3_یأس و ناامیدی در اثر عدم تحقق ظهور.
4_شک و تردید.
5_دست به اقدام ناشایست زدن.
2_عدم تسلیم نسبت به اراده خدا.
3_بیطاقتی و بیظرفیتی و عدم صبر در_سختیها، اذیتها و طعنههای دشمنان.
4_تنها خود را معیار دیدن. لذا پایان عمر و زندگی خود را ملاک میداند، نه سیر تاریخ را.
1_تسلیم اراده و حکمت الهی بودن
همراه با آرزوی ظهور و داشتن آمادگی. امام جواد (ع) فرمودند:
"در دوره غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند"[۲۹].
ایمان به غیب و ایمان به حکمت الهی، سبب صبر و تسلیم به جای تعجیل خواهد شد
در روایت دیگر آمده است:
"خوشا به حال صابران در دوره غیبت او، و استواران در محبت او! همانان که خدای تبارک و تعالی در کتابش چنین توصیفشان فرموده است:
این قرآن، هدایت است برای پرهیزگاران، همان کسانی که به غیب ایمان دارند"[۳۰
در روایت دیگر آمده است: "هنگامی که خدای تبارک و تعالی را حکیم بدانیم، همه افعال خدا را مطابق حکمت و مصلحت خواهیم دانست، گرچه سبب آنها برای ما روشن نباشد"[۳۱]. در روایت دیگر آمده که امام سجاد (ع) فرمودند: