✨حاج حسین یکتا:
هرگاه مایل به گناه بودی این
سه نکته را فراموش مکـن:
⇦ خـــــدا می بیند
⇦ مـــلائک می نویسد
⇦ در هر حال مـــرگ می آید.
حواسمونبهاعمالمونهست؟!
شهدا حواسشون به اعمالشون بود
4_6003381462441657958.mp3
8.29M
4️⃣2️⃣ #تندخوانی(تحدیر) جزء بیست و چهارم قرآن کریم
✨حجم 7.9 مگ
🕕زمان: 34 دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ
سلام دوستان قران پژوه ، ماه رمضان بر شما مبارک باد 🌸🍃
ان شاء الله از اول تا آخر ماه ضیافت الله سعی می کنم هر روز با نکات تفسیری مهم جزء همان روز در خدمت شما عاشقان قران باشم 🌸🍃
سنت حسنه ختم حداقل یک جزء از قرآن کریم در ماه رمضان ، ماه نزول قرآن و بهار قران کریم ، فرصت مناسبی است تا در کنار این انس لفظی ، در معنا و مفهوم آن هم فکر کنیم و در این فرصت پیش آمده ، جان را به نور معارف بی نظیر آیات نورانی جلا دهیم 🌸🍃
به این امید که این مقدمات ما را به آن سرانجام نیک که ⚡️عمل به قرآن⚡️ و 💫رسیدن به یک جامعه شکوهمند قرآنی💫 است نزدیک کند
در راستای کمک به تحقق این هدف مقدس تصمیم گرفتم تا فرازهایی از معارف و نکات موجود در هر جزء از قرآن کریم را به شکل روزانه با تکیه بر تفاسیر معتبر اسلامی مانند 👇👇👇
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
تفسیر نور
و نیز بحثهای تفسیری ⚡️آیت الله جوادی آملی⚡️ را آماده کنم و در متن های کوتاه به محضر شما دوستان قران پژوه تقدیم کنم 🌸🍃
💫در ادامه مباحث انس معنایی با قرآن کریم💫
✨ به فرازهایی از جزء بیست و چهارم قرآن کریم میپردازیم
🔖 و نکاتی تفسیری از آیات آن را به میهمانان ماه خدا و مأنوسان با قرآن تقدیم میکنیم.🍃🌺
💫در بیست و چهارمین قسمت از سلسله مقالات «معارفی از قرآن کریم»🌟
🖇 آیاتی از جزء بیست و چهارم را محور بحث قرار داده و به بیان معارفی از آن می پردازیم. 🍃
☸ سعی ما بر این است که قرآن عزیز را به شکلی محسوس تر ببینیم ✨
✅ و به شکلی کاربردی تر در زندگی خود وارد کنیم✨
💯 که آن کتابی است برای هدایت و سعادت تمام انسانها.✳️
🍂رفتار عجیبی که منکران قیامت دارند🍂
✳️وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ(45- زمر)
*⃣هنگامى كه خدا به یگانگى یاد مى شود 💫
🖤دلهاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مى شود💥
و هنگامى كه یاد غیر خدا مى شود، شادمان مى گردند.
☸گاه انسان چنان به زشتی ها خو مى گیرد و از پاكی ها بیگانه مى شود كه از شنیدن نام #⃣حق ناراحت💢
و از شنیدن #⃣باطل مسرور و شاد مى گردد، 💢
🚼در برابر خداوندى كه آفریننده عالم هستى است سر تعظیم فرود نمى آورد، ❗️
اما در برابر قطعه سنگ و چوبى كه خود ساخته و یا انسان و موجوداتى همانند خود زانو مى زند و تعظیم مى كند
🔖آیه گزارشی از رفتار کسانی است که ایمانی به آخرت ندارند ❌
و زندگی را خلاصه در همین چند روزه دنیا می دانند و بس💯
🖇إِنْ هِیَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثینَ (37- مؤمنون)
🔹 این عده کسانی اند که وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد📛
🍂 و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد.💥
🍂شبیه این معنى در آیه 46 سوره اسراء نیز آمده است:
✴️«وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى أَدْبارِهِمْ نُفُوراً؛
↩️هنگامى كه پروردگارت را در قرآن به وحدانیت یاد مى كنى فرار مى كنند.»💢
🌀از این آیه به خوبى استفاده مى شود كه سرچشمه بدبختى این گروه دو چیز بوده است
👈🏼انكار اصل توحید و 👈🏼عدم ایمان به آخرت.
📌نمونه ج19 ص476-487
🍂امان از انسان ناشکر و نمک نشناس💫
✳️فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(49- زمر)
*⃣وقتى انسان گرفتار زیان مى شود، ما را مى خواند و
✨ هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مى دهیم [به جای شکر گزاری] مى گوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ ❗️
🔱در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند.🌀
⬅️این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند
🍂 كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد♨️
و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است💯
و فراموشكار نیز هست؛💢
🔱 که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مى خواند
💥 ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى دهد
و مى گوید: «هنر خودم بود»‼️
♻️ و پروردگارش را فراموش مى كند و نمى داند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مى كنند.❎❎
📌المیزان ج17 ص273
⚠️⚠️دو نکته:
1⃣ انسان هم دارای طبیعت است و هم دارای فطرت. 🔀
⬅️ طبع و طبیعت او ریشه در جنبه مادی و خاکی او دارد💯
📝هُوَ الَّذی خَلَقَكُمْ مِنْ طینٍ (2- انعام)
⬅️ ولی فطرت او متعلق به عالم بالا و آن جنبه ملکوتی اوست.
📝فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی (29- حجر)
🔷 بنابراین هر چه که برای انسان طبیعی و مربوط به طبیعت او می شود 🔺اگر تحت مدیریت وحی و فطرت در نیاید🔺
↩️ عامل سقوط و هلاکت انسان می شود. 💢
🅾 یکی از این طبیعی ها همین حالت است که در آیه به آن اشاره شد.💯
2⃣ انسان باید تمام داشته های خود را نعمت الهی دانسته و شکرگزار او باشد🦋
💫و نیز بداند که داده های خدا جنبه آزمون و امتحان هم دارد 💯💯
⚡️که اگر با مصرف درست آنها در مواردی که رضای الهی در آن است شکر آن را بجا آورد✔️
➕علاوه بر حل مشکل دنیائیش، بهشت خود را هم آباد کرده است🎋
♨️ و اگر به محض دریافت نعمت، دهنده آن را فراموش کرد و در مسیر کفر و ناسپاسی قدم گذاشت؛ 💥
🔺همان نعمت تبدیل به نقمت شده و جهنم او را شعله ور می کند.🔥
🍂بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید💫
✳️ قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
*⃣ بگو: اى بندگان من كه با ارتكاب گناه بر خود ستم کرده اید!💢 از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است💫
✳️ وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾
*⃣ و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد 🔥و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد💫
✳️ وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾
*⃣ و از نیکوترین چیزی که از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی کنید،🔺 پیش از آنکه ناگهان و در حالی که بی خبرید، عذاب به شما رسد؛💫
🌟خداوند متعال در این آیات
🔀راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى گشاید💫
🦋 و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است🍃.
⚠️دقت در تعبیرات این آیه نشان مى دهد كه
🖇 از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است.
☸ فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه
طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیه اى وسیعتر از این آیه نیست.✅
📌تفسیر نورالثقلین ج4 ص491
‼️دو نکته مهم⚠️⚠️
1⃣ با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند.✅
2⃣ با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید:
↩️ «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمى بخشد، اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مى بخشد.» فهمیده می شود که
🔹 بخشش در آیه مورد بحث در صورتی است که
⬅️ گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه کرد وعده خدا در حقش عملی شده و♨️ گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود حتی اگر شرک باشد؛‼️
🔺 اما اگر توبه ای در کار نبود خدا ممکن است از برخی گناهان او در گذرد که بی تردید شرک جزء آنها نخواهد بود.💯
🔆یکی را «بدرقه» ؛ یکی را «هِی» می کنند❗️
✳️وَ سِیقَ الَّذِینَ كَفَرُواْ إِلىَ جَهَنَّمَ زُمَرًا ... وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهَُّمْ إِلىَ الْجَنَّةِ زُمَرًا ... (73- زمر)
🔱« سِیقَ» ماضی مجهول فعل «سَاقَ» 👈و از ریشه «سَوق» است
💮 و معنای آن حرکت دادن از پشت سر است.
♐️ از این رو به کسی که حیوانات را از پشت می راند تا حرکت کنند «سائق» گفته می شود.👉
✴️زُمَر» که نام همین سوره هم هست جمع «زُمرة» است
☸ و زمره به معنای جماعت و گروهی از مردم است👥👥
🌀بنابراین معنای آیات مورد بحث این می شود:
⬅️ که منکر شدند و کفر ورزیدند را به صورت گروه گروه به سمت جهنم می برند 🔥🔥
🔀و در مقابل کسانی که اهل تقوا و خداترسی بودند را هم دسته دسته ساماندهی کرده و به سوی بهشت حرکت می دهند.💐💐
⚠️نکته قابل توجه این است که
🔆برای هر دو دسته از فعل « سِیقَ» استفاده کرده است؛
❓ آیا این بدان معناست که طرز حرکت و انتقال این دو گروه به بهشت و جهنم به یک سبک و سیاق است؟ ❓
❓یا هر یک از این دو طایفه را با سبک و سیاق متناسب با آنها به سمت جایگاه و محل استقرارشان حرکت می دهند؟❓
✅پاسخ روشن است؛
❇️بی تردید در روزی که حقیقت ظهور می کند کسانی که عمری به دین خدا احترام گذاشتند؛ احترام خواهند دید🍃
💥 و آنان که تا توانستند دین خدا را مسخره کردند و از هیچ بی احترامی نسبت به آن دریغ نورزیدند، جز خفت و خواری چیزی نصیبشان نمی شود🍂
💫پس معنای « سِیقَ» برای کافران و مؤمنان متفاوت خواهد بود.
🔱« سِیقَ» برای کافران یعنی آنها را همچون حیوان از پشت سر هِی کرده و به جهنم می ریزند🔥
🔱 و « سِیقَ» برای مومنان یعنی آنها را در کمال عزت و احترام بدرقه کرده و با تشریفات خاصی تا بهشت مشایعت می کنند.💐
دو شرط بهشت در کنار تنها شرط جهنم
✳️ مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئكَ یَدْخُلُونَ الجَْنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیرِْ حِسَابٍ(40- غافر)
*⃣ هر كه بدى كند جز به مانند آن كیفر نیابد،
⏺ و از مردان یا زنان كسانى كه كار شایسته انجام دهند در حالى كه مؤمن باشند، آنان در بهشت درآیند و در آن بى حسابْ روزى یابند.💫
📝پیام آیه این است:
🖇 كسى كه در دنیا عمل ♨️ناپسندی انجام دهد، در آخرت فقط مثل همان عمل جزای او خواهد بود؛☄
↩️ یعنى جزایى كه او را بد حال و گرفتار كند🔥
✴️ و كسى كه عمل صالحى انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن،🧕👱♂
‼️به شرطى كه ایمان هم داشته باشد، در آخرت داخل بهشت گشته و در آن رزقى بى حساب خواهند داشت.💫
♐️اما برداشتی که از این آیه ممکن است و روا این است که
💢ورود به جهنم و تحمل عذاب آخرت تنها یک شرط دارد و
🚫 آن اینکه انسان نافرمانی خدا را کرده و مرتکب گناه شود؛
✅ ولی ورود به بهشت دارای دو شرط است:
🔆یکی ایمان و 🔆دیگری عمل صالح و در تحقق این شروط هم به هیچ وجه جنسیت مطرح نیست.❎
خداوندا ❗️توفیق داشتن ایمان خالص به ما عنایت بفرما
بارالها ❗️توفیق انجام عمل صالح بدون ریا به ما مرحمت بفرما
پروردگارا ❗️در روز قیامت با فضل و کرم و جودت با ما رفتار بفرما
"خواندن ادعیه مربوط به امام زمان"
🔸 خواندن برخی از ادعیه که اهل بیت بر آن تاکید نموده اند از وظایفی است که امامان معصوم بر آن تاکید داشته اند.
🌹 امام صادق میفرمایند: برای آن جوان (حضرت مهدی)، پیش از آنکه قیام کند، غیبتی است. او کسی است که در انتظارش هستند و اوست که در ولادتش شک می شود و بعضی می گویند: در حالیکه در شکم مادرش بود، پدرش فوت نمود. خدا دوست دارد که شیعیان را امتحان کند. در آن هنگام اهل باطل، شک و توهّم خود را آغاز می کنند. اگر آن زمان را دریافتی، پس این دعا را بخوان
«....اَللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَبِيَّکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَبِيَّکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ عَرِّفْني حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي....
📗 کافی جلد ۱ ص۳۳۷ حدیث۵