انواع گناه در قرآن : گناهان فردی
برخی از گناهانی که در قرآن از آنها نام برده شده است جزو گناهانی طبقهبندی میشوند که از جنبههای فردی برخوردارند. در سوی مقابل گناهان دیگری را میتوان سراغ گرفت که نام آنها در قرآن آمده است و بیش از جنبههای فردی جنبههای اجتماعی و گروهی را در بر میگیرند.
۱. اثم و حنث و جرم
به عنوان مثال میتوان به کلمهی اِثم اشاره کرد که در لغت به معنی گناه کردن و محروم شدن از پاداش است. خطاهایی که میتوان آنها را نوعی گناه فردی قلمداد کرد. همچنین در بسیاری از متون مذهبی به کلماتی نظیر آثم و اثیم اشاره شده است که مشتقات کلمهی اثم به شمار میروند و به معنی گناهکار هستند. در قرآن برای 48 بار به کلمهی اثم اشاره شده است و یکی از پرکاربردترین کلمات مرتبط با گناه به شمار میرود. به عنوان نمونه میتوان به آیه 181 سوره بقره اشاره کرد که واژهی اثم را در آن میبینیم.
یکی دیگر از انواع گناه در قرآن جرم است که بیش از 61 بار نام آن در سورههای مختلف مشاهده میشود. با وجود آن که جرم میتواند علاوه بر جنبههای فردی جنبههای اجتماعی را نیز در بر گیرد اما در حالت کلی هنگامی که از این کلمه یا کلمهی مجرم سخن به میان میآید، ذهن انسان ناخودآگاه به سمت یک عمل فردی متمایل میشود.
جرم در لغت به معنی بریدن است و در مفاهیم دینی به هر عملی گفته میشود که موجبات بریدن و جدایی انسان از خدا را فراهم میآورد. در واقع هر عملی كه انسان را از تكامل جدا سازد و از رفتن به راه راست باز دارد با نام جرم شناخته میشود. کلمهی مجرم که در زبان فارسی نیز واژهای مرسوم به شمار میرود از مشتقات جرم است و معمولا معنی گناهکار از آن استنباط میشود.
کلمهی حِنث نیز از جمله کلماتی به شمار میرود که در قرآن به کار رفته است و به یکی از انواع گناه اشاره دارد. این کلمه در قرآن تنها دو بار استفاده شده و تنها در آیه 44 از سوره ص و آیه 46 از سوره واقعه به کار رفته است. کلمهی حنث معمولا تمايل به باطل معنی میشود. در واقع حنث بیش از هر گناهی آن دسته از گناهان بزرگ را در بر میگیرد که به تشویق شخص یا اشخاص دیگر انجام میشوند. گناهانی که یکی از مصادیق مهم آن پيمانشكنی است. در آیه 46 سوره واقعه به بزرگ بودن گناهانی که حنث نامیده میشوند اشاره شده است. در این آیه میخوانیم: «وَكانوا یُصِرونَ عَلَی الحِنثِ العَظيمِ» به این معنی که: «و بر گناه بزرگ پافشاری میكردند» به این ترتیب میتوان حنث را یکی دیگر از انواع گناه در قرآن نامید که بیشتر به جنبههای فردی اشاره دارد.
۲. خطيئه و ذنب و شر
از دیگر انواع گناه در قرآن که از جنبههای فردی برخوردار است میتوان به خطیئه اشاره کرد. خطیئه به گناهان غير عمدی گفته میشود که در عمل گناهان بزرگ به شمار میروند و از روی اراده و اختیار انجام میگیرند. به نام خطیئه در قرآن برای 22 مرتبه اشاره شده است. در زبان فارسی کلمهی خطیئه چندان شناخته شده نیست و گناهانی که در زیر مجموعهی خطیئه دستهبندی شدهاند بیشتر با واژههایی نظیر معصیت و ذلت شناخته میشوند. در واقع میتوان خطیئه یا معصیت را به عنوان نقطهی مقابل خطا تلقی کرد. چرا که خطا به کارهای نادرستی اطلاق میشود که به اشتباه صورت گرفتهاند و هیچگونه عمدی در انجام آنها وجود ندارد. حال آن که خطیئه یا معصیت کارهای نادرستی به شمار میروند که به صورت کاملا عمدی انجام میشوند.
یکی دیگر از انواع گناه در قرآن ذَنب است که شاهد آمدن نام آن در قرآن برای 35 مرتبه هستیم. این کلمه گناهانی را شامل میشود که مستوجب مجازات نیستند اما پس از انجام آنها فرد گناهکار احساس پشیمانی میکند. در این میان میتوان میان ذنب و نوع دیگری از گناه که با نام سیئه و سو شناخته می شوند شباهتهایی را مشاهده نمود. به هر كار زشت و ناپسندی كه موجبات اندوه انسان را فراهم آورد سیئه یا سو گفته میشود. کلمه سیئه در زبان فارسی بیشتر با حالت جمع آن یعنی سیئات شناخته میشود و بیش از کلمهی سو به عنوان گناه به کار میرود. در قرآن نیز به این کلمه بیشتر از سو اشاره شده است. تا جایی که نام سیئه برای 165 بار و نام سو نیز تنها برای 44 بار در قرآن مشاهده میگردد. البته برخلاف ذنب گناهانی که به عنوان سیئه شناخته میشوند مستوجب مجازات خواهند بود.
از دیگر انواع گناه در قرآن میتوان به شر اشاره کرد. شر به هر آن چه زشت و پلید باشد و نفرت انسان را برانگیزد اطلاق میگردد. با وجودی که کلمهی شر در زبان فارسی کاملا شناخته شده و رایج است اما در قرآن تنها یک بار و در آیه 8 سوره زلزلال به آن اشاره شده است: «وَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَه» به این معنی که: «و هر كس در صورت ذرهای بدی كردن نتیجهای هم وزن آن را خواهد ديد» حال بد نیست به برخی از گناهانی که بیش از جنبههای فرعی بر جنبههای جمعی دلالت دارند و نام آنها در قرآن آمده است اشاره کنیم.
انواع گناه در قرآن : گناهان جمعی
از جمله مواردی که در قرآن به عنوان گناه از آن یاد شده فعل حرام است. حرام در نقطهی مقابل حلال قرار دارد و به صورت کلی در معنی و مفهوم ممنوع به کار میرود. این ممنوع بودن و حرام بودن گاه به عنوان یک مفهوم تكليفی شناخته میشود. به عنوان مثال در قرآن این گونه آمده است: «و اَحَلَّ اللهُ وَحَرَّمَ الرّبا» به این ترتیب مسلمانان با همین اشارهی کوچک آگاه میشوند که بر اساس تکلیفی که بر گردنشان نهاده شده است نباید به دنبال ربا بروند. چرا که این عمل یک فعل حرام به شمار میرود.
۱. خبط و حوب و فجور
خبط به هر نوع عملی اطلاق میشود که از تعادل و راستی لازم بیبهره بوده و با سستی و سقوط فرد انجام دهندهی آن همراه است. در قرآن تنها یک بار آن هم در آیه 275 سوره بقره کلمهی خبط را مشاهده میکنیم. از آنجایی که این اشاره به مفهوم ربا مربوط میشود میتوان خبط را با گناهانی مرتبط دانست که از جنبههای جمعی و گروهی برخوردارند. در همین راستا در آیه 275 سوره بقره میخوانیم: «الَّذينَ ياكلونَ الرّبوا لا يقومونَ اِلّا كَما یَقومُ الَّذی یَتَخَبَّطُهُ الشيطانُ مِنَ المَسِّ» معنی و مفهوم آیه یاد شده به این ترتیب است: «كسانی كه ربا میخورند از گور برنمیخيزند مگر مانند برخاستن كسانی كه شيطان بر اثر تماس آنها را آشفته كرده است»
از میان انواع گناه در قرآن که جنبههای اجتماعی را بازتاب میدهند میتوان به حوب اشاره کرد. حوب به گناهان بزرگ و کارهای خلافی اطلاق میشود که به صورت عمد به انجام میرسند. به عنوان مثال یکی از گناهانی که همواره مردم از آن نهی شدهاند خوردن مال یتیم است. در همین راستا شاهد اشاره به این موضوع در دومین آیه از سوره نسا هستیم: «ولا تَاكلوا اَموالَهُم اِلی اَموالِكُم اَنَّه كانَ حوباً كَبيراً» معنی آیه یاد شده را میتوان به این ترتیب بیان کرد: «و اموال يتيمان را همراه با اموال خود مخوريد كه اين گناه بزرگی است»
احتمالا تا کنون عبارت فسق و فجور را زیاد از این سو و آن سو شنیدهاید. بد نیست بدانید که کلمهی فجور نیز یکی از انواع گناه در قرآن محسوب میشود و نام آن شش بار در سورههای مختلف قرآن تکرار شده است. به عنوان مثال در چهاردهمین آیه از سوره انفطار میخوانیم: «وَاِنَّ الفُجارَ لَفی جَحيمٍ» به این معنی که: «و بیشك بدكاران در دوزخ هستند» در مجموع فجور به معنی گسستن و از هم گسیختن پردهی حيا و آبرو است. عملی كه موجبات رسوایی جمعی را فراهم میآورد. از همین رو به آن دسته از كسانی كه پردهی دين و آيين را بدرند فاجر و به جمع آنها فجار گفته میشود.
۲. فساد و منکر و ورز و ثقل
فساد نیز از جمله کلماتی است که در زبان فارسی آن را بسیار شنیدهایم و گاه با تباهی مترادف می شود. در عمل فساد نیز یکی دیگر از انواع گناه در قرآن به شمار میرود. تا جایی که نام این کلمه پنجاه بار در قرآن آمده است. در مجموع به هر عملی که خروج انسان از حد و حدود اعتدال را به همراه داشته باشد فساد گفته میشود. آیه 205 سوره بقره یکی از آیاتی است که در آن به فساد اشاره شده است: «وَاذا تَوَّلی سَعی فی الاَرضِ لِیُفسِدَ فيها وَیُهلِكَ الحَرثَ و النسلَ واللهُ لا یُحِبُّ الفساد» ترجمه آیه یاد شده را میتوان این گونه بیان کرد: «و چون برگردد يا رياستی يابد كوشش میكند كه در زمين فساد كند و كشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهكاری را دوست ندارد»
در عمل منكر همان مفهومی به شمار میرود که عبارت امر به معروف و نهی از منکر از آن حاصل شده است. به طور کل منکر عبارت است از هر گونه گناه بزرگ و عمل زشت و ناپسندی كه انسانها در آشكار به آن دست میزنند. در سوی مقابل اعمال مشابهی قرار دارد که به شکل پنهانی انجام میشود و به آنها فحشا میگویند. در قرآن برای 16 بار به به کلمهی منکر اشاره شده است
عمل جمعی و نه فردی به شمار میرود.
برای پایان بخشیدن به ذکر انواع گناه در قرآن میتوان به وزر و ثقل اشاره کرد. ورز و ثقل بیش از هر چیز به سنگینی گناهانی اشاره دارد که بر دوش افراد سنگینی میکند. البته گناهانی که دیگران آن را مرتکب شدهاند. در واقع هر چقدر که مقام و مرتبهی معنوی انسان بالاتر میرود ناچار است بار سنگین گناهان دیگران را بیش از پیش به دوش بکشد. به این نوع از گناه در قرآن 26 بار اشاره شده است. به عنوان نمونه میتوان آیه 13 سوره عنکبوت را بیان نمود: «وَ لَیَحمِلُنَّ اَثقالَهُم وَ اَثقالًا مَعَ اَثقالِهِم» در معنی این آیه می خوانیم: «و قطعا بارهای گران خودشان و بارهای گران ديگران را همراه با هم حمل خواهند نمود»
با اشاره به این آیه از قرآن مطلب مربوط به انواع گناه در قرآن نیز به پایان میرسد. البته در مورد موارد متفاوت و مفاهیم مختلف مربوط به گناه میتوان بسیار مفصلتر از این سخن گفت. اما در حال حاضر صحبت از این مقوله در همین حد کفایت میکند.
29.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خانم مریم سرخه ای🌹
#ازلاک_جیغ_تاخدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر_فوری
🌺مژده مژده
#استغاثه ی بزرگ مردمی به حضرت زهرا در دل کوه
برای ظهور امام زمان
در روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ساعت 15:30
این بار استغاثه نه برای باران بلکه برای حضرت باران
👈تجمعی بزرگ در دل کوه
#استغاثه_مردمی_زیر_آسمان
👈لطفا تا آخر ببینید
⛔️توجه⛔️
این حرکت مردمیست و بصورت کاملا خودجوش
در سراسر کشور برگزار خواهد شد
✨بشتابید.برای نماز
الله اکبر
✨اشهدان لا اله الّا الله۲
✨اشهدان محمداً رسول الله۲
✨اشهدان علیاً ولی الله۲
✨حی علی الصلاة۲
✨حی علی الفلاح۲
✨حی علی خیر العمل۲
✨الله اکبر۲
✨لا اله الّا الله۲
هدایت شده از چالش #سین
@khstiker
چالش شماره:2⃣3⃣
👈 تصویر: مقام معظم رهبری 👉
جایزه نفر اول 30000تومان💰💰💰
جایزه نفر دوم20000تومان 💰💰
جایزه نفر سوم 10000تومان 💰
👏👏عجله کنید تا مهلت تمام نشده🏃
برای شرکت در چالش عضو بروزترین کانال شهدایی شوید👇👇
http://eitaa.com/joinchat/935919616C80381eda88
زود عضو شید برای اولین بار تو ایتا چالشی چنین جایزه ای داره 👆👆
تصویر انتخابیتون رو به آیدی زیر بفرستید
@sardar_hor
هدایت شده از افتخارات جمهوری اسلامی
👇تذکر مردمی چنین قدرتی دارد👇
💢خاطره ای از آیت الله شاه آبادی(استاد امام خمینی) درباره روش موثر برخورد با منکرات :
🔘در زمان پهلوی، در نزديكي منزل ايشان در خيابان اميركبير، دكتري بود به نام ايوب كه براي دخترانش معلم موسيقي آورده بود و صداي موسيقي بلند بود، به گونهاي كه از صداي آن همسايهها ناراحت بودند. ايشان براي دكتر پيغام فرستاد و از او خواست كه از اين كار دست بردارد، اما دكتر جواب داده بود كه من اين كار را ترك نميكنم و شما هر اقدامي كه ميخواهيد بكنيد.
🔵مرحوم شاه آبادي تا روز جمعه صبر كردند و آنگاه در جلسه روز جمعه كه در مسجد شاه سابق تشكيل شده بود، به مردم گفتند خوب است از اين به بعد هر كس از اين خيابان عبور ميكند چون به مطب دكتر رسيد، داخل مطب شده و سلام كند و آنگاه با روی خوش از او بخواهد كه آن عمل خلاف را ترك كند.
🔴از آن پس هر كس از جلوي مطب عبور مي كرد براي انجام وظيفه شرعي خود، داخل مطب ميشد و سلام كرده و موضوع را در ميان ميگذاشت و خارج ميشد. چند روز به اين منوال گذشت و دكتر هر روز با چندین مراجعه كننده مواجه ميشد كه همگي يك مطلب را به او تذكر ميدادند. وي ديد اگر بخواهد به لجاجت خود ادامه دهد نه تنها بايد مطب خود را تعطيل كند بلكه مجبور است از آن خيابان هم كوچ كند. از اين رو دست از ايجاد مزاحمت برداشته، جلسه آموزش موسيقي دخترانش را تعطيل كرد.
🔶آيت الله شاه آبادي در يكي از روزها كه به طرف مسجد ميرفت دكتر ايوب را ديد كه به طرف او ميآيد، وقتي دكتر نزديك شد، از شدت خنده نميتوانست سلام كند و بالاخره پس از احوالپرسي گفت: «آقاي شاهآبادي با قدرت ملت كار را تمام كردي و من گمان ميكردم شما به مراجع قانوني و محاكم قضايي مراجعه ميكنيد كه من به سادگي ميتوانستم جواب آنها را بدهم و هرگز درباره اين روش مردمي نيانديشيده بودم.»
[✨برچسبهای #پویش_حجاب_فاطمے یک تذکر مردمی نوشتاری ]
🌾یکی از دوستان خوب امام زمان ارواحنافداه نقل می کند:
🌾روزی با یکی از افرادی که بصورت ظاهر چهره مقدس مآبانه داشت درباره ظهور امام زمان صلوات الله علیه صحبت می کردیم.
🌾از جمله به ایشان گفتم ما باید مردم را به یاد امام زمان بیندازیم و برای فرج آن حضرت دعا کنیم.
🌾او دست خود را روی گلویش گذاشت و گفت: امام زمان بیاید و گردن ما را بزند؟؟؟
🌾من خیلی دل شکسته شدم و بغض گلویم را گرفت و با حالت گریه به منزل رفتم و در مظلومیت امام زمان اشک زیادی ریختم و حتی غذا نتوانستم بخورم...
🌾 تا آنکه تقریبا بین خواب و بیداری حضرت ولی عصر را در حالی که محزون بودند دیدم، در همان حال آن حضرت سه مرتبه فرمود:
"تهمتم می زنند،
تهمتم می زنند،
تهمتم می زنند."
🍂چقدر باید ما بی معرفت باشیم که درباره امام مهربانی که خداوند به او لقب "رحمة للعالمین" داده است اینطور حرف بزنیم و موجب دوری مردم از آن حضرت و ترساندن آنان از ظهور مقدسش گردیم.
📚راهی بسوی نور ص۱۸۴
✅به نیت فرج لطفا نشر دهید...
#غربت_امام
#غفلت_از_امام
4_5861796735952619665.mp3
7.59M
شفاعت نامه
حتما دانلود کنید وگوش دهید
http://eitaa.com/joinchat/3751936000Cf84bd28534
👆ملاقات نماینده #شیطان بزرگ با مسیح علینژاد و تشکر از او...
‼️اولین فریب شیطان، اثرش در پوشش آدم و حوا ظاهر شد
🔔سوره اعراف-آیه 27:
اى فرزندان آدم مراقب باشید شيطان شما را به فتنه نيندازد همانطور که پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند و لباسشان را از تن شان بركند ...
#پویش_حجاب_فاطمے
http://eitaa.com/joinchat/3751936000Cf84bd28534
سلام
امروز اول ماه است .😊
دعا و نماز اول ماه فراموش تون نشه.
راس حاجاتمان ان شاءالله فرج مولامون و سلامتی حضرت باشه الهی🌷
بسیار التماس دعای فرج🌷
http://eitaa.com/joinchat/3751936000Cf84bd28534