eitaa logo
منتظران گناه نمیکنند
2.5هزار دنبال‌کننده
17.2هزار عکس
5.2هزار ویدیو
353 فایل
خادم کانال منتظران گناه نمیکنند👇 @appear وروزو کردن تبلیغات درکانال تاسیس کانال : ۱۳۹۷٫۱٫۱۱ پایان کانال : ظهور آقا امام زمان عج ان شاء الله نشر از مطالب کانال آزاد ✔️
مشاهده در ایتا
دانلود
راوى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: مردم رنگ سرخ را نمى‌پسندند. امام فرمود: «هنگامى كه خداوند حضرت عيسى را به آسمان برد، آن حضرت دو لباس به همين رنگ بر تن داشت».[۹] ۴. در روايتى معتبر آمده است كه يونس مى‌گويد: امام رضا عليه السلام را ديدم كه لباسى گشاد وبلند وكبودرنگ بر تن داشت.[۱۰]
لباس سبز سير و سياه ۱. محمّد بن على مى‌گويد: امام هفتم عليه السلام را در لباس عدسى‌رنگ ديدم.[۱۱]
۲. ابوالعلا مى‌گويد: حضرت صادق عليه السلام را در حال اِحرام با بُرد يمنى سبزرنگ ديدم.[۱۲]
۳. در حديث است كه كسى از امام صادق عليه السلام پرسيد: با كلاه سياه نماز بخوانم؟ فرمود: «لباس سياه لباس اهل جهنّم است با آن نماز نخوان».[۱۳] ۴. از پيامبر اعظم صلی الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: «لباس سياه كراهت دارد، مگر در سه چيز: عبا وعِمامه وكفش».[۱۴]
منبع : [۱] . ونيز عبا وچادر زنان. [۲] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۵، ح ۱ و۲؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۵۵، ح ۱. [۳] . قرب الإسناد، ص ۱۳۴؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۵۶، ح ۶. [۴] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۲، ح ۱۰؛ قرب الإسناد، ص ۳۰، ح ۳۷. [۵] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۰، ح ۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۴. [۶] . گياهى است با برگ‌هاى بيضى شكل وگل‌هاى زرد رنگ كه گل‌هاى آن را پس از خشك كردن نرم مى‌كنندوروى نان مى‌ريزند وگاه به جاى زعفران به كار مى‌برند (فرهنگ عميد). [۷] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۶، ح ۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۵. [۸] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۷، ح ۵؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۵. [۹] . مكارم الأخلاق، ص ۱۰۶؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۶۰، ح ۱۶. [۱۰] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۸، ح ۱۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۶. [۱۱] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۸، ح ۱۲؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۵۹، ح ۹. [۱۲] . مكارم الأخلاق، ص ۱۰۵؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ص ۲۱۵، ح ۹۷۸. [۱۳] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۶۲؛ تهذيب الاحكام، ج ۲، ص ۲۲۷. [۱۴] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۹، ح ۱؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۶۳.گفتنى است كه چادر زنان در ميان عرب، نوعى عبا محسوب مى‌شود.
۵. برخى آداب لباس پوشيدن (مقدّمه:) پيراهن‌هاى دراز و بلند پوشيدن وآستين پيراهن را بلند كردن ولباس را براى تكبّر بر روى زمين كشيدن، مكروه وناپسند است. (به رواياتى در اين زمينه توجّه فرماييد:)
۱. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «حضرت امير مؤمنان علی علیه السلام به بازار رفت وبا يك دينار (اشرفى) سه قطعه لباس خريد: پيراهنى كه بلنداى آن تا نزديك بند پا بود، لنگى كه طول آن تا نيمه ساق پا بود، ازارى كه از جلو تا روى سينه‌ها واز عقب تا پايين‌تر از كمر را مى‌پوشاند. حضرت پس از خريد، دست به آسمان بلند كرد وپيوسته خدا را بر اين نعمت شكر مى‌كرد تا به خانه بازگشت».[۱]
۲. ودر حديثى ديگر فرمود: «آنچه از بلنداى پيراهن از قوزك پا مى‌گذرد در آتش جهنّم است».[۲]
۳. از امام كاظم عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «خداوند به پيامبرش فرمود : (وَثِيَابَکَ فَطَهِّرْ)؛ ولباست را پاكيزه دار.[۳] لباس‌هاى پيامبر صلی الله عليه و آله پاك وپاكيزه بود، منظور خدا اين بود كه پيراهنت را كوتاه كن تا آلوده نشود».[۴]
و در روايت ديگرى آمده است كه آن را بالا بزن تا به زمين كشيده نشود.[۵] ۴. در روايت حسنه‌اى از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه: «حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله به مردى از بنى تميم چنين وصيّت كرد: مبادا پيراهن ولنگ خود را بلند ودراز كنى كه نشانه تكبّر است وخداوند متكبّران را دوست نمى‌دارد».[۶]
۵. در روايتى معتبر آمده است كه امير مؤمنان على عليه السلام هرگاه پيراهن مى‌پوشيد آستين آن را مى‌كشيد وآنچه را كه از سر انگشتانش مى‌گذشت مى‌بُريد.[۷]
۶. در حديث آمده است كه: «حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله به ابوذر فرمود: هر كه از روى تكبّر، جامه‌اش را بر زمين بكشد خداوند در قيامت نظر رحمت به او نمى‌كند. واِزار مرد تا نيمه ساق پاست؛ البتّه تا بند پا هم جايز است، امّا افزون بر آن در آتش است».[۸]
(يادآورى: به‌طور كلّى همواره بايد اهداف پوشش لباس را در نظر داشته باشيم ومطابق آن، لباس‌هاى خود را تهيّه كنيم.
هدف از پوشيدن لباس سه چيز است : نخست حفظ تن از سرما وگرما وصدمات احتمالى ناشى از برخورد با موانع طبيعى وغير طبيعى؛ اين هدف مربوط به جسم انسان است.
هدف ديگر، حفظ حرمت وكرامت انسانى در برابر ديدگان ديگر انسان‌هاست، زيرا اگر آدمى به صورت برهنه، همچون حيوانات، در برابر همنوعان خود حاضر شود، از چشم آنان مى‌افتد وحرمتش شكسته وكرامتش لكّه‌دار مى‌شود؛ اين هدف مربوط به روح انسان است.
وهدف سوم، كمك به حفظ پاكدامنى وعفّت همنوعان در سطح جامعه وحتّى خانواده است كه اين هدف بر خلاف دو هدف اوّل، مربوط به ديگران است؛ بنابراين، آنچه به هنگام تهيّه لباس مهمّ است رعايت سه هدف مزبور است؛ ازاين‌رو لباس‌هاى تنگ وچسبان هر چند تمام بدن را بپوشاند، پسنديده نيست زيرا نه مايه آرامش جسم انسان است ونه روح ونه افراد جامعه.
همان‌گونه كه لباس‌هاى آستين كوتاه كه بيش از حدّ متعارف، آستين آن كوتاه است در انظار عمومى پسنديده نيست. مختصر اينكه، لباس‌هاى واجد اهداف سه‌گانه بالا مورد تأييد اسلام است وآنچه فاقد آن سه هدف، يا برخى از آنها باشد در اسلام سفارش نشده است).
منبع : [۱] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۵، ح ۲؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۱۳. [۲] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۶، ح ۳؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۹. [۳] . سوره مدّثّر، آيه ۴. [۴] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۶، ح ۴. [۵] . كافى،ج ۶، ص ۴۵۵، ح ۲؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۳. [۶] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۶، ح ۵؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۹. [۷] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۷، ح ۷؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۱۱. [۸] . امالى طوسى، ج ۲، ص ۱۵۲؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۱۰.
۶. حرمت پوشيدن لباس مخصوص زنان يا كافران 👇👇👇👇👇
پوشيدن لباس ويژه بانوان، مانند روسرى، مقنعه، چادر وبرخى از لباس‌هاى زير، بر مردان حرام است. چنانكه بر بانوان حرام است پوشيدن لباس‌هاى مخصوص مردان، مانند قبا، عِمامه وديگر لباس‌هاى ويژه آنان. وبر مرد وزن جايز نيست پوشيدن لباس‌هاى مخصوص كافران. (به دو روايت در اين زمينه توجّه كنيد:)
۱. از امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «جايز نيست زنان شبيه مردان شوند، زيرا رسول خدا زنانى را كه شبيه به مردان مى‌شوند ومردانى را كه شبيه به زنان مى‌شوند نفرين كرده است».[۱]
۲. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «خداوند متعال به پيامبرى از پيامبرانش فرمود: به مؤمنين بگو: لباس‌هاى مخصوص دشمنان مرا را نپوشيد واز غذاى آنان نخوريد وخود را شبيه آنان نكنيد، وگرنه شما هم دشمن من خواهيد بود».[۲]