روشها و ابزارهای شیطانی
در آیات قرآن، مواردی بهعنوان روش یا ابزار بیان شده که شیاطین جنی و انسی برای مخالفت با مقاصد مومنان آن را به کار میگیرند تا از مقصد و مقصود باز مانده و در دام شیطان گرفتار شوند. از مهمترین روشها و ابزارهایی که شیاطین به کار میگیرند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
👇👇👇👇👇👇
۱. نجوا: یکی از روشهای شیطان برای به دام انداختن مومنان، بهرهگیری از نجوا است. نجوا یا همان سخنان در گوشی زمانی اتفاق میافتد که شیاطین جنی و انسی به انسان چنان نزدیک شده باشند که بتوانند در گوش انسان سخن بگویند و با تکرار مطالب خاص موجباتترس بهویژه اندوه مومنان را فراهم آورند. شیاطین، چنان وانمود میکنند که خیرخواه مومنان هستند به طوری که اگر به مطالب و خواستههای آنان مورد اعتنا و عمل قرار نگیرد، بازتاب و آثار منفی به دنبال خواهد داشت. از نظر قرآن، مومنان نمیبایست تحت تأثیر نجواهای شیطانی قرار گیرند؛ زیرا هدف آنان ایجاد حزن و اندوه است. اگر مومنان به خدا باور و بر او توکل دارند، به طور طبیعی نمیبایست ترسی از ضرر رسانی شیاطین داشته باشند و به درخواستها و تهدیدهای شیاطین نباید اعتنایی بکنند. (مجادله، آیه ۱۰)
۲. بزرگنمایی: شیاطین بهگونهای سخن یا رفتار میکنند که توهم قدرت را موجب میشود. از نظر قرآن، مومنان میبایست به این نکته توجه داشته باشند که خدا، قدرت مطلق است و اگر قوتی برای کسی باشداین قدرت او مظهری از قدرت الهی است. از آنجا که همه هستی از جمله شیاطین، گرفتار فقر هویتی هستند (فاطر، آیه ۱۵) مومنان نباید گمان کنند که برای شیاطین، قوت و قدرتی است که بر پایه غنای آنان باشد؛ زیرا جز خدای تبارک و تعالی که غنی حمید است، کسی از غنای ذاتی برخوردار نیست تا قوت و قدرتی مستقل و بالذات داشته باشد. بنابراین، بر خلاف توهماتی که ابلیس و شیاطین دیگر ایجاد میکنند، مومنان میبایست نسبت به بزرگنمایی قوت و قدرت شیاطین هوشیار و بیدار باشند و در دام این توهمات نیفتند و گمان نکنند که مکر و کید شیطان قوی است؛ بلکه کید شیطان بسیار ضعیف و سست بنیاد است (نساء، آیه ۷۶) و در برابر مکر الهی که خیرالماکرین است، هیچ به شمار میآید. (آلعمران، آیه ۵۴) پس اگر تقابلی میان مجاهدان با شیاطین انسی و جنی و استکباری در قالب جنگ و جهاد باشد، بیهیچ شک و تردیدی این مجاهدان هستند که قوی و قدرتمند هستند و میتوانند بر دشمنان شیطانی پیروز شوند؛ زیرا مکر و کید آنان در برابر مکر الهی بیپایه و نابود است. (همان؛ نساء، آیه ۷۶)
۳. وعدههای فریبنده: از ترفندها و روشهایی که شیاطین جنی و انسی به کار میگیرند، بهرهگیری از وعدههای فریبا و دروغین است تا مردمان ظاهربین را در دام خویش در آورده و برده خود نمایند. همه وعدههای شیاطین بهویژه ابلیس لعین، مبتنی بر فریب و غرورآفرینی در افراد است تا اینگونه در مسیر و مقصدی گام بردارند که پایان آن ضلالت و عذاب دردناک دوزخ است. (نساء، آیه ۱۲۰) وعدههای شیاطین انسی و جنی هواره وعدههای پوچی است؛ زیرا اگر وعده بدهند بر خلاف آن عمل میکنند و هرگز به وعدهای وفا نمینمایند. (ابراهیم، آیه ۲۲) ابلیس در شیطنت چنان قوی است که حتی به دوستان مشرک خویش نیز رحم نمیکند و آنان را به دروغ به میدان جهاد میکشاند و سپس آنان را رها کرده و پا به فرار میگذارد تا خود را نجات دهد. (انفال، آیه ۴۸) از اهدافی که قرآن برای وعدههای دروغین شیاطین از جمله ابلیس بیان کرده، جلوگیری از هرگونه کمک و انفاق مالی به نیازمندان از طریق ترساندن مردم به فقر و فلاکت ناشی از انفاق از مال است. (بقره، آیات ۲۶۷ و ۲۶۸) شیاطین از هرگونه انحراف بهویژه اخلاقی بسیار خشنود میشوند؛ زیرا اینگونه میتوانند مردمان را برده و خوار و ذلیل خویش سازند و آنان را به هر سویی که بخواهند بکشانند. (همان)
۴. امدادگری: شیاطین برای اینکه بتوانند بر دیگران مسلط شوند به آنان وعدههای دروغین میدهند تا در شرایطی قرار گیرند که امکان نجات آنان وجود نداشته باشد. شیاطین وقتی دوستان خویش را به سوی هلاکت میکشانند، وعده میدهند که در موقعیتهای مناسب برای امداد و یاری آنان میشتابند، اما وقتی عرصه را تنگ یافتند، دوستان خویش را رها میکنند و هیچگونه امداد و یاری به آنها نمیرسانند. (انفال، آیه ۴۸)
۵. شبههافکنی: از جمله ترفندها و روشهای شیاطین، بهرهگیری از شبهات برای ایجاد فضای فتنه است تا توان تشخیص حق و باطل فراهم نیاید و افراد نتوانند در یک فضای مناسب، گرایش به حق و گریزش به باطل داشته باشند. ایجاد انواع و اقسام شبهات اعتقادی و فکری و رفتاری از جمله فعالیتهای شیاطین جنی و انسی است. (زخرف، آیات ۶۱ و ۶۲) امروز رسانههای فراوانی در راستای شبهه افکنی در میان مسلمانان و مومنان فعالیت میکنند و لازم است امت نسبت به آن هوشیار و بیدار باشد تا گرفتار انحراف و ضلالت و نیستی نشود.
۶. افکار و اعمال خرافی: اسلام بهشدت با جهل عقلی و جهل علمی مبارزه میکند؛ زیرا اجازه نمیدهد تا افراد بر اساس شهوت یا شک عمل و رفتار کنند؛ این در حالی است که جاهلیت شیطانی مقتضی آن است که انسانها گرفتار شهوت باشند و نتوانند از عقل برای مهار شهوت بهره برند یا گرفتار جهالت علمی هستند و به جای آنکه براساس علم و قطع و دانش عمل کنند، بر اساس ظنون غیرمعتبر عمل میکنند. خرافات از جمله وادیهایی است که شیاطین از طریق آن بر جان و روان آدمیان مسلط شده و آنان را بردگان فکری و عملی خویش میسازند. (نساء، آیات ۱۱۷ تا ۱۱۹)
۷. القائات شیطانی: خدا در قرآن به مردمان هشدار میدهد که ابلیس ممکن است از طریق وحی شیطانی و القائات مستقیم در قلب و روان مردم آنان را به سوی ضلالت بکشاند. (انعام، آیات ۱۲۱ و ۱۱۲ و ۱۱۳) القائات شیطانی به حدی خطرناک است که اشخاص گرفتار چنین حالتی، به گمان اینکه خودشان به فکری و رفتاری رسیدهاند، دربست، القائات شیطانی را عملیاتی میکنند و آن را بهحساب فکر و عمل خویش میگذارند؛ در حالی که عنان و افسار فکر و عمل و قلب و ارادهشان را ابلیس و شیاطین در اختیار گرفتهاند. این افراد تنها بلندگوهای القائات شیطانی هستند، نه اینکه آنان با تفکر و اندیشه خویش به آن رسیده باشند. (همان؛ نساء، آیات ۱۱۹ و ۱۲۰)
۸. افتراء: افتراء به معنای ایجاد سخنی باطل و دروغ و نسبت دادن آن به دیگری است، در حالی روحش نیز از آن خبر ندارد. بسیاری از کافران ومشرکان گرفتار افتراء به خدا هستند. شیاطین جنی و انسی اینگونه موجبات فریب مردم را فراهم آورده و آنان را به سوی فحشاء و منکرات میبرند. خدا به مردمان هشدار میدهد که مواظب گامهای شیاطین باشند که گام به گام و پله به پله انسان را از خدا به سوی شرک و کفر کشانیده و گمراه میسازند. (بقره، آیات ۱۶۸ و ۱۶۹؛ نحل، آیات ۶۲ و ۹۳؛ انعام، آیه ۱۱۲)
۹. اسراف و تبذیر: از دیگر روشهایی که شیاطین برای سلطه و چیرگی خویش بهره میبرند، اسراف و زیادهروی در هر کاری است که میتواند خروج از حدود الهی را به دنبال داشته باشد. ابلیس و شیاطین تلاش میکنند تا اقتصاد را که مایه قوام اجتماع است از بین ببرند و مردمان دچار فقر شوند؛ زیرا اینگونه مردمان به کفر نزدیک میشوند. بر این اساس چند برنامه برای نابودی اقتصای دارند که شامل تبذیر و ریخت و پاش مواد غذایی و مانند آن، یا عدم کمک مالی یا گرفتن ربا و مانند آنها است که همگی موجب تضعیف اقتصادی سالم و جریان آزاد و سالم اقتصاد در جامعه میشود. (اعراف، آیات ۲۰۱ و ۲۰۲؛ اسراء، آیات ۲۶ و ۲۷؛ اعراف، آیه ۳۱؛ انبیاء، آیه ۹)
۱۰. جنگافروزی: شیاطین برای اینکه جوامع بشری را نابود کنند و ابلیس لعین به اهداف شوم و پلید خویش برسد، بر طبل جنگ میکوبند تا اینگونه بتوانند ظلم بیشتری را روا داشته و مردمان را به هلاکت و بدبختی افکنند. (انفال، آیه ۴۸)
۱۱. تحزبگرایی: از جمله روشهای شیاطین برای دستیابی به قدرت و ایجاد سلطه بر دیگران، تحزبگرایی و ایجاد شکاف و شقاق میان مسلمانان است؛ زیرا اینگونه میتوانند مردم را برده و بنده خویش سازند. (قصص، آیه ۴) احزاب شیطانی مجموعهای از دنیاطلبان و منکران حق و معاد و قیامت هستند (فاطر، آیات ۵ و ۶)؛ البته در این میان گروه منافق نیز با آنان هستند و جریان داخلی امت را به سمت و سوی منکران و کافران هدایت میکنند. (مجادله، آیه ۱۹؛ الکشّاف، ج ۴، ص ۴۹۵؛ مجمع البیان، ج ۹- ۱۰، ص ۳۸۲)
۱۲. تزئینگرایی: از دیگر روشهای شیطانی، بهرهگیری از هنر زینت و آراستن است. شیاطین هر کار زشتی را زینت میدهند و آن را برای شخص، توجیه میکنند تا اینگونه باورپذیر و مقبول مردم شود. (نحل، آیه ۶۳؛ عنکبوت، آیه ۳۸؛ انعام، آیه ۴۳؛ زخرف، آیات ۳۶ و ۳۷)
۱۳. تحریک شهوت و عقل زدایی: از دیگر روشهای شیطانی آن است که عقل را در جایگاه ذلت قرار دهد و شهوت و غضب را بر انسان و عقل چیره سازد. بنابراین، مومنان میبایست هوشیار باشند که دشمن شیطانی با همه وجودش تلاش میکند عقل مردم تضعیف شود و شهوتگرایی رشد کند. (بقره، آیات ۱۶۸ و ۱۶۹ و ۲۶۸؛ نور، آیه ۲۱)
🔴 غیبت ممنوع 🚫
📍وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ
(سوره همزه آیه ۱)
📍ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻱ ﺑﺪﮔﻮﻱ !✳✳✳
📍 ﺑﻌﻀﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ" ﻫﻤﺰﻩ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻏﻴﺒﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ" ﻟﻤﺰﻩ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﻴﺒﺠﻮ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻌﻀﻰ ﺩﻳﮕﺮ" ﻫﻤﺰﻩ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﺕ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺳﺮ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ" ﻟﻤﺰﻩ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﺑﻌﻀﻰ" ﺍﻭﻟﻰ" ﺭﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﺭﻭﺑﺮﻭ، ﻭ" ﺩﻭﻣﻰ" ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ.
ﺑﻌﻀﻰ ﺍﻭﻟﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﺁﺷﻜﺎﺭ، ﻭ ﺩﻭﻣﻰ ﺭﺍ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺍﺑﺮﻭ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﻭ ﮔﺎﻩ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺯﺷﺖ ﻭ ﺯﻧﻨﺪﻩ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪﻭ ﺑﺎﻟﺁﺧﺮﻩ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﻰ ﺍﺯ" ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ" ﺁﻣﺪﻩ:
" ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﭼﻴﻨﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺟﺪﺍﻳﻰ ﻣﻰ ﺍﻓﻜﻨﻨﺪ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻴﻮﺏ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ" .
ﮔﻮﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺹ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ.✴✴✴
#کلام_وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سورپرایز عالی
اگراشکتان آمد التماس دعا دارم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴«آشتی ملی» معنی ندارد.
♦️امام خامنه ای: مردم با کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بیحیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت و کتک زدند، قهرند و آشتی نمیکنند.
#کلام_رهبری
#سبک_زندگی_شهـــدا
🌹 شهـــید مرتضی زارع:
عروسیمان رنگ و بوی خاصی داشت، مسئول تالار به مرتضی گفت: عروسی مذهبی در این تالار زیاد برگزار شده اما عروسی شما خیلی متفاوت بود.
برگه هایی را که در آن احادیث و جملات بزرگان نوشته بودیم، بین مهمان ها توزیع کردیم و جالب آن که عده ای به ما گفتند آن جملات، راه زندگیمان را عوض کرد! برای ما خیلی جالب بود که تاثیر یک کلام معصوم در مکانی به نام تالار عروسی، شاید تاثیرگذارتر باشد تاروی منبر....
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
📆تقویم و مناسبتهای فردا📅
🔺فردا چهارشنبه :
🔹 ۱۰ دی ۱۳۹۹ 🔹
🔹۱۵ جمادی الاول ۱۴۴۲ 🔹
🔹۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ 🔹
💢 ولادت حضرت سجاد به قولی [۳۸ ق]
#تقویم
💢فریب خزان
🔹سربلند است درختی که به هنگام خزان
🔹دامن برگ و بر خویش به یغما ندهند
🔸باد پاییز فریبیست پر از رنگ و ریا
🔸که به تن ها بدمد رنگ و ز جان ها ببرد
🔹هر درختی ز پی پیرهن رنگ به رنگ
🔹به خزان تن بدهد، رونقش از جان برود
🔸پوشش سبز خودش را بدهد برگ به برگ
🔸چشم بیدار دهد، خواب فراوان بخرد
🔹تن عریان که دگر هیچ ندارد رونق
🔹ارمغانیست، کزین فتنه ی سرما ببرد
🔸سرو اما چه قدر دست خزان را خوانده
🔸که به موسیقی او، رقص به تن وا ندهد
🔹پوشش سبز خودش را ندهد دست خزان
🔹رنگ یکرنگی خود را به طمع ها ندهد
🔸سربلند است و سر افراز و سراسر سبز است
🔸زانکه با ساز خزان، ساز تَولّیٰ نزند
🔹تک درختیست که در معرکه ی سرد خزان
🔹ایستادست و به آن فرصت جولان ندهد
🔸دیدن قامت او، خاطره ی خوب بهار
🔸بودنش در همه جا، غصه ز دلها ببرد
🔹سرو این سرو، عجب معرکه ی زیباییست...
#پویش_حجاب_فاطمے
✔️افشین واقعی در سریال «خانه امن» که بود؟
▪️سرباز گمنامی که توسط موساد سر بریده شد!
📍شهید «سید علی حسینی» سرباز گمنام امام زمان (عج)، فرزند شهید «سید ابوالقاسم حسینی» شهید دوران جنگ تحمیلی است.
او متولد یکم بهمن ماه ۱۳۴۱ و از سربازان گمنام امام زمان (عج) بود که پس از نفوذ به لایههای حساس در سرویس جاسوسی اسرائیل شناسایی و توسط موساد سر بریده شد.
◽️وی در تاریخ بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۲ به شهادت رسید و مزار او در قطعه ۲۶ بهشت زهرای تهران است.
4_435750524105523510.mp3
5.16M
#سه_شنبه_هاے_جمڪرانی
همہ هسٺ
آرزویـم
ڪہ ببینـم از تـو
رویـی 😍
دعاے توسل امشب فراموش نشود
#اللهم _عجـل_لولیڪ_الفـرج
🎤 حاج مهدی میرداماد
@montzeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ بسیار زیبای دعای فرج ✨✨
🕊بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🕊
☀️اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُوَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيان وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ؛يا مَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهرین
اللهم عجل لولیک الفرج به حق لب تشنگان کربلا