7. پاسخ آيه الله سيد محمد رضا گلپايگاني (قدس سره) (متوفاي 1414 هـ.ق) به سؤال هاي زير:
سؤال: رفتن به مجالسي که علم داريم در آن موسيقي مطرب نواحته مي شود، چگونه است؟
جواب: رفتن به مجالسي که انسان علم دارد در آن جا لهو و لعب بر پا مي شود، جايز نيست، اگر چه انسان علم داشته باشد که مرتکب گناه نمي شود، مگر براي نهي از منکر و جلوگيري از ارتکاب گناه.(16)
8. پاسخ: آيه الله شيخ محمد علي اراکي (قدس سره) (متوفاي 1415 هـ.ق) به سؤال هاي زير:
سؤال: استماع موسيقي و شرکت در مجالس عروسي و جشن هايي که از نوارهاي ترانه استفاده مي شود چگونه است؟
جواب: موسيقي مطرب و ملهي و ترانه هاي مبتذل حرام است و نيز شرکت در [اين گونه] مجالس حرام.(18)
سؤال: رفتن به مجالسي که علم داريم در آن موسيقي مطرب نواخته مي شود چگونه است؟
جواب: رفتن به مجالسي که انسان علم دارد در آن جا لهو و لعب بر پا مي شود جايز نيست، اگر چه انسان علم داشته باشد مرتکب حرام نخواهد شد.(19)
9. پاسخ آيه الله ناصر مکارم شيرازي مدظله به سؤال هاي زير:
سؤال: شرکت در عروسي، يا مجالس ديگر، که انسان مي داند در آن رعايت شئون اسلامي نمي شود(از قبيل اختلاط زن و مرد، رقص و پاي کوبي، استفاده از نوارهاي موسيقي و مانند آن) چه حکمي دارد؟
جواب: شرکت در مجالس گناه حرام است.(20)
سؤال: شنيدن صداي نوار ترانه که از منزل همسايگان يا در وسيله نقليه ديگران از قبيل تاکسي به گوش مي رسد و مجبور به استماع آن هستيم، چه حکمي دارد؟
جواب: در صورتي که عمداً گوش ندهيد حرام نيست؛ ولي وظيفه امر به معروف و نهي از منکر را در آن جا که احتمال اثر دارد، نبايد فراموش کنيد.(21
سؤال: در شرايط کنوني در برخي از مراسم عروسي از نوارهاي مبتذل استفاده مي شود، با توجه به اين که ممکن است عدم شرکت در مراسم موجب تيرگي روابط فاميلي شود و از طرف ديگر، نهي از منکر هم مفيد نيست، شرکت در اين مجالس چگونه است؟
جواب: شرکت جايز نيست، اگر چه موجب تيرگي روابط شود.(22)
11. پاسخ آية الله علوي گرگاني مدظله به سؤال هاي زير:
سؤال: آوردن و اجرت دادن به افرادي که در عروسي ساز مي زنند و هم چنين تماشا کردن آنها، چه حکمي دارد؟
جواب: در رابطه با ساز حرام، هر نوع کاري که در مساعدت اين عمل باشد حرام است، در نتيجه گرفتن اجرت و پرداختن آن نيز حرام مي باشد و شرکت در چنين مجلسي جايز نيست.
سؤال: آيا دايره زدن هنگام عروسي که فقط زنان در خانه هستند جايز است؟
جواب: جوازش محل اشکال است و انتظار مي رود خواهران ديني حتي القمدور از اين گونه آلات استفاده نکنند.(23)
سؤال: شرکت در مجالس جشن و عروسي که در آن برنامه هاي موسيقي اجرا مي شود چگونه است؟
پاسخ آيات عظام
خامنه اي: شرکت در اين گونه مجالس در صورتي که تأييد و يا تشويق گناه کار باشد حرام است.
فاضل لنکراني: شرکت در مجالس لهو و لعب جايز نيست.
صافي گلپايگاني: جايز نيست.
بهجت: اگر موسيقي مطرب است، شرکت جايز نيست.
مکارم شيرازي: شرکت در مجلس گناه جايز نيست.
تبريزي: گوش دادن به موسيقي لهوي و لو در مجالس عروسي جايز نيست.
سيستاني: اگر موسيقي مناسب مجالس لهو و عياشي است شرکت کردن جايز نيست.(24)
سؤال: شرکت نکردن در مجالس عروسي که نوعاً همراه با لهو و لعب است، باعث دشمني و خصومت بين اقوام و فاميل مي شود، وظيفه چيست؟
پاسخ آيات عظام
بهجت: اين نوع بهانه ها باعث حلال شدن حرام الهي نمي شود.
بهجت: اين نوع بهانه ها باعث حلال شدن حرام الهي نمي شود.
ایت الله خامنه اي: شرکت در مجالس حرام در هر صورت جايز نيست و امر به معروف و نهي از منکر بر همه واجب است.
صافي گلپايگاني: شرکت در مجالس معصيت جايز نيست.
مکارم شيرازي: در صورتي که نتواند آنها را نهي از منکر کنيد نبايد شرکت کنيد.
تبريزي: مي توانيد شرکت کنيد، ولي هنگام شرکت لهو و لعب، نهي از منکر نماييد، اگر اکثر نکرد، حرکت نماييد، در اين صورت مأجور هستيد.
سيستاني:اگر مبتلا به حرام مي شود جايز نيست.(25)
فاضل لنکراني: شرکت در مجالسي که در آن عمل حرام و گناه صورت مي گيرد و انسان نمي تواند نهي از منکر کند، صحيح نيست و اگر علت عدم شرکت را بدانند، دشمني و خصومت نمي کنند. (26)
شبيري زنجاني: شرکت در مجلس حرام، جايز نيست.(27)
سؤال: شرکت در عروسي ها و مجالسي که محرم و نامحرم مختلط هستند چه صورت دارد؟ و اجازه دادن والدين فرزندانشان را جهت شرکت در اين گونه محافل چگونه است؟
پاسخ آيات عظام
بهجت: با فرض اشتمال بر حرام يا مفسده بايد اجتناب شود و اختلاط زن و مرد هم جايز نيست.
صافي گلپايگاني: حرام است.
سيستاني: اگر به نحوي است که موجب مفسده و يا ارتکاب گناه است جايز نيست.
فاضل لنکراني: جايز نيست و بايد آنها را منع نمود.
تبريزي: چنان چه اختلاط مرد و زن نامحرم همراه ارتکاب محرمي باشد يا سبب تحريک شهوت بر حرام گردد جايز نيست و بايد والدين فرزندانشان را منع کنند تا در اين گونه اختلاط ها شرکت نکنند.