#در_آسـتانہے_ظــهور..
ظــهور پسـر فاطمہ(س) نــزدیکہ
نشــانہهـاے عـام بہ وقـوع پـیوستہ ، جنگ ، زلزلہ، طوفان ، بلاهای طبیعی... نشـانہهـاے خـاص در حـال رخ دادنہ گــناه وفساد فراوانه و دنیا در حال غربال کردنہ هرکسے به ظـهور نمیرسه ..مـا را در این کانال هـمراهی کـنید و از وقایع و ویژگیهاے آخرالـزمان مطلع شـوید...
https://eitaa.com/zehornazdekhi
هدایت شده از لینکدونی تخصصی مذهبی حوزوی
ناب ترین ڪاناݪ هاے لینکدونی تخصصی مذهبی، حوزوی و مفید ایتا را دنبال کنید✅
eitaa.com/joinchat/3630759937C6c810e67cf
➖➖➖ 🔷🔶🔹🔸🔷🔶 ➖➖
🌀 بزرگترین اجتماع سخنرانان و مداحان
eitaa.com/joinchat/3630759937C6c810e67cf
☘سیره شهدا ، عاشقان بی ادعا
eitaa.com/joinchat/644087811C0093ab0c88
☘کانال مغزخاکستری با ویدیوهای ناب
eitaa.com/joinchat/2388328449Cf77737f0fd
☘از بدن خود مطلع باشید وآنرا سالم نگه داريد
eitaa.com/joinchat/3657826315C2a3b833fb4
☘دوخت انواع سرویس آشپزخانه با کیفیت
eitaa.com/joinchat/897777666C95410391dc
☘تسنیم۲تخصصیترینتفسیرقرآنازاول
eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57
☘تسنیم۱تخصصیترینتفسیرنورقرآن
eitaa.com/joinchat/577961985Cfc688db301
☘نجات یافتگان آخرالزمان
eitaa.com/joinchat/3751936000Cf84bd28534
☘حال خوب
eitaa.com/joinchat/3421896714C2047c3338a
☘ڪانال رسمے هرروز تـرڪ یڪ گناه تا ظهور
eitaa.com/joinchat/2540961811Ca7d833ccce
☘کتابخانه جامع «PDF»
eitaa.com/joinchat/1101201427C4c206b0c86
☘هنرهای رایگان ویژه ی بانوان
eitaa.com/joinchat/2441150474Cc4e356ef47
☘فرقه های عجیب و جهان ماوراء
eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
🛑#ویژه:دستاوردهای طلاب و مذهبیون
eitaa.com/joinchat/3630759937C6c810e67cf
➖➖➖ 🔷🔶🔹🔸🔷🔶 ➖➖➖
🌺 #لینکدونی_تخصصی_حوزوی_مذهبی 🌺
شامل گروه ها و کانالهای مذهبی، حوزوی و مفید
(جهت ثبت،تبلیغ،شرکت در بزرگترین تبادللیستی)
eitaa.com/joinchat/3630759937C6c810e67cf
❓آیا ما که یک زوج جوان هستیم، آمادگی و توانایی تربیت فرزند را داریم؟
استاد پناهیان:
🔸 یک خانم و آقای دانشجو (یک زوج جوان) که هر دو در دانشگاه تهران درس میخواندند پیش بنده آمدند و گفتند: ما بعد از چند سال که از ازدواجمان میگذرد، میخواهیم بچهدار شویم اما نمیدانیم واقعاً آمادگی تربیت فرزند را داریم و آیا میتوانیم مسئولیت تربیت فرزند را به عهده بگیریم یا نه؟!
🔸 من که خندهام گرفته بود، گفتم: مگر شما فکر میکنید مسئولیت تربیت فرزند چقدر سنگین است؟! گفتند: خُب شنیدهایم که خیلی مسئولیت سنگینی است! گفتم تربیت فرزند بسیار ساده است و شما خیلی اشتباه کردهاید که سنین جوانیِ خودتان را -که طبیعتاً عاطفۀ انسان در آن سنین، بیشتر است- از دست دادهاید و آن عاطفه را به فرزندان خودتان هدیه نکردهاید و کمی دیر به فکر بچهدار شدن افتادهاید. من دو سه تا اصل یا تکنیک مهم در تربیت فرزند را میگویم و شما بروید همین دو سه تا اصل را رعایت کنید:
🔸 یکی اینکه پدر، در کنار همۀ خوبیهایش به این مسأله اولویت بدهد که هیچوقت دل مادر را نشکند(لااقل جلوی بچهها) و به او محبت کند. مادر هم هیچ وقت غرور پدر را نشکند(لااقل جلوی بچهها) و به او احترام بگذارد. همچنین پدر و مادر، بچه را به اطاعت از یکدیگر توصیه کنند؛ مخصوصاً اینکه پدر به بچه یاد بدهد که دل مادرش را نشکند و مادر هم به بچه یاد بدهد که احترام پدر را حفظ کرده و غرورش را نشکند. در این صورت بچهای که در چنین خانوادهای بزرگ شود، خوب بار میآید.
🔸 اگر این اصول ساده را در رفتارهای خود در خانواده، رعایت کنیم، تربیت فرزند اصلاً کار سختی نخواهد بود. البته بعضیها که در فضای بحث تربیت فرزند(و روابط زن و مرد در خانه) قرار ندارند، شاید احساس کنند که این کار پیچیده است. ولی اگر کسی وارد این بحث شود، به مرور متوجه خواهد شد که با رعایت چند تکنیک مهم و کلیدی، میتوان بچههای خوبی تربیت کرد.
📺 برنامه سمت خدا
سلسله مباحث تفسیر سوره مبارکه
حمد،
تحت عنوان :
🌺 نماز دریچه ای بسوی آسمان و
مهمترین راه ارتباطی با خداوند.🌸
🌸 جلسه : اول 🌺
🔶 درآمد و انگیزه بحث 🔷
همانطور که می دانید انسان اشرف مخلوقات در عالم ماده بسر می بردم که بر عوالم دیگر از جمله ملکوت که حالت سکون و ایستائی دارد، برتری دارد. چرا که عالم ماده دارای تحول و پویایی است شاید به همین دلیل است که اشرف مخلوقات و در نهایت به مقام اشرف کائنات می رسد.
لذا بخاطر همین است که همیشه باید در حال تحول و دگرگونی و به روز باشد. و الا بر اساس نقل اولیای الهی زیانکار است. چرا که فرموده اند : " اگر کسی دیروز با امروزش یکی باشد اهل خسران و زیان است". (البته باید این تحول در مسیر الهی باشد).
(1)
در رابطه با "فضای مجازی" و در رأس آن شبکه اجتماعی به مثال برخی از نعمات الهی نظیر چشم است که می شود از آن استفاده دو سویه نمود هم می شود در جهت طاعت و هم در جهت معصیت الهی ،استفاده کرد. لذا از این امکانات به روز انسانی هم می شود گناه و معصیت و یابا درجه نازل تری یعنی هزلیات، هجویات استفاده کرد و هم در جهت رشد و بالندگی و کسب معرفت و انشاءلله عمل و رسیدن به سعادت و قرب الهی بهره برد.
شب نگار:
و چون در عصر ما این فضا؛ با سرعت بیشتری در حال پیشروی از فضای حقیقی و مونس و همراه بسیاری از مردم قرار گرفته و مخاطبان فراوانی در این فضا وجود دارند و تأکید مقام ولایت نیز مبنی بر ورود مبلغین دینی در این فضاست.
(2)
دشمن غدار نابکار کمر همت به انحراف عزیزان ما مخصوصا نسل جوان و نوجوان بسته است. و دین و اعتقادات آنان را چه در حوزه نظر و چه در حوزه عمل نشانه رفته و می خواهد آنان را از درون تهی خواهد کرد.
بنابراین برای اینکه ما مدعیان و مبلغ دین از این غافله عقب نمانیم و بروز باشیم، و مشمول حدیث شریف نشویم، سعی دارم به حسب وظایفی که بر شانه خود احساس می کنم مطالبی را که به زعم خودم مهم و لازم می دانم برای شما عزیزان از طریق این رسانه و با نام مستعار بفرستم.
امید است مورد مرضی و رضای الهی و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و روحی لک الفدا و قبول شما عزیزان واقع شود. و ضمنا انتقال این مطالب با ذکر نام بلا مانع است.
(3)
و در نهایت اینکه باز تأکید می کنم که از بیان نقطه نظرات بی نیاز نیستم و تقاضا می کنم که با بیان نقطه نظرات خود بنده را در انجام بهتر وظائفم یاری فرمایید.
🔶 مقدمه 🔷
در اغاز مطالب باید بگویم :
اگر بخواهیم تکالیف الهی به صورت عقلانی و عرفی تبدیل کنیم که برای ما کاملا ملموس باشد و با تمام وجودمان آنرا لمس کنیم باید نسبت به فرائض دینی با نگاه عقلی و عرفی آنهم از نوع عرفی عامیانه نگاه کنیم تا هضمش برای ما آسان باشد چون بهتر می توانیم فهم و درک لازم و بعد تشنه و در نهایت بعلت تشنگی بوجود آمده بدنبال آب و سیراب شدن از خرمن معرفت الهی باشیم تا جان و دلمان را از آن سیراب کنیم و به سوی سعادت ابدی یعنی قرب الهی برسیم.
(4)
لذا اگر بخواهیم به لحاظ عرفی اگر به مسئله نگاه کنیم در روابط اجتماعی با دیگران از قبیل انتخاب دوست و همراه، نیاز به رعایت یکسری پارامترهای مهم می باشیم تا دوستی ها، مستحکم و پایدار بماند و با اندک تلنگری از هم نپاشد و یا دچار تزلزل نشود.
این پارامترها عبارتند از :
🔹۱ - شناخت این اشخاص
🔹۲ - زبان به مدح و ستایش آن
🔹3 - دادن دست بیعت و رفاقت (عهد و پیمان)
🔹4 - درخواست کمک و همراهی چه مادی و چه معنوی.
که همه این موارد در سوره مبارکه حمد قابل پیاده است. که به مرور بیان خواهیم کرد.
(5)
🔹دلایلی که این موضوع انتخاب و نامیدم :
🔸اول : هر چند هر عملی که برای انجام فرمان الهی و به قصد قربت انجام شود، عبادت محسوب، و رساننده به خداست. اما بر حسب حدیث شریف که حضرت حق فرمودند : هر وقت می خواهی با من سخن بگویی" نماز" بخوان، و از طرفی ستون دین و شرط قبولی اعمال عبادی نماز است (الصلاة عمود دینکم ان قبلت قبل ما سواها و...)
لدا نماز بعنوان شاه راه ارتباطی با خدا و خود حضرت حق نیز با گنجاندن سوره حمد در جزء نماز، او را بعنوان راه ارتباطی بین خود و بندگانش قرار داد و من به همین خاطر نماز را در عنوان بحثم «دریچه ای به سوی آسمان و مهمترین راه ارتباطی با خداوند»، نامیدم.
(6)
🔸 دوم : دلیل انتخاب شدن نماز و نامیدن آن بعنوان مهمترین راه ارتباطی :
یکی از آن مسائل نماز و سوره مبارکه حمد است که معروف به ام الکتاب می باشد.
که دربر دارنده همه اعتقادات : از قبیل توحید، امامت، معاد، و نبوت و دعا و درخواست از خداست. شاید برای شما عزیزان این سوال پیش بیاید که چرا از میان اینهمه مطالب، نماز انتخاب شده و انگیزه شما برای انتخاب این عنوان چه بوده است؟
🔸سوم : اینکه چرا به بحث نماز پرداختم و انتخاب نمودم این است که؛ به این نتیجه رسیدم که اکثر کجروی ها و انحرافات و بی تقوائی ها چه در زمینه فردی و چه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی به دو عامل مهم و اصلی بر می گردد :
(7)
۱- قطع شدن و فاصله گرفتن از مبدأ
۲- بی اعتقادی و یا فراموشی معاد.
چرا که اگر این اتصال با مبدا یعنی توحید بر قرار باشد و تحت فرمان اوامر و نواهی او باشیم و یاد مرگ و معاد و پاسخگویی و حساب باشیم همین امر موجب مواظبت از اعمال و کردار ما چه در زمینه های فردی و چه اجتماعی خواهد شد.
من در آن اوایل تبلیغم این توفیق را داشتم که یک دوره مباحث اعتقادی ؛ خداشناسی، عدل الهی، نبوت و امامت و معاد صحبت کنم.
برخی از مستمعین گرامی انتقاد می کردند که با وجود اینهمه فساد اخلاقی مثل دروغ، دزدی، زنا، غیبت و ... در جامعه وجود دارد آن وقت شما به مباحث توحید و خداشناسی چسبیدی؟! مگر مردم خداشناس نیستند که شما می خواهی آنها را خداشناس کنی؟!
(8)
من هم واقفم منتهی ما باید به دنبال سر منشا نافرمانی و گناه و عصیان باشیم و اینکه داریم از چه کسی نافرمانی می کنیم.
که امام رضا (ع) می فرماید : به کوچکی و یا بزرگی گناه نگاه نکن ببین ازچه کسی نافرمانی می کنی. لذا سر منشا همه این بدبختی ها نشناختن خدا و عظمت او و در نتیجه عدم تابعیت فرامین ونواهی اوست.
اگر کسی خدا را به معنای واقعی کلمه بشناسد دیگر دور برگناه و فساد بی بندباری نمی رود می شود امام سجادی که وقتی صدای اذان را می شنود رنگ از رخسار مبارکش می پرد و زرد می شود یا علی بن ابیطالبی که از خوف خدا غش می کند.
(9)
لذا انسانی که خدای خودش را به معنای واقعی کلمه بشناسد که دیگر نافرمانی نمی کند.
مثل داستان بُشر که وقتی امام کاظم (ع) نغمه گناهی را از خانه او می شنود و برای امر به معروف به در خانه اش می رود کنیزکی دم درب حاضر می شود.
امام سوال می کند که آیا این خانه عبد است یا آزاد؟
و کنیز می گوید آزاد است بعد امام می فرماید; الحق که آزاد است چرا که اگر عبد بود تابع اوامر مولایش بود و ....
یا آن عالم مجاهدی که در نجف اشرف رفت بالای منبر گفت : مردم به صاحب این قبر امیرالمومنین قیامتی در کار است.
(10)
🔹سوال : آیا تطبیق تفسیر سوره حمد با مسائل عرفی ونسبت دادن به خداوند نوعی تفسیر به رای نیست؟ از کجا معلوم که خداوند منظورش این بوده است؟
سوال و اشکالی عالمانه است. در پاسخ به این سوال چنین می توان گفت، آنچه که بزرگان ما فرمودند اینست که ؛ تفسیر به رای یعنی اینکه ما مطلبی را بدون توجه به ظواهر قرآن و روایات بیان کنیم و آنرا به طور حتم و یقین به خدا نسبت بدهیم. بگوییم به طور حتم منظور خداوند همانی بود که من فهمیدم. و این تفسیر به رأی و درست نیست.
اما هدف ما در این جا این نیست که بخواهیم فهم خودمان را بطور حتم به خدا نسبت بدهیم.
(11)
اما هدف ما در این جا این نیست که بخواهیم فهم خودمان را بطور حتم به خدا نسبت بدهیم.
بلکه ما بدنبال برداشت نکته ای مان از آیات و تطبیق آن به مسائل عرفی برای بهتر فهمیدن و فهماندن آنست و آنهم بطور ظنی است. یعنی احتمال می دهیم خدا منظورش این بوده.
نه اینکه اصرار و پافشاری داشته باشیم که به طور قطع و یقین منظور خداوند همانی است که من فهمیدم. و این برداشت مطابقی، تفسیر به رای محسوب نشده و گناه و بدعت نیست.
لذا بعد از بیان این مطالب به سراغ موضوع اصلی بحث یعنی : «نماز دریچه ای به سوی آسمان و مهمترین راه ارتباطی با خداوند» می رویم.
(12)
🌸 نماز دریچه ای به سوی آسمان و مهمترین راه ارتباطی با خداوند 🌸
همانطور که در مقدمه ذکر شد؛ یکی از راه های ارتباطی و ایجاد حلقه وصل با خدا و جلوه ایمان و ستون دین و شرط قبولی اعمال و استجابت دعا، نماز است. چرا که در نماز است که خود خدا به بندگانش یاد داده که چه جوری با او تکلم کنند و همه آیاتی که در نماز بیان می شود را خود او از زبان بندگانش بیان می فرماید که در آیات دیگرش کمتر اینگونه و به این گسترگی و اوج عرفانی آنهم از زبان بنده اش بیان فرموده است.
(13)
واین ناشی از محبت و مهربانیت خداوند بر بندگان است.که نقطه اوج این عرفان تکلمی، درسوره مبارکه حمد و اوج عرفان عملی، درسجده و در موقع به خاک افتادن بندگان در برابر عظمت پروردگار عالم است.
شاهد کلام ما اوج عرفان تکلمی و زبانی یعنی قرائت سوره حمد در نماز است. اگر بیاد بیآورید در اوایل مقدمه بیان کردیم که انتخاب و آوردن سوره مبارکه حمد در ابتدای نماز به مثال مراحل انتخاب دوست است که دارای مراحل چهارگانه بود. لذا اگر بخواهیم همان مراحل عرفی قابل لمس را در نماز و درسوره حمد پیاده کنیم این چنین می شود که در ذیل خواهد آمد :
(15)
🌼 ۱- اولین مرحله شناخت 🌸
در مسأله شناخت به لحاظ نگاه فلسفی در اجسام و افراد دارای مراحلی است : نخست تصور، دوم : شوق ، سوم ; شوق موکد ; چهارم ; میل و رغبت، پنجم ; درک و ادراک و فهم، و در نهایت به تصدیق آن شی و یا فرد حاصل می شود. یعنی با درکنار هم قرار گرفتن چند تصور، تصدیق آن درست خواهد شد.که نتیجه همه این مراحل، منجر به شناخت خواهد شد.
تازه این مراحل از شناخت فقط در عالم جسمانیت و مادیت قابلیت تصور دارد. لذا اینگونه شناخت اصلا در خداوند راه و تصور ندارد.
(16)