🔸 علامه آیت الله حسن زاده آملی (ره):
1⃣ قبل از سال تحویل، غسل به نیت
قرب به انسان کامل عصر انجام دهید
2⃣ وبعد مصحف شریف سوره یس را مقابل خود بگشایید .
3⃣ نوزده بسم الله الرحمن الرحیم
4⃣ چهارده صلوات
5⃣ و هفت مرتبه حمد وسه مرتبه توحید را بخوانید.
وتا لحظه تحویل سال
6⃣ دعای تحویل سال
یا مقلب القلوب....
7⃣ وبعد از سال تحویل دعای فرج الهی عظم البلا را تلاوت کنید
@montzeran
💠 حرکت فرهنگی
🔹 تحویل سال از آن جهت محترم است كه در حقیقت زمین عید می گیرد، چون زمین حركت كرد و به مقصد خود رسید، این باید از نقطه ای كه شروع كرد به دور آفتاب بگردد و گشت و حق این است كه زمین عید می گیرد، برای اینكه حركت كرده كارش را انجام داده؛ مثل اینكه یك دانشجویی تا آخرین ترم موفق شد، او كار كرده یعنی زمین كار كرده و به مقصد رسیده است، آن وقت زمین كار كرده و به مقصد رسیده ما عید بگیریم یعنی چه؟! ما اگر از جایی حركت كردیم بعد از یك سال به جای دیگر فرهنگی رسیدیم ما عید می گیریم.
🔹 ما هم اگر به دور فهم, به دور استدلال, به دور عقل, به دور عدل بگردیم، ما کامل می شویم، عید ما این است، نه اینكه او عید بگیرد و ما لباس نو بپوشیم, این معنای تحویل سال است. اینكه می گویند «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الأبْصَار»،[1] همین است؛ یعنی ما حركت كنیم و به مقصد برسیم نه اینكه زمین حركت كند به دور آفتاب, ما به دور فهم حركت نكنیم و به مقصد نرسیم، همان فرهنگ سابق را داشته باشیم و عید بگیریم، این معنا ندارد.
[1] . کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص352.
#تحویل_سال
#حرکت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
@montzeran
💠 لذت عقلی
🔹 مطلبی كه مربوط به این ایام است یعنی تحویل سال و فرا رسیدن عید نوروز آن است كه آنهایی كه عاقل اند و حكیمانه زندگی می كنند، آنها بهره كامل و كافی از زندگی می برند؛ یعنی هم لذت های جسمانی و بدنی می برند، هم لذت های روحانی و عقلی. اگر كسی عاقل باشد بهترین لذت را از زندگی مخصوصاً در فصل بهار می برد، اما اگر كسی غافل باشد فقط لذت ظاهری می برد؛ توضیح مطلب این است كه در روایات اهل بیت عصمت و طهارت فرمودند: «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور»؛[1] وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید.
🔹 وقتی بهار می آید دو كار در عالم طبیعت و ماده انجام می گیرد، اگر كسی نداند چه كاری در طبیعت انجام می گیرد و چه كسی این كارها را انجام می دهد او فقط یك حیات گیاهی دارد؛ یعنی لذت می برد از خوردن، لذت می برد از پوشیدن، لباس نو در حدّ گیاهان این «حیوان نامٍ» هنوز متخیل و متوهّم و اینها نشده، یك لذت گیاهی می برد، مگر گیاه لذت ندارد؟ آن هم تغذیه دارد و بالنده است و جامه نو در بر می كند، این برگ ها لباس نویی است برای اینها، آنها یك لذت گیاهی دارند. جوانی كه از همه جا غافل است و فقط به این فكر است كه نوروز را خوش باشد او یك لذت گیاهی دارد؛ یعنی خوب غذا می خورد، خوب می گوید، خوب می خندد، خوب جامه در بر می كند، خوب خرم زندگی می كند، می خرامد و دیگر هیچ! این بهره غافلان است، اما اهل بیت عصمت و طهارت كه حقیقت عالم را آگاه اند و ما را به حقیقت عالم آگاهی می دهند فرمودند شما عاقلانه زندگی كنید نه غافلانه، بهره مادی را ببرید، لذت ببرید، از هوای لطیف، از سبزی و از آب و از هوا و محیط سالم لذت ببرید، اما از این رسیدن بهار به یاد معاد باشید «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور» وقتی كه بهار آمد به یاد قیامت باشید.
🔹 این كسی كه حكیمانه به بهار نگاه می كند او هم مطلب جدید می فهمد، لذت علمی میبرد، برهان اقامه میكند، جانش تغذیه می شود و در نشاط است كه مطلبی را فهمید، بعد بدنش هم كه خب لذت می برد؛ از هوای تازه از گل ها و لذائذ و نسیم لذت می برد، پس آدم عاقل دو لذت از بهار می برد، آدم غافل یك لذت از بهار می برد. اصرار كتاب و سنت این است كه شما هرگز به كم قناعت نكنید! خب آدم وقتی مطلبی را فهمید كاملاً لذت می برد از آن، لذتی كه انسان از مطلب عمیق می برد بیش از مطلبی است كه از خوردن یك غذای لذیذ می برد؛ لذا فرمودند وقتی بهار شد شما به این فكر باشید كه اگر خوابید بیدار بشوید و اگر خدای ناكرده آن مرگ دامنگیر كسی شد خودتان را با آیات الهی زنده كنید، چون در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) آن طوری كه در نهج البلاغه آمده است این است كه بعضی ها مرده متحرك اند «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»[2] این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه، فرمود اینها صورتاً زنده اند آن جانشان آن قلبشان آن فكرشان مرده است «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»؛ یعنی در زنده ها راه می روند ولی مردهاند، خب اگر كسی با این معارف آشنا باشد خودش را زنده می كند، وقتی زنده شد از حیات لذت می برد. بنابراین خاصیت بهار این است كه انسان به یاد معاد بیافتد هم لذت عاقلانه می برد و هم لذت حسی، بنده از ذات اقدس الهی همانند همه شما مسئلت می كنیم كه ذات اقدس الهی توفیق التذاذ عقلی و حسی را به همه ما مرحمت بكند! از بهرههای عقلی لذت ببرند و هم كام جامعه را با معارف قرآن و عترت شیرین كنند. پروردگارا امر فرج ولی ات را تسریع بفرما!
[1]. تفسیر الکبیر، ج17، ص194.
[2]. نهج البلاغه، خطبه87.
#تحویل_سال
#یاد_معاد
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
@montzeran
🌼إِلٰهِی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکیٰ، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ.
🌸خدایا گرفتاری بزرگ شد و پوشیده بر ملأ گشت و پرده کنار رفت و امید بریده گشت و زمین تنگ شد و خیرات آسمان دریغ شد و پشتیبان تویی و شکایت تنها به جانب تو است، در سختی و آسانی تنها بر تو اعتماد است،
🌼اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ.
🌸خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آن صاحبان فرمانی که اطاعتشان را بر ما فرض نمودی و به این سبب مقامشان را به ما شناساندی، پس به حق ایشان به ما گشایش ده، گشایشی زود و نزدیک همچون چشم بر هم نهادن یا زودتر،
🌼یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ، یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیانِی فَإِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانِی فَإِنَّکُما ناصِرانِ.
🌸ای محمّد و ای علی، ای علی و ای محمّد، مرا کفایت کنید که تنها شما کفایت کنندگان منید و یاری ام دهید که تنها شما یاری کنندگان من هستید،
🌼یَا مَوْلانا یَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ.
و نوروز روزی است که
قائم ما در آن روز ظاهر می گردد ؛
و هیچ نوروزی نیست،
مگر آنکه ما در آن روز
توقع #ظهور حضرت حجت
(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را داریم؛
چرا که این روز
از روزهای ما و شیعیان ما است،
که ایرانیان آن را گرامی داشته
ولی شما آنرا ضایع نمودید...
_امامصادق به یکی از اصحاب میفرمود.
|بحارُالانوار،ج۵۶،ص۹۲
✨🔮✨🔮✨🔮✨🔮✨
یاد حضرت در دقایق زندگی
✨🔮✨🔮✨🔮✨🔮✨
🔵 امام صادق عليه السلام فرمودند :
🌕 ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا
🔴 هيچ نوروزي نيست مگر آنكه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلي الله عليه وآله] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست.
📚 مستدرك الوسائل ج ۶ ص ۳۵۲
#مهدویت
فردا چهارشنبه
پیشواز ماه مبارک رمضان باید رفت برای روزه گرفتن
وپنج شنبه اول ماه مبارک رمضان
#در_محضر_معصومین
🔰امام صادق علیه السّلام :
✍ما مِن یَومِ نَیروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِیهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أیّامِنا و أیّامِ شِیعَتِنا؛….
🔴هیچ نوروزی نیست مگر آن که ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم] هستیم؛ چرا که نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است.
📚مستدرک الوسائل ، ج ۶ ، ص ۳۵۲
#حدیث_روز
4_5841666511999076573.MP3
5.87M
🔈 #جهاد_با_نفس
📚 #وسائل_الشیعه
📣 جلسه اول
* توضیحاتی در مورد کتاب وسائل الشیعه شیخ حرعاملی
* اهمیت جهاد با نفس
* نفس، حمال نفس باشد
* معنای هوای نفس
* بهترین دارو و طبیب برای انسان
* مبانی چهارگانه زندگی
* بهترین جهاد
* وجه شباهت جهاد اصغر و جهاد اکبر
منتظران گناه نمیکنند
#برنامه_ی_خودسازی #مدیریت_رنج_ها 38 کسی که عاشق خداوند متعال باشه، دوست داره در راه خدا سختی بکشه
#برنامه_ی_خودسازی
#مدیریت_رنج_ها 39
حضرت امام خمینی (ره) شب ها چند بار از خواب بیدار میشدن و نماز شب رو میخوندن برای اینکه بیشتر رنج بکشن.
عاشق اصلا دوست داره به خاطر خدا هی رنج بکشه...
اما راحت طلبی کاری با ما میکنه که اصلا خیلی از این مفاهیم رو متوجه هم نمیشیم...
شما یه مدت رنج نماز شب رو بکش، خدا خیلی زود بهت لذّتی میده که قطعا توی اون خوابیدنه نبود...
فقط باید مراقب باشیم که وقتی اون لذّت رو چشیدیم
با تکبّر و عُجب خرابش نکنیم.....
رنج_خووب_بڪش تا از رنج بد حفظ بشد
May 11
🔴 نمایش ساز در صدا و سیما پس از ۴٠ سال
✍ در روایات #اخرالزمان در مورد علنی شدن آلات موسیقی به عنوان علائم #اخرالزمان بسیار ذکر شده است
منتظران گناه نمیکنند
🔴 نمایش ساز در صدا و سیما پس از ۴٠ سال ✍ در روایات #اخرالزمان در مورد علنی شدن آلات موسیقی به عن
علنی شدن آلات موسیقی و تحسین موسیقی در آخرالزمان
درروایت طولانی ارشاد القلوب دیلمی ج1 ص 67 اینگونه آمده:
... إِذَا دَاهَنَ قُرَّاؤُكُمْ أُمَرَاءَكُمْ وَ عَظَّمْتُمْ أَغْنِيَاءَكُمْ وَ أَهَنْتُمْ فُقَرَاءَكُمْ وَ ظَهَرَ فِيكُمُ الْغِنَاءُ وَ فَشَا الزِّنَاءُ وَ عَلَا الْبِنَاءُ وَ تَغَنَّيْتُمْ بِالْقُرْآنِ وَ ظَهَرَ أَهْلُ الْبَاطِلِ عَلَى أَهْلِ الْحَقِّ ...[1]