4_5771458670181222318.mp3
7.49M
قسمت دوم از سی و نه قسمت
#آن_سوی_مرگ
برگرفته از کتابِ کاملا بر اساس واقعیت 🤔
بسیار بسیار شنیدنی و جذاب 😊
آنچه که دونستنش هم راه رو نشون میده و هم با لذت واقعی مرگ آشنا میشیم 👌
چون
تصورمون از مرگ کاملا غلطه
میگید نه ؟
پس با هم گوش کنیم
صعود چهل ساله
27.88M
🇮🇷 پیشرفتهای صورت گرفته در خلال چهل سال پس از پیروزی انقلاب به روایت اسناد و آمار معتبر بین المللی
🗳هرکسی که به ایران و امنیت آن علاقهمند است باید در انتخابات شرکت کند
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره #انتخابات مجلس شورای اسلامی، در دیدار اقشار مختلف مردم:
🔸 علاج مشکل ما با دشمنان قویپنجه و بیرحم این است که قوی شویم. «مجلس قوی» از مؤلفه های قوی شدن ایران است و تشکیل مجلس قوی نیز به رأی بالای ملت وابسته است.
🔸مردم گلههایی از وضع معیشتی دارند که در اغلب موارد بجاست و مربوط به برخی قوانین و عملکرد بعضی مسئولان اجرایی است. گلایههای مردم به اصل انتخابات مربوط نمی شود، این گلایه از کسان دیگری است و ملت قدر مجلس قوی را که متعلق به همه کشور و عموم مردم است، می داند.
🔸ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید، بنابراین هرکس به ایران علاقهمند است و امنیت کشور، حل شدن مشکلات و گردش صحیح نخبگانی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند.
🔸افراد مؤمن و انقلابی با انگیزه قوی در انتخابات شرکت خواهند کرد اما اگر کسی انگیزه دینی و انقلابی ندارد اما میهن عزیز را دوست دارد لازم است به پای صندوقهای رأی بیاید. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
✅ تشریح شاخصهای انتخاب درست در انتخابات مجلس توسط رهبر انقلاب
🌷 رهبر معظم انقلاب :
🔸باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد.
🔸فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست.
🔸باید افرادی را انتخاب کرد که بتوانند پرچم عدالت اعم از عدالت اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در کشور برافراشته نگه دارند.
🔸مردم باید افرادی با چنین ویژگی هایی را بشناسند و به آنها رأی دهند اما اگر خودشان نمی توانند به شناخت برسند، از راهنمایی و مشورت افراد بصیر و مورد اعتماد استفاده کنند بنابراین هیچ کسی نباید بگوید چون افراد را نمی شناسم رأی نمی دهم. همه باید با اتکاء به خداوند وارد میدان شوند و رأی دهند. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
🌷گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب صبح امروز در دیدار اقشار مختلف مردم:
🔸ملت ایران در دهه فجر توانست با عزم راسخ خود و با رهبری امام بزرگوار که رهبری بینظیر در دنیا بود، بنای پوسیده و فاسد چندهزار ساله استبداد، ظلم، فساد، سلطه بیگانگان و لگدمال شدن مردم را واژگون و بنای مردم سالاری را به جای آن پایه ریزی کند. البته نظام اسلامی علاوه بر مردمی بودن، دینی نیز هست و بر همین اساس مردم سالاری در ایران «مردم سالاری اسلامی» است.
🔸از جمله ویژگیهای بارز شهید سلیمانی، تعهد و ایمان بود و اصولاً هنگامی که ایمان با عمل صالح و روحیه جهادی همراه می شود، شخصیتی همچون سردار سلیمانی شکل می گیرد که حتی دشمنان مجبور به تحسین ویژگی های شخصیتی او می شوند.
🔸ملت ایران در چهل سال گذشته و با وجود سرما و یخبندان با حضور پر شکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اجتماع عظیم خود را به رخ جهانیان کشیده است که من با همهوجود از ملت ایران تشکر میکنم.
🔸ان شاء الله ملت ایران با حضور عظیم خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ضربه کوبندهای بر سیاستهای دشمن وارد خواهد کرد و همزمانی ۲۲ بهمن امسال با ایام چهلم شهید سردار سلیمانی، زمینهساز انگیزه مضاعف مردم برای حضور در راهپیمایی شده است.
🔸برگزاری پرشور انتخابات و حضور همگانی مردم در پای صندوق های رأی، تضمین کننده امنیت کشور خواهد بود زیرا دشمنان از پشتوانه مردمی نظام بیش از امکانات تسلیحاتی آن هراس دارند.
🔸در کشور مشکلات و گرفتاری هایی وجود دارد که برخی ناشی از تحریمها، و علت برخی هم کم کاری ها است اما با وجود این مشکلات، مردم به دلیل آنکه در انتخابات موضوع آبروی نظام و امنیت کشور در میان است، به میدان خواهند آمد.
🔸هنگامی که مردم افراد شایسته را در انتخابات برگزینند، راههای تازه و چاره اندیشی های جدید در روند حل مشکلات کشور و مردم پدیدار می شود. ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
علامه طباطبایی، راجع به رجعت چه می فرمایند، و آن واقعه چگونه تحقق خواهد یافت؟
اما روز رجعت مسیر نظام دینوی متوجه به سوی روزی است که در آن روز آیات خدا به تمام معنا ظهور و بروز پیدا می کند. روزی که دیگر خدای سبحان نافرمانی نمی شود:
لا یعصی الله فیه.
بلکه با خلوص، عبادت می شود. روزی است که بعضی از اموات که به خوبی و یا بدی برجسته بودند، دوباره به دنیا بر می گردند تا میان حق و باطل حکم شود و این معنا به ما می فهماند که روز رجعت، خود، یکی از مراتب روز قیامت است. هر چند که از نظر ظهور، به روز قیامت نمی رسد. چون در روز رجعت تا اندازه ای شر و فساد امکان دارد ولی در قیامت هیچ شر و فسادی راه ندارد. اما روز ظهور حضرت مهدی(ع)، این روز، روزی است که حق ظاهر می شود هر چند در آن روز نیز شر و فساد تا اندازه ای وجود دارد. بنابراین می توانیم چنین بگوییم که روز ظهور مهدی(ع) هم متعلق به روز رجعت شده است. البته، اول ظهور حضرت مهدی(ع) است و بعد رجعت. و در هر دو، حق ظاهر می شود و تا اندازه ای نیز در آن زمان وجود دارد.
ولی حق در رجعت بیشتر از روز ظهور متجلی می شود و فساد نیز در آن کمتر است. در قیامت هم که شر و فساد اصلاً راه ندارد و حق به تمام معنا ظاهر می شود. ظهور حضرت بقیةالله(ع) مرحلة آخر دنیا و چسبیده به عالم آخرت است. عالم دنیا یعنی عالم فساد، و عالم آخرت یعنی بر چیده شدن فساد. رجعت بین ظهور و قیامت است و بنابراین ظهور حق در آن بیشتر و فساد در آن کمتر است.
منتظران گناه نمیکنند
علامه طباطبایی، راجع به رجعت چه می فرمایند، و آن واقعه چگونه تحقق خواهد یافت؟ اما روز رجعت مسیر
و اما دیدگاه علامه در رابطه با ظهور
⏬⏬⏬⏬
هنگامی که حضرت ظهور می کند، تبعیت از حق است که موجب می شود بعضی از آن حقایق روشن شود و آمدن حضرت نیز برای همین است. علامه در همان کتاب می فرماید: «قرآن کریم در چندین آیه مژدة چنان روزی را به اهل حق و حقیت می دهد. و می گوید، چنانچه به انبیاء سلف خبر دادیم، سرانجام دنیا به کام اهل تقوی خواهد بود. و روزی خواهد رسید که معبود دیگری جز خدای یگانه در محیط بشریت خودنمایی نکند و جز دین و آیین حق در عالم انسانی حکومت ننماید و نشانه ای از رذایل اجتماعی نماند. و سنت قطعیه (اخبار نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نیز همین معنا را مشروحاً بیان کرده و این دورة انسانی و آغشته به سعادت را روز ظهور و پس از ظهور مهدی(عج) معرفی می نماید».
نخسین رجعت کننده کیست؟
بر اساس روایات اولین رجعت کننده حضرت امام حسین (ع) است.
خود آن حضرت در این باره فرموده اند: «من نخستین کسی هستم که زمین شکاف میخورد و از آن بیرون میآیم و این همزمان است با رجعت امیرالمؤمنین (ع) و قیام قائم ما (عج)» امام صادق (ع) نیز در این باره فرموده اند: «نخستین کسی که به دنیا برمی گردد، حسین بن علی (ع) است، او چندان فرمانروایی میکند که بر اثر پیری، ابروانش بر روی چشمانش فرو میافتد»
چه کسانی رجعت میکنند؟
با توجه به روایات مشخص میشود که مومنین محض و کافران محض رجعت خواهند کرد.
در روایات به طور خاص از این افراد به عنوان رجعت کنندگان یاد شده است:
امام حسین (ع) به عنوان اولین رجعت کننده.
امام علی (ع) که رجعتهای متعددی برای ایشان ذکر شده است.
رجعت چقدر طول میکشد؟
نتیجهای که از بررسی روایات به دست میآید این است که رجعت هنگام ظهور امام زمان (عج) آغاز شده و تا قبل از قیامت و رستاخیز کبری ادامه خواهد داشت.
رجعت در آیات قرآن
برخی از آیات قرآن به وقوع رجعت در آینده اشاره کرده است. در آیه ۸۲ و ۸۳ سوره نمل میخوانیم:
«وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کَانُوا بِآیَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ. وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ»
«و هنگامی که فرمان عذاب آنها رسد (و در آستانه رستاخیز قرار گیرند) جنبندهای را از زمین برای آنها خارج میکنیم که با آنان تکلم میکند (و میگوید) که مردم به آیات ما ایمان نمیآوردند. (به خاطر آور) روزی را که ما از هر امّتی، گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب میکردند محشور میکنیم؛ و آنها را نگه میداریم تا به یکدیگر ملحق شوند!»
آیه ۲۴۳ سوره بقره:
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیَاهُمْ ۚ. إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ»
«آیا ندیدی جمعیتی را که از ترس مرگ، از خانههای خود فرار کردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (که به بهانه بیماری طاعون، از شرکت در میدان جهاد خودداری کردند). خداوند به آنها گفت: بمیرید! (و به همان بیماری، که آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده کرد؛ (و ماجرای زندگی آنها را درس عبرتی برای آیندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان میکند؛ ولی بیشتر مردم، شکر (او را) بجا نمیآورند.»
آیه ۵۵ و ۵۶ سوره بقره:
«وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّىٰ نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ. ثُمَّ بَعَثْنَاکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»
«و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید. سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجا آورید.»
حضور 50 زن در بین یاران امام که امام باقر(ع) میفرماید: به خدا سوگند، 313 نفر میآیند که 50 نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد یا حضور زنان آسمانی که پیامبر اکرم(ص) میفرماید: عیسی بن مریم به همراه 800 مرد و 400 زن از بهترین و شایستهترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد.
همچنین رجعت زنان که سومین گروه از یاوران اباصالح المهدی(عج)، زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند کرد که در منابع معتبر اسلامی نام 13 زن یاد میشود که به هنگام ظهور قائم آل محمد(ص) زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان(عج) به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.
امام صادق(ع) اسامی این زنان را این چنین بیان می کنند: همراه قائم(عج) 13 زن خواهند بود که به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را به عهده خواهند گرفت، فرمود: قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه(مادر عمار یاسر)، زبیده ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه
بخش عمده روایات آخرالزمانی «فلسطین»، به آخرین مرحله جنبش سفیانی ( شکست وی و فتح قدس) می پردازند. ما نیز مطالب را با تاکید بر همین بخش آورده ایم.
به طور کلی جنبش سفیانی در سه مرحله انجام می شود:
مرحله اول: تثبیت سلطه وی در شش ماهه اول و استیلای وی بر شام.
مرحله دوم: هجوم و پیکار او در عراق و حجاز
و مرحله سوم: بازگشت وی از توسعه طلبی در عراق و حجاز و رو به رو شدن با سپاه حضرت مهدی(عج) جهت حفظ متصرفات باقی مانده اش از سرزمین شام و قدس، که ما به شرح مرحله سوم، یعنی فتح قدس می پردازیم.
طبق روایات حضرت مهدی(ع) در شروع نمودن نبرد، درنگ می کند و مدتی در ومه دمشق می ماند تا بزرگان و مومنان اهل شام؛ آنان که هنوز به وی نپیوسته اند، ملحق شوند. سپس حضرت(ع) از سفیانی می خواهد که برای گفتگو شخصاً با آن بزرگوار ملاقات کند. وقتی یکدیگر را ملاقات می کنند، سفیانی تحت تاثیر شخصیت حضرت مهدی(ع) قرار می گیرد، با آن حضرت بیعت می کند و تصمیم می گیرد دست از جنگ بردارد و منطقه را تسلیم امام نماید؛ اما نزدیکان و پشتیبانان سفیانی که از قبیله بنی کلب هستند، وی را پس از سرزنش و نکوهش، از تصمیم خود منصرف می سازند.
به همین دلیل برمی گردد و تقاضای سخ پیمان می کند. امام نیز بیعت وی را فسخ می کند. آنگاه سفیانی لشکریان خود را برای جنگ با امام بسیج می کند. محورهای جنگ بزرگ از «عکا» تا صور، از آنجا تا «انطاکیه» در ساحل دریا و از دمشق تا طبریه و تا قدس گسترش می یابد و سپاهیان سفیانی به بدترین شکل شکست می خورند و سفیانی نیز دستگیر می شود و چنانکه روایات می گویند وی را در کنار دریاچه طبریه یا در ناحیه ورودی قدس در زیر درختی که شاخه های آن رو به دریاچه طبریه است، کشته می شود.
بنا بر نقل روایات، امام مهدی(ع) نسخه های اصلی تورات را از درون غاری در انطاکیه و کوهی در فلسطین و از دریاچه طبریه بیرون آورده، با استناد به آن یهودیان را محکوم نموده، نشانه ها، علامت ها و معجزات را برای آنان آشکار می سازد.
برخی از یهودیان که بعد از نبرد آزادی قدس جان سالم به در برده اند، تسلیم آن بزرگوار شده و کسانی که تسلیم نمی شوند، از کشورهای عربی اخراج می گردند.
پس از آن حضرت عیسی(ع) فرود می آید. در شماری از روایات آمده است که محل فرود آمدن عیسی(ع) قدس خواهد بود.
علامه مجلسی در بحار الانوار از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمودند:
پیش از قیامت عیسی به دنیا فرود می آید و هیچ کس از ملت یهود و مسیحی نمی ماند، مگر آنکه قبل از مرگ به او ایمان می آورد و آن حضرت، پشت سر حضرت مهدی(ع) نماز می گزارد.
منبع: دانشستان سرزمین های درگیر، اسماعیل شفیعی سروستانی، ص509
این شهر توسط ابوعبیدة جراح، سردار سپاه خالد بن ولید توسط مسلمانان فتح شد.
یکی از شهرهایی که نام آنها در روایات آخر الزمان دیده میشود، شهر حلب است. در بیشتر روایات این شهر به عنوان یکی از کُوَر خمس (مناطق پنجگانه) ذکر شده است که در آخرالزمان تحت سیطرة سفیانی در میآید.
قحطیها و کشتارهای آخرالزّمان در حلب
در بیان قحطیها و کشتارهای آخرالزّمان در حلب، به نقل از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) چنین آمده است: «شهر زوراء (بغداد) در اثر شورشها و فتنهها ویران میشود، شهر واسط در اثر طغیان آب خراب میگردد. مردم آذربایجان به وسیلة طاعون هلاک میشوند، مردم موصل از گرسنگی و گرانی میمیرند، شهر حلب در زیر صاعقه از بین میرود و...»2
سفیانی در حلب
همچنین از آن حضرت (علیهالسلام) نقل شده است که: «... بدا به حال حلب از محاصره آنان» این روایت در مورد سیطره یافتن سپاهیان سفیانی بر مناطق پنجگانه است.
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) در مورد سپاه سفیانی و چگونگی حرکت او میفرماید: «سفیانی با 3600 اسب سوار حرکت کرده، وارد دمشق میشود، و ماه رمضان فرا نمیرسد جز اینکه 30 هزار نفر از قبیله کلب با او بیعت میکنند. آنگاه سپاه مجهّزی را به عراق میفرستد و 100 هزار نفر را در بغداد طعمه شمشیر میسازد. سپس دامنة جنگ به کوفه کشیده میشود و شهر کوفه توسط آنان تاراج میشود.»
کامل سلیمان در اثر ارزشمند خود «یوم الخلاص» مینویسد، حرکتهای ایذایی و یورشهای ناجوانمردانه او به دمشق و حلب و حمص و رقّه، پس از درگیریهای قیس و ابقع و اصهب و یمانی آغاز میشود.
بنابراین شورش سفیانی از دمشق و با تصرف آن، آغاز میشود؛ بدینگونه که اصهب و ابقع را که مدعیان حاکمیت بر مردم جهان هستند، شکست میدهد و بر منبر دمشق بالا میرود و از بنیکلب بیعت میگیرد تا او را در جنگ و تصرف کشورها یاری کنند. و سپس برای تاراج کشورها حرکت میکند.
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرمایند: «هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه دمشق، حمص، حلب، اردن و قنّسرین تسلط یافت نه ماه برای او بشمارید.» در دیگر احادیث نیز آمده است که مدت حکومت سفیانی به اندازه زمان حمل، یعنی نُه ماه است.3 پس از این مدت حضرت مهدی عجلاللهفرجه ظهور میکنند و با سپاه سفیانی درگیر میشوند. سپاه سفیانی در مکانی بین مکه و مدینه، به نام «بیدا» در زمین فرو میروند و خود او توسط حضرت مهدی عجلاللهفرجه در کنار دریاچه طبریه به هلاکت میرسد.
*اسلام بعد از ظهور امام زمان (عج) چه جایگاهی دارد؟
آنچه از آیات قرآن به دست میآید، این است که اسلام بر تمام ادیان غالب خواهد شد و در زمین مستقر و پابرجا میشود، تصریح بسیاری از روایات هم این است که در زمان مهدی(عج) دین اسلام همه کره زمین را فرا میگیرد و بر همه ادیان جهان پیروز خواهد گردید.
بعد از ظهور آن حضرت همه چیز پیشرفت میکند، مثلاً درهای دانش بیکران الهی به روی او گشوده میشود، آن هم نه تنها به آن اندازه که بر پیامبران و اولیا گشوده شد، بلکه بیش از 13 برابر آن چه آنان از دانش بهره داشتهاند، مردم نیز استقبال بیشتری به فراگیری دانش نشان خواهند داد.
در حکومت مهدی(عج)، مردم به طور بیسابقهای به اسلام روی خواهند آورد و روزگار خفقان و سرکوب دینداران و ممنوعیت مظاهر اسلامی به سر میآید، در همه جا آوای اسلام طنین انداز خواهد شد و آثار مذهب تجلی میکند.
به طور کلی میتوان گفت: یکی از دغدغههای حکومتها، جلب رضایت عمومی است، ولی به خاطر ضعفهای بسیاری که در اداره مجموعهها وجود داشته، چنین رضایتی حاصل نشده است، از ویژگیهای اساسی حکومت حضرت مهدی(عج) همین است که همه افراد و اجتماعات بشری آن را قبول دارند و نه تنها همه اهل زمین، بلکه دیگر موجودات نیز از آن حکومت الهی و فرمانروای عدل گستر راضیاند.
پیامبر اسلام فرمود: «شما را بشارت میدهم به مهدی(عج)، اهل آسمان و زمین از او راضی هستند»، چگونه ممکن است کسی از حاکمیت مهدی(عج)، ناراضی باشد و حال آنکه برای همه جهانیان روشن میشود که صلاح امر بشر و سعادت او در همه جنبههای مادی و معنوی تنها در سایه حکومت الهی آن حضرت است.
پس میتوان گفت که در چنین موقعیتی طبعاً استقبال و پذیرش مردم به مظاهر و شعارهای دینی بیسابقه خواهد بود.
اگر در سحرگاه بیست و سوم ماه رمضان شنیدید: «آی مردم عالم! صبح نزدیک شد. بدانید حق با مهدی (عج) و شیعیان اوست!» (1)، شک نکنید آوای جبرئیل امین را شنیده اید! دامن خدا را چنگ بزنید و از او بخواهید شما را از پیروان آن حضرت قرار دهد.
ندای جیرئیل حتمی است! در شرق و غرب عالم به گوش می رسد و همه آن را می شنوند. اگر خوابیده اند بیدار می شوند، اگر ایستاده اند به زانو درمی آیند و اگر نشسته اند با هراس از جا می پرند. (2)
برخی روایات نیز معتقدند صیحه ی آسمانی حاوی این پیام است: حق با علی (ع) و پیروان اوست! (3)
وقتی ندای جبرئیل امین در گوش تمام موجودات پیچید، انسان حق جویی باقی نمی ماند مگر آنکه از پیروان حضرت مهدی (عج) می شود. (4)
اما خبر بد آنکه، ابلیس که فضا را آغشته به نور مهدوی می بیند، برنمی تابد و در عصر همان روز یا روز بعدش فریاد می کشد که:
«آی مردم! عثمان مظلومانه کشته شد! حق با او و پیروان اوست! به سفیانی بپیوندید و او را یاری کنید و به خون خواهی برخیزید!» (5)
با این فریاد مردم دچار سردرگمی و تردید می شوند. عده ای که در طول غیبت حضرت نیز اعتقاد راسخی به آن حضرت نداشتند، عده ای که دلهاشان مریض است و عده ای که به واقع پیروان ابلیس لعین هستند با این فریاد دور هم جمع می شوند و جهان دو دسته می شود:
پیروان حضرت مهدی (عج)، پیروان سفیانی. (6)
جالب اینجاست که پیروان شیطان پس از شنیدن فریاد دوم، که ندای ابلیس است، ادعا می کنند که ندای اول – ندای جبرئیل امین- سحر و جادو بوده است و آن را آشکارا انکار می کنند. (7)
فایده ی این دو ندا آن است که منتظران می فهمند ظهور نزدیک است و خودشان را مهیای همراهی با امام مظلومشان می کنند. این ندا صف حق و باطل را از هم جدا می کند و پیروان واقعی را از میان ناراستان و نامنتظران بیرون می کشد.
کسانی به ندای جبرئیل لبیک می گویند که در دوران غیبت احادیث امامان (علیهم السلام) را روایت می کنند و پیش از این ندا نیز می دانند حق با حضرت حجت (عج) است! (8)
پی نوشت:
1.بحارالانوار، ج 52، ص 274
2.الغیبة نعمانی، ص 170
3.بحارالانوار، ج 52، ص 292
4.همان
5.الغیبة نعمانی، ص 173
6.همان
7.همان
8.بحار، ج52، ص 295
برنامههای حکومتی حضرت را در 3 محور میتوان خلاصه کرد:
1. برنامه فرهنگی 2. برنامه اقتصادی؛ 3. برنامههای اجتماعی.
1. برنامه فرهنگی:
در انجام برنامه فرهنگی، مهمترین محوری این برنامه عبارتند از:
الف. احیای کتاب و سنت:
امام علی(ع) میفرمایند: در روزگاری که هوای نفس حکومت میکند(امام مهدی(ع) ظهور میکند) و هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس میسازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن میگرداند و آن را حاکم بر جامعه میسازد.
ب. گسترش معرفت و اخلاق:
امام باقر(ع) میفرماید: زمانی که قائم ما قیام میکند دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقلهای ایشان را جمع کرده و اخلاق آنها را به کمال خواهد رسان.
ج. رشد دانش بشر به طور چشمگیر و بی سابقه:
امام باقر(ع) فرمودهاند: در زمان امام مهدی(ع) به شما حکمت و دانش داده میشود تا آنجا که زن در درون خانهاش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت(رفتار) میکند.
میدانیم که رفتار صحیح ریشه در علم و دانش گسترده دارد که این روایت شریف حکایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهلبیت(ع) دارد.
د. مبارزه با بدعتها:
بدعت به معنای داخل کردن اندیشه و آرای شخصی در دین و دین داری است. آنچه از تمایلات شخصی و هواهای نفسانی وارد دین شده، حضرت مهدی(ع) با آن مبارزه میکنند.
امام باقر(ع) میفرمایند: هیچ بدعتی را وانگذارد. مگر اینکه آن را از ریشه برکند و از هیچ سنتی (پیامبر) نمیگذرد مگر اینکه آن را برپا خواهد داشت.
2. برنامههای اقتصادی:
برنامههای اقتصادی در حکومت حضرت مهدی(ع) به صورت مطلوبی تدوین شده تا اولا امر تولید سامان یابد و از منابع طبیعی بهره بردای شود و ثانیا ثروت به دست آمده به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع شود.
موارد اقتصادی دوران حاکمیت حضرت:
الف. بهرهوری از منابع طبیعی:
در زمان حضرت مهدی(ع) و به برکت حکومت ایشان آسمان سخاوتمندانه میبارد و زمین بی دریغ ثمر میدهد.
امام علی(ع) فرمودند: و چون قائم ما قیام کند آسمان باران میریزد و زمین گیاه بیرون میآورد.
امام باقر(ع) فرمودند: تمام گنجهای زمین برای او آشکار میگردد.
ب. توزیع عادلانه ثروت:
از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی اموال و ثروت بیت المال به طور مساوی بین مردم تقسیم میشود. امام باقر(ع) میفرمایند: وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند،(اموال را) به طور مساوی تقسیم میکند و در میان خلق به عدالت رفتار میکند.
و همچنین فرمودند: امام مهدی(ع) میان مردم به مساوات رفتار میکند به گونهای که کسی پیدا نشود که نیازمند زکات باشد.
ج. عمران و آبادی:
در حکومت حضرت مهدی(ع) تولید و توزیع به گونهای ساماندهی میشود که همه جا به نعمت و آبادانی میرسد.
امام باقر(ع) میفرمایند: در تمام زمین هیچ ویرانهای نمیماند جز اینکه آباد میشود.
3. برنامههای اجتماعی:
در حکومت عدالت گستر حضرت مهدی(ع) برنامههایی براساس تعالیم قرآن و عترت(ع) اجرا میشود که به سبب اجرای آنها محیط زندگی زمینهای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در این زمینه روایات فراوانی رسیده است. که به پارهای از آنها اشاره میکنیم.
الف. احیاء و گسترش امر به معروف و نهی از منکر:
در حکومت جهانی حضرت مهدی(ع) فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد.
امام باقر(ع) میفرمایند: مهدی(ع) و یاران او، امر به معروف و نهی از منکر میکنند.
ب. مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی:
حضرت مهدی(ع) در عمل به مبارزه با فساد و تباهی و زشتی میپردازد، چنانچه در دعای شریف ندبه میخوانیم: "این قاطع حبائل الکذب و الافتراء این طامس آثار الزیغ و الاهواء ...؛ کجاست آن که ریسمانهای دروغ و افتراء را ریشه کن خواهد کرد. کجاست آن که آثار گمراهی و هوای و هوس را نابود خواهد ساخت".
ج. عدالت قضایی:
اوست که قسط و عدل را در سطح جامعه حاکم میکند و همه عالم را پر از عدالت و دادگری میکند.
امام رضا(ع) فرمودند: وقتی او قیام کند زمین به نور پروردگارش روشن گردد و آن حضرت ترازوی عدالت را در میان خلق نهد. پس (چنان عدالت را جاری کند که) هیچ کس بر دیگری ظلم و ستم روا ندارد.
مناسب است در پایان به یکی از تحولات چشمگیر زمان حضرت مهدی(ع) که همانا بهداشت طبیعت و بهداشت روان است اشارهای گذرا داشته باشیم. زیرا یکی از مشکلات جامعه بیش از ظهور امام زمان(ع) وضع تأسف بار بهداشت طبیعت و روان است که در نتیجه بیماریهای واگیر و مشکلات روانی زیادی جامعه بشریت را فرا میگیرد. بیماریهایی مانند جذام، طاعون، وبا، فلج، سکته، سرطان و صدها بیماری خطرناک دیگر. این اوضاع دلخراش و دردناک در اثر آلودگی محیط زیست و در نتیجه به کارگیری سلاحهای شیمیایی. اتمی و میکربی پدید میآید.
امام سجاد(ع) در این باره میفرمایند: هنگامی که قائم(ع) ما قیام کند خداوند عزوجل
بیماری و بلا را از شیعیان ما دور میسازد...
امام صادق(ع) میفرمایند: هنگامی که حضرت قائم(ع) قیام کند خداوند بیماریها را از مؤمنان دور میسازد و تندرستی را به آنان باز میگرداند.
به امید روزی که بتوانیم آن دوران نورانی و سراسر معنوی را درک کنیم.
اصطلاح "آخر الزمان" در گفتارهای ادیان آسمانی مطرح شده است و مراد از آن روز پایانی عمر دنیا (معنای لغوی) نیست؛ بلکه مراد از آن دوره زمانی خاص است که به نحوی معنای آخر بودن را دارد. اصطلاح آخرالزمان به 3 دوره اطلاق شده است:
1. دوره پیامبر خاتم(ص) که دوران پیامبر اسلام تا قیامت را شامل میشود. در این صورت آخرالزمان، یعنی، بعد از آن بزرگوار پیامبر و شریعت دیگری نخواهد آمد و دوره آخرین شریعت است.
2. دوره غیبت و سالهای قبل از ظهور؛ آخرالزمان طبق این معنا پایان دوره ظلمها و فسادها و حکومتهای غیر الهی است و با ظهور، همه مظاهر شرک و ظلم و فساد از بین میرود.
3.دوران ظهور؛ یعنی زمان تشکیل دولت عدل الهی و این حاکمیت تا آخر عمر دنیا برقرار میماند و دیگر از بین نمیرود.