سوره نور
الذيـن يـرمـون اءزوجـهـم و لم يـكـن لهـم شهداء إ لا اءنفسهم فشهدة اءحدهم اءربع شهدت بالله إ نه لمن الصدقين (6)
و الخمسة اءن لعنت الله عليه إ ن كان من الكذبين (7)
و يدرؤ ا عنها العذاب اءن تشهد اءربع شهدت بالله إ نه لمن الكذبين (8)
و الخمسة اءن غضب الله عليها إ ن كان من الصدقين (9)
و لو لا فضل الله عليكم و رحمته و اءن الله تواب حكيم (10)
ترجمه :
6 - كـسـانـى كه همسران خود را متهم (به عمل منافى عفت ) مى كنند و گواهانى جز خودشان ندارند هر يك از آنها بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهد كه از راستگويان است
7 - و در پنجمين بار بگويد: لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد!
8 - آن زن نـيـز مـى تواند كيفر (زنا) را از خود دور كند به اين طريق كه چهار بار خدا را به شهادت طلبد كه آن مرد (در اين نسبتى كه به او مى دهد) از دروغگويان است .
9 - و در مرتبه پنجم بگويد: غضب خدا بر او باد اگر آن مرد از راستگويان باشد! 10 - و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نبود و اينكه او توبه پذير و حكيم است (بسيارى از شما گرفتار مجازات سخت الهى مى شديد).
شاءن نزول :
در شـان نـزول ايـن آيات از ابن عباس چنين نقل شده كه سعد بن عباده (بزرگ انصار) خدمت پـيـامـبـر (صـلى اللّه عـليـه و آله و سلّم ) در حضور جمعى از اصحاب چنين عرض كرد: اى پيامبر خدا! هر گاه نسبت دادن عمل منافى عفت به كسى داراى اين مجازات است كه اگر آن را اثـبـات نكند بايد هشتاد تازيانه بخورد پس من چكنم اگر وارد خانه خودم شدم و با چشم خود ديدم مرد فاسقى با همسر من در حال عمل خلافى است ، اگر بگذارم تا چهار نفر شاهد بـيـايـنـد و بـبـيـنـنـد و شـهـادت دهـنـد او كـار خـود را كـرده است ، و اگر بخواهم او را به قـتـل بـرسـانـم كـسـى از مـن بـدون شـاهـد نـمـى پـذيـرد و بـه عـنـوان قـاتـل قـصـاص مـى شـوم ، و اگـر بـيايم و آنچه را ديدم به عنوان شكايت بگويم هشتاد تـازيـانه بر پشت من قرار خواهد گرفت !. پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) گويا از اين سخن احساس يكنوع اعتراض به اين حكم الهى كرد، رو به سوى جمعيت انصار نموده بـه زبـان گـله فرمود: آيا آنچه را كه بزرگ شما گفت نشنيديد؟ آنها در مقام عذر خواهى بـر آمدند و عرض كردند اى رسول خدا! او را سرزنش نفرما، او مرد غيورى است و آنچه را مى گويد به خاطر شدت غيرت او است .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر سوره نور
آقای رایفی پور
❗️ انقلابی پشیمان، مانند روزهداری است که قبل از غروب افطار کند
🌷رهبر معظم انقلاب:
🔸راه انقلاب، راهى است كه احتياج دارد به عزم، به ايمان، به ثبات قدم. بعضى اين ثبات قدم را دارند، بعضى در بين راه برميگردند؛ البته اينها به ضرر خودشان عمل ميكنند.
🔸 آن کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان روزه گرفتهاند و تا اواخر روز، روزه را حفظ میکنند، اما یک ساعت به غروب، طاقتشان تمام میشود؛ افطار میکنند.
🔸این مثل همان کسی است که از اولِ روز، روزه نگرفته است. باطل کردن روزه در هر زمانی از ساعات روز باشد، ابطال روزه است. ۸۷/۳/۱۴
📝 امام خامنه ای ، انقلاب را به یک روز روزه گرفتن در هوای گرم تابستان تشبیه کردند که سخته ولی اگر طاقت بیاریم و روزه را نشکنیم قطعا به ظهور متصل خواهیم شد و اگر از راه برگشتیم، انقلاب راه خودش را طی می کند و این ما هستیم که از این قافله عقب می مانیم.
✅ سختی راه رو به اتمام است و الحمدالله در آستانه ظهور قرار داریم، فقط باید کمی صبر کنیم و مراقب باشیم که آلوده به گناه نشویم و در این فتنه ها، فریب نخوریم.
⚡️ ببینید #انقلاب_اسلامی_ایران چه بلایی سر آمریکا آورد! ۴۵هزار نظامی آمریکا سال۵۷ از ایران فرار کردند. این بود معجزه انقلاب! 🇮🇷
1) برخی انتظار فرج را در دعا برای فرج و امر به معروف و نهی از منکرهای جزیی، منحصر دانسته و بیشتر از آن وظیفهای برای خویش قایل نیستند.
2) گروهی دیگر، حتّی امر به معروف و نهی از منکرهای جزیی را نیز برنمیتابند چرا که معتقدند، از آن جا که در دوران غیبت، کاری از آنها برنمیآید، تکلیفی برعهده ندارند. امام زمان (عج) خود، هنگام ظهور، کارها را حل میکند.
3) پندار گروه سوم چنین است: جامعه بایستی به حال خود رها شود و کاری به فساد نباید داشت تا زمینهی ظهور که دنیایی پر از ظلم و فساد است، فراهم آید.
4) گروه چهارم (به تعبیر حضرت امام؛ برخی ساده لوح و برخی منحرف(1»، انتظار را چنین تفسیر میکنند: نه تنها نباید جلوی مفاسد و گناهان را گرفت، بلکه
بایستی به آنها دامن هم زد تا زمینهی ظهور حجّتعلیه السلام، هرچه بیشتر فراهم آید.
5) دیدگاه پنجم، هر حکومتی را به هر شکل، باطل و بر خلاف اسلام میداندو قایل است: «هر اقدامی برای تشکیل حکومت در زمان غیبت، خلاف شرع و مخالف نصوص و روایات معتبر است»، به این استدلال که در روایات آمده: هر عَلَم و پرچمی قبل از ظهور قائمعلیه السلام باطل است. اینها نیز مانند دستهی قبل، برخی فریب خورده و ساده لوح بوده و برخی منحرف، به دنبال اهداف و مقاصد سیاسی
حضرت علی (ع) میفرمایند ..از رحمت خداوند مایوس نباشید زیرا محبوب ترین کارها نزد خداوند عزوجل فرج است
در فرهنگ انتظار، منتظران چه فرد باشد و یا جامعه و یا امت در حال عبادت و پرستش بسر مى برند كه روحش عمل بلكه برترین عمل است و به بیان امام على علیه السلام همانند مجاهد تلاشگرى است كه در راه خدا و احیاى سنت هاى اسلامى در پرتو اعتقاد راسخ انتظارش، در خون خود مى غلطد
انتظار ویرانگر، فلجکننده و بازدارنده که در واقع نوعی اباحیگری است، همواره مورد مذمت و سرزنش بزرگان دین قرار گرفته است و این بزرگان پیروان مکتب اهل بیت را از آن پرهیز دادهاند.
علامه مطهری در اینباره مینویسد: برداشت
وقتی امام زمان عج می بینه که بعضیا لیاقت اومدنش رو نداره
پس نمیاد و ما باید با تمام وجود در خدمت ایشون باشیم
انواع انتظار
اول انتظار سازنده..یعنی انتظار شیرین آن است که انسان از جا برخیزد وبه کار پردازد زمینه حصول مقصود را آماده سازد وبداند هر چه آمادگی بیشتر شود مقصود زودتر حاصل میشود
مقدمات انتظار فرج
👈یقین به ظهور اقا
👈نزدیک دانستن ظهـور
👈دوست داشتن ظهـور
👈دوست داشتن خود اقا
وظیفه منتظر..
👈صـبر
👈امـید
👈اصلاح وخودسازی
👈اماده کردن خود برای پیوستن به اقا
👈تربیت منتظران راستین
🌟امام سجاد(ع):
مردمان زمان غیبت که منتظر ظهور امامشان هستند وامامت او را قبول دارندبهترین مردمانند واز مردمان همه زمانهابرترند.زیرا خداوند چنان عقلی به انان داده که غیبت را همچون دیدن میدانند
... انان مخلصند...
📚کمالالدین شیخ صدوق، جلد ١، صفحه ٣٢٠