لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنرانی شهید آیت الله العظمی دستغیب
✅عیب جویی و غیبت @montzeran
«... یُحَلَّوْنَ فیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُۆْلُۆاً وَ لِباسُهُمْ فیها حَریرٌ»؛ «در آنجا با دستبندهایى از طلا و مروارید آراسته مىشوند، و لباسشان در آنجا از پرنیان است». (حج/23)
«وَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُۆْلُۆاً مَنْثُورا»؛ «و بر گردِ آنان پسرانى جاودانى مىگردند. چون آنها را ببینى، گویى كه مرواریدهایى پراكندهاند». (انسان/19)
نتیجه
از مجموع آیاتی که در مورد بهشت آمده است، استنباط میگردد که بهشت سرای حیات کامل است. در آنجا از خواب و مرگ خبری نیست. در دو وعده ی صبح و شام به آنان غذا داده میشود و در وعدههای دیگر با میوههای گوناگون و شربتها از آنان استقبال میشود.
در بهشت از سرما و گرما در امانند؛ چون هوای بهشت مطبوع و پر نسیم است. بهشتیان همنشین فرشتگان هستند.
لباس آنان از حریر و ابریشم سبز است. با دستبندهای طلا و نقره زینت میشوند. خدا از آنان و آنان از خدا راضی هستند که این بالاترین نعمت بهشت است.
منبع: مقاله ی بهشت از منظر قرآن کریم، رضوان حاجی شرفی.
تبیان
خداوند متعال نه تنها در قرآن، بلکه در سایر ادیان آسمانی، مردمان را نوید میدهد که با ایمان و انجام اعمال صالح میتوانند به بهشت برین دست یایند. بهشتی که سراسر خوشی و شادی است. تصویری که از بهشت در قرآن ترسیم شده است بسیار زیبا و گاه حیرتانگیز است که در این مجال در صدد بیان برخی توصیفات قرآنی آن میباشیم.
اندازهء بهشت چقدر است؟
از نگاه قرآن بهشت بسیار وسیع است به طوری که عرض آن را هماندازهء آسمان و زمین میداند: «سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یُۆْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ»؛ «[براى رسیدن] به آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنایش چون پهناى آسمان و زمین است [و] براى كسانى آماده شده كه به خدا و پیامبرانش ایمان آوردهاند، بر یكدیگر سبقت جویید. این فضل خداست كه به هر كس بخواهد آن را مىدهد، و خداوند را فزونبخشى بزرگ است». (حدید/21)
درهای بهشت چگونه است؟
آیات قرآن بر این امر دلالت دارند که بهشت شامل درهایی است. از جمله آنکه میفرماید: «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ الْمَلائِكَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ»؛ «[همان] بهشتهاى عدن كه آنان با پدرانشان و همسرانشان و فرزندانشان كه درستكارند در آن داخل مىشوند، و فرشتگان از هر درى بر آنان درمىآیند». (رعد/23)
وجود این تعداد در ، نه به خاطر آن است که اگر بهشتیان بخواهند از یک در وارد شوند، تولید زحمت میکند و نه به خاطر آنکه هر گروهی موظفند از یک در وارد شوند؛ بلکه این درها به اعمالی که سبب ورود به بهشت میگردد اشاره دارد.
روز و شب در بهشت وجود دارد؟
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْواً إِلاَّ سَلاماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فیها بُكْرَةً وَ عَشِیًّا»؛ «در آنجا سخن بیهودهاى نمىشنوند، جز درود. و روزىشان صبح و شام در آنجا [آماده] است» .
در روایات اسلامی چنین آمده است که گرچه در بهشت همواره نور و روشنایی است اما بهشتیان از کم و زیاد شدن نور و نوسان آن شب و روز را تشخیص میدهند.
از آیات قرآن به خوبی استفاده میشود که بهشتیان هر چه بخواهند از مواهب و روزیها در اختیارشان همیشه و در هر ساعت وجود دارد، باید دید این چه رزقی است که فقط صبح و شام به سراغ آنها میآید؟
پاسخ این سۆال را از حدیث لطیفی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده میتوان دریافت آنجا که میفرماید: "هدایای جالب و نخبه از سوی خداوند بزرگ در اوقاتی که در این دنیا نماز میخواندند به آنها در بهشت میرسد".
از این حدیث استفاده میشود که این هدایای ممتاز که به هیچ وجه نمیتوان ماهیت آن را حتی با حدس و تخمین بیان کرد، نعمتهایی است بسیار پر ارزش که علاوه بر نعمت های معمول بهشتی، صبح و شام به آنها اهدا میگردد.
در آنجا سیر تکاملی انسان ادامه خواهد داشت هر چند اعمال تازهای در آنجا انجام نمیدهد، ولی با مرکبی که از معتقدات و اعمالش در این جهان فراهم ساخته سیر تکاملی خود را ادامه خواهد داد.[تفسیر نمونه، ج 13، ص 107]
جاذبههای دیداری در بهشت چگونه است؟
این موضوع را در چند بخش میتوان قرار داد:
الف. نحوه ی چینش و صحنهآرایی نعمتها
قرآن بهشت را باغی بزرگ که از زیر درختان رنگارنگ و گوناگون و سایهسار آن، جویهای آب روان است و آبشارها و چشمههای جوشان بر زیبایی آن میفزاید توصیف میکند.
«فی سِدْرٍ مَخْضُودٍ*وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ*وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ*وَ ماءٍ مَسْكُوبٍ*وَ فاكِهَةٍ كَثیرَةٍ*لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَةٍ»؛ «در [زیر] درختان كُنار بىخار*و درختهاى موز كه میوهاش خوشه خوشه روى هم چیده است*و سایهاى پایدار*و آبى ریزان*و میوهاى فراوان*نه بریده و نه ممنوع». (واقعه/28 تا 33)
«فیها عَیْنٌ جارِیَةٌ*در آن»؛ «چشمهاى روان باشد» . (غاشیه/12)
ب. وصف تشریفات پذیرایی
قرآن برای پذیرایی بهشتیان مجموعهای از سینیهای زرین، جامهای بلورین و سیمین و خادمانی زیبا که در پیرامون بهشتیان، چون رشته ی گسستهای از مروارید پراکندهاند، بیان میکند. در این میان رنگ سبز، آرامشبخشی درختان و لباسهای بهشتیان است. همچنین از لباسهای ابریشمی، دستبندهایی از طلا و نقره نیز یاد میکند.
«مُتَّكِئینَ عَلى سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ»؛ «بر تخت هایى ردیف هم تكیه زدهاند». (طور/20)
«یَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلینَ»؛ «پرنیانِ نازك و دیباى ستبر مىپوشند [و] برابر هم نشستهاند». (دخان/53)
بهشت واقعی كجاست؟
همه ما حتماً اینو زیاد شنیدیم كه میگن بهشت و جهنم همینجاست.اما همیشه این سوال هست كه بهشت واقعی چه جور جائیه.!؟ آیا برای رفتن به بهشت الزاماً باید مرد؟شاید خیلیا با شنیدن اسم بهشت یاد یه جای سرسبزی میوفتن كه آدما اونجا خوشالن ودائماً در حال خوش گذرونی و بخور بخور و حوری و غلمان و ... هستند و هرچیزی رو كه اراده كنند براشون فراهمه و زیر پاشون نهرهای روان از شیر و آب و عسل و ... هست.اما من به شخصه در این خصوص تفكر كردم و به یه چیزای جالبی رسیدم. به هیچ دینی و مذهبی كار ندارم و خدای نكرده قصد توهین به هیچ كس و هیچ چیز ندارم.اول اینكه خداوند گفته بهشت جائی هست كه در اون مومنین بر تختهائی میشینن كه در زیر آنها نهرها روان است. برای آنها همسران پاك و پاكیزه است و در آن از نعمتهای خدا لذت میبرند. در جائی هم به درخت طوبی اشاره شده. در بعضی از كتابها از بهشت به عنوان جائی یاد شده كه در آن شیطان آزارش به آدمها نمیرسه و نیروهای اهریمنی نمیتونن اونجا راهی داشته باشند.در اونجا جسم و روح انسان در آرامشه و نه از سرما ونه از گرما كسی آزرده میشه و بسیاری چیزای دیگه كه همه بهتر از من میدونین.اما با یه ذره تفكر میشه به این نتیجه رسید كه خداوند ،باید، در اون زمانها چنین توصیفی رو از بهشت میداشته ،چون در غیر اینصورت كسی به سمت دین نمیومده! وهمچنین برای آدمای اون موقع درك یه سری مسائل خارج از حد توان و شعورشون بوده. جرقه اینكه بهشتی كه خدا بهش اشاره میكنه چه جائیه از قرآن تو ذهنم افتاد. ببینید ما از یه طرف میگیم خداوند بسیار بزرگ و دانا و خالق و حكیمه و از طرفی میگیم خوب قراره بخوریم و بخابیم و حال كنیم خلاصه. آیا این یعنی هدف نهائی؟یعنی ماها 70 یا 80 یا بیشتر عمر بكنیم وتو این زندگی اینقدر سختی بكشیم و عبادت و كار و غیره و ذالك كه آخرش بمیریم و بریم اونور كه تا ابد شیر و عسل و میوه و بازی و عشق و حال و ... ؟!به نظرشما این با حكمت خدا جور در میاد؟ از یه خدای به این بزرگی و دانائی كه موجودات رو با این شگفتی خلق كرده بعید نیست كه این هدفش باشه؟ ها؟همه ما حتماً این جمله رو استفاده كردیم كه : "یه چیز بهت میگم تا آخر خطو خودت بخون." . خدا هم یه چیزی بهمون گفته كه تا آخر خط رو خودمون باید بخونیم، چون اتفاقاً اونو برای ماها كه تو این زمان داریم زندگی میكنیم گفته و خیلی هم كامل و مختصر و مفید هست. در جائی از كتاب مقدس گفته كه : " در آنجا هیچ سخن باطل و بیهوده ای نمیشنوند". این یعنی كه خود اونائی كه میرن اونجا هم هیچ سخن باطل و بیهوده ای نمیگن، دروغ نمیگن ، كلك نمیزنن، دزدی نمیكنن، وقتی به یك آبادانی ای میرسن اونو از بین نمیبرند، قدر نعمتهای خدا مثل آب سالم و زلال وپاك رو میدونن و آب رو به قول سهراب گل نمیكنند تا دیگران هم ازون استفاده كنند، قدر هوای خوبو سالم رو میدونن و با ندونم كاریشون هوا رو ناسالم وآلوده نمیكنند، برای تفریح هیچ موجودی رو نمیكشند،به همدیگه احترام میزارند، كسی به ناموس كسی به دید بد نگاه نمیكنه، وقتی به هم میرسند نسبت به هم فكرای بد بد نمیكنند، حق و حقوق دیگران رو حق و حقوق خودشون میدونند و خلاصه از اون چیزی خط میگیرن و میرن جلو كه خداوند از بدو تولد در وجود هر انسانی قرار میده و اون چیزی نیست جز " فطرت پاك انسانی" كه این فطرت همون روح خدا هست كه در وجود انسانها دمیده میشه.عزیز من ، دوست من ، هموطن و هم نوع من، به نظر خودت اگه ما بیایم و اون كارائی رو كه بهشتیای واقعی انجام میدن رو توی همین دنیا انجام بدیم آیا اینجا بهشت نمیشه؟زیاد سخت نیستا اما مسیر داره و رفتن از مسیر اشتباه به بیراهه میرسه. شاید خیلی از ماها فكر میكنیم كه جامعه و اطرافیانمون رو باید تغییر بدیم ولی نمیدونیم كه این همون بیراهه هست، راهش اینه كه خودمون و اول خودمون رو درست كنیم.همه میگیم پندار نیك، گفتار نیك، كردار نیك؛ اما خودمون چقدر پندار نیك نسبت به اول خودمون و بعد اطرافیانمون داریم؟چقدر تلاش كردیم كه واقعاً گفتارمون نیك باشه و احترام كلامی اول به خودمون و بعد اطرافیانمون بذاریم؟ چقدر سعی كردیم كه با زبونمون خودمون و اطرافیانمو رو نرنجونیم؟چقدر كردارمون نیك بوده ؟ مثلاً در روز سیزده بدر كه روز طبیعته، چقدر آشغال و زباله به دامن مادر طبیعت نریختیم و یا آسیبی به شاخ و برگ درختا و طبیعت نرسوندیم؟ ها؟و در آخر این سوال كه: " به راستی چقدر سعی كردیم كه خودمون خوب باشیم و بدیهای دیگران تاثیری روی مسیر و هدفمون نذاشته باشه؟ به راستی چقدر.!؟ "با این تفاسیر به نظر خودت بهشت واقعی كجاست
@montzeran
✅ #مهلت_زندگی_برای #شیطان تا زمان ظهور
🌟قالَ رَبِّ فَأنظِرني إلي يَومِ يُبعَثونَ قالَ فإنَّكَ مِنَ المُنظَرينَ إلي يَومِ الوَقتِ المَعلومِ.(حجر/۳۶،۳۸)
⚡️ابلیس گفت:پروردگارا پس مرا تا روزی که خلایق برانگیخته شوند مهلت ده , خداوند فرمود:البته تو از مهلت داده شدگانی تا به روز و هنگام معین و معلوم.
🌟راوی می گوید:به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم , روز مورد نظر این آیه چه روزی خواهد بود؟
فرمودند:
🍃أتَحسَبُ أنَّهُ يَومَ يَبعَثُ اللّهُ تَعالي النّاس؟ لا ، ولكِنَّ اللّهَ عزّوجلّ أنظَرَهُ إلي يَومَ يَبعَثُ اللّهُ عزّوجلّ قائِمَنا ، فإذا بَعَثَ اللّهُ عزّوجلّ قائِمَنا فَيُأخَذُ بِناصِيَتِهِ و يُضرَبُ عُنُقُهُ فذلكَ يومُ الوَقتِ المَعلومِ.
🌟 آیا گمان کرده ای که آن روز , روز رستاخیز (قیامت) است ؟ خیر , ولکن خدا او را تا روزی که قائم ما (علیه السلام) را برانگیزد , مهلت داده است ، پس هنگامی که قائم ما (عجل الله فرجه) را خدا ظاهر سازد , پیشانی ابلیس را می گیرد و گردن او را می زند ، آن هنگام روز وقت معلوم است.
📚دلائل الإمامة ص240
@montzeran