🍂زنده و مرده در فرهنگ قرآن 💫
✳️لِّیُنذِرَ مَن كاَنَ حَیًّا وَ یحَقَّ الْقَوْلُ عَلىَ الْكَافِرِینَ(70- یس)
*⃣قرآن برای آن است تا كسانى را كه زنده اند هشدار دهد و فرمان عذاب بر كافران محقق و ثابت شود. ⚠️
↩️از تقابلی که در این آیه بین 🔺«حیّ؛ زنده»
و 🔺«کافر» وجود دارد🔀
☸ معلوم می شود که این عبارت در واقع این بوده است که
💫برای رعایت صنایع ادبی به این شکل درآمده است
⬅️ آن عبارت این بوده:👇
✴️ قرآن مومن را چون زنده است از نافرمانی و عذاب الهی هشدار می دهد❗️
🚫ولی برای کافر که مرده است اثری ندارد و عذاب در انتظار اوست. 🔥
این همان حیات و مرگ معنوى است
💮 كه از مرگ و حیات ظاهرى به مراتب برتر و فراتر است
✴️و آثار آن گسترده تر و وسیعتر.💯
🔆این حیات و زندگى مختص انسانی است که به معنى «نفس كشیدن» و «غذا خوردن» و «راه رفتن» نیست؛ ❌
❎زیرا اینها اموری اند که در همه حیوانات یافت می شوند.🙉
🕊حیات انسانى
🌹شكوفا شدن گلهاى عقل و خرد و ملكات برجسته در روح انسان و تقوى و ایثار و فداكارى و تسلط بر نفس و فضیلت و اخلاق است، 🌹
و🌟 قرآن پرورش دهنده این حیات در وجود انسانهاست.🎋
💠 نتیجه اینکه در فرهنگ قرآن مومن زنده است و کافر مرده؛♐️
💠مومن حق را می بیند و می شنود و در قلب و اندیشه او اثر کرده و در عمل او ظاهر می شود✔️
♨️ اما کافر و کسی که منکر دین است چون مرده است؛ کر است و کور است و قلب و اندیشه اش هیچ تاثیری از قرآن و کلام حق نمی پذیرد.❌
📌آیه 179 سوره اعراف
🔆فراموشی قیامت را ساده نگیرید!❗️
✳️إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدُ بِمَا نَسُواْ یَوْمَ الحْسَابِ(26- ص)
*⃣ بى تردید كسانى كه از راه خدا منحرف مى شوند، ⚖چون روز حساب را فراموش كرده اند، عذابى سخت دارند. 🔥
📖در این فراز، قرآن کریم به این حقیقت اشاره مى كند كه
💢 گمراهى از مسیر حق💹
👈 ناشی از فراموشى قیامت است
و⚡️ نتیجه اش عذاب شدید الهى است.🔥
🔷بر اساس این آیه فراموشى روز قیامت سرچشمه گمراهی ها است 💢
♨️و هر گمراهى، آمیخته با این فراموشكارى است.🔺
♻️این اصل، تاثیر تربیتى توجه به معاد را در زندگى انسانها روشن مى سازد.💫
📜روایاتى كه در این زمینه در منابع اسلامى وارد شده بسیار قابل دقت است.❗️
⚠️از جمله حدیث معروفى است كه هم از پیغمبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و هم از امیرالمؤمنین على علیه السلام نقل شده كه فرمودند:
📢 «اى مردم!
🔺وحشتناكترین چیزى كه از ناحیه آن بر شما مى ترسم دو چیز است: 🔻🔻
🔴پیروى از هوای نفس
🔴 و آرزوهاى دور و دراز است؛
💢اما پیروى از خواهش نفس، شما را از حق باز مى دارد
💢و آرزوهاى دور و دراز قیامت را از یاد شما می برد.»
📌نهج البلاغه خطبه 42
2⃣دو دلیل عقلی بر وقوع قیامت 💥
✳️وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنهَمَا بَاطِلًا ذَالِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُواْ فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ مِنَ النَّارِ(27)
✳️ أَمْ نجعَلُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ كاَلْمُفْسِدِینَ فىِ الْأَرْضِ أَمْ نجَعَلُ الْمُتَّقِینَ كاَلْفُجَّارِ(28- ص)
*⃣ و ما آسمان و زمین و آنچه را كه میان آنهاست، بیهوده نیافریده ایم؛ این پندار كافران است.
💢 پس واى بر آنان كه منکر آتش دوزخند.
❓آیا كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده اند مانند مفسدان در زمین قرار مى دهیم یا پرهیزكاران را چون بدكاران؟!⁉️⁉️
🔰در این آیات دو دلیل بر وجود و یا ضرورت وجود قیامت اقامه شده است: 🌐
⏹یکی اینکه اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود
✔️ چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت.
🔺 اینکه موجوداتی خلق شوند و از آسمان و زمین این عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ‼️
💯این نظام یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت قدس الهی از چنین بیهوده کاری و عمل لغوی مبراست.❎
⏹ دیگر اینکه اگر قیامتی نباشد و محکمه عدل و پاداش و عقابی برپا نشود ⚖
🔺آنگاه کسی که در این دنیا بد بود و بد عمل کرد فرقی با آنکه خوب بود و خوب عمل کرد تفاوتی نخواهد داشت🔺
↩️ و این از نظر وجدان پذیرفته شدنی نیست.📛
ترنم:
🔆برای اینکه این دو اشکال جدی پیش نیاید
📜 عقل حکم می کند که باید پس از این عالم⚡️
🌐 عالمی باشد که هم هدف این دنیا در آن محقق شود و هم تفاوت بین متقی و فاجر روشن شود.💫
📌ر.ک به المیزان ج17 ص 196 به بعد
⏪برگشت این حرف به این است كه
👺 ابلیس اطلاق مالكیت خدا و حكمت او را قبول نداشته ❌
⬅️و این همان اصل و ریشه اى است كه تمامى گناهان و عصیانها از آن سرچشمه مى گیرد؛ 💥
♨️چون معصیت وقتى سرمى زند كه صاحبش با انکار ربوبیت خدا و با این توجیه که ارتکاب معصیت بهتر از ترک آن است، از حکم الهی سرپیچی کند.🚫
📌ر.ک به المیزان ج17 ص225-226
💫آنچه که ابلیس را ملعون ابد کرد 💫
✳️قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِینَ(75)
✳️قَالَ أَنَا خَیرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِینٍ(76)
✳️قَالَ فَاخْرُجْ مِنهَْا فَإِنَّكَ رَجِیمٌ(77)
✳️وَ إِنَّ عَلَیْكَ لَعْنَتىِ إِلىَ یَوْمِ الدِّینِ(78- ص)
*⃣خداوند متعال فرمود: اى ابلیس! چه چیز مانع شد بر مخلوقى كه من آفریدم سجده نكنی؟❓
تكبر ورزیدى، یا بالاتر از آن بودى كه فرمان سجود به تو داده شود؟ ⁉️
👹ابلیس [گزینه اول را انتخاب کرد و] گفت: من از او (آدم) بهترم،
♐️ چرا كه مرا از آتش آفریده اى و او را از گل.
🌟خداوند به او فرمود: از صفوف ملائكه، از آسمان برین، بیرون رو 💥
كه تو رانده درگاه منى و مسلما لعنت من بر تو تا روز قیامت ادامه خواهد یافت. 🔥
2⃣2. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛❗️❗️
↩️ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد ♨️استکبار او بود.
♨️ استکباری که با اظهار نظر و استدلال در برابر امر الهی وجودش ثابت شد.
🔍 اگر استدلال ابلیس را تحلیل کنیم سر از كفر عجیبى در مى آورد💯
📍 او با این سخن خود در حقیقت به خدا گفت که 🔺برخی از دستورات تو اساس و پایه درستی ندارد (انکار حکمت الهی) 💢
🔺و نیز برخی از دستورات تو کاملا نادرست است معاذالله جاهلانه است (انکار علم الهی) 💢
🔺و من بهتر از می فهمم.💢
3⃣3. کسی که ⚡️عالمانه و از روی عمد⚡️ مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته📛.
❌یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود. 🔥
✅سه درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است👌
1⃣ 1. در پاسخ ابلیس اشاره اى است به اینكه از نظر ابلیس اوامر الهى به خودی خود لازم الاجرا نیستند؛ ♨️
💹بلکه فرامین الهی وقتى لازم الاطاعة هستند كه حق باشند و🚼 چون امرش به سجده كردن، حق نبود پس اطاعتش هم واجب نبود. 💥
خداوندا ❗️ما را از شر وسوسه های شیطان در امان بدار
بارالها ❗️ما را از رذایل اخلاقی پاک بگردان
پروردگارا ❗️ما را از پیروی هوای نفس دورمان کن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ چرا عذاب خدا را جدی نمیگیریم؟
☀️ ارزش روز قدر همانند شب قدر
🌹امام صادق علیه السلام:
لَیلةُ القَدرِ فیِ کُلِّ سِنَةٍ و یَومُها مِثلُ لَیلَتِها
شب قدر در هر سال است، و روزش همانند شبش فضیلت و ارزش دارد.
📗تفسیر نسیم رحمت ص۴۷۳
پس از روز قدر همانند شب آن، نهایت بهره را ببریم با اعمال بسیار با فضیلت و مهمی مانند:
۱-خواندن نماز های واجب اول وقت و به جماعت
۲-تلاوت قرآن با تدبر در معانی و مفاهیم آن با خضوع همراه با تلاش برای عمل کردن به آن
۳-زیارت عاشورا و جامعه کبیره با توجه و حضور قلب
۴- دعاهای مشترک روزهای ماه رمضان که در مفاتیح الجنان است.
۵- دعا و مناجات با خدا و امام زمان با حالت تضرع و خشوع و موضوعات این مناجات میتواند شامل موارد زیر باشد
- تفکر و تضرع در مورد گناهان و غفلت ها و کوتاهی های خود در بندگی و اطاعت خدا و طلب بخشش از خدا و ان شاء الله نیت کنیم که دیگر به طور جدی اشتباهاتمان را تکرار نکنیم
- غیبت امام زمان و نبود او و مشکلات که ما را در بر گرفته و طلب تعجیل در فرج آقا امام زمان
۶- ذکر مصیبتی از امیرالمومنین و امام حسین و واقعه عاشورا و سایر معصومین(ع) و حالت حزن و تباکی گرفتن
۷-خواندن نماز های واجب قضا شده و خواندن قضای نماز شب هایی که توفیق خواندنش را نداشتیم
۸-بسیار صلوات فرستادن و "اللهم عجل لولیک فرج" گفتن
۹- دعا برای تعجیل در فرج و همچنین دعا برای خود و همه مومنین به جهت عاقبت به خیر شدن ، عافیت ، آمرزش گناهان و اینکه ان شاء الله خدا با ما در زندگی آن طور که به صلاح مون هست رفتار کند و ما را از فتنه های آخرالزمانی نجات دهد و توفیقات عالی در زندگی نصیب و روزی ما کند.
۱۰- توسل به ۱۴ معصوم خصوصا امام زمان(عج) و از ایشان بخواهیم برای ما دعا کنند تا بهترین مقدرات ان شاء الله نصیب ما شود.
🔸ان شاء الله که خدا توفیق انجام کار های بالا و دیگر کارهای با فضلیت را در روز قدر نصیب و روزی ما کند تا ثواب و ذخیره بزرگی برای جهان آخرت خود که قرار است تا ابد در آنجا زندگی کنیم داشته باشیم و بهترین مقدرات برای ما ان شاء الله رقم بخورد.