كیفیت نماز جعفر طیّار
این نماز چهار ركعت است كه دو سلام دارد (دو تا دو ركعتی).
در هر ركعتی حمد و سوره می خواند، سپس پانزده مرتبه می گوید: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر».
و همین تسبیح را ده مرتبه در ركوع و هم چنین ده مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع و هم چنین ده مرتبه در سجده اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجده دوم و ده مرتبه بعد از سر بلند نمودن تسبیحات را می گوید.
پس در هر ركعتی هفتاد و پنج مرتبه و مجموع آنها (در تمام چهار ركعت) سیصد تسبیح می شود.
حال اگر كسی می خواهد نماز جعفر را بخواند، اما فرصت كافی برای گفتن تمام سیصد مرتبه ذكر تسبیحات اربعه را ندارد، می تواند به همان مقدار كه فرصت دارد بخواند و مابقی را پس از اتمام نماز، در هر حالتی كه بود، به امید ثواب بخواند و اگر اصلا وقت برای گفتن تسبیحات اربعه ندارد، می تواند دو نماز دو ركعتی به نیت جعفر بخواند و ذكرهای تسبیحات اربعه را بعد از نماز در حال راه رفتن و یا در محیط كار به امید ثواب بگوید و یا اگر فرصتش به مقداری است كه فقط می تواند دو ركعت از نماز را به صورت كامل بخواند می تواند آن دو ركعت را خوانده و بعد كه فرصت پیدا كرد دو ركعت دیگر را بخواند. حال اگر تسبیحات اربعه را فراموش كرد بخواند، در صورتی كه محلش نگذشته باشد باید آن را به جا آورد، اما اگر محل آن گذشته، نمازش صحیح است، ولی باید بعد از نماز هر مقداری را كه فراموش كرد به امید ثواب قضا كند.
آداب نماز جعفر طیّار
1. از آداب نماز جعفر طیار این است كه در ركعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در ركعت دوم سوره عادیات و در ركعت سوم سوره نصر و در ركعت چهارم سوره توحید خوانده شود.
2. مستحب است كه در سجده دوم ركعت دوم، بعد از تسبیحات بگوید: «یا من لبس العزّ و الوقار، یا من تعطّف بالمجد و تكرّم به، یا من لا ینبغی التّسبیح الّا له، یا من احصی كلّ شیء علمه، یا ذا النّعمه و الطّول، یا ذا المنّ و الفضل، یا ذالقدره و الكرم، اسئلك بمعاقد العزّ من عرشك و منتهی الرّحمه بكتابك و بأسمك الأعظم الأعلی و كلماتك التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی كذا و كذا» سپس حاجتهایش را بگوید، به فارسی هم می تواند حاجاتش را درخواست كند.
3. بعد از فارغ شدن از نماز، مستحب است دعایی را كه شیخ طوسی و سید بن طاووس از مفضل بن عمر نقل كرده اند بخواند
مفضل می گوید: ابا عبدالله امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ را دیدم نماز جعفر طیار را می خواند و دستهایش را بلند كرد و به این دعا خدا را خواند: «یا ربّ یا ربّ» تا نفس قطع شد، «یا ربّاه یا ربّاه» تا نفس قطع شد، «ربّ ربّ» تا نفس قطع شد، «یا الله یا الله» تا نفس قطع شد، «یا حیّ یا حیّ» تا نفس قطع شد، «یا رحیم یا رحیم» تا نفس قطع شد، «یا رحمان یا رحمان» هفت مرتبه، «یا ارحم الرّاحمین» هفت مرتبه. سپس گفت:
اللّهمّ انّی افتتح القول بحمدك و انطق بالثّناء علیك و امجدك و لا غایه لمدحك و اثنی علیك و من یبلغ غایه ثنائك و امد مجدك و انّی لخلیقتك كنه معرفه مجدك و ایّ زمن لم تكن ممدوحاً بفضلك موصوفاً بمجدك عوّاداً علی المذنبین بحلمك تخلّف سكّان ارضك عن طاعتك و كنت علیهم عطوفاً بجودك جواداً بفضلك عوّاداً بكرمك یا لا اله الّا انت المنّان ذو الجلال و الإكرام».
سپس حضرت به من فرمود: «ای مفضل اگر حاجت مهمی داری این نماز را به جا آور و با این دعا (خدا را) بخوان و حاجتت را (از خدا) بخواه كه خدا ان شاء الله برآورده می كند و به او اطمینان است».
نماز جعفر طیار را می توان به نیابت برای مردگان و شهدا خواند و هم چنین می تواند بدون نیابت ثوابش را هدیه كرد. هدیه كردن ثواب نماز به روح اموات و شهدا، هم درجات آنها را زیادتر می كند و هم اجر خود انسان را بیشتر می گرداند و هر چه هدیه شونده مقامش بالاتر باشد، اجر هدیه كننده بیشتر می شود.
این نماز را به حساب نوافل شبانه روزی می توان گذارد، یعنی نافله را به این طریق می توان به جا آورد.
در حدیث رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده است در مقام كسی كه نماز جعفر گزارد، اگر بر او مثل ریگ بیابان و كف دریا گناه باشد كه می آمرزد مر او را حق تعالی.
🌙اعمال شب وروز چهاردهم #ماه_رجب
✍حضرت رسول (ص) فرمودند:
💫"هر کس در شب چهاردهم از
ماه رجب سی رکعت نماز بگزارد به این ترتیب که سوره حمد را یکبار و اخلاص را یکبار و آیه آخر سوره کهف را بخواند به خدایی که جانم در دست اوست اگر گناهانش بیشتر از ستاره های آسمان باشد از نمازش فارغ نمی شود مگر که پاک و پاکیزه است و مثل اینکه همه کتابهای آسمانی را خوانده باشد."💫
👈و اما در فضیلت چهارده روز
#روزه ماه رجب
🔸پیامبر (ص) فرمودند: "هر کس از ماه رجب چهارده روز را روزه بگیرد خداوند عزوجل از پاداش آن می دهد که چشمی ندیده و گوشی نشنیده باشد و بر دل آدمی خطور نکرده است از کاخهای بهشتی که با مروارید و یاقوت ساخته شد."
📔منبع: کتاب وسائل الشیعه
#اعمال_شب_و_روز_چهاردهم_ماه_رجب
🌸🌺 توجه 🌸 💝 توجه🌺
زیباترین و #ارزان ترین 😍😍
#ست های گل گلی روسری ساق دست
🌹🌼💥 #خاص خانم های شیک پسند و به روز 🌺
الان دیگه یه خانم #محجبه خیلی باید شیک بپوشه
❤️❤️پارت ویژه #عید رسید
تنوع بسیار بالا, چیزی تا #عید🌷 نمونده تا بازار گرونی #عید😍 شروع نشده خریدات رو انجام بده 🌺
@khanomgoli
🌺🌟🌟این کانال #شیک پوشی رو به تو هدیه میده👇👇
زود باش وقتشه تو هم #خاص بشی
http://eitaa.com/joinchat/1430061077Cbe2cf7674e?
اعتقاد به امام مهدی شما رو برانجام چه کارهایی واداشته وازچه کارهایی منصرف ساخته؟؟
اجازه دهید در این باره با نگاه کلی وکلان سخن گفته شود . بی تردید اعتقاد به مهدویت راه کار معرفتی وعملی والگو وسر مشق انسان در همه زمینه ها است . بخصوص افراد مومن ودین باور فرایند زندگی شان بر مدار مهدی باوری شکل می گیرد واعتقاد به مهدی یکی از عوامل مهم والگوی توحیدی در انجام کار ها نیک ودوری از کار های ناشایست است . در تحلیل جامع از مسله اجازه دهید که بحث را از این جا آغاز نمایم :
در زمان غیبت امام زمان(عجل الله فرجه) میتوانید آن حضرت را هم در عرصه زندگی فردی و هم در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی الگوی خود قرار داد، زیرا معنای غیبت آن نیست که حضرت در میان ما نیست.-حضرت به حسب ظاهر در میان ما نیست،- اگر صر ف غیبت را موجب عدم الگوی قرار دهیم انبیا و امامان را نمی توان الگو قرار داد زیرا آنان نیز میان ما نیستند . آنچه که در الگو پذیری محوریت دارد، اعمال وگفتار بزرگان است ،خواه حاضر باشند خواه غایب.
در برخی روایات دیگر از حکومت آرمانی و حکومت جهانی حضرت سخن گفته شده است. گرچه حکومت جهانی حضرت هنوز تشکیل نشده است؛ ولی در آیات و روایات مؤلفههای آن مانند عدالت، امنیت، صلاح امید، رفاه ذکر شده است. میتوانید با خواندن تاریخ زندگی امام زمان، جامعه او را الگو قرار دهید؛ زیرا ظهور امام زمان(عجل الله فرجه) و تحقق جامعة آرمانی حضرت قطعی است و خداوند وعده آن را داده و وعدة الهی تخلّف ناپذیر است . شخصیت و جامعه امام را در ذهن خود ترسیم و الگو قرار دهید.
افزون بر آن در برخی روایات از وظایف منتظران سخن به میان آمده، معنای آن این است که اگر کسی در زمان غیبت به وظایف خود عمل کند، رفتار و گفتار امام زمان (عجل الله فرجه) و حکومت جهانی حضرت را الگو قرار داده است.
وظایف منتظران در ابعاد مختلف اعتقادی ، فکری و عملی:
ابعاد اعتقادی و نظری:
1. بُعد توحید
منتظر همواره چشم به راه فرجی است که به قدرت الهی تحقق خواهد یافت.
منتظران باید همیشه متوجّه درگاه کبریای الهی باشند و روی دل به سوی خدا کنند و از پیشگاه ازلی، طلب گشایش و فرج نمایند. "افضل اعمال امتی انتظار الفرج من اللَّه؛(1) بهترین اعمال امّت من انتظار فرج خدا است".
2. بُعد نبوّت
مهدی(عجل الله فرجه) از اهل بیت است، او دوازدهمین وصی و جانشین پیامبر است، آن گاه که ظاهر گردد پرچم پیامبر را در دست گیرد . به سنّت او عمل می کند. شخص منتظر خود را مسئول عمل به سنّت پیامبر از طریق اهل بیت میداند و در برقراری حاکمیّت سنّت رسول تلاش میکند.
امام صادق{علیه السلام} میفرماید: "هر کسی از شما در حال انتظار ظهور حاکمیّت دین خدا بمیرد، مانند کسی است که خدمت قائم باشد در خیمه او... نه بلکه مانند کسی است که در رکاب قائم بجنگد؛ نه به خدا سوگند بلکه مانند کسی است که در رکاب پیامبر شهید شده باشد".(1)
3. بُعد قرآن
امر مهم دیگری که هر منتظری باید متوجّه آن باشد ، قرآن کریم است. مهدی(عجل الله فرجه) زنده کننده همه احکام قرآن است. منتظران در احیای احکام قرآن و علوم قرآنی در ابعاد مختلف تلاش میکنند و عمل کننده به آن هستند.
4. امامت
همچنین در احادیث و آموزههای ائمه طاهرین{علیهم السلام} تأکید شده است در عصر غیبت راه امامان را بپیمایند . از تعالیم و احکام آن پیروی کنید . از قرار گرفتن در خط مخالفان تبرا و بیزاری جویید . اصل تولی و تبری را در شئون زندگی حاکم کنید تا از منتظران واقعی باشید.
5. عدل
انتظار یعنی چشم به راه امامی داشتن که تصمیم دارد جهان را از عدل و داد پر سازد، پس از آن که ظلم و جور همه امور را فرا گرفته است. شخصی که در انتظار عدل است، به عدل روی میآورد و به رعایت آن مقیّد بوده و برای حاکمیّت آن جهاد میکند.
6. معاد
انتظار موعود روابطی بسیار عمیق با اصل اعتقادی معاد دارد . انتظار نمایانگر ابعاد عقاید حقّ است. تا او نیاید و حکومت عدل را در جهان برپا ندارد، عمر جهان به سرنمیرسد و قیامت برپا نمیگردد.
ابعاد عملی مکتب
1. دینداری
از ویژگی های انسان منتظر دینداری است. انسان در دوران غیبت باید مواظب دین خود و دینداری و درستی کردار خود باشد.
امام صادق{علیه السلام} میفرماید: "برای صاحب الامر غیبتی طولانی است. در این دوران هر کسی باید تقوا پیشه سازد و به دین حق تمسک بجوید. "(3)
2. پارسایی
منتظر علاوه بر دینداری باید پارسا باشد و خود را چنان که آن پیشوا دوست دارد بسازد.
امام صادق{علیه السلام} میفرماید: "هر کس در شمار اصحاب قائم باشد، باید چشم به راه باشد و پارسایی پیش گیرد و کردار با ورع داشته باشد."(4)