هر گناهی که انجام می شود ممکن است اثرات و عقوباتی در دنیا داشته باشد که جز وحی و اخبار معصومین از آنها با خبر نمی شویم.
در این باره امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
اَلذُّنوبُ الَّتی تُغَیِّیرُ النِّعَمَ الْبَغْیُ
وَ الذُّنوبُ التَّی تورِثُ النَّدَمَ الْقَتْلُ
وَ الَّتی تُنْزِلُ النِّقَمَ الظُّلْمُ وَالَّتی تَهْتِکُ السُّتورَ شُرْبُ الْخَمْرِ
وَ الَّتی تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنا
وَ الَّتی تُعَجِّلُ الْفَناءَ قَطیعَهُ الرَّحِمِ
وَالَّتی تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَواءَ عُقوقُ الْوالِدَیْنِ؛
گناهی که نعمتها را تغییر می دهد، تجاوز به حقوق دیگران است.
گناهی که پشیمانی می آورد، قتل است.
گناهی که گرفتاری ایجاد می کند، ظلم است.
گناهی که آبرو می بَرد، شرابخواری است.
گناهی که جلوی روزی را می گیرد، زناست.
گناهی که مرگ را شتاب می بخشد، قطع رابطه با خویشان است.
گناهی که مانع استجابت دعا می شود و زندگی را تیره و تار می کند، نافرمانی از پدر مادر است.
علل الشرایع ، ج 2، ص 584 .
@montzeran
یکی از قدرتمندترین نیازها و غرایزی که در انسان وجود دارد غریزه جنسی است. نیاز جنسی مانند نیاز به آب و غذا از نیازهایی است که بایستی از روش صحیح ارضاء گردد
از نظر علم و تجربه ثابت شده است که یکی از عوامل اصلی و ناخودآگاه تحریک و ترشح غدد و هورمونهای جنسی، نگاه است. نگاه به نامحرم هر چند اگر بدون قصد تلذّذ باشد عمل طبیعی و غریزی خود را انجام می دهد و زمینه تحریک شهوت انسان را در زمان نگاه یا بعد از آن ایجاد می کند. تحریک غریزه جنسی به گونه نامشروع نیز آثار شوم و نکبت بار فراوانی بر ابعاد مختلف انسان و جامعه بشری ایجاد می نماید. اسراف، انحراف و هدر رفتن نیروهای فکری ، اجتماعی و معنوی انسان، زمینه سازی سردی روابط خانوادگی (شخصی که نگاه خود را کنترل نمی کند با یک همسر ارضا نمی شود)، حالت حسرت و ناکامی، از دست دادن آرامش روانی، میل به گناه (لواط، زنا ، استمناء و....) و بالاخره گرایش به گناهان مختلف از جمله آثار سوء نگاه حرام است که در عرصه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماع ظاهر می گردد. امام علی علیه السلام می فرماید چشم، پیش قراول دل، جلودار فتنه، دام شیطان و نگاه حرام سبب کاشتن بذر شهوت و نهال گناه (زنا و لواط و استمناء و ...) است.[1] نگاه به نامحرم باعث سختی زندگی و زیادی حسرت و افسوس است. قران کریم در این مورد می فرماید: « قُلْ لِلْمُۆْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعُونَ [2] به مۆمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزهتر است خداوند از آنچه انجام مىدهید آگاه است! »
برخی آثار فاجعه آمیز نگاه کردن به فیلم های غیراخلاقی را میتوان اینگونه برشمرد :
1. کاهش شدید عشق:
چنین افرادی از توان عاطفی کمتری برخوردارند و در روابط عاشقانه توفیق کمتری کسب میکنند.
2. تاثیرات فیزیولوژیک:
سلامت جنسی انسان که تأثیر عمیقی در سلامت جسمی و روانی او دارد، حاصل ارضاء معقولی است که در پی تحریک واقعی و نیاز حقیقی فیزیولوژی بدن اتفاق افتاده باشد. عدم حفظ این عدم تعادل، از عقلانیت انسان میکاهد و او را وادار به گناه میکند.
3. تضعیف انسانیت:
جنبه جنسی بسیاری این افراد، عاری از ویژگیهای انسانی میشود. آنها یک حالت «من غریبه» (جنبه تاریک) را توسعه میدهند که
4. از بین رفتن عفت عمومی و اجتماعی در درازمدت:
کسانی که اینگونه فیلم ها را تماشا می کنند در برخورد با افراد دیگر در اجتماع نگاه جنسی دارند و شیطان همیشه برای گمراه کردن آنها امید دارد. زیرا آنها برای گمراهی و انحراف از مسیر الهی آمادگی لازم را دارند.
5. نقش بستن تصاویر جنسی در مغز:
در این جا بهتر است که به تجربه دکتر روان شناس، «مک گاف» در دانشگاه کالیفرنیا بپردازیم. یافتههای او (که بسیار ساده شده اند) نشان میدهند که خاطرات تجربههایی که به هنگام تحریکات احساسی (مثل تحریک جنسی) رخ میدهند، توسط هورمون غده آدرنال در مغز مینشینند و پاک کردن آنها دشوار است. این فرض میتواند تا حدودی اثر اعتیاد به هرزهنگاری و هرزهبینی را توصیف کند. خاطرات نیرومند تحریکات جنسی از تجربههای گذشته، خودشان را در صحنه مغز حفظ میکنند و مرتباً به ذهن خطور میکنند و فرد را از لحاظ شهوانی تحریک میکنند. اگر او به هنگام این تخیلات، استمنا کند، باعث تقویت پیوند بین تحریک جنسی و اوج لذت جنسی میشود که همراه با منظره ویژه یا تکرار پیدرپی آن صحنه در ذهن خواهد بود.
6. تأثیر بر رفتار جنسی:
برخی از جامعهشناسان آلمانی ادعا میکنند که «عادت بیمارگونه دیدن عکس یا فیلمهای پورنو (سکسی)» بر رفتارها و برخوردهای جنسی «معتادان پورنو» تأثیر منفی دارد. تا جایی که این بیماران، از انجام سکس عادی و عشقورزی لذتی نمیبرند. کاربرانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد خود به روانکاو مراجعه کردهاند، اعتراف میکنند که «دیدن پورنو، به بخش جداییناپذیر ارضای جنسی آنان تبدیل شده است» و آنان نمیتوانند بر «وسوسه و نیاز» دیدن این تصاویر غلبه کنند.
7. انزوا و کاهش روابط اجتماعی:
پژوهشگران آلمانی معتقدند که اعتیاد به دیدن فیلم ها و تصاویر پورنو، همچنین سبب انزوا و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی او میشود.
8. تحلیل توان عقل:
هر قدر که اطلاعات موجود در ذهن، منظمتر و دارای عناوین کمتری باشد، دسترسی عقل به آنها برای پردازشهای جدید، مهیاتر خواهد بود. اما وجود دادههای فراوان و متعدد که فضای ذهن را بی جهت پر کرده باشند و با تکرار درگیری ذهنی و رفتار بیرونی، تقویت شده باشند، باعث میشود توان عقل را به مقدار چشمگیری کاهش دهند، چه رسد جایی که این دادهها، دارای تاثیر بر هورمونهای مختلف نیز باشد که تأثیرات ارگانیک را نیز درپی داشته باشد
@montzeran
9. سقوط شخصیت زن و مرد و تبدیل شدن به وسیلهای برای اشباع هوسهای سرکش:
با پرداختن افراطی فرد به مسائل جنسی، شخصیت او به شخصیتی شهوانی تبدیل خواهد شد که تداعیها و برداشتهای وی با کوچکترین ارتباطی (حتی توهمی) رنگ جنسی به خود میگیرد. کارکرد افراد برای چنین فردی تنها ارضاء غریزه جنسی است و اهتمام خود او نیز صرفا بر ارضاء همین بعد وجودی خویش است.
10. آسیب جسمی:
علم پزشکی هنوز تا مرز شناخت بسیاری از بیماریها فاصله ای طولانی دارد و چه بسا اموری که در زندگی روزمره ما وجود داشته باشد و ما به عنوان امور مفید از آنها استفاده کنیم، در آینده ای نزدیک ضرر آنها از نظر پزشکی ثابت شود. بنابراین اگرچه تاکنون برای هرزهبینی، اثر جسمانی مستقیم تشخیص داده نشده است (و احتمال این وجود دارد که با پیشرفت علم مشخص گردد) ولی قطعا اثر غیرمستقیم دارد. یعنی نگاه به عکس و فیلمهای مبتذل غالبا موجب تحریک سیستم عصبی خودکار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) و تحریک شهوت میگردد؛ هم زمان ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا میکند؛ ترشح برخی از هورمونها در خون بالا رفته و تعادل هورمونی و روانی شخص برای دقایقی و گاه ساعت ها و گاه روزها به مخاطره میافتد. اگر این رفتار به مدت طولانی ادامه یابد آثار آن همه عمر فرد را در بر خواهد گرفت.
11. پرخاشگری:
هرزهبینی نه تنها بر ذهن فرد تاثیر مخرب میگذارد بلکه افراد را تشویق میکند تا از نظر جنسی بیشتر حالت سلطه جو و پرخاشگر داشته باشند.
12. مقایسه:
به دنبال مشاهده اینگونه فیلمها، افراد مجرد در آینده به مقایسه آنچه در فیلم دیدهاند و آنچه از همسر خود سراغ دارند میپردازند و در نتیجه نقایص و کمبودها و ضعفهای احتمالی خود و همسر خویش در ذهن فرد برجسته شده و چه بسا باعث کاهش تمایل و علاقه به همسر انتخاب شده خود میشود و به تدریج کانون خانواده را دچار اختلال و فروپاشی میکند.
13. دیدن عکسها و فیلمهای مبتذل،
به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار میدهد، تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی میگردد.
14. سستی ایمان:
این گناه، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار، این پیوند را قطع و ایمان او را زایل میگرداند؛ غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده؛ او را از فعالیتهای مثبت انسانی بازداشته؛ به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق میدهد. بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب میکند.
15. محروم شدن از شیرینی و لذت انس با خدا:
هشیار بودن این تصاویر در ذهن و مرور دائمی و ناخودآگاه آن، حضور قلب را در عبادات به خطر میاندازد و تکرار نافرمانی خدا، بهره رابطه با او را از لذت میاندازد.
16. مردن دلها و افسردگی:
همانگونه که روایات نیز بر این امر تصریح دارند، ولنگاری جنسی و ارتباطی، باعث بروز قساوت قلب میشود و مرگ معنوی و روانی قلب را درپی دارد.
17. تاثیرات منفی در زندگی زناشویی:
مشاهده مکرر و زیاد آن و در دسترس همه بودن این نوع فیلمها (حتی به عنوان آموزش) باعث شکستن قبح و زشتی اموری است که اسلام، عقلاء و عرف جامعه آنها را زشت و قبیح میشمارند. حتی انسانهای مۆدب و با نزاکت از بیان و ذکر برخی الفاظ که مستقیما اشاره به یکی از اعضاء بدن انسان میکند، اکراه دارند و آن را زشت و ناپسند و قبیح میدانند چه رسد به این که به مشاهده و تجزیه و تحلیل آن بپردازند.
پی نوشت ها :
[1] . میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری. ماده النظر.
[2] . سوره مبارکه نور،آیه شریفه 30
@montzeran
با توجه به آیات قرآن مشخص می شود که در حقیقت دعوت پیامبران براى دو هدف بوده، یکى آمرزش گناهان و به تعبیر دیگر پاکسازى روح و جسم و محیط زندگى بشر، و دیگر ادامه حیات تا زمان مقرر که این دو در واقع علت و معلول یکدیگرند، چه این که جامعه اى مى تواند به حیات خود ادامه دهد که از گناه و ظلم پاک باشد. در طول تاریخ جوامع بسیارى بوده اند که بر اثر ظلم و ستم و هوسبازى و انواع گناهان به اصطلاح جوان مرگ شدند، و به تعبیر قرآن به اجل مسمى نرسیدند .در حدیث جامع و جالبى نیز از امام صادق (ع) مى خوانیم: «من یموت بالذنوب اکثر مما یموت بالاجال، و من یعیش بالاحسان اکثر ممن یعیش بالاعمال؛ آن ها که با گناه می میرند بیش از آن ها هستند که با اجل طبیعى از دنیا مى روند و آن ها که با نیکى زنده می مانند (و طول عمر مى یابند) بیش از آن ها هستند که به عمر معمولى باقى می مانند».
@montzeran
منبع
👇👇👇👇👇👇
مرتضی مطهری- آشنایی با قرآن 3- صفحه 139-140
محسن قرائتی- گناه شناسی- صفحه 163-148
آیت الله ناصر مکارم شیرازی- تفسیر نمونه- جلد 10- صفحه 290
آیت الله ناصر مکارم شیرازی- تفسیر نمونه- جلد 20- صفحه
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق
معراج السعاده نراقی
گناهان کبیره شهید دستغیب
رسول خدا (ص) می فرماید: « در روز قیامت چیزی سنگین تر از خوش اخلاقی در ترازوی اعمال بنده نیست. »
دوست عزیزم! خیلی ساده از کنار ساده این حدیث رد نشو. از خودت بپرس پس نماز شب کجاست؟ روزه در روز بسیار گرم کجاست؟ سرپرستی یتیم کجاست؟ و …
ولی رسول خدا ( ص) می فرماید: « در روز قیامت چیزی سنگین تر از خوش اخلاقی در ترازوی اعمال بنده نیست. »
ایا باور می کنی؟ بله، چون رسول خدا(ص) می فرماید.
رسول خدا (ص) می فرماید: « کامل ترین ایمان از آن خوش اخلاق ترین مؤمن است. »
و در جای دیگر می فرماید: « بهترین اسلام از آن خوش اخلاق ترین مردم است. »
سبحان الله! کامل ترین مؤمن از نظر ایمان کسی است که خوش اخلاق ترین باشد و بهترین مسلمان کسی است که از همه خوش اخلاق تر باشد. می بینم که می پرسی: آیا بهترین فرد خواهد بود، اگر چه اطلاعات دینی اش کم باشد؟ بله گرچه معلومات دینی اش کم باشد.
یا الله! « سنگین ترین » « کامل ترین » و « بهترین » به خدا این ها کلمات اندکی است ولی بر چیز بزرگی دلالت دارد.
رسول خدا (ص) می فرماید: « بیشترین چیزی که مردم را وارد بهشت سازد تقوای خدا و خوش اخلاقی است »
سبحان الله! تنها حجاب مهم ترین چیز نیست و تنها چشم را حفظ کردن مهم ترین چیز نیست، بلکه مهم ترین چیز و بیشترین چیزکه مردم را وارد بهشت می کند تقوای خدا، و خوش اخلاقی است.
این حدیث زیبا تقدیم به تو: هیئتی به حضور رسول الله (ص) آمدند و گفتند: ای پیامبر! محبوب ترین بنده ی خدا در پیشگاه او کیست؟
رسول خدا (ص) فرمود: « خوش اخلاق ترین آن ها. »
آیا بعد از محبت خدا هم محبتی وجود دارد؟! حالا که فهمیدی اگر اخلاقت را خوب بکنی، محبوب ترین بنده ی خدا در پیشگاه خدا می شوی، می خواهی چکار بکنی؟
یکی از دعاهای پیامبر(ص) این بود: « بار الها! مرا به بهترین اخلاق رهنمنون ساز زیرا جز تو کسی را توان راهنمایی به بهترین اخلاق نیست. »
سبحان الله! رسول خدا این را می گوید. در حالی که خداوند درباره اش می فرماید:
« وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ » قلم/۴
« تو دارای خوی سترگ ( یعنی صفات پسندیده و افعال حمیده ) هستی . »
ولی نگاه کن، علی رغم این که او رسول الله (ص) است، این دعا را می کند، چه قدر پا فشاری! چه قدر اسرار روی اخلاق خوش، واقعا” این کدیث یکی از سخنان گهر بار آن حضرت است:
« همانا مؤمن با خوش اخلاقی به درجه روزه دار شب زنده دار می رسد.»
برخی هستند که هنوز ارتباط مخصوص با پیامبر(ص) برقرار ننموده اند، پس چگونه می توانند این مطالب را اجرا کنند؟!
به این جهت، اکنون به غرس محبت پیامبر(ص) در دل هایمان می پردازیم و به این وسیله به هدف بزرگی می رسیم، هدفی که مأموریت مان را در اخلاق آسان می سازد. آیا تو آماده هستی؟!
آیا پیامبر(ص) از این سه تا نزد تو محبوب تر است؟
پیامبر(ص)می فرماید: « هیچ کس از شما ایمان ندارد تا من برای او از خودش، فرزندش و داراییش محبوب تر باشم. »
دوباره این حدیث را بخوان و این سه را بر قلبت عرضه کن، تمام تلاشت را به کار ببر تا به جواب این سؤال برسی: آیا پیامبر از این سه تا نزد تو محبوب تر است؟؟؟؟؟
مومن انسانی است که دین در جان و دلش نشسته و اعمالش رنگ خدایی یافته و آن ها را مطابق خواست الهی انجام می دهد. روایات متعددی در این باره بیان شده است که هر کدام از زاویه ای، بعضی از خصائص مومن را بیان کرده و صاحب آن ویژگی ها را مومن خوانده است که تعدادی از این احادیث شریف تقدیم می شود:
«پیامبر خدا (ص) را از نشانه مؤمن و منافق پرسیدند، فرمود: همّت مؤمن نماز و روزه و عبادت است، ولى همّت منافق مانند چهار پایان خوردن و آشامیدن!»[۱]
«كسى خدمت حضرت على (ع) عرض كرد: اى أمیر مؤمنان نشانه مؤمن در این زمان چیست؟ فرمود: به دوست خدا نگریسته و از او تبعیّت كند، و به دشمن خدا نظر كرده و از او تبرّى و بیزارى جوید هر چند كه او دوست و خویش او باشد. عرض كرد: بخدا سوگند كه راست گفتى اى أمیر مؤمنان! این را گفت و از دیده پنهان شد. حضرت فرمود: او برادرم خضر علیه السّلام بود!.»[۲]
«از على (ع) نقل شده است: مؤمن داراى سه نشانه است: راستگوئى، یقین، و كوتاهى آرزو.»[۳]
راوی مى گوید: از امام رضا (ع) شنیدم كه مى فرمود: مؤمن، مؤمن نیست مگر اینكه سه خصلت در او وجود داشته باشد: خصلتى از پروردگارش و خصلتى از پیامبرش و خصلتى از امامش. امّا خصلتى كه از پروردگار باید داشته باشد راز دارى است، خداوند فرموده: «داناى غیب است و هیچ كس را از غیب خود آگاه نمى كند مگر پیامبرى را كه مورد رضایت او باشد». و امّا خصلتى را كه از پیامبر باید داشته باشد خوشرفتارى با مردم است، زیرا خداوند پیامبرش را به خوشرفتارى با مردم دستور داده و فرموده: «راه عفو را در پیش گیر و به نیكوكارى فرمان ده». و امّا خصلتى كه از امام باید داشته باشد شكیبائى در سختى و گرفتارى است.[۴]
«طاوس یمانى مىگوید: از على بن الحسین(ع) شنیدم كه فرمود: نشانه هاى مؤمن پنج چیز است، گفتم: آنها كدامند؟ فرمود: خداترسى در خلوت، و صدقه دادن در حال تنگدستى، و شكیبایى در مصیبت، و بردبارى در حال غضب، و راستگویى در حال ترس.»[۵]
«امام صادق(ع) فرموده اند: آن كسى كه از كار نیك خود مسرور شود و از كار بد خود شرمنده و غمین گردد، مؤمن است.»[۶]
«امام باقر(ع) فرموده اند: آن كسى مؤمن است كه چون شاد و خرم شود، شادى و خرمى او را بسوى گناه نكشاند. و چون در خشم و ستیز شود، از گفتار حق بیرون نرود. و چون صاحب قدرت شود، دست تعدى و تجاوز دراز نكند.»[۷]