پاسخ:يک بار ديگر لازم است تذکر دهيم که فرق است بين زندانى کردن زن درخانه و بين موظف دانستن او به اينکه وقتي مي خواهد با مرد بيگانه مواجه شودپوشيده باشد.در اسلام محبوس ساختن و اسير کردن زن وجودندارد.حجاب دراسلام يک وظيفه اى است بر عهده زن نهاده شده که در معاشرت و برخورد با مرد بايدکيفيت خاصى را در لباس پوشيدن مراعات کند.اين وظيفه نه از ناحيه مرد بر اوتحميل شده است و نه چيزى است که با حيثيت و کرامت او منافات داشته باشد و يا تجاوز به حقوق طبيعى او که خداوند برايش خلق کرده است محسوب شود.
در کشورهاى متمدن جهان در حال حاضر چنين محدوديتهايى براى مرد وجوددارد.اگر مردى برهنه يا درلباس خواب از خانه خارج شود و يا حتى با پيژامه بيرو نآيد،پليس ممانعت کرده به عنوان اينکه اين عمل بر خلاف حيثيت اجتماع است او راجلب مي کند.هنگامى که مصالح اخلاقى و اجتماعى،افراد اجتماع را ملزم کند که درمعاشرت اسلوب خاصى را رعايت کنند مثلا با لباس کامل بيرون بيايند،چنين چيز ى نه بردگى نام دارد و نه زندان و نه ضد آزادى و حيثيت انسانى است و نه ظلم و ضدحکم عقل به شمارميرود.
شرافت زن اقتضا ميکند که هنگامى که از خانه بيرون مي رود متين و سنگين وبا وقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشيدنش هيچ گونه عمدى که باعث تحريک وتهييج شود به کار نبرد، عملا مرد را به سوى خود دعوت نکند،زبان دار لباس نپوشد،زبان دار راه نرود،زبان دار و معنى دار به سخن خود آهنگ ندهد،چه آنکه گاهىاوقا ت ژستها سخن مي گويند،راه رفتن انسان سخن مي گويد،طرز حرف زدنش يک حر ف ديگرى مي زند.
آرى اگر کسى بگويد زن را بايد در خانه حبس و در را به رويش قفل کرد و به هيچ وجه اجازه بيرون رفتن از خانه به او نداد،البته اين با آزادى طبيعى و حيثيت انسانى و حقوق خدادادى زن منافات دارد.چنين چيزى در حجابهاى غيراسلام بود ه است ولى در اسلام نبوده و نيست.( مسئله حجاب استاد مطهري)
دستورات اسلام پيرامون آيات حجاب در احياي فرهنگ عفاف و پاكدامني و سلامت خانواده و اجتماع بسيار موثر بوده و تحول چشمگيري ايجاد نمود . « فلما ذاقا الشجره بدت سوء اهتما و طفقا يخصفان عليها من ورق الجنه » آنگاه كه آدم و حوا از آن درخت ممنوعه چشيدند پوشش خود را از دست دادند و به سرعت با برگ درختان بهشتي خود را پوشاندند . لباس پوشيدن شأني ازشئون انساني است و پديده اي است كه تقريباً به اندازه طول تاريخ بشر سابقه و به قدر بهينة جغرافياي امروزين زمين گسترش دارد . اين پديده با خصوصيات مختلف فردي و اجتماعي انسان در ارتباط است و ميتوان آنرا از ديدگاههاي مختلفي از قبيل روانشناسي ، اخلاق ، اقتصاد ، جامعه شناسي ، مذهب ، قانون ، تاريخ و جغرافيا مورد مطالعه قرار داد . از مجموع تحقيقاتي كه بعمل آمده ، مسلم شده كه لباس دست كم پاسخگوي سه نياز آدمي است يكي اينكه او را از سرما و گرما و برف و باران حفظ مي كند ، ديگر اينكه در جهت حفظ عفاف و شرم به او كمك مي كند و بالاخره به او آراستگي و زيبائي و وقار مي بخشد . آيه 30 – از سوره نور چنين مي گويد : اي رسول گرامي به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را از نگاه به مردان نامحرم فرو بخوابانند و دامان خويش را از هوس راني حفظ كنند و زينت خود را آشكار ننمايند مگر آنچه نمايان است و روسري هاي خود را بر سينه و گردن خود بيافكنند تا پوشيده گردد و زيور خويش را آشكار نكنند و ...
حجاب در لغت بمعناي پوشش است و زن محجبة يعني زني كه به گونه اي خود را پوشانيده است . همچنين حجاب نامي است براي آنچه كه بدان ، بدن خود را مي پوشانند . آنچه ميان دو چيز حائل گردد نيز حجاب ناميده مي شود مانند كلام خداوند كه مي فرمايد « و من بيننا و بينك حجاب » و بين ما و شما فاصله اي وجود دارد . فقها اصطلاحاً ستر را كه به معني پوشش است براي زنان بكار برده اند . همين امر موجب شده است عده اي گمان كنند كه اسلام خواسته است زنان پشت پرده و در خانه محبوس باشند و بيرون نروند . پوشش در اسلام بيانگر اين مطلب است كه زن در معاشرت خود با مردان بيگانه بدن خود را بپوشانند و به خود نمائي نپردازند . رعايت اين اصل قرآن زمينه حفاظت و سلامتي خانواده و اجتماع را فراهم نموده است . امام صادق (ع) مي فرمايند : زينت آشكار عبارت است از سرمه و انگشتر . در واقع دين اسلام آن نوع زينتي را كه سبب جلوه گري و خودنمائي زن ميشد و تحريكات و هيجانات اجتماع را زياد مي نمود ، نهي كرده و زينت هاي مخفي را جايز دانسته است استاد مطهري در اين باره مي فرمايد : زينت هاي زن دو نوع است يكي زينتي كه آشكار است نوع ديگر زينتي كه مخفي است مگر آنكه زن عمداً و قصداً بخواهد آنرا آشكار كند . پوشاندن زينت اول جايز نيست اما پوشاندن زينت دوم واجب است
اثرات زيانبار بدحجابي وبي حجابي در جامعه:
افزايش بيماران رواني وافزايش افسردگي و افزايش خودکشي وقتل وجنايت وخيانت به همسر و تولد فرزندان نامشرع و از هم پاشيده شدن کانون خانواده ها وافزايش طلاق ،همه وهمه از آثار برهنگي زنان مي باشد.
وما مي توانيم اين اثرات را در جوامع بي دين وبي مبالات به پوشش وحجاب، از جمله جوامع غربي همچنين درکشورهايي که فرهنگ غرب در آنجا نفوذ ورسوخ کرده است،ببينيم.
يکى از مفاسد بى حجابى ، فساد اخلاق جوانان و گرايش ايشان به انحراف جنسى مى باشد. زنى که با بى حجابى و خود نمائى به بازار و خيابان مى آيد اگر جوانى که او را ببيند، آيافکر کرده ايم به سر آن چه خواهد آمد؟
در کشورهايى که قانون حجاب رعايت نمى شود، افزايش روزافزون بيماريهاى روانى بخوبى مشهود است. آمار وحشتناک خودکشى ها در غرب نيز نشان دهنده ميزان اختلالات روانى موجود در غرب مى باشد.
نتيجه گيري:
از ديدگاه اسلام ، حجاب سبب تحكيم روابط افراد خانواده و برقراري صميميت و همچنين موجب حفظ سلامتي خانواده و بالتبع اجتماع مي گردد و آرامش رواني در برابر هيجانات و التهابات بنيان كن ايجاد مي كند حجاب و نقش آن در استحكام پيوند خانوادگي از جمله اهداف متعالي اسلام است كه بايستي در كانون خانواده ايجاد شود . در اين فضاي صميمي كه خداوند زن را عامل تسكين و آرامش و پيوند در خانه معرفي مي كند و طبق سورة اعراف ، آيه 189 مي فرمايد : او كسي است كه شما را از نفس واحده آفريد و از او نيز جفتي برايش مقرر دانست تا با او انس و آرام گيرد . و در سوره بقره آيه 187 چنين مي فرمايد : آنان بمنزله لباس شما هستند و شماها لباس براي آنان هستيد . حجاب پوششي است كه مردم را در برابر تهاجمات بيروني محفوظ ميدارد . جامعه اي كه فرهنگ پوشش در آن حاكم نباشد و برهنگي در آن رايج باشد ، هم خانواده و هم جامعه را در منجلاب فساد تا ورطه نابودي مي كشاند
وضعيت حجاب در ادوار تاريخ و اديان الهي كه ريشة بسياري از مفاسد اجتماعي ، بي حجابي و عدم التزام به رعايت اين تكليف ديني بوده است، در نهايت پيامدهاي منفي را بر پيكره اجتماعي وارد مي سازد و جامعه را گرفتار تباهي مي كند زيرا در طول تاريخ همواره شكستن حريم عفاف زنان بعنوان يكي از مهمترين عوامل سقوط تمدن هاي بزرگ بوده است . زن بازگي دولتمردان بجاي تدبير امور مملكت وهمچنين انديشه حرمسراها و جمع آوري كنيزان زيباروي از اهداف اصلي اكثريت پادشاهان در تاريخ بشريت بوده است . در صورتيكه در فرهنگ اسلامي ، تشكيل خانواده و ازدواج باعث صيانت و حفاظت اجتماع از انحرافات و متلاشي شدن آن مي شود . امام علي (ع) در اين زمينه در نهج البلاغه مي فرمايند : همانا حجاب و پوشش ، زنان را سالمتر و پاكتر مي گرداند و قرينه ديگري بر تاكيد اين مطلب وجود دارد كه اگر زن حجاب خويش را رعايت ننمايد بوالهوسان همواره در كمين هستند كه مانند گرگان درنده او را صيد نمايند . قرآن نيز درباره زنان پيامبر چنين مي گويد: اي زنان پيامبر با خاضعانه و نرمش سخن نگوئيد زيرا مردي كه در قلبش مرض هست در شما طمع مي كند .
منابع و مآخذ:
1 ـ رشيدي ، حسين، حريم عفاف.
2 ـ السيد الجميلي، سفارشات پيامبر اکرم(ص) به دختران و زنان.
3 ـ رضواني, علي اصغر،حجاب چرا و چگونه؟ .
4 ـ حسينيان ، روح اله، حريم عفاف.
5= مطهري،مرتضي،مسئله حجاب، چاپ هفتادم،تهران. صدرا،1379
6-الگوهاي تربيت-کريمي
7-تفسير نمونه، مکارم شيرازى،
🔴 وای بر دروغگویان
📍وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ
انطَلِقُوا إِلَىٰ مَا كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ
انطَلِقُوا إِلَىٰ ظِلٍّ ذِي ثَلَاثِ شُعَبٍ
لَّا ظَلِيلٍ وَلَا يُغْنِي مِنَ اللَّهَبِ
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ
(سوره مرسلات آیات ۲۸ تا ۳۱)
📍ﻭﺍﻱ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﺮ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ !
[ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ، ﺑﺮﻭﻳﺪ ;
ﻭ [ ﻧﻴﺰ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻱ [ ﺍﺯ ﺩﻭﺩ ﻣﺘﺮﺍﻛﻢ ﻭ ﺁﺗﺶ ﺯﺍ ]ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﻪ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺮﻭﻳﺪ .
[ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ] ﻧﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺷﻌﻠﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﺗﺶ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .✳✳✳
📍ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻋﺬﺍﺑﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻟﺘﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﻳﺪﺷﺎﺧﻪ ﺍﻯ دود ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎﺳﺮ، ﻭ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺭﺍﺳﺖ، ﻭ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﻯ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭼﭗ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻃﺮﻑ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺩ ﻏﻠﻴﻆ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎم ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﺳﺎﻳﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ، ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﻭ ﺧﻔﻘﺎﻥ ﺁﻭﺭ، ﻭ ﺑﺮ ﺧﺎﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻫﺎﻯ ﻏﻠﻴﻆ ﺁﺗﺶ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﮔﺮﻣﺎﻯ ﺷﻌﻠﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﻣﻨﻌﻜﺲ ﻛﻨﺪ .✴✴✴
#کلام_وحی
🔺 کلامی از علما
⭕️ آیتالله بهجت
⁉️ چه کار کنیم از عبادت لذت ببریم ؟
#کلام_علما
🌹رهبر معظم انقلاب: «میرزا کوچک، مرد تنهایی بود که به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا یک نهی بزرگ گفت.» ۱۳۸۰/۰۲/۱۲
🗓 ۱۱ آذر سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی
#کلام_رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 انتشار نخستینبار
📹 ببینید | سردار سلیمانی: اجازه نخواهیم داد در خاک کشور ما، خون فرزندان این ملت به سادگی توسط یک گروه تروریستی بر زمین ریخته شود/ ما صدها هزار نفر آماده هستیم برای عزت و حیثیت این ملت جان بدهیم اما این ملت عزتمند باقی بماند.
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
📆تقویم و مناسبتهای فردا📅
🔺فردا چهارشنبه :
🔹 ۱۲ آذر ۱۳۹۹ 🔹
🔹۱۶ ربیع الثانی ۱۴۴۲ 🔹
🔹۲ دسامبر ۲۰۲۰ 🔹
💢 روز جهانی معلولین
💢 روز قانون اساسی
💢 تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران [۱۳۵۸ ش]
#تقویم
4_435750524105523510.mp3
5.16M
#سه_شنبه_هاے_جمڪرانی
همہ هسٺ
آرزویـم
ڪہ ببینـم از تـو
رویـی 😍
دعاے توسل امشب فراموش نشود
#اللهم _عجـل_لولیڪ_الفـرج
🎤 حاج مهدی میرداماد
@montzeran
🔔#تلنگر‼️
خدا خوب میدونه که ما چه هوای نفس سرکش و لوس و لجباز و احمقی داریم😈
برای همین عواقب گناه رو سنگین گذاشته تا باهاش این هوای نفس ملعون روبترسونیم
و جلوش وایسیم💪
که اگه نترسونیم و جلوش واینستیم اون دنیا باید بصورته(فول HD) این عذابارو از نزدیک
تجربه کنیم
ینی حتی فکرشم ترسناکه چه برسه به...
دکتر تونی گرنت:
اکنون با گذشت یک دهه یا بیشتر، زنان به طرق گوناگون ناگزیر از رویارویی با این حقیقت شده اند که نمی توان به آن وعده هایی که فمنیسم و آزادی نوید داده است، جامه عمل پوشاند.
زن بودن، گرنت، ص ۱۲۶
#پویش_حجاب_فاطمے
✨سهم امروزمون از یاد مولای غریب
💫💫💫💫💫
داستان مرتاض هندی و امام زمان عج!
. استاد ما حجت الاسلام تهرانی میگفت دوران نوجوانی در محضر سیدعبدالکریم کشمیری بودیم این داستان رو زبان خود ایشون شنیدیم
آیت الله کشمیری میفرمود در هند یه مرتاضی بود، این توانایی رو داشت که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم، بهت میگفت که طرف زندهس یا مرده و کجا دفنه. ازش چند نفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد. مثلا آیت الله بروجردی رو پرسیدیم، گفت: کُم کُم. منظورش قم بود. یعنی قم هستش پرسیدیم زندهس یا مرده، گفت مرده. آیت الله کشمیری اهل کشمیر بود و زبان هندی رو بلد بود
این مرتاض این توانایی رو داشت که بفهمه منظور ما چه کسی هست. چون مثلا اسمها خیلی مشترک هستش، شاید تو کل دنیا چندهزار آدم وجود داشته باشه که اسمش محمد باشه و اسم مادرش هم مثلا فاطمه. ولی این شخص میفهمید معنا و منظور چه کسی هست. این قدرت رو داشت که شرق و غرب عالم رو ببینه و میگفت شخص کجاست و آیا روی خاک هست یا زیر خاک
آیت الله کشمیری گفت دیدیم وقت خوبیه ازش درباره امام زمان(عج) بپرسیم ببینیم حضرت کجاست و مرتاض چی میگه. گفتیم مهدی فرزند فاطمه. مرتاض یکم صبر کرد و گفت چنین کسی رو متوجه نشدم. اونی که منظور شماس این اسمش نیست. ماهم دیدیم اشتباه گفتیم، اسم امام زمان محمد هستش، مهدی لقب حضرته، مادر حضرت مهدی هم باید نرجس بگیم نه حضرت زهرا(س)
به مرتاض گفتیم، محمد فرزند نرجس. دیدیم مرتاض بعد از چند لحظه مکث، رنگ و روش عوض شد و یکم جا خورد و کمی عقب رفت چندبار گفت این کیه؟ این کیه؟ گفتیم چطور مگه؟
اینجای تعریف کردن داستان که رسید آیت الله کشمیری شروع کرد به گریه کردن
به مرتاض گفتیم این امام زمان ماست. گفت هرجای عالم که رفتم این شخص حضور داشت، همه جا بود. جایی نبود که این شخص نباشه
اللهم عجل لولیک الفرج
#مهدویت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بی نماز ها گوش کنند...
بسیار تاثیرگذار👌
@montzeran
🔴جنگ با شیـــــــطان ....
جنگ ما با شیطان از محـــــــراب نماز آغاز میگردد.
محراب از ریشهی «حرب» است،
یعنی محراب نماز میدان جنگ ماست و با همان تكبیرة الاحرام نخستین، نمـــــــازگزار همهی قدرتهای ظاهری و مجازی را نفی می کند و به مبدأ همهی قدرتها، ذات ذوالجلال، متوجه می شود.
🌷شهید سید مرتضی آوینی🌷
📚 کتاب گنجینه ی آسمانی، ص209
#نماز_اول_وقت 📿
#التماس_دعای_فرج 🤲
#در_محضر_معصومین
🔰 امام رضا علیه السلام:
🔴به کودک دستور بـده کـه بـا دست خودش صدقه بدهد گر چه به اندازه تکّه نانی یا یک مشت از چیزی باشد؛ زیرا هر چیزی که در راه خدا داده شود اگر با نیّت پاک صورت گیرد، هر چند کم باشد، بسیار زیاد است.
📚اصول کافی، جلد ۴، صفحه۴
#حدیث_روز