🔹الف . وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی الله عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ ...؛ «یعنی و بگو عمل کنید! خداوند و فرستادهی او و مؤمنان، اعمال شما را میبینند ...» خوب در اینجا مؤمنان چه کسانی هستند؟
منظور از مؤمنان در اینجا علی بن ابیطالب و ائمه دیگر هستند و روایات زیادی در کتب حدیثی از جمله اصول کافی در این مورد آمده است برای نمونه به یکی از آنها تمسّک میکنیم
شخصی خدمت امام رضا علیهالسلام رسید و عرض کرد: برای من و خانوادهام دعایی بفرما، فرمود: مگر من دعا نمیکنم؟ به خدا قسم اعمال شما هر شب و روز بر من عرضه میشود، راوی میگوید: این سخن بر من گران آمد، امام علیهالسلام متوجّه شد و به من فرمود: آیا تو کتاب خداوند عزّوجلّ را نمیخوانی که میگوید: ... وَ قُلِ اعْمَلُوا ... به خدا قسم او (مؤمنان) علی بن ابیطالب علیهالسلام و (سایر ائمه) میباشند
مرحوم کلینی قدّس سرّه، اصول کافی، ج ۱، ص ۲۴۵
بعضی از روایات، عرضه اعمال را عصر پنجشنبه و بعضی دیگر همه روزه و بعضی دیگر هفتهای دو روز و برخی دیگر در آغاز هر ماه و برخی هم به هنگام مرگ و گزاردن در قبر، معرفی میکنند،
منتظران گناه نمیکنند
🔹الف . وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی الله عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ ...؛ «یعنی و بگو عمل
🔹ب. عالِمُ الْغَیبِ فَلا یظْهِرُ عَلی غَیبِهِ أَحَداً* إِلَّا مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ یعنی: «دانای غیب اوست و هیچکس را بر اسرار غیبش آگاه نمیسازد مگر رسولانی که آنان را برگزیده است»
ولی روشن است که این روایات با هم منافاتی ندارند، مثل اینکه در بسیاری از ادارات و نهادها گزارش، گاهی به صورت روزانه و گاهی به صورت هفتهای و گاهی ماهانه یا سالیانه میباشد
خدای متعال تمامی غیب خود را، در اختیار کسی قرار نمیدهد چون در آیه استثناء صورت گرفته است ... إِلَّا مَنِ ارْتَضی ...
پس از این تفسیر شیوا، بهروشنی درمییابیم که خداوند مقداری از علم غیب خود را در اختیار رسولانش قرار میدهد. حال باید ببینیم مصداق «رسول» چه کسی یا کسانی هستند؟
مرحوم علّامه طباطبایی قدّس سرّه ذیل آیه شریفه میفرمایند: معنای آیه این است که خداوند عالم به تمامی غیبهاست، آن هم علمی که اختصاص به خودش دارد، پس هیچکس از مردم را به غیب خود که مختص خودش میباشد، آگاه نمیکند
امیرالمؤمنین علیهالسلام در ضمن حدیثی که در مورد علم غیب الهی ایراد فرمودند این آیه شریفه را تلاوت نمودند، بعد شخص سؤال کرد آنها کیاناند؟
در جواب باید گفت: مصداق بارز «رسول» شخص رسول اکرم صلیالله علیه و اله و ائمهی اطهار علیهالسلام هستند همانطوری که به این مطلب در حدیثی طولانی در ذیل آیه مذکور در تفسیر نور الثقلین، تصریح شده است و آن حدیث این است
امام علیهالسلام در پاسخ فرمودند: آنها رسول خدا صلیالله علیه و اله و کسی که جانشین او از برگزیدگان خدا باشد.تفسیر نور الثقلین، ج ۵، ص ۴۴۴،
مؤید دیگری هم در دست داریم و آن قسمتی از نامهی امام عصر (عج) به شیخ مفید قدّس سرّه میباشد که آن حضرت چنین فرمودهاند
«من مستودع العهد المأخوذ علی العباد ...»؛ ترجمه: «(این نامه) از محل نگهداری و امانتی که از مردم گرفته شده (میباشد) پس آنچه در اطراف شما اتفاق میافتد (اخبار مهم) و در جوامع شما حادث میشود میدانیم و چیزی از اخبار و قضایای شما (امور عادی و اخبار زندگی) از ما پنهان نمیماند»
البته وسایل خبرگیری امام (عج) برای ما دقیقاً معلوم نیست، ممکن است فرشتگان و جنّ و بشر را استخدام نموده باشند و ممکن است به آنچه از ویژگیهای امامت نزدشان هست اکتفا کنند در آن صورت پردهها برای ایشان برداشته میشود و پنهانیها به اذن الهی منکشف میشود و بر آنچه گذشته و میگذرد آگاهی مییابند منبع امام مهدی (عج) از ولادت تا ظهور، مؤلف سید محمد کاظم قزوینی، ترجمه دکتر حسین فریدونی،
دلیل ما این است که: همانطور که میدانیم دایرهی مأموریت پیامبر صلیالله علیه و اله و ائمهی اطهار علیهالسلام محدود به مکان و زمان خاصی نیست، خوب آیا ممکن است کسی که چنین مأموریت گستردهای داشته باشد ولی آگاه به تمام زمانها نباشد. پس به حکم عقل لازم است لااقل به بخشی از اسرار غیب آگاهی داشته باشد تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۱۵۲
از صبح تو در زمزمه بودی...یا...نه؟
غفلت زده مثل همه بودی...یا...نه؟
یک لحظه بیا فکر کن امروز که رفت
یادِ پسر فاطمه بودی...یا...نه؟
تو اگر امام زمان را حاضر بدانی و حضورش را باور داشته باشی ادب حضور پیدا می کنی !
وقتی ادب پیدا کردی عقلت زیادمی شود !
عقلت که زیاد شد عبودیت بیشتری خواهی کرد
عقل آن چیزی است که به وسیله ی آن خداوند عبادت می شود.
این گفته ی امام صادق علیه السلام است. كافي جلد ۱ كتاب العقل و الجهل
همانطور که گذشت امام (عج) در ابتدای نامه، خود را «محل نگهداری و امانتسپاری و پیگیری» معرفی میکنند پس امام (عج) خدای متعال وی را محل عهد و پیمان بندگان قرار داده باید وسایل اطلاع را بر آنچه جاری است و آنچه حادث میشود، فراهم نماید.
پس نتیجه میگیریم که شهود اهلبیت علیهالسلام نسبت به اعمال ما هم از نظر عقل و هم از نظر شرع (آیات و روایات) مورد تأیید است. البته این بحث مجال بیشتری میطلبد که ما به همین مقدار بسنده میکنیم.
هیچداریازدلمهدیخبر؟
گریههایهرشبشراتاسحر؟
او که ارباب تمام عالم است،
من بمیرم،
سر به زانوی غم است،
شیعیان❗️
مهدیغریبوبیکساست،
جانمولامعصیتدیگربس است،
شیعیان❗️
بسنیستغفلتهایمان؟
غربتوتنهاییمولایمان؟
ماعبیدوعبددنیاگشتهایم،
غافلازمهدیزهراگشتهایم،
منکهدارمادعایشیعهگی،
چهبگویممنبهجزشرمندگی..؟
📆تقویم و مناسبتهای فردا📅
🔺فردا جمعه:
🔹 ۲۵ دی ۱۳۹۹ 🔹
🔹 ۱ جمادی الثانی ۱۴۴۲ 🔹
🔹 ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ 🔹
💢 فرار محمدرضا شاه از ایران [۱۳۵۷ ش]
💢 مرحله سوم عملیات رمضان [۱۳۶۱ ش]
#تقویم
❄️﷽❄️
📜 #حدیث
🕯امیرالمؤمنین عليه السلام:
وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى، تأخير در اجابت آن را دير مشمار.⏳🚫
📚غررالحكم ح،۱۰۳۲۹
31.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🔴چگونه باید #حجاب را در کشور درست کنیم⁉️
✅راهکار جالب امام سجاد (ع)💚 که ما بر عکس آن عمل میکنیم!!!
دکترغلامی
#پویش_حجاب_فاطمے