چينش بالا، به روشنى نشان مى دهد كه نخستين سؤال در هر مجموعه، به تناسب همان مجموعه صورت مى گيرد. در دايره عقايد و باورها، سه اصل بنيادينِ توحيد، نبوّت و ولايت، نخستين مورد بازخواست و پرسش هستند و اگر عقايد كسى در توحيد و نبوّت درست باشد، عدل و معاد را نيز باور دارد و تصديق نبوّت پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله و معجزه اش قرآن، به معناى تصديق آيات دلالت كننده بر عدالت خدا و وجود انكارناپذير معاد است.
محبّت اهل بيت نيز كه افزون بر اين حديث، در دسته دوم و چهارم نيز گوشزد شده است، در اين دسته يعنى باورها و گرايش هاى بنيادين جاى مى گيرد، هر چند ولايت، رابط ميان باورها و اعمال نيز هست و بدون راه نمايى اهل بيت و بهره گيرى از پرتو هدايت آنها نه مى توان به مفهوم حقيقى توحيد و نبوّت دست يافت و نه اعمال و عبادات و از جمله نماز را به صورت صحيح و مطلوب به جاى آورد. بدين سان ، روايات دسته دوم و چهارم، مؤيّد و همسو با روايات دسته اوّل مى شوند.
دسته سوم و بخشى از روايات دسته چهارم، نخستين مورد سؤال را تنها در حوزه اعمال و كردار، معيّن نموده اند و به اصطلاح، قصر اضافى و حصر نسبى هستند. اين نظر به وسيله روايات دسته پنجم و نيز رواياتى كه در پى مى آيند و به اين نكته تصريح دارند، به سادگى قابل تصديق است، مانند روايت: «وَ هِىَ أوَّلُ ما يُنظَرُ فيهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ»[۸]و حديث: «إنّ أوَّلَ ما يُحاسَبُ بِهِ العَبدُ يَومَ القِيامَةِ مِن عَمَلِهِ صَلاتُهُ»[۹]و يكى دو حديث ديگر كه در همين باب آورده شده اند.
گفتنى است شيخ صدوق در توصيف دين اماميه و در وصف نماز، چنين گفته است:
إنَّها ... أوّلُ ما يُسألُ عَنهُ العَبدُ بَعدَ المَعرِفَةِ.[۱۰]نخستين چيزى كه پس از معرفت و باورها، از آن سؤال مى شود، نماز است .
اين تصريح، به گونه اى تأييد برداشت حاضر از روايات باب است.
به سخن ديگر، باورها و عقايد ، تقدّم رتبى دارند و ميان آنها مهم ترين و اساسى ترين باورها، يعنى توحيد و نبوّت و ولايت، نخستين سؤال هستند و ميان اعمال، مهم ترين آنها، نماز، زكات، روزه و حج هستند كه نماز از اهمّيت بيشترى نسبت به بقيّه برخودار است و از اين رو ، اوّلين مورد سؤال و بازخواست الهى است.
منبع
👇👇👇👇
[۱]ر.ك : ح ۱۳۸ .
[۲]ر . ك : ج ۲ ص ۷۳۷ (ترك نماز) .
[۳]عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج ۲ ص ۱۲۹ ح ۸، بحار الأنوار: ج ۷ ص ۲۷۳ ح ۴۱.
[۴]عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج ۲ ص ۶۲ ح ۲۵۸.
[۵]فضائل الأشهر الثلاثة: ص ۱۱۰ ح ۱۰۳، الأمالى ، صدوق: ص ۳۲۸ ح ۳۸۸، بحار الأنوار: ج ۲۷ ص ۱۶۷ ح ۲.
[۶]الأمالى ، صدوق: ص ۳۲۸ ح ۳۸۸.
[۷]گفتنى است روايتى ، نخستين مورد سؤال را آب گوارا مىداند كه اساسا از دايره عقايد و باور و اعمال بيرون است و توجيهى ويژه خود دارد. متن حديث چنين است: أوَّلُ ما يَسأَلُ اللَّهُ جَلَّ ذِكرُهُ العَبدَ أن يَقولَ لَهُ : ألم اُروِكَ مِن عَذبِ الفُراتِ (الكافى : ج ۶ ص ۳۸۰ ح ۳) .
[۸]ر . ك : ح ۹۷ .
😏ای کاش اونام یه شروین داشتن که براشون بخونه:
برای سیسترم سیسترت سیسترامون
#نهضت_بیداری_جهانی
هدایت شده از تشکر از پلیس(منتشر کنید)
همین حالا
میدان تجریش
#فراجا_متشکریم 😎✊
https://eitaa.com/joinchat/3054699270Cc74000c473
به کانال تشکر از پلیس بپيونديد☺️☝️