منتظران گناه نمیکنند
یکی از شاخصهای امنیت جانی، امنیت انسانها از کشته شدن توسط یکدیگر است. در میان سایر عوامل مخل به ام
با تصرف رحمانی امام زمان علیه السلام در طبع حیوانات، خطراتی که از ناحیه حیوانات متوجه انسان میشود مرتفع میگردد.
(در زمان ظهور امام زمان علیه السلام) زهر هر (حیوان) جنبدهای گرفته میشود (و حیوانات گزنده آن چنان بیخطر میگردند که) کودک دستش را دهان افعی میکند و زیانی نمیزند. (همچنین) کودک با شیر روبرو میشود بدون این که شیر زیانی به کودک بزند…[1]
(در زمان ظهور امام زمان علیه السلام آن چنان امنیت و آرامش حاکم گردد که) حیوانات وحشی و درندگان (در کنار یکدیگر در آسایش) میچرند و زندگی میکنند و کودکان با آنها بازی نمایند.[3]
(در زمان ظهور امام زمان علیه السلام) در روی زمین حیوان موذی و شر و گناه و فساد اصلا نیست. زیرا دعوت امام زمان علیه السلام، دعوت آسمانی است و دعوت زمینی نیست…[4]
1]- تنزع حمة كلّ دابّة حتی يدخل الوليد يده في فم الحنش فلا يضرّه، و تلقی الوليدة الأسد فلا يضرّها… (روایت ۱۲)
[2]- وَ اصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ الْبَهَائِمُ حَتَّی تَمْشِيَ الْمَرْأَةُ بَيْنَ الْعِرَاقِ وَ الشَّامِ لَا تَضَعُ قَدَمَيْهَا إِلَّا عَلَی نَبَاتٍ وَ عَلَی رَأْسِهَا زَنْبِيلُهَا لَا يُهَيِّجُهَا سَبُعٌ وَ لَا تَخَافُهُ… (روایت 14)
[3]- حتّی ترعی الوحوش و السباع و تلعب بهم الصبيان… (روایت ۲۳)
[4]- وَ لَا يَكُونُ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ مُؤْذٍ، وَ لَا شَرٌّ، وَ لَا إِثْمٌ، وَ لَا فَسَادٌ أَصْلًا، لِأَنَّ الدَّعْوَةَ سَمَاوِيَّةٌ، لَيْسَتْ بِأَرَضِيَّةٍ… (روایت ۴)
بستن متنامنیت جانی حیوانات از درندگان (رام شدن درندگان)
در دوران ظهور، علاوه بر برقراری امنیت انسانها از ناحیه حیوانات (که پیش از این گذشت) در میان خود حیوانات نیز امنیت برقرار میگردد.
دلیل آن هم تصرف رحمانی است که بر اثر آن، طبیعت درندگی آنها از بین میرود.
در زمان سلطنت امام زمان علیه السلام درندگان با یکدیگر در صلح و آرامش زندگی میکنند.[1]
حیوانات وحشی (همچون آهو و…) آن چنان امنیت پیدا میکنند که همانند چهارپایان اهلی در راههای زمین (با آرامش) میچرند.[2]
(در زمان ظهور امام زمان علیه السلام آن چنان آرامش و امنیت میان حیوانات حاکم میگردد که) شیر در گله شتران و گرگ در گله گوسفندان، همچون سگ نگهبان است.[3]
1]- وَ تَصْطَلِحُ فِي مُلْكِهِ السِّبَاعُ… (روایت ۱۳)
[2]- تَأْمَنُ الْوُحُوشُ حَتَّی تَرْتَعِيَ فِي طُرُقِ الْأَرْضِ كَأَنْعَامِهِمْ… (روایت ۷)
[3]- تنزع حمة كلّ دابّة حتی يدخل الوليد يده في فم الحنش فلا يضرّه، و تلقی الوليدة الأسد فلا يضرّها، و يكون في الإبل كأنّه كلبها، و يكون الذئب في الغنم كأنّه كلبها… (روایت ۱۲)
امنیت اشیاء از فساد و خسارت
یکی از شاخصهای امنیت، امنیت از ناحیه خسارت به اشیاء و اموال است. برخی روایات ناظر به نفی کلی شر و فساد است. از جمله:
(در زمان ظهور امام زمان علیه السلام امنیت آن چنان فراگیر است که) بر روی زمین موذی و شر و گناه و فساد اصلا نیست…[1]
در برخی دیگر از روایات به شمول و گستره امنیت از ناحیه خسارت به اموال، این چنین تصریح شده است:
(در زمان ظهور امام زمان علیه السلام) حتی موشی هم کیسهای را سوراخ نکند…
[1]- وَ لَا يَكُونُ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ مُؤْذٍ، وَ لَا شَرٌّ، وَ لَا إِثْمٌ، وَ لَا فَسَادٌ أَصْلًا، لِأَنَّ الدَّعْوَةَ سَمَاوِيَّةٌ، لَيْسَتْ بِأَرَضِيَّةٍ… (روایت ۴)
[2]- وَ حَتَّی لَا تَقْرِضَ فَأْرَةٌ جِرَاباً (روایت 34)
امنیت بهداشتی و برطرف شدن بیماریها، معلولیتها و…
یکی از شاخصههای امنیتی، امنیت بهداشتی و امنیت از اختلالات جسمی مانند بیماریها، معلولیتها و… است.
این شاخصه در زمان ظهور امام زمان علیه السلام به کمال و تمام تحقق مییابد.
آن زمان که قائم ما قیام کند خداوند عز و جل بیماری را از شیعیان ما برطرف نماید…[1]
هر بیماری که (دوران) قائم اهل بیت مرا درک کند، خوب میشود و هر ناتوانی که او را درک کند توانا میگردد.[2]
زمانی که قائم علیه السلام قیام کند خداوند بیماری هر مؤمنی را ببرد و نیروی (از دست رفته) او را باز میگرداند.[3]
(در دوران ظهور امام زمان علیه السلام) مرضها و بیماریهای مزمن برطرف میگردد و مؤمن… از علم پزشکی و از پزشک بینیاز میگردد…[4]
بر روی زمین کور و زمینگیر و مبتلایی باقی نماند، جز این که خداوند به برکت ما اهل بیت، بلایش را از او برطرف سازد.[5]
[1]- إِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ شِيعَتِنَا الْعَاهَةَ… (روایت ۲۱)
[2]- مَنْ أَدْرَكَ قَائِمَ أَهْلِ بَيْتِي مِنْ ذِي عَاهَةٍ بَرَأَ وَ مِنْ ذِي ضَعْفٍ قَوِيَ. (روایت 37)
[3]- إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْ كُلِّ مُؤْمِنٍ الْعَاهَةَ وَ رَدَّ إِلَيْهِ قُوَّتَهُ. (روایت 38)
[4]- وَ تَرْتَفِعُ الْأَمْرَاضُ وَ الْأَسْقَامُ وَ يَسْتَغْنِي الْمُؤْمِنُ… عَنْ طِبٍّ وَ طَبِيبٍ… (روایت 30)
[5]- ُ وَ لَا يَبْقَی عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ أَعْمَی وَ لَا مُقْعَدٌ وَ لَا مُبْتَلًی إِلَّا كَشَفَ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَهُ بِنَا أَهْلَ الْبَيْت… (روایت 39)