مسألهى گواهى دادن اعضاى بدن در قيامت، بارها در قرآن مطرح شده است. در سورهى فصّلت مىخوانيم: «حَتَّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» «1» هنگامى كه به دوزخ رسند، گوش و چشم و پوست بدن آنان به گناهانى كه انجام دادهاند، گواهى دهند. در سورهى يس مىخوانيم: «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» «2» در آن روز بر دهان كافران مهر خموشى زنيم و دستهايشان با ما سخن گويند و پاهايشان به آنچه كردهاند گواهى دهند.چون در شهادت، بايد در مورد ديگرى گواهى داد، پس معلوم مىشود جوهر وشخصيّت انسان غير از اعضاى بدن اوست كه عليه اوشهادت مىدهند. زيرا شاهد ومشهود بايد از هم جدا باشند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیام ها
🛑1- در دادگاه قيامت، انسان حتى مالك اعضاى خود نيست. «تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ»
«1». فصّلت، 20.
«2». يس، 65.
جلد 6 - صفحه 165
🛑2- گواهىدادن، به درك و شعور نياز دارد. بنابراين اعضاى بدن آنچه را انجاممىدهند درك مىكنند، گرچه ما نفهميم. «تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ»
3- در قيامت، بر تمامى گفتار و رفتار گواه آورده مىشود. «بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»
منتظران گناه نمیکنند
عذاب زبان چشم : سكونى از امام صادق (ع ) نقل كرده است كه پيامبر اكرم (ص ) مى فرمايد: خداوند زبان ر
زیان زبان
زبان : ممكن است كاملا حديث مذكور را شرح دهيد تا بدانم زيان من چيست شايد تنبيه شوم ؟
چشم : گمان نمى كنم .
زبان : بفرمائيد شايد موثر واقع شود.
چشم : آرى ، بسيار ديده شده كه با يك فرمان ميليونها جمعيت از خانه هاى خود آواره گشته و هزاران نفر به هلاكت رسيده و صدها نفر به بدبختى هاى دنيا و آخرت كشيده شده اند.
با يك سخنرانى ، مملكتى سقوط كرد و جدائى خانمانسوزى در ميان مردم افتاده و تفرقه و تشتت در اجتماع بشرى قرار گرفته ، فاصله ها، جنگ و خونريزى ها، در بديها، سلب امنيت ، زندآنها و شكنجه ها، كشت و كشتارهاى بى حد، بى دينى ها، بى بند و باريها ، هرج و مرج ها، قحطى ها، كمبودها، مرض ها، نقص عضوها خسارتها، و هزران زيان ديگر پديدار گشته است .
زبان : مگر اين ضررها تنها از ناحيه من است . از جانب همه شما هم در اجتماع پديدار خواهد شد.
اندامها: نه نه همه اش مربوط به شماست .
زبان : چرا چرند مى گوئيد؟ هر كدام از شما ضررتان بيش از من است .
چشم : تا به حال از ما بى ادبى ديده ايد ولى شما الان بى ادبانه صحبت كرديد. زبان : بايد ببخشيد ولى خواستم بگويم تنها من نيستم كه در اجتماع به شما ضرر مى زنم ، زيان شما هم زياد و به من هم خواهد رسيد.
•﷽•
گفتم که خدا مرا مرادي بفرست
طوفان زده ام راه نجاتي بفرست
فرمود که با زمزمه يا مهدي،
نذر گل نرگس صلواتي بفرست
دورت_بگردم_امام_زمانم
🔴 کدام گناه صغیره است؟؟
📍الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَىٰ
(سوره نجم آیه ۳۲)
📍ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺯﺷﺖ ﻛﺎﺭﻱ ﻫﺎ ﺟﺰ ﻟﻐﺰﺵ ﻫﺎﻱ ﻛﻮﭼﻚ ﺩﻭﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺍﻧﺪ ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺁﻣﺮﺯﺵ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﻭﺳﻴﻊ ﺍﺳﺖ . ﺍﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﻣﺎﺩﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺟﻨﻴﻦ ﺑﻮﺩﻳﺪ ، ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎﻳﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ . ﺍﻭ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ .✳✳✳
📍ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺗﻔﺴﻴﺮﻫﺎﻳﻰ ﺑﺮﺍﻯ" ﻟﻤﻢ" ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻌﻀﻰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ" ﮔﻨﺎﻩ ﺻﻐﻴﺮﻩ"، ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺑﻪ" ﻧﻴﺖ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ"، ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺑﻪ" ﻣﻌﺎﺻﻰ ﻛﻢ ﺍﻫﻤﻴﺖ" ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﮔﺎﻩ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ" ﻟﻤﻢ" ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺻﻐﻴﺮﻩ ﻭ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻋﺎﺩﺕ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﮔﺎﻩ ﮔﺎﻩ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺑﻴﻔﺘﺪ، ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺘﺬﻛﺮ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﻧﻴﺰ ﺗﻔﺴﻴﺮﻫﺎﻯ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻦ ﻭﺍژﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﻫﻮ ﺍﻟﺬﻧﺐ ﻳﻠﻢ ﺑﻪ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻓﻴﻤﻜﺚ ﻣﺎ ﺷﺎء ﺍﻟﻠَّﻪ، ﺛﻢ ﻳﻠﻢ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ:
" ﻣﻨﻈﻮﺭ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﺳﭙﺲ ﻣﺪﺗﻰ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ" (ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﻛﺎﺭ ﻫﻤﻴﺸﮕﻰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ) .✴✴✴
#کلام_وحی
🔺 کلامی از علما
⭕️ آیتالله بهجت
⁉️ترک معصیت چگونه حاصل میشود؟
#کلام_علما
آخرین دیدار عمومی امام زمان عج باشعیان
منبع :روزگار رهایی ج1؛ص ۲۸۷
کتاب الفبای مهدویت
@montzeran
📆تقویم و مناسبتهای فردا📅
🔺فردا دوشنبه:
🔹۲۸ مهر ۱۳۹۹ 🔹
🔹۲ ربیع الاول ۱۴۴۲ 🔹
🔹۱۹ اکتبر ۲۰۲۰ 🔹
💢 آغاز سلطنت ناصرالدین شاه [۱۲۲۷ ش]
#تقویم
سلام مولای من ، مهدی جان
صبح را با تشعشع گرم نگاهتان آغاز می کنم و در پناه لبخند پدرانه و پرمهرتان ، امیدوار و صبور ، دل به دریای زندگی می کنم و ایمان دارم که هر لحظه ، دعای بهشتی شما یاریگر من است ...
تلاش می کنم که در مسیر پر هیاهوی زندگی ، قلب ها را با شما پیوند زنم و دعا برای ظهور سبزتان را بر دل ها و زبان ها جاری سازم ...
مولا!سلام،جز غم دوری ملال نیست
دارم هزار سینه سخن...کو؟مجال نیست
آلوده است آب و هوای جهان عزیز!
آبی درون چشمهی دنیا زلال نیست
مولا!دروغ نه،به خدا یک حقیقت است
«انسان»در این زمانه به جز یک محال نیست
دنیا شده ست انجمن ُگنده لاتها
جایی در این میانه برای «کمال» نیست
طاعون ظلم،روح زمین را جویده است
در چشم این زمانه«عدالت»سوال نیست
«دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و من...»،بی خیال نیست!
در سر هوای وصل تو دارم،همین و بس
چون شیعهی نگاه تو هستم،محال نیست
روحم قیام کرده به شوق ظهور تو
ای نازنین!زمان ظهور و وصال نیست!؟
الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج
🌺#ربیع_الاول
♦️رهبرمعظم انقلاب: بعضی از اهل معرفت معتقدند که ماه ربیعالاول، #ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبداللّه جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
#کلام_رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨سهم امروزمون از یاد مولای غریب
💫💫💫💫💫
🌐 این انقلاب میرسه بدست صاحب الزمان (عج)!
🔸مگر حجت ابنالحسن عسکری به من دروغ میگوید؟!!
استاد رائفی پور
#مهدویت
#در_محضر_معصومین
🔰امیرالمومنین علی علیه السلام :
🔴کسی که به خانواده اش بدی می کند،هیچ امیدی به او نیست.
📚عیون الحکم و المواعظ،ص۴۴۳.
#حدیث_روز
علت نامگذاری هفته وحدت چیست؟
فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی ره، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.
علت نامگذاری هفته وحدت
پیروزی انقلاب اسلامی که در سایه وحدت افراد ملت و اقشار و طوایف آن در اسلام به تحقق پیوست، موجبات وحدت ملل مسلمان را فراهم کرد. این وحدت به صورت حرکت و نهضت اسلامی علیه طاغوت و سلطههای اشغالگران و استعمار منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. در مقابل استعمارگران، از دو طریق در صدد جلوگیری از وحدت رو به رشد ملتهای اسلامی بر آمدند:
تقویت تعصب نژادی و قومی و طایفهای یا ملی گرایی
تحریک تعصبات فرقهای یا شیعه و سنی
چه کسی این روزها را هفته وحدت نامید؟
امام خمینی (ره) در واکنش به این سیاست خصمانه فرمودند: «از ملی گرایی خطرناکتر و غم انگیزتر، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان و القای تبلیغات فتنه انگیز و دشمن ساز بین برادران اسلامی است. بحمدالله تعالی در انقلاب اسلامی ایران هیچ اختلافی بین دو طایفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در کنار هم زندگی میکنند، اهل سنت که در ایران جمعیتش بی شمارند و در اطراف و اکناف کشور زیست میکنند و دارای علما و مشایخ بسیار هستند با ما برادر و ما با آنها برادر و برابریم و آنان با نغمههای نفاق افکنانهای که بعضی جنایت کاران و وابستگان به صهیونیسم و آمریکا ساز نموده اند، مخالف اند. برادران اهل سنت در کشور اسلامی بدانند که عمال وابسته به قدرتهای شیطانی بزرگ خیرخواه مسلمین و اسلام نیستند و لازم است مسلمانان از آنان تبری کنند و به تبلیغات نفاق افکنانه آنان گوش فرا ندهند. من دست برادری به تمام مسلمانان متعهد جهان میدهم».