«لَیَشْرِبَنَّ أنَاسٌ مِنْ اُمَّتِی الخَمْرَ یُسَمُّونَها بِغَیْرِ إسْمِها، یُعْزَفُ عَلَی رُؤُسِهِمْ بِالْمَعَازِفِ والمُغنیات یَخْسِفُ اللهُ بِهِمُ الأرْضَ وَ یَجْعَلُ مَنْهُمْ القِرَدَةَ وَ الخَنَازیرَ»[19]
(گروهی از امت من شراب میخورند و نام دیگری بر آن مینهند و بالای سرشان دفها و آوازهایی نواخته میشود. خداوند زمین را با آنان زیر و رو میکند و آنها را به حالت میمون و خوک درمیآورد.)
ه) یکی دیگر از دلایل آنان، این حدیث است:
«إنَّ اللهَ تعالی حَرَّمَ القِینَةَ و بَیْعَهَا و ثَمَنَها و تَعْلیمَهَا»
(خداوند متعال خرید و فروش، بها و آموزش کنیزک آوازخوان را حرام گردانیده است.)
جواب آن چنین است:
1- حدیث ضعیف است.
2- غزالی میگوید: منظور از «قنیة»، کنیزکی است که برای مردان در مجلس شرابخواری آواز بخواند. طبیعی است آواز خواندن زن برای مردان بیگانه و فاسق و آنان که از فتنهانگیزی ترسی ندارند، حرام است. منظور آنان از فتنه ارتکاب به حرام است؛ اما از این حدیث تحریم آواز خواندن کنیز برای مالک خود، استنباط نمیشود؛ حتی گوش دادن به آواز کنیز برای مردی که مالک او نیست و قصد فتنهانگیزی نیز ندارد، جایز است و دلیل آن روایتی است که بخاری و مسلم در صحیح خود از آوازخوانی دو کنیز در خانهی عایشه روایت کردهاند. [الاحیاء ص.1148] این حدیث بعداً بیان خواهد شد.
3- کنیزکانِ آوازخوان عنصر مهمی از نظام بردگی بودند اسلام به تدریج به تصفیه و امحای بردهداری پرداخت، زیرا وجود این طبقه با فلسفهی نظام اسلامی هماهنگی نداشت. بنابراین هنگامی که حدیثی در منع تملک کنیزکان آوازخوان و ممنوعیت خرید و فروش آنها، در دست باشد، وجود آن حدیث دلیلی بر فروریختن اساس و نظام بردگی است.
و) دلیل دیگر به روایتی از نافع است که اینان بدان استدلال میکنند: ابن عمر (رض) در حالی که بر الاغی سوار بود، صدای «نی» چوپانی را شنید. انگشتانش را در گوش خود فرو برد و سر الاغش را برگرداند و مسیری دیگر را طی کرد، در حالیکه پیوسته میگفت: نافع میشنوی؟ و من میگفتم: بلی. او همان طور که به رفتن ادامه میداد، میگفت: نافع، صدای نی را میشنوی؟ میگفتم: بلی. تا اینکه گفتم: دیگر نمیشنوم. پس انگشتانش را از گوشهایش بیرون آورد و به راه اصلی خود برگشت و گفت:
«رَاَیْتُ رسولَ اللهِ یَسْمَعُ زَمارَةَ راعٍ فَصَنَعَ مِثْلَ هذا»[20]
(پیامبر خدا (ص) را دیدم که صدای نی چوپانی را شنید و این گونه عمل کرد.)
ابوداود این حدیث را منکر دانسته است؛ حتّی اگر صحیح هم باشد، به زبان تحریمکنندگان است نه به نفع آنان؛ زیرا اگر شنیدن صدای نی حرام بود، پیامبر خدا (ص) برای ابن عمر هم آن را حرام میکرد و اگر ابن عمر آن را حرام میکرد و اگر ابن عمر آن را حرام میدانست، به نافع اجازهی شنیدن صدای آن را نمیداد و رسول گرامی (ص) قطعاً به منع و تغییر این منکر دستور میداد بنابراین سکوت پیامبر بر شنیدن صدای نی توسط ابن عمر خود دلیلی بر حلال بودن آن است.
دوری جستن آن حضرت (ص) از شنیدن صدای نی همچون اجتناب ایشان از بسیاری مباحهای دنیوی است؛ مانند اینکه ایشان از خوردن غذا با حالت تکیه زدن به چیزی دوری میجست، همانگونه که دوست نمیداشت شب را به سرآرد و مالک دینار و درهمی بشود...»
ز) دلیل دیگر تحریم کنندگان آوازخوانی، روایتی است که بیان میدارد:
«إنَّ الغِناءَ یُنْبِتُ النَّفاقَ فی القَلْبِ»
(آواز خواندن موجب رویش بذر نفاق در قلبهاست.)
این روایت به عنوان حدیثی از پیامبر گرامی (ص) اثبات نشده است، بلکه روایتی است از صحابی پیامبر؛ کسی که معصوم نبوده و اصحاب دیگر، نظری مخالف نظریهی او دارند. بعضی افراد به ویژه متصوفان، بر این باورند که آواز و غنا موجب رقّت قلب و ایجاد اندوه و پشیمانی بر گناهان میشود و انسان را به سوی پروردگار تشویق و ترغیب مینماید. به همین خاطر است که این گروه غنا را وسیلهای برای تجدید حیات و نشاط روانی و برانگیختن شوق و انگیزهی خود میدانند و گفتهاند: این عملی است که جز با ذوق، تجربه و ممارست شناخته نمیشود. «هر که چشد، میداند» و «شنیدن کی بود مانند دیدن.»
به علاوه امام غزالی این حکم را در مورد آواز خوان میگوید نه در مورد شنوندهی آن. هدف آواز خوان این است که خودش و صدایش را بر دیگران عرضه نمایدو با مکر، دوستیای با مردم برقرار میسازد تا آنان را تشویق کند که به آوازش تمایل نشان دهند. باز هم غزالی آواز چنین آوازخوانی را حرام نمیداند؛ زیرا اگر دلیل حرمت، رویش بذر نفاق در دلها باشد، پوشیدن لباسهای زیبا و سواری مرکبهای فاخر و بهرهمندی از سایر تجمّلات و تفاخر به داراییها نفاق را در دلها میکارد، در صورتی که نمیتوان آنان را حرام دانست. بنابراین سبب تحریم غنا، فقط ایجاد نفاق در دلها نیست. چه بسیار رفتار مباحی وجود دارد که بیشتر از آوازخوانی سبب رویش نفاق در دلها میشود. [الاحیاء،ص1151]
ح) دلیل دیگر تحریمکنندگان آواز، حرام بودن شنیدن صدای زن است. همانطور که بعضی معتقدند صدای زن عورت است. باید گفت هیچ دلیلی یا شبه دلیلی از شارع مقدس در دست نداریم که صدای زن را عورت بداند. زنان عصر نبوّت در حضور اصحاب، از رسول خدا (ص) سؤال میکردند. اصحاب به محضر امهّات المؤمنین میرفتند و از آنان دربارهی قضایای اسلامی استفتا مینمودند. آنان پاسخ اصحاب را میدادند و با اصحاب به صحبت میپرداختند. هیچ کدام از اصحاب منکر چنین واقعیتی نبوده است. اگر کسانی اعتراض کنند و بگویند: در مورد صحبتهای عادی چنین است نه در غنا و آوازخوانی؛ در جواب میگوییم: در صحیحهای، بخاری و مسلم روایت شده که پیامبر خدا (ص) آوازخواندن دو کنیز را شنید و بر آنان اعتراض ننمود و هنگامی که ابوبکر (رض) به آنها اعتراض کرد، پیامبر (ص) به ابوبکر فرمود:
«دَعْهُما یا أبـَْابکرٍ فَاِنَّهَا اَیّامُ عِیْدٍ»
(ابوبکر، با آنها کاری نداشته باش؛ این روزها روزهای عید است.)
همچنین ابن جعفر و دیگر اصحاب و تابعان به آواز کنیزان گوش میدادند.
خلاصه
نصوصی را که معتقدان به تحریم غنا بدان استدلال نمودهاند، به طور کلی یا صحیح غیر صریحاند، یا صریح غیر صحیح. حتّی یک حدیث که اتصال سند آن به پیامبر خدا برسد (مرفوع) و دلیل بر تحریم آواز خواندن باشد، در دست نداریم. تمام احادیثی که در این باره روایت شدهاند توسط گروهی از علمای ظاهری، مالکی، حنبلی و شافعی ضعیف شمرده است.
دلایل کسانی که آواز خواندن و غنا را جایز میدانند
این بود دلایل تحریمکنندگان غنا که یکی پس از دیگری از درجهی اعتبار ساقط گردید و هیچ کدام استوار نبود. بنابراین هنگامی که دلایل معتقدان به تحریم غنا منتفی شد، حکم غنا بر اصل اباحهی آن قطعاً باقی خواهد ماند. حتی اگر نصّی یا دلیلی بر اباحهی غنا، در اختیار نداشته باشیم، سقوط ادلّهی تحریم بر اباحه و جواز آن کافی است؛ در حالی که نصوص صحیح و صریح اسلامی، روح سماحت،[21] قواعد عمومی و اصول کلّی شریعت موافق نظر ما است.
1. از نظر نصوص شریعت؛
آنان که آواز خواندن (غنا) را جایز میدانند،به چند حدیث صحیح استدلال میکنند، از جمله: آواز خواندن دو کنیز برای عایشه رضیالله عنها در خانهی رسول خدا (ص) و فریاد اعتراضآمیز ابوبکر بر آنان که میگفت: وسایل شیطانی در خانه پیامبر (ص) این عبارت دلالت دارد بر اینکه بر خلاف نظر بعضی دو کنیز کوچک نبودهاند، زیرا اگر کوچک بودند، دلیلی نداشت که ابوبکر صدیق، تا این حدّ بر آنان اعتراض و خشم گیرد.
استناد ما نخست، اعتراض پیامبر (ص) بر ابوبکر صدیق است و دوم تعلیل ایشان است بر اینکه، به یهودیان بفهماند دین ایشان دین آزادی و گذشت است و اینکه خداوند متعال او را با دین حنیف، پاک و با گذشت مبعوث گردانیده است و این اشاره دارد بر خوب جلوه دادن سیمای اسلام نزد دیگران رعایت جوانب آسانگیری و بخشش و سماحت بسیار مطلوب است.
بخاری و احمد از عایشه رضی الله عنها روایت کردهاند که عایشه یکی از دختران فامیل خود را به عروسی یک مرد انصاری درآورد. پیامبر (ص) در مراسم ازدواج آن دو فرمود:
«یا عَایشَةُ مـَْا کانَ مَعَهُم مِنْ لَهْوٍ؟ فإنَّ الأنْصَار یُعْجِبُهُمُ اللَّهْوُ»
(عایشه، چرا تفریح و شادی ندارند؟ انصار که به تفریح و شادی علاقهی زیادی دارند.)
ابن ماجه از ابن عباس روایت میکند که عایشه یکی از دختران فامیل خود را به یک مرد انصاری شوهر داد. پیامبر خدا (ص) وارد شد و به عایشه فرمود:
«اَهْدَیْتُم الْفَتـَْاةَ؟ قَالوُا نَعَمْ قالَ: «أرْسَلْتُم مَعَها من یُغَنِّی؟ قالَتْ: لاَ، فَقالَ رسول اللهِ (ص) اِنَّ الأنْصارَ قَوْمٌ فیهم غَزْلٌ فَلَوْ بَعَثْتُم مَعَهَا مَنْ یَقولُ: أتَیْنَاکُمْ أتَیْنَاکُمْ فَحَیَّانا و حَیَّاکمُ»
(آیا به این دختر هدیه دادهاید؟ گفتند: آری، فرمود: آیا کسی را همراه او فرستادهاید تا آواز بخواند؟ عایشه گفت: نه. پس آن حضرت فرمود: میدانید انصار مردمی هستند که در میانشان آواز متداول و رسم است. چه خوب است کسی همراه ایشان بفرستید تا بگوید: « أتَیْنَاکُمْ أتَیْنَاکُمْ فَحَیونَّا نُحیِّیکُمْ» ما نزد شما آمدیم؛ پس به ما سلام و تبریک بگویید و ما هم به شما تحیت میگوییم.)
نسایی و حاکم از عامر بن سعد روایت کردهاند که میگفت: به جشن عروسی رفتم. دیدم قرظة بن کعب و ابو مسعود انصاری در آنجا حضور دارند و کنیزانی مشغول آواز خواندن هستند. گفتم: ای یاران رسول خدا، ای بدریان، دارید به آواز کنیزان گوش میدهید؟! جواب دادند: بنشین. اگر ما را میخواهی با ما گوش دِه و اگر نمیخواهی برو؛ زیرا رسول خدا (ص) اجازهی شادی و سرور را در عروسی به ما داده است.
ابن حزم با سند خود از ابن سیرین روایت میکند که مردی با کنیزانش به شهر مدینه آمد. نز عبدالله بن جعفر رفت و کنیزان را برای فروش در معرض ایشان قرار داد. عبدالله بن جعفر به یکی از کنیزان دستور داد آواز بخواند. پس او آواز خواند و ابن عمر آواز را شنید. ابن جعفر پس از چانه زدن با فروشنده بر سر قیمت به توافق رسید و آن کنیزک را خرید. سپس آن مرد نزد ابن عمر آمد و گفت: این ابوعبدالرحمان کنیزک را هفتصد درهم فروختم، امّا فریب خوردهام! ابن عمر نزد عبدالله بن جعفر رفت و به او گفت: هفتصد درهم قیمت واقعی این کنیزک نیست. یا توفق کن و مابقی پول را به صاحب او بپرداز یا معامله را فسخ کن و کنیزک را به صاحبش بازگردان. عبدالله بن جعفر گفت: کنیزک را پس میدهم. ابن حزم میگوید: ابن عمر آواز کنیزک را شنیده بود. به همین دلیل برای خرید تلاش کرد. این سندی، صحیح است؛ نه آن سندهای جعلی و بافته شده.
همچنین آنان که آواز خواندن را جایز میدانند به این استدلال میکنند:
«و إذَا رَاَوْ تَجَارَةً أوْ لَهْوٍ انْفَضُّوا إلـَیْهَا وَ تَرَکُوکَ قائِمًا قُلْ ما عِنْدَ الله خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ و مِنَ التِّجَارَةِ وَ اللهُ خَیْرُ الرَّازِقینَ»[22]
(چون داد و ستد، یا سرگرمی میبینند، به سوی آن روی آور میشوند، و تو را در حالیکه ایستادهای، ترک میکنند. بگو: «آنچه نزد خداست از سرگرمی و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترین روزیدهندگان است.)
در این آیه خداوند متعال لهو و شادی را با تجارت همراه نموده و مذمت نکرده است، مگر هنگامی که به وسیلهی آن، اصحاب از خطبهی پیامبر باز بمانند. لهو نوعی شادی به سبب قدوم کاروان تجارتی بود که نوازندگانی با دف آن را اجرا میکردند.
استدلال دیگر آنان به آن چه از صحابه «رض» روایت شده بر میگردد که آنان عملاً در شنیدن غنا و آواز خوانی شرکت میکردند یا حداق در هنگام شدین آن سکوت مینمودند. اصحاب پیامبر الگوی امت بودند و مردم راه هدایت خود را از طریق آنان مییافتند و مییابند. بسیاری نیز روایت کردهاند که اجماع امتّت بر اباحهی شنیدن غنا جاری است؛ همانگونه که بعداً ذکر خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اینجا انگلیس است... زنان ایرانی فریب نخورید.... #حجاب یک امر الهی برای بالا بردن شان و منزلت زن است...
#پویش_حجاب_فاطمی
🥀دعای فرج 🥀
🌷إِلٰهِى عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَيْکَ الْمُشْتَكىٰ، وَعَلَيْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِى الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ. يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ.
يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.🌷
🍀دعای_غریق🍀
« یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک
💐 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐
🔺در دعوت دوستان و مخاطبان خانوم خود به گروه امام زمان (عج) شریک باشیم.....
وروداقایون اکیدا ممنوع ❌❌❌
امام خامنه ای(حفظ الله):
فضای مجازی حقیقتا قتلگاه جوانان شده است
👈 باید دشمن را از فضای مجازی بیرون برانید و بتازید...
ما افسران جنگ نرم، به امام خامنه ای قول دادهایم
که تمام معبرهای مجازی را فتح و پرچم اسلام را بالا نگه داریم✊ ...ان شاءالله
پس عزیزان کار سختی نیست ، شما هم یه همت کنید کمک رسان در دین باشید.....
ان شاءالله امام زمان عج دعاگوتون باشه🌹
منتظر حضور سبزتان هستین بانوان و دختران خیلی زود
وروداقایون ممنوع ❌❌❌❌
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2248278027C4d92f29e7b