💠 نتیجه اینکه در فرهنگ قرآن مومن زنده است و کافر مرده؛♐️
💠مومن حق را می بیند و می شنود و در قلب و اندیشه او اثر کرده و در عمل او ظاهر می شود✔️
♨️ اما کافر و کسی که منکر دین است چون مرده است؛ کر است و کور است و قلب و اندیشه اش هیچ تاثیری از قرآن و کلام حق نمی پذیرد.❌
📌آیه 179 سوره اعراف
🔆فراموشی قیامت را ساده نگیرید!❗️
✳️إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحْسَابِ(26- ص)
*⃣ بى تردید كسانى كه از راه خدا منحرف مى شوند، ⚖چون روز حساب را فراموش كرده اند، عذابى سخت دارند. 🔥
📖در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى كند كه
💢 گمراهى از مسیر حق💹
👈 ناشی از فراموشى قیامت است
و⚡️ نتیجه اش عذاب شدید الهى است.🔥
🔷بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است 💢
♨️و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است.🔺
♻️این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى سازد.💫
📜روایاتى كه در این زمینه در منابع اسلامى وارد شده بسیار قابل دقت است.❗️
⚠️از جمله حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند:
📢 «اى مردم!
🔺وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى ترسم دو چیز است: 🔻🔻
🔴پیروى از هوای نفس
🔴 و آرزوهاى دور و دراز است؛
💢اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى دارد
💢و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.»
📌نهج البلاغه خطبه 42
2⃣دو دلیل عقلی بر وقوع قیامت 💥
✳️وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنهَمَا بَاطِلًا ذَالِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُواْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ مِنَ النَّارِ(27)
✳️ أَمْ نجعَلُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ كاَلْمُفْسِدِینَ فىِ الْأَرْضِ أَمْ نجَعَلُ الْمُتَّقِینَ كاَلْفُجَّارِ(28- ص)
*⃣ و ما آسمان و زمین و آنچه را كه میان آنهاست، بیهوده نیافریده ایم؛ این پندار كافران است.
💢 پس واى بر آنان كه منکر آتش دوزخند.
❓آیا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده اند مانند مفسدان در زمین قرار مى دهیم یا پرهیزكاران را چون بدكاران؟!⁉️⁉️
🔰در این آیات دو دلیل بر وجود و یا ضرورت وجود قیامت اقامه شده است: 🌐
⏹یکی اینکه اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود
✔️ چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت.
🔺 اینکه موجوداتی خلق شوند و از آسمان و زمین این عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ‼️
💯این نظام یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت قدس الهی از چنین بیهوده کاری و عمل لغوی مبراست.❎
⏹ دیگر اینکه اگر قیامتی نباشد و محکمه عدل و پاداش و عقابی برپا نشود ⚖
🔺آنگاه کسی که در این دنیا بد بود و بد عمل کرد فرقی با آنکه خوب بود و خوب عمل کرد تفاوتی نخواهد داشت🔺
↩️ و این از نظر وجدان پذیرفته شدنی نیست.📛
ترنم:
🔆برای اینکه این دو اشکال جدی پیش نیاید
📜 عقل حکم می کند که باید پس از این عالم⚡️
🌐 عالمی باشد که هم هدف این دنیا در آن محقق شود و هم تفاوت بین متقی و فاجر روشن شود.💫
📌ر.ک به المیزان ج17 ص 196 به بعد
⏪برگشت این حرف به این است كه
👺 ابلیس اطلاق مالكیت خدا و حكمت او را قبول نداشته ❌
⬅️و این همان اصل و ریشه اى است كه تمامى گناهان و عصیانها از آن سرچشمه مى گیرد؛ 💥
♨️چون معصیت وقتى سرمى زند كه صاحبش با انکار ربوبیت خدا و با این توجیه که ارتکاب معصیت بهتر از ترک آن است، از حکم الهی سرپیچی کند.🚫
📌ر.ک به المیزان ج17 ص225-226
💫آنچه که ابلیس را ملعون ابد کرد 💫
✳️قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(75)
✳️قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(76)
✳️قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(77)
✳️وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ یَوْمِ الدِّینِ(78- ص)
*⃣خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟❓
تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ⁉️
👹ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم،
♐️ چرا كه مرا از آتش آفریده اى و او را از گل.
🌟خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو 💥
كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت. 🔥
2⃣2. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛❗️❗️
↩️ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد ♨️استکبار او بود.
♨️ استکباری که با اظهار نظر و استدلال در برابر امر الهی وجودش ثابت شد.
🔍 اگر استدلال ابلیس را تحلیل کنیم سر از كفر عجیبى در مى آورد💯
📍 او با این سخن خود در حقیقت به خدا گفت که 🔺برخی از دستورات تو اساس و پایه درستی ندارد (انکار حکمت الهی) 💢
🔺و نیز برخی از دستورات تو کاملا نادرست است معاذالله جاهلانه است (انکار علم الهی) 💢
🔺و من بهتر از می فهمم.💢
3⃣3. کسی که ⚡️عالمانه و از روی عمد⚡️ مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته📛.
❌یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود. 🔥
✅سه درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است👌
1⃣ 1. در پاسخ ابلیس اشاره اى است به اینكه از نظر ابلیس اوامر الهى به خودی خود لازم الاجرا نیستند؛ ♨️
💹بلکه فرامین الهی وقتى لازم الاطاعة هستند كه حق باشند و🚼 چون امرش به سجده كردن، حق نبود پس اطاعتش هم واجب نبود. 💥