۱- قطع شدن و فاصله گرفتن از مبدأ
۲- بی اعتقادی و یا فراموشی معاد.
چرا که اگر این اتصال با مبدا یعنی توحید بر قرار باشد و تحت فرمان اوامر و نواهی او باشیم و یاد مرگ و معاد و پاسخگویی و حساب باشیم همین امر موجب مواظبت از اعمال و کردار ما چه در زمینه های فردی و چه اجتماعی خواهد شد.
من در آن اوایل تبلیغم این توفیق را داشتم که یک دوره مباحث اعتقادی ؛ خداشناسی، عدل الهی، نبوت و امامت و معاد صحبت کنم.
برخی از مستمعین گرامی انتقاد می کردند که با وجود اینهمه فساد اخلاقی مثل دروغ، دزدی، زنا، غیبت و ... در جامعه وجود دارد آن وقت شما به مباحث توحید و خداشناسی چسبیدی؟! مگر مردم خداشناس نیستند که شما می خواهی آنها را خداشناس کنی؟!
(8)
من هم واقفم منتهی ما باید به دنبال سر منشا نافرمانی و گناه و عصیان باشیم و اینکه داریم از چه کسی نافرمانی می کنیم.
که امام رضا (ع) می فرماید : به کوچکی و یا بزرگی گناه نگاه نکن ببین ازچه کسی نافرمانی می کنی. لذا سر منشا همه این بدبختی ها نشناختن خدا و عظمت او و در نتیجه عدم تابعیت فرامین ونواهی اوست.
اگر کسی خدا را به معنای واقعی کلمه بشناسد دیگر دور برگناه و فساد بی بندباری نمی رود می شود امام سجادی که وقتی صدای اذان را می شنود رنگ از رخسار مبارکش می پرد و زرد می شود یا علی بن ابیطالبی که از خوف خدا غش می کند.
(9)
لذا انسانی که خدای خودش را به معنای واقعی کلمه بشناسد که دیگر نافرمانی نمی کند.
مثل داستان بُشر که وقتی امام کاظم (ع) نغمه گناهی را از خانه او می شنود و برای امر به معروف به در خانه اش می رود کنیزکی دم درب حاضر می شود.
امام سوال می کند که آیا این خانه عبد است یا آزاد؟
و کنیز می گوید آزاد است بعد امام می فرماید; الحق که آزاد است چرا که اگر عبد بود تابع اوامر مولایش بود و ....
یا آن عالم مجاهدی که در نجف اشرف رفت بالای منبر گفت : مردم به صاحب این قبر امیرالمومنین قیامتی در کار است.
(10)
🔹سوال : آیا تطبیق تفسیر سوره حمد با مسائل عرفی ونسبت دادن به خداوند نوعی تفسیر به رای نیست؟ از کجا معلوم که خداوند منظورش این بوده است؟
سوال و اشکالی عالمانه است. در پاسخ به این سوال چنین می توان گفت، آنچه که بزرگان ما فرمودند اینست که ؛ تفسیر به رای یعنی اینکه ما مطلبی را بدون توجه به ظواهر قرآن و روایات بیان کنیم و آنرا به طور حتم و یقین به خدا نسبت بدهیم. بگوییم به طور حتم منظور خداوند همانی بود که من فهمیدم. و این تفسیر به رأی و درست نیست.
اما هدف ما در این جا این نیست که بخواهیم فهم خودمان را بطور حتم به خدا نسبت بدهیم.
(11)
اما هدف ما در این جا این نیست که بخواهیم فهم خودمان را بطور حتم به خدا نسبت بدهیم.
بلکه ما بدنبال برداشت نکته ای مان از آیات و تطبیق آن به مسائل عرفی برای بهتر فهمیدن و فهماندن آنست و آنهم بطور ظنی است. یعنی احتمال می دهیم خدا منظورش این بوده.
نه اینکه اصرار و پافشاری داشته باشیم که به طور قطع و یقین منظور خداوند همانی است که من فهمیدم. و این برداشت مطابقی، تفسیر به رای محسوب نشده و گناه و بدعت نیست.
لذا بعد از بیان این مطالب به سراغ موضوع اصلی بحث یعنی : «نماز دریچه ای به سوی آسمان و مهمترین راه ارتباطی با خداوند» می رویم.
(12)
🌸 نماز دریچه ای به سوی آسمان و مهمترین راه ارتباطی با خداوند 🌸
همانطور که در مقدمه ذکر شد؛ یکی از راه های ارتباطی و ایجاد حلقه وصل با خدا و جلوه ایمان و ستون دین و شرط قبولی اعمال و استجابت دعا، نماز است. چرا که در نماز است که خود خدا به بندگانش یاد داده که چه جوری با او تکلم کنند و همه آیاتی که در نماز بیان می شود را خود او از زبان بندگانش بیان می فرماید که در آیات دیگرش کمتر اینگونه و به این گسترگی و اوج عرفانی آنهم از زبان بنده اش بیان فرموده است.
(13)
واین ناشی از محبت و مهربانیت خداوند بر بندگان است.که نقطه اوج این عرفان تکلمی، درسوره مبارکه حمد و اوج عرفان عملی، درسجده و در موقع به خاک افتادن بندگان در برابر عظمت پروردگار عالم است.
شاهد کلام ما اوج عرفان تکلمی و زبانی یعنی قرائت سوره حمد در نماز است. اگر بیاد بیآورید در اوایل مقدمه بیان کردیم که انتخاب و آوردن سوره مبارکه حمد در ابتدای نماز به مثال مراحل انتخاب دوست است که دارای مراحل چهارگانه بود. لذا اگر بخواهیم همان مراحل عرفی قابل لمس را در نماز و درسوره حمد پیاده کنیم این چنین می شود که در ذیل خواهد آمد :
(15)
🌼 ۱- اولین مرحله شناخت 🌸
در مسأله شناخت به لحاظ نگاه فلسفی در اجسام و افراد دارای مراحلی است : نخست تصور، دوم : شوق ، سوم ; شوق موکد ; چهارم ; میل و رغبت، پنجم ; درک و ادراک و فهم، و در نهایت به تصدیق آن شی و یا فرد حاصل می شود. یعنی با درکنار هم قرار گرفتن چند تصور، تصدیق آن درست خواهد شد.که نتیجه همه این مراحل، منجر به شناخت خواهد شد.
تازه این مراحل از شناخت فقط در عالم جسمانیت و مادیت قابلیت تصور دارد. لذا اینگونه شناخت اصلا در خداوند راه و تصور ندارد.
(16)
چراکه خداوند نه جسم است و نه متعلق به عالم ماده بلکه خداوند نور است.(الله نور السماوات والارض). پس معلوم شد که شناخت خداوند از این نوع شناخت ها نیست.
سوال : چگونه می توان خدا را شناخت؟
خدا را از سه راه می توان شناخت :
۱- راه عقلی ۲- راه نقلی ۳- از راه فطرت و دل .
هر چند خیلی نمی خواهم در مسئله راه های شناخت خدا و ذهن شما را با بیان خشک فلسفی خسته کنم فهرست وار اشاره ای می کنم.
اولین طریق، طریق عقلی است : عقل با مشاهده این نظم و انظباطی که در جهان حاکم است از زمین و کرات دیگر ستاره و سیاره و کهکشان ها، پی می برد.
(17)
هدایت شده از حرم
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🍃
📖🕋📖🕋📖
🕋📖🕋📖
💠همراهان گرامی کانال
🌷ختم دسته جمعی زیارت شاه عبد العظیم حسنی
به مناسبت میلاد ایشان در کانال برگزار میشود
امام هادی (ع) فرمودند:
(خطاب به یکی از اهالی ری)بدان که اگر قبر عبد العظیم در شهر خودتان را زیارت کنى، همچون کسى باشى که حسین بن على (ع) را زیارت کرده باشد.
(میزان الحکمه، ح 7984 )
✅ تعداد ثبت مجموعه یا ضامن آهو میشود و توسط متصدی آمار در حرم مطهر
🍃🍂آقا علی بن موسی الرضا 🍂 🍃
از طرف شما عزیزان ثبت میشود و نزد ولی نعمتمان به امانت سپرده میشود
❇️فرصت تا دوشنبه شنبه شب ۱۱/ ۸/ ۹۸
❇️ به نیابت از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، هدیه به شاه عبد العظیم حسنی( ع ) و برآورده شدن حاجت افراد شرکت کننده
📣لطفا تعداد دفعات زیارت را که می خوانید ،به آیدی زیر بفرمایید تا آمار ثبت مجموعه یا ضامن آهو شود و جمع آن توسط متصدی آمار در حرم مطهر امام رضا( ع )ثبت شود
تشکر و عاقبت بخیری از حضور پر رنگتون 🌹
⬅️آیدی جهت پیام دادن برای اعلام تعداد تلاوت زیارت در ختم دسته جمعی 👇👇
🆔 @ZZ3362
✍متن زیارت در زیر ⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از حرم
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
روزولادت حضرت عبدالعظيم حسنى مبارك
زیارتنامه_حضرت_عبدالعظیم_الحسنی(ع)
🔹جناب عبد العظيم، كه نسب شريفش به چهار واسطه، به سبط جليل حضرت خير الوری امام حسن مجتبى عليه السّلام به اين طريق منتهى می گردد: عبد العظيم بن عبد اللّه بن علىّ بن الحسن بن زيد بن الحسن بن على بن ابى طالب.
🔸اَلسَّلامُ عَلی آدَمَ صِفْوَة اللهِ اَلسَّلامُ عَلی نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلی اِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلی مُوسی كَلیمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلی عیسی رُوحِ اللهِ اَلسَّلام عَلیكَ یا رَسولَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا خیرَ خَلْقِِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا صَفِیَّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللهِ خاتَمَ النَّبیّینَ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا اَمیرَالْمُؤمِنینَ عَلِیَّ بْنَ اَبیطالِبٍ وَصِیَّ رَسُول اللهِ اَلسَّلامُ عَلیکِ یا فاطِمَة سیِّدَة نِسآءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلیْكُما یا سِبْطَیِ الرَّحْمَة وَ سیِّدیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّة اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا عَلیَّ بْنَ الْحُسیْنِ سیِّدَ الْعابِدینَ وَ قُرَّة عیْنِ النّاظِرینَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلیٍّ باقِرَالْعِلْمِ بَعْدَالنَّبی اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا جَعْفَرَبْنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ الْبـآرَّ الْـاَمینَ اّلسَّلامُ عَلیْكَ یا مُوسی بْنَ جَعْفَرِ الطّاهِرَالطُّهْرَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا عَلیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضی اَلسًّلامُ عَلیْكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلیٍّ التَّقیّ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا عَلی بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النّاصِحَ الْـاَمینَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا حَسَنَ بْنَ عَلیّ اَلسَّلامُ عَلی الْوَصیِّ مِنْ بَعْدِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی نُورِكَ وَ سِراجِكَ وَ وَلِیِّ وَلیِّكَ وَ وَصِیِّ وَصیِّكَ وَحُجَّتِكَ عَلی خَلْقِكَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ ایُّهَا السّیِّدُ الزَّكِیُّ وَ الطّاهِرُ الصَّفِیُّ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یَا بْنَ السّادَة الْاَطْهارِ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یَا بْنَ الْمُصْطَفیْنِ الْـاَخیارِ اَلسَّلامُ عَلی رَسُولِ اللهِ وَ عَلی ذُریَّةِ رَسُولِ اللهِ وَ رَحْمَة اللهِ وَ بَرَكاتُهُ اَلسَّلامُ عَلی الْعَبْدِ الصّالِحِ الْمُطیعِ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِاَمیرِ الْمُؤمِنینَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا اَبَاالْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبی اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مَنْ بِِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی اَلسَّلامُ عَلیْكَ عَرَّفَ اللهُ بیْنَنا وَ بیْنَكُمْ فی الْجَنَّة وَ حَشَرَنا فی زُمْرَتِكُمْ وَ اَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّكُمْ وَ سَقانا بِكَاْسِ جَدِّكُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبیطالِبٍ صَلَوات اللهِ عَلیْكُمْ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیكُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ اَنْ یَجْمَعَنا وَ ایّاكُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ صَلی اللهُ عَلیْهِ وَ آلِهِ وَ اَنْ لایَسْلُبَنا مَعْرِفَتكُمْ اِنَّهُ وَلیٌّ قَدیرٌ اَتَقَرَّبُ اِلی الله بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِكُمْ وَ التَّسْلیمِ اِلی اللهِ راضیاً بِهِ غیْرَ مُنْكِرٍ وَ لامُسْتَكْبِرٍ وَ عَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ نَطْلُبُ بِذلِكَ وجهک یا سیِّدی اَللّهُمَّ و رِضَاکَ وَالدّارَ الاخِرَةَ یا سَیِّدی وَ ابنَ سَیِّدی اِشفَع لِی فِی الجَنَّةِ فَاِنَّ لَکَ عِندَاللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ اَن تَختِمَ لی بِالسَّعادَةِ فَلا تَسلُب مِنّی ما اَنَا فیهِ وَ لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظیمِ اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عافیَتِكَ وَ صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الّراحِمین
منتظران گناه نمیکنند
چراکه خداوند نه جسم است و نه متعلق به عالم ماده بلکه خداوند نور است.(الله نور السماوات والارض). پس م
که این نظم بدست ناظمی بوده که بالاتر و اعلم از جمیع موجودات عالم است.و یا از طریق قاعده علت و معلول، مبنی براینکه هر معلولی نیاز به علت و هر مصنوعی نیاز به صانع دارد. لذا پس علت و صانعی وجود دارد.
❤️ دوم : طریق نقل ; نقل را می شود از آیاتی که در قرآنش بیان می کند مثل آن آیاتی که با کلمات «و من آیاته» نظیر آنچه که در سوره مبارکه روم، شروع می شود و یا روایاتی که در این زمینه بیان شده فهمید.
❤️ سوم : فطرت و دل : که خداوند انسان را فطرتا خدا جو خلق کرده که به دنبال خالق خود بگردد و به او گرایش دارد.(فطرت الله التی فطرالناس علیها ...)
(18)
🔴حوادث، بلایا و بیماریها در #اخرالزمان
‼️1. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند: اعمال زشت در قومی ظاهر نمی گردد، مگر اینکه در آن قوم، طاعون و بیماریهایی آشکار می گردد که در گذشتگان آنها نبوده است.(۱)
‼️2. امیرالمومنین علی (علیه السلام ) فرمودند: در آن سال که امام قائم (علیه السلام ) ظهور می نماید در شام زلزله ای خواهد آمد در آن سال صد هزار نفر هلاک می گردند. خداوند آن را برای کافرین مایه عذاب قرار خواهد داد و آن حادثه بعد از ورود پرچمهای زرد مصر اتفاق می افتد.(۲)
‼️3. امام محمد باقر (علیه السلام ) فرمودند: قائم (عج) قیام نمی کند مگر در حال ترسی سخت و زلزله و گرفتاری و بلایی که مردمان را فرا می گیرد و پیش از این وقایع شیوع پیدا می کند.(۳)
‼️4. مولایمان موسی بن جعفر (علیه السلام ) فرمودند: بروز بواسیر و مرگهای ناگهانی و جذام از علامتهای نزدیک بودن ساعت - ظهور - خواهند بود.(۴)
‼️5. در روایات آمده است که در آخرالزمان باران ها در غیر وقت طبیعی خود می بارد؛ همچنین - در آن زمان - ابرهای خشم کننده به حرکت در آمده و باران های شدید و تند و سیل خیز، بارش خواهند کرد. (۵)
‼️ بر اساس تحقیقات اخیر دانشمندان، امروزه، میزان بارندگی و و سایر نزولات جوی، در مکانهای زندگی بشری در مقایسه با صد سال گذشته به نسبت یک دهم کاهش یافته است. اما متاسفانه این در حالی است که امروزه میزان حوادث و خسارات ناشی از سیل و بلایای طبیعی، نسبت به صد سال گذشته به میزان ده برابر افزایش یافته است.
📚 منابع :
۱) وسایل الشیعه، ج 16، ص 273؛ اصول کافی، ج 2، ص 277.
۲) عقد الدرر، ص 53؛ بحار الانوار، ج 52، ص 216 .
۳) غیبت نعمانی، باب 14، ح 13، ص 216.
۴) الزام الناصب، ج 2، ص 125؛ بحار، ج 52، ص 269.
۵) مهدی منتظر، ص 167؛ الزام الناصب ج 2، ص 125.
#اخرالزمان
@montzeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تصویری
#استاد_رائفی_پور
عرف جامعه ای که حضرت زهرا توش زندگی میکرد با عرف الان فرق میکنه...
آیا عرف جامعه برای ما راه فراری خواهد بود؟
حتما ببینید
@montzeran
منتظران گناه نمیکنند
#تصویری #استاد_رائفی_پور عرف جامعه ای که حضرت زهرا توش زندگی میکرد با عرف الان فرق میکنه... آیا
دینداریمون کج و کوله ست🤕
این کلیپو که دیدم یاد اونایی افتادم که میگن شما #سخت میگیرید،شما #حجاب رو سخت کردید...
- آقا وقتی همه دارن آرایش میکنن و همه میبینن اگه ابروی اصلاح شده و تتو شده رو نامحرم ببینه که اتفاقی نمیفته، #عرفه دیگه...
+ خوردن گوشت خوک هم یه جاهایی عرفه ، شمام بری اونجا گوشت خوک میخوری؟؟
وقتی صحبت از نوع #پوشش میشه، همه میدونیم که پوشش باید خالی از #خودنمایی و #جلب_توجه #نامحرم باشه✅
👈حالا #پوشیه چطور؟🤔
♻️دو تا مسئله مطرح میشه:👇
• منظور از #جلب_توجه چیه؟
• منظور از #عرف_جامعه چیه؟
🔻جواب سؤال اول این که هر جلب توجهی بد نیست✋
در بحث پوشش منظور از جلب توجه اینه که لباس زننده یا غیرمتعارف باشه...
حالا اگه کسی با پوشش کاملتر و بیشتر از حد واجب جلب توجه کنه چی؟🤔
تو عرف کشورهای غیراسلامی شاید این نوع پوشش خوشایند نباشه،
اما تو کشور #اسلامی که به مرور زمان از نوع پوشش خودش فاصله گرفته و تأثیرات #فرهنگ_غربی و کشورهای بیدین باعث شده پوشیه جلب توجه کنه دلیل نمیشه که این پوشش رو زیرسؤال ببریم❗️
🔻جواب سؤال دوم هم این که؛
منظور از #عرف هر عرفی نیست❌
منظور عرف افراد بیحجابی که تو کشور اسلامی زندگی میکنن نیست✋
منظور عرف افرادی که هر چیزی که به مذاقشون خوش نمیاد رو نمیپذیرن و رد میکنن نیست🚫
👈بلکه منظور از عرف، عرف افراد #متدین جامعه هستش✅
آیا بین عرف متدین هم پوشیه جلب توجه میکنه؟؟
خیر❌
لباسی که تو کشور اسلامی باید جلب توجه کنه #ساپورت و #مانتوهای_کوتاه_و_بدننما و... هستش نه پوشیه که کاملترین نوع #حجاب هست و به بهترین شکل مانع نگاههای ناپاک میشه و استفاده از اون مثل بدحجابی #ضرر_اجتماعی نداره👌
پ.ن:
خواهرم، پوشیهات لباس #شهرت یا #تبرج نیست✋
🌸به حجابت افتخار کن
منتظران گناه نمیکنند
📿نـــــمازت را مــــتّصل کن
به نـــــمازِ امـــــام زمــــان«عج»
و ســــجاده ات را شــــاهد بـــگیر
که هـــــیچ نـــمازے
بــــدونِ دعـــــاے بر فــــرجش نــــبوده اســــت.
🍃اللهم عجل لوليك الفرج🍃
#نماز_اول_وقت📿
#التماس_دعای_فرج
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
سلسله مباحث آسیب های اجتماعی
تحت عنوان :
❤️ فیلم های ماهواره ای
و آسیب های خانواده ❤️
❤️ جلسه : اول ❤️
هر شب ساعت :۱۹٫۵
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
فیلم های ماهواره ای که جزء عوامل انحرافی در سطح کلان و از سوی دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی،
و برخی از افراد خود فروخته و بی ایمان و تقوا داخلی، با هدف تهی نمودن، اعتقادات و ایمان و ارزش های اسلامی مردم مسلمان ایران مخصوصا جوانان عزیز طراحی شده است.
این موضوع برای این است که اگر نتوانستند با جنگ سخت پیروز شوند از طریق جنگ نرم و با تهاجم به فرهنگ می خواهند به هدف نامبارک خود برسند.
(1)
چون آنان دریافتند ; که نقطه قوت مردم مسلمان مخصوصا جوانان ما نیروی اعتقاد و ایمان آنان است،
لذا تصمیم گرفتند تا با مشغول نمودن آنان به فساد و بی بند باری و ترویج فرهنگ ولنگاری در سطح جامعه مخصوصا خانواده های متدین و مذهبی، ارزش های اصیل دینی را از بین ببرند.
و ارزش های پلید شیطانی و منحط غربی را درسطح خانواده های مسلمان ایرانی حاکم کنند و آنها را وابسته به فرهنگ منحط خود و مطیع و مبلغ فرهنگ غربی کنند.
(2)
لذا دست به اقدامات شنیعی از جمله :
پخش فیلم های ماهواره ای با محتوای ضد دینی و ارزشی زده اند که جوانان ما اعم از دختر و پسر و زن و مرد را بی تفاوت، بی غیرت، بی تعصب دینی و ناموسی به بار بیاورند، که این عملکرد ها عبارتند از :
1- قداست زدایی از خانواده
2- حرمت شکنی والدین
3- تخریب باورهای دینی
(3)
4- زشتی زدایی از روابط دختر و پسر
5- زدودن اخلاق نیک و تعهد خانوادگی
6- کاهش ارتباطات عاطفی
7- الگو سازی منفی
8- حجاب زدایی
9- غیرت زدایی مردان
(4)