eitaa logo
منتظران گناه نمیکنند
2.4هزار دنبال‌کننده
17.4هزار عکس
5.3هزار ویدیو
353 فایل
خادم کانال منتظران گناه نمیکنند👇 @appear وروزو کردن تبلیغات درکانال تاسیس کانال : ۱۳۹۷٫۱٫۱۱ پایان کانال : ظهور آقا امام زمان عج ان شاء الله نشر از مطالب کانال آزاد ✔️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹امام‌باقر‌(ع): 🚩حیاء و ایمان درکنار هم در یک ظرف قرار دارد(وچنان به‌هم پیوسته اند که) اگریکی ازآنها برود دیگری هم به دنبالش خواهد رفت. 🖐خواهرم ❌  بدون  هیچ است http://eitaa.com/joinchat/3751936000Cf84bd28534
انواع گناه در قرآن با اشارات مختلفی ذکر شده است. اگرچه در حالت عادی هر کار ناثوابی با لفظ گناه خطاب می‌شود اما در قرآن شاهد آمدن نام حدود هجده گناه مختلف هستیم
انواع گناه در قرآن با اسامی مختلفی آمده و به انواع گوناگونی دسته‌بندی شده است. نام‌ها و دسته‌بندی‌هایی که در ادامه‌ی متن پیش رو به برخی از آنها اشاره خواهد شد. اما پیش از آن بد نیست که بدانیم تعریف گناه چیست و در اسلام به چه اعمالی گناه گفته می‌شود.  در حالت کلی گناهان مختلف در اسلام به دو نوع متفاوت یعنی گناهان کبیره و گناهان صغیره تقسیم‌بندی شده‌اند. بخشی از این تقسیم‌بندی از قرآن آمده و بخش دیگر آن هم بر پایه احادیث و روایات صورت گرفته است. چنان که در آیه سی و یکم سوره‌ی نسا آمده است: « اگر از گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده‌اید اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم و شما را به جایگاه خوبی وارد می‌سازیم» افزون بر آن در آیه چهل و نهم سوره‌ی کهف نیز این‌ گونه می‌خوانیم: «و کتاب (همان نامه اعمال انسان) در آن‌جا گذارده شود. گناه‌کارانی را می‌بینی که از آن‌چه در آن (نامه اعمال) است ترسان و هراسناک هستند و می‌گویند ‌ای وای بر ما، این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی نیست، مگر این که آن را شماره کرده است؟» البته گناهان کبیره و صغیره خود تعاریف جداگانه‌ای دارند و ملاک‌های فراوانی بری سنجیدن و شناسایی آنها در نظر گرفته شده است. با این حال از آن‌جایی که تمرکز اصلی این مطلب بر تعریف انواع گناه در قرآن قرار دارد، وارد این مقوله یعنی تفکیک گناهان صغیره و کبیره از یکدیگر و اشاره به تفاوت‌ها و انواع و اقسام دسته‌بندی‌ آنها نمی‌شویم و پرداختن به این موضوع را به مجال دیگری وا می‌گذاریم. در واقع بحث اصلی این مطلب به تعریف انواع و اقسام گناه از دید قرآن اختصاص دارد.
انواع گناه در قرآن : گناهان فردی برخی از گناهانی که در قرآن از آنها نام برده شده است جزو گناهانی طبقه‌بندی می‌شوند که از جنبه‌ها‌ی فردی برخوردارند. در سوی مقابل گناهان دیگری را می‌توان سراغ گرفت که نام آنها در قرآن آمده است و بیش از جنبه‌های فردی جنبه‌ها‌ی اجتماعی و گروهی را در بر می‌گیرند.
 ۱. اثم و حنث و جرم به عنوان مثال می‌توان به کلمه‌ی اِثم اشاره کرد که در لغت به معنی گناه کردن و محروم شدن از پاداش است. خطاهایی که می‌توان آنها را نوعی گناه فردی قلمداد کرد. همچنین در بسیاری از متون مذهبی به کلماتی نظیر آثم و اثیم اشاره شده است که مشتقات کلمه‌ی اثم به شمار می‌روند و به معنی گناهکار هستند. در قرآن برای 48 بار به کلمه‌ی اثم اشاره شده است و یکی از پرکاربردترین کلمات مرتبط با گناه به شمار می‌رود. به عنوان نمونه می‌توان به آیه 181 سوره بقره اشاره کرد که واژه‌ی اثم را در آن می‌بینیم. یکی دیگر از انواع گناه در قرآن جرم است که بیش از 61 بار نام آن در سوره‌های مختلف مشاهده می‌شود. با وجود آن که جرم می‌تواند علاوه بر جنبه‌های فردی جنبه‌های اجتماعی را نیز در بر گیرد اما در حالت کلی هنگامی که از این کلمه یا کلمه‌ی مجرم سخن به میان می‌آید، ذهن انسان ناخودآگاه به سمت یک عمل فردی متمایل می‌شود. جرم در لغت به معنی بریدن است و در مفاهیم دینی به هر عملی گفته می‌شود که موجبات بریدن و جدایی انسان از خدا را فراهم می‌آورد. در واقع هر عملی كه انسان را از تكامل جدا ‌سازد و از رفتن به راه راست باز دارد با نام جرم شناخته می‌شود. کلمه‌ی مجرم که در زبان فارسی نیز واژه‌ای مرسوم به شمار می‌رود از مشتقات جرم است و معمولا معنی گناهکار از آن استنباط می‌شود. کلمه‌ی حِنث نیز از جمله کلماتی به شمار می‌رود که در قرآن به کار رفته است و به یکی از انواع گناه اشاره دارد. این کلمه در قرآن تنها دو بار استفاده شده و تنها در آیه 44 از سوره ص و آیه 46 از سوره واقعه به کار رفته است. کلمه‌ی حنث معمولا تمايل به باطل معنی می‌شود. در واقع حنث بیش از هر گناهی آن دسته از گناهان بزرگ را در بر می‌گیرد که به تشویق شخص یا اشخاص دیگر انجام می‌شوند. گناهانی که یکی از مصادیق مهم آن پيمان‌شكنی است. در آیه 46 سوره واقعه به بزرگ بودن گناهانی که حنث نامیده می‌شوند اشاره شده است. در این آیه می‌خوانیم: «وَكانوا یُصِرونَ عَلَی الحِنثِ العَظيمِ» به این معنی که: «و بر گناه بزرگ پافشاری می‌كردند» به این ترتیب می‌توان حنث را یکی دیگر از انواع گناه در قرآن نامید که بیشتر به جنبه‌های فردی اشاره دارد.
۲. خطيئه و ذنب و شر از دیگر انواع گناه در قرآن که از جنبه‌های فردی برخوردار است می‌توان به خطیئه اشاره کرد. خطیئه به گناهان غير عمدی گفته می‌شود که در عمل گناهان بزرگ به شمار می‌روند و از روی اراده و اختیار انجام می‌گیرند. به نام خطیئه در قرآن برای 22 مرتبه اشاره شده است. در زبان فارسی کلمه‌ی خطیئه چندان شناخته شده نیست و گناهانی که در زیر مجموعه‌ی خطیئه دسته‌بندی شده‌اند بیشتر با واژه‌هایی نظیر معصیت و ذلت شناخته می‌شوند. در واقع می‌توان خطیئه یا معصیت را به عنوان نقطه‌ی مقابل خطا تلقی کرد. چرا که خطا به کارهای نادرستی اطلاق می‌شود که به اشتباه صورت گرفته‌اند و هیچ‌گونه عمدی در انجام آنها وجود ندارد. حال آن که خطیئه یا معصیت کارهای نادرستی به شمار می‌روند که به صورت کاملا عمدی انجام می‌شوند.   یکی دیگر از انواع گناه در قرآن ذَنب است که شاهد آمدن نام آن در قرآن برای 35 مرتبه هستیم. این کلمه گناهانی را شامل می‌شود که مستوجب مجازات نیستند اما پس از انجام آنها فرد گناهکار احساس پشیمانی می‌کند. در این میان می‌توان میان ذنب و نوع دیگری از گناه که با نام سیئه و سو شناخته می شوند شباهت‌هایی را مشاهده نمود. به هر كار زشت و ناپسندی كه موجبات اندوه انسان را فراهم آورد سیئه یا سو گفته می‌شود. کلمه سیئه در زبان فارسی بیشتر با حالت جمع آن یعنی سیئات شناخته می‌شود و بیش از کلمه‌ی سو به عنوان گناه به کار می‌رود. در قرآن نیز به این کلمه بیشتر از سو اشاره شده است. تا جایی که نام سیئه برای 165 بار و نام سو نیز تنها برای 44 بار در قرآن مشاهده می‌گردد. البته برخلاف ذنب گناهانی که به عنوان سیئه شناخته می‌شوند مستوجب مجازات خواهند بود.  از دیگر انواع گناه در قرآن می‌توان به شر اشاره کرد. شر به هر آن چه زشت و پلید باشد و نفرت انسان را برانگیزد اطلاق می‌گردد. با وجودی که کلمه‌ی شر در زبان فارسی کاملا شناخته شده و رایج است اما در قرآن تنها یک بار و در آیه 8 سوره زلزلال به آن اشاره شده است: «وَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَه» به این معنی که: «و هر كس در صورت ذره‌ای بدی كردن نتیجه‌ای هم‌ وزن آن را خواهد ديد» حال بد نیست به برخی از گناهانی که بیش از جنبه‌های فرعی بر جنبه‌های جمعی دلالت دارند و نام آنها در قرآن آمده است اشاره کنیم.