟🕊🌟 ҉ 🌙 ‿➹⁀ ☆ ☀️‿➹⁀ ◍⃟🕊
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐
🔺نکته بعد این است توجیه این افراد بر می گردد به مال پرستی یعنی به انگیزه مال پرستی دست به چنین اقدامی بزنند واین مهم شامل موارد قبلی نیز می شود.
▫️موارد و مصادیق مال پرستی زیاد است که در اینجا به مهمترین آنها اشاره کردیم و به همین قدر بسنده می کنیم.
▪️دوم : تکبر و خودبزرگ بینی و خود پرستی
🔹بحث ما در مورد بیعت ظاهری بود. اشاره شد که بیعت ظاهری را کسانی انجام می دهند که قصد شان فقد خدا نیست.
▫️در ضمن پرستش خدا و در طول آن چیز های دیگر را هم می پرستند اینها متاسفانه دانسته و ندانسته دچار شرک خفی می شوند.
(22)💠@montazeranzohooremamasr
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐
🔸برای نجات از این بیماری مهلک معنوی و با هدف شناخت این بیماری ها آمدیم مظاهر مهم شرک جلی را تشریح کنیم.
▪️دومین مورد از موارد شرک خفی ; تکبر و خود برتربینی و خود پرستی است.
🔹خداوند منان و مهربان از روی فضل و عنایتی که به بندگانش دارد و یا از روی آزمایش و امتحان و یا توامان یکسری قابلیت ها و امتیازات و نقطه قوتی را به انسان می دهد.
▫️تا یا انسان و بندگان خودش را بیازماید و یا حجت را بر او تمام کند.
🔺انسان ها در مواجهه با این عنایت الهی به دو دسته تقسیم می شوند : (البته لزومی نیست که حتما اینطور می شود این بستگی به معرفت، تربیت دینی، محیط خانوادگی و اجتماعی دارد).
(23)💠@montazeranzohooremamasr
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐
🔹دسته اول : کسانی هستند که از معرفت و تقوی و پرورش روح معنوی بیشتری برخودارند :
▫️لذا این عنایات الهی را من جانب الله و معتقدند هذا من فضل ربی است، نه از ناحیه خودشان و خود را مستحق این عنایات بدانند.
🔸بنابراین در مقابل مردم و خداوند متواضع هستد و هیچ گونه فخر و مباهاتی نسبت به دیگران ندارند تعبیر قرآن در مورد آنها این هست که : الذین یمشون فی الارض هونا.
▫️اما دسته دوم : که پرورش روحی پایین تر و ضعیف الایمان و یا بی تقوا و بی ایمان به خدا هستند این امتیازات و قابلیت ها را نه از جانب الطاف خداوندی بلکه خود را مستحق دریافت و حق خود می دانند :
🔺و شروع می کنند به فخر فروشی نسبت به دیگران و وقتی گسترش پیدا کند حتی بی حیایی را به جایی می رسانند که حتی در برابر خداوند نیز قد علم می کنند و می گویند : انا ربکم الاعلی.
(24)💠@montazeranzohooremamasr
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐
🔹این موارد ممکن است : داشتن مال و ثروت، پست و مقام و موقعیت اجتماعی، استعداد و حافظه قوی، معلومات و سواد (در میان اهل علم از هر دو طرف بیشتر شایع است)،
▫️موقعیت خوب خانوادگی با انحاه مختلف، قدرت و توانایی جسمی و روحی و مادی و موقعیتی و حتی معنوی و علمی، زیبایی و حسنات ظاهری و ... را شامل می شود.
🔸انسان های ضعیف و بی جنبه و بی تقوی و ضعیف الایمان با داشتن هر یک و یا بخشی و یا همه این مواهب الهی،
▫️شروع می کنند به فخر فروشی و مباهات و تکبر و خودبرتربینی و دیگران را با زبان و عمل خود تحقیر میکنند و آزار می دهند.
🖊ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمائید.
(25)💠@montazeranzohooremamasr
࿐𖠇❄❅☀️᪣⫷⫸᪣❄❅🌙𖠇࿐