#در_محضر_معصومین
🔰حضرت مهدی علیه السلام:
🌸همانا پدران من (ائمّه و اوصیاء علیهم السّلام)، بیعت حاکم و طاغوت زمانشان، بر ذمّه آنها بود؛
🌸 ولی من در هنگامی ظهور و خروج نمایم که هیچ طاغوتی بر من منّت و بیعتی نخواهد داشت
.
📚 -بحارالانوار ، جلد۵۶، ص۱۸۱
#حدیث_روز
4_5814186331986725694.mp3
2.36M
🔻برای کمک کردن به ظهور چه کاری باید انجام بدیم؟
➖از اینجا معلوم میشه که ما برای ظهور آماده هستیم یا نه!
#کلیپ_صوتی
@montzeran
مراسم جشن روز #عید_بیعت ، مؤسسهی مصاف؛
مشهد مقدس، چهارراه خیام، ورزشگاه امام رضا علیهالسلام
زمان:دوشنبه ۵ آبان ـ ساعت ۱۴:۰۰
📡 پخش زنده از سرورهای سایت مصاف؛
1️⃣ https://masaf.ir/live
📡 پخش زنده از صفحه آپارات مصاف؛
2⃣ Aparat.com/masaf.ir/live
📡 پخش زنده از صفحه اینستاگرام واحد مهدویت مصاف؛
3⃣ instagram.com/mmahdaviat
📡 و همچین لینک پخش زنده در هیئت آنلاین (حجم اینترنت مصرفی در هیئت آنلاین رایگان میباشد)؛
4️⃣ https://heyatonline.ir/heyat/1549
گر میسّر نیست بر من کام او
عشق بازی میکنم با نام او 🏳 ...
من خسته ام از آتش و از خاک، از زمين
از احتمال فاجعه، از آخرالزمان
اهل بهشت يا که جهنم؟ خودت بگو
ما که نه در اين و نه در آن
«يک پاي در جهنم و يک پاي در بهشت»
هشت مفهومی است که در اغلب مذاهبِ معتقد به زندگانی پس از مرگ و
یا آخرت وجود دارد.
بهشت جایی است که نیکوکاران پس از مرگ، در آن جاودانه میشوند...
در نظر قرآن، مؤمنان و صالحان سرانجام به جایی ابدی به نام جنت میروند و زندگی پر نعمت و خوشی را در پیش میگیرند بنا بر آیات قرآن این وعده الهی قطعی است.
سوره مریم، آیه ۶۱
قرآن از دو بهشت نام برده: یکی در عالم برزخ که موقت است و دیگری در آن جهان که جاودان است.
سوره الرحمن، آیه ۴۶
بهشت درجات و مراتبی دارد و برخی از آنها بر دیگری برتری دارند. نعمتهای بهشتی نیز بسته به درجات بهشتیان، گوناگونی دارند.
نهج البلاغه، خطبه ۸۴
اگر با چشم دل به آنچه که از بهشت برای تو وصف کردهاند بنگری، از انچه در دنیاست دل میکنی، هر چند شگفتی آور و زیبا باشد؟ از خواهشهای نفسانی و خوشیهای زندگانی و منظرههای آراسته و زیبای ان کناره میگیری،
و اگر فکرت را به درختان بهشتی مشغول داری که شاخههایشان همواره به هم میخورند و ریشههای آن در تودههای مشک پنهان و در ساحل جویباران بهشت قرار گرفته آبیاری میگردند، و خوشههایی از لؤلؤ آبدار به شاخههای بزرگ و کوچک درختان آویخته و میوههای گوناگونی که از درون غلافها و پوششها سر بیرون کردهاند، سرگردان و حیرتزده میگردی،
شاخههای پر میوهٔ بهشت که بدون زحمتی خم شده در دسترس قرار گیرند، تا چینندهٔ ان هرگاه که خواهد برچیند، مهمانداران بهشت گرد ساکنان ان و پیرامون کاخهایشان در گردشند و آنان را با عسل های پاکیزه و شرابهای گوارا پذیرایی کنند.
آنان کسانی اند که همواره از کرامت الهی بهره مندند تا انگاه که در سرای ثابت خویش فرود آیند و از نقل و انتقال سفرها آسوده گردند. ای شنونده! اگر دل خود را به منظرههای زیبایی که در بهشت به ان میرسی مشغول داری، روح تو با اشتیاق فراوان به ان سامان پرواز خواهد کرد، و از این مجلس من با شتاب به همسایگی اهل قبور خواهی شتافت.
خداوند با لطف خود من و شما را از کسانی قرار دهد که با دل و جان برای رسیدن به جایگاه نیکان تلاش میکند.
سخنى درباره مكان بهشت
پيش از هر گونه توضيح در باره مكان بهشت ، دو نكته قابل توجّه است :
اوّل ، اين كه : بهشت مانند دوزخ ـ بر اساس آنچه گذشت ـ ، آفريده شده است .
دوم ، اين كه : وسعت بهشت ، به اندازه وسعت همه آسمان ها و زمين است .
اكنون اين مسئله قابل طرح است كه چنين چيزى كه گستره و بزرگى آن با گستره آسمان ها و زمين برابرى مى كند و هم اكنون وجود دارد ، كجاست؟ و چنين موجود بزرگى ، اگر مادّى است ، چرا با ابزار علمى ، قابل رؤيت نيست؟
مكان بهشت برزخى
در پاسخ اين سؤال مى توان گفت كه آنچه از ظاهر قرآن و احاديث در اين باره استنباط مى شود ، اين است كه بهشت برزخى ، در باطن همين جهان مادّه است. طبق احاديث ، ارواح نيكوكاران پس از مرگ ، در قالب مثالى در باغى از باغ هاى بهشت، متنعّم اند و ارواح تبهكاران در گودالى از گودال هاى دوزخ معذّب اند .
اينگونه روايات به روشنى دلالت دارد كه عالم برزخ (شامل بهشت ودوزخ برزخى) ، در باطن جهان مادّى ، و البتّه موقّتى و تا روز قيامت است.
خداوند در سوره مریم آیات 61 تا 63 به توصیف بهشت می پردازد و می گوید:
«جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبادَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّهُ كانَ وَعْدُهُ مَأْتِیًّا * لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً إِلاَّ سَلاماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُكْرة وَ عَشِیًّا * تِلْكَ الْجَنَّه الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ كانَ تَقِیًّا؛
باغهایى است جاودانى كه خداوند رحمان، بندگانش را به آن وعده داده است، هر چند آن را ندیده اند، وعده خدا حتما تحقق یافتنى است. آنها هرگز در آنجا گفتار لغو و بیهوده اى نمى شنوند و جز سلام در آنجا سخنى نیست و هر صبح و شام روزى آنها در بهشت مقرر است. این همان بهشتى است كه ما به ارث به بندگان پرهیزگار مى دهیم».
سوره سوره کهف آیه 31
أُوْلَئِکَ لَهُمْ جَنَّتُ عَدْنٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْانْهَرُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَیَلْبَسُونَ ثِیَاباً خُضْراً مِّن سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُّتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرآئِکِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاً
آنان برایشان باغهاى جاودانهاى است که نهرها از زیر (قصرها و تختهایشان) جارى است. درآنجا بادستبندهایى طلایى آراسته مى شوند وجامه هاى سبز از حریر نازک و ضخیم مى پوشند، درحالى که در آنجا بر تختها(ى بهشتى) تکیه دادهاند. چه نیکو پاداشى و چه خوش جایگاهى!
در این آیات، توصیف بهشت و نعمتهاى بهشتى شده است كه در آیات گذشته از آن یاد شده بود. نخست بهشت موعود را چنین توصیف مى كند: باغهایى است جاودانى كه خداوند رحمان، بندگانش را به آن وعده داده است، و آنها آن را ندیده اند (ولى به آن ایمان دارند). وعده خدا حتما تحقق یافتنى است.
قابل توجه اینكه در آیات گذشته كه سخن از توبه و ایمان و عمل صالح بود و به دنبال آن وعده بهشت،" جنت" به صورت مفرد آمده، اما در اینجا به صورت جمع است (جنات) زیرا بهشت در حقیقت مركب از باغهاى متعدد و فوق العاده پر نعمتى است كه در اختیار مؤمنان صالح قرار دارد. توصیف به" عدن" كه به معنى همیشگى و جاودانى است دلیل بر این است كه بهشت همچون باغها و نعمتهاى این جهان نیست كه زائل شدنى باشد،
زیرا چیزى كه انسان را در رابطه با نعمتهاى بزرگ این جهان نگران مى سازد این است كه همه آنها سرانجام زوال پذیرند، اما این نگرانى در مورد نعمتهاى بهشتى وجود ندارد.
كلمه" عباده" به معنى بندگان مؤمن خداوند است نه همه بندگان و تعبیر بالغیب كه بعد از آن گفته شده است یعنى از دیده هاى آنها پنهان است و به آن ایمان دارند،
در آیه 29 و 30 سوره فجر نیز مى خوانیم «فَادْخُلِی فِی عِبادِی *وَ ادْخُلِی جَنَّتِی؛
در سلك بندگانم درآ و در بهشتم ورود نما» این احتمال نیز در معنى" بالغیب" وجود دارد كه نعمتهاى بهشتى آن چنان است كه هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و حتى به مغزهاى انسانها، خطور نكرده است، و به كلى از حس و درك ما غائب است، جهانى است برتر، وسیعتر و ما فوق این جهان كه ما تنها شبحى از آن را از دور با چشم جان مى بینیم.
پس از آن به یكى دیگر از بزرگترین نعمتهاى بهشتى اشاره كرده مى گوید: آنها هرگز در آنجا سخن لغو و بیهوده اى نمى شنوند. نه دروغى، نه دشنامى، نه تهمتى نه زخم زبانى، نه سخریه اى و نه حتى سخن بیهوده اى. تنها چیزى كه در آنجا مرتبا به گوش مى خورد سلام است" (إِلَّا سَلاماً).
سلام به معنى وسیع كلمه كه دلالت بر سلامت روح و فكر و زبان و رفتار و كردار بهشتیان دارد. سلامى كه آن محیط را، بهشتى كرده و هر گونه اذیت و ایذاء از آن برچیده شده است. سلامى كه نشانه یك محیط امن و امان، یك محیط مملو از صفا و صمیمیت و پاكى و تقوا و صلح و آرامش است.
در آیات دیگر قرآن نیز همین حقیقت با تعبیرات مختلفى آمده است، در آیه 73 سوره زمر مى خوانیم:
«وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ؛ خازنان بهشت به هنگام ورود به آنها مى گویند: سلام بر شما همیشه خوش و خوشحال باشید، پاك و پاكیزه باشید، بفرمائید وارد بهشت شوید، و جاودانه بمانید»،
در آیه 34 سوره ق مى خوانیم: «ادْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِكَ یَوْمُ الْخُلُود؛ با سلام و سلامت وارد آن شوید امروز روز خلود و جاودانى است». نه تنها فرشتگان بر آنها درود مى فرستند و خود آنها به یكدیگر بلكه خداوند نیز، چنان كه در سوره یس آیه 57 بر آنها سلام مى فرستند:
«سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ؛ سلام بر شما باد، این سلامى است از پروردگار مهربان به شما بهشتیان».
آیا محیطى باصفاتر و زیباتر از این محیط آكنده از سلام و سلامت وجود دارد. و به دنبال این نعمت به نعمت دیگرى اشاره مى كند مى گوید" هر صبح و شام روزى آنها در بهشت در انتظارشان است"
(وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُكْرَة وَ عَشِیًّا).
این جمله دو سؤال را برمى انگیزد: نخست اینكه مگر در بهشت صبح و شامى وجود دارد؟ پاسخ این سؤال در روایات اسلامى چنین آمده است: گرچه در بهشت همواره نور و روشنایى است اما بهشتیان از كم و زیاد شدن نور و نوسان آن شب و روز را تشخیص مى دهند.
سؤال دیگر اینكه: از آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود كه بهشتیان هر چه بخواهند از مواهب و روزیها در اختیارشان همیشه و در هر ساعت وجود دارد، این چه رزقى است كه فقط صبح و شام به سراغ آنها مى آید؟ پاسخ این سؤال را از حدیث لطیفى كه از پیامبر ص نقل شده مى توان دریافت آنجا كه مى فرماید:
«و تعطیهم طرف الهدایا من اللَّه لمواقیت الصلاه التی كانوا یصلون فیها فى الدنیا؛ هدایاى جالب و نخبه از سوى خداوند بزرگ در اوقاتى كه در این دنیا نماز مى خواندند به آنها در بهشت مى رسد» ( تفسیر روح المعانى جلد 16 صفحه 103).
از این حدیث استفاده مى شود كه این هدایاى ممتاز كه به هیچ وجه نمى توان ماهیت آن را حتى با حدس و تخمین بیان كرد، نعمتهایى است بسیار پر ارزش كه علاوه بر نعمتهاى معمول بهشتى، صبح و شام به آنها اهدا مى گردد.
« نیل الجنّة بالتّنزّه عن المأثم؛ رسیدن به بهشت با پاکیزگى، و دورى از گناهانست».
و « إنّک لن تلج الجنّة حتّى تزدجر عن غیّک، و تنتهی، و ترتدع عن معاصیک، و ترعوی؛ به راستى که تو داخل بهشت نخواهى شد، تا آنکه از گمراهى خود باز ایستاده و دور شوى، و از گناهان خود دست کشى و باز گردى».
و « إذا آمنت باللّه و اتّقیت محارمه أحلّک دار الأمان، و إذا أرضیته تغمّدک بالرّضوان؛ هر گاه به خدا ایمان آورده اى، و از حرامهایش دورى نمائى تو را در خانه امان فرود آورده چون او را خوشنود گردانى تو را بخوشنودى فرو پوشاند».
و « ثمن الجنّة العمل الصّالح؛ بهاى بهشت عمل صالح است». (یعنى هر که بهشت خواهد باید عمل صالح انجام دهد).
و « ثمن الجنّة الزّهد فی الدّنیا؛ بهاى بهشت بى رغبتى در دنیاست».
و «ساده أهل الجنّة الأسخیاء، و المتّقون؛ بزرگان اهل بهشت سخاوتمندان، و خویشتن داران است».
و «ساده أهل الجنة المخلصون؛ بزرگان اهل بهشت افراد مخلصند».
و « ساده أهل الجنة الأتقیاء الأبرار؛ مهتران اهل بهشت خویشتن داران نیکو کار است».
و «طلب الجنّة بلا عمل حمق؛ طلب کردن بهشت بدون عمل حماقت است».
و « لا تحصل الجنّة بالتّمنّی؛ بهشت با آرزو کردن حاصل نخواهد شد (بلکه نیازمند به عمل است)».
و « لا یدخل الجنّة خبّ و لا منّان؛ بسیار مکر کننده، و بسیار منّت گذارنده وارد بهشت نخواهند شد».
و «لا یفوز بالجنّة إلّا من حسنت سریرته و خلصت نیّته؛ به بهشت پیروز نخواهد گردید مگر کسى که نهان او نیکو بوده، و نیّتش خالص باشد».
و « کلّ نعیم دون الجنّة فهو محقور؛ هر نعمتى غیر از بهشت کوچک است»
(نهج البلاغه/حکمت 387).
اما حرف آخر:
ای کاش همه می دانستند دنیایی که در آن "حجت خدا" نباشد جهنمی بیش نیست.
جهنمی که اگر نیک بنگری زبانه های آتش آن را خواهی دید.
بله ای دوست تا زمانی که بهشت ظهور نکرده است(مهدی(عج)) من و تو مقیم جهنمیم…
🔴 آیا بر سر عهد خود با امام زمان (عج) هستید؟؟
📍إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
(سوره فتح آیه ۱۰)
📍ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎﺳﺖ . ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .✳✳✳
📍ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺮ ﺳﺮ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻬﺪ ﺧﻮﺩ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻜﻨﻨﺪ ﺯﻳﺎﻧﺶ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﺗﺼﻮﺭ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺿﺮﺭﻯ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻘﺎﻯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺳﺮ ﺑﻠﻨﺪﻯ ﻭ ﻗﻮﺕ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺣﺘﻰ ﻣﻮﺟﻮﺩﻳﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﻰ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﻣﻰ ﺍﻓﻜﻨﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ ﻉ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
" ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﺷﻬﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻧﺎم" ﺣﺼﻴﻨﻪ" ﺁﻳﺎ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻛﺴﻰ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﺍﻯ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﭼﻴﺴﺖ؟! ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺳﺘﻬﺎﻯ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﺎﻥ"!! ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﻰ ﻭ ﻧﻘﺾ ﺑﻴﻌﺖ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺍﺳﻠﺎم ﭼﻘﺪﺭ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻗﺒﻴﺢ ﺍﺳﺖ.✴✴✴
#کلام_وحی
🌺به مناسبت ایام ولایت حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه)
♦️امام خامنه ای:امروز دستگاههای تبلیغاتی مراکز استکباری دنیا و روشنفکرانِ وابسته به آنها، اینطور تبلیغ میکنند که هیچ حرکتی در مقابل نظم ظالمانهٔ کنونی ممکن نیست.
-با فکر انقلاب مبارزه میکنند و میخواهند ملتها را متقاعد کنند که به همین وضعیت ظالمانهٔ دنیا بسازند و عکسالعملی نشان ندهند.
♦️فکر اعتقاد به مهدی(عج)، نقطهٔ مقابل این تبلیغات غلط است. جوانان و روشنفکران و عموم ملت ما با اعتقاد به ظهور مهدی(عج) این اعتقاد را در دل خود پرورش میدهند که نظم ظالمانه جهانی قابل زوال است؛ میشود با آن #مبارزه کرد.
#کلام_رهبری
🌷یک رفیقی داشتیم به اسم آقا هادی
از طلاب و بزرگان حوزه علمیه امیرالمومنین ع شهرری بود...
.
🔻با شهید خلیلی خیلی رفیق بود...
بعد شهادت رسول خلیلی یه روز گفت رسول یه شب قبل اینکه بره سوریه اومد و یه سوال ازم پرسید و بعدش گفت تا زنده ام جایی نقل نکن...
با تعجب گفتم چی پرسید؟!
🍃گفت رسول ازم پرسید معنی کلمه (ذاب) به فارسی چی میشه؟!
🔻گفتم یعنی دفاع یا دفاع کننده...چطور؟!
شهید خلیلی گفت: میشنوم تو گوشم یه نوایی میگه #هل_من_ذاب_يذب_عن_حرم_رسول_الله .
آقا هادی میگفت رسول بغض کرد و گفت هادی فردا دارم میرم سوریه...
ان شاءالله که بتونم از حرم دختر رسول خدا دفاع کنم...
📚راوی:ادمین پیج جنت
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣
📆تقویم و مناسبتهای فردا📅
🔺فردا سه شنبه:
🔹۶ آبان ۱۳۹۹ 🔹
🔹۱۰ ربیع الاول ۱۴۴۲ 🔹
🔹۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ 🔹
💢 وفات جناب عبدالمطلب جد بزرگوار پیامبر اکرم(ص) [۸ عام الفیل]
💢 ازدواج رسول اکرم(ص) با حضرت خدیجه(س) [۲۸ عام الفیل]
💢 آغاز خلافت غاصبانه معاویه [۴۱ ق]
#تقویم
غیبت حضرت مهدی(عج)
برای درک دلایل و حکمت غیبت امام زمان(عج)، ابتدا باید با مفهوم غیبت آشنایی پیدا کنیم. برای فهم مفهوم غیبت لازم است دو واژه حاضر(حضور) و ظاهر(ظهور) را همواره مدنظر داشته باشیم. گاهی در خصوص غیبت امام زمان(عج) اینگونه بیان میشود که ایشان وجود ندارند؛ در حالی که در مفهوم غیبت امام زمان(عج) این معنا اراده نشده و در واقع معنای این غیبت آن است که ایشان حاضر بوده اما ظاهر نیستند و در حقیقت حضور دارند اما ظهور ندارند.
به این معنی که جسم فیزیکی امام زمان(عج) وجود دارد زیرا انسان کامل و حجت خداوند در هر زمانی باید وجود داشته باشد. بنابراین در مورد غیبت امام زمان(عج) اینگونه بیان میشود که ایشان در بین مردم حضور دارند، از مردم دستگیری کرده و به آنها کمک میکنند ولی ظهور ندارند و ما نمیتوانیم ایشان را بشناسیم. سؤالی که در چنین شرایطی پیش میآید این است که چرا باید امام زمان حضور داشته اما ظهور نداشته باشد؟
اولین نکته در خصوص این موضوع، حفظ وجود شریف صاحبالزمان(عج) است. به طوری که با توجه به شرایط سیاسی موجود در آن زمان که همه مردم بر اساس آیات و روایات منتظر فرزند امام حسن عسکری(ع) بودهاند، طبیعی است که افراد زیادی در پی پیدا کردن امام زمان(عج) و به قتل رساندن ایشان باشند. بنابراین یکی از دلایلی که امام حسن عسکری(ع) و امام هادی(ع) را به سامرا آوردند و آنان را چند سالی در شرایطی همانند زندان تحت نظر و مراقبت نگه داشتند، این بود که اگر فرزندی از ایشان به دنیا آمد، بلافاصله کودک را بکشند و به تعبیری این انقلاب را در نطفه خفه کنند؛ بنابراین یکی از دلایل غیبت امام زمان(عج) حفظ جان ایشان است.
علاوه بر این حکومت شرایطی را ایجاد کرد که یکی از مباحث و اثرات وجود این شرایط ایجاد شبهه بوده است و یکی از این شبهات فرزند نداشتن حضرت عسکری(ع) است. به این ترتیب با ترفندهای متفاوت چنین شرایط سختی را به وجود آوردند. یکی از کسانی که این شبهات را ایجاد میکرد و با حکومت نیز رابطه خوبی داشت، فرزند امام هادی(ع)، معروف به جعفر کذاب بوده است