از حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام معنی آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» را پرسید، حضرت فرمود:«مقصود، دوستی امیرالمؤمنین علیه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنی خداوند امامت را به آخر می رساند به دلیل آیه شریفه:«الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا» که مقصود از نور همان امام است». محمد بن فضیل میگوید:«عرض کردم:«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ»یعنی چه؟» فرمود:«یعنی خداوند به پیغمبرش دستور داد که لزوم دوستی جانشین خود «امیر المؤمنین» را به مردم اعلام کند، و دوستی وصی پیغمبر «دین حق» است».
عرض کردم «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» چیست؟ فرمود:«یعنی خداوند به هنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ادیان باطله پیروز می گرداند. چنان که خود فرموده:«وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنی خداوند نور خود را با ولایت قائم آل محمد تمام میکند «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» یعنی هر چند دشمنان علی این را نخواهند». عرض کردم:«اینکه میفرمائی تنزیل و ظاهر معنی قرآن است!» فرمود:«آری آنچه که گفتم تنزیل و ظاهر معنی قرآن است».
سوره ملک آیه 30
«قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ؛ مَعِینٍ »
«ای پیغمبر! به مردم بگو:بمن بگوئید:اگر آبی که در دسترس دارید در زمین فرو رود کیست که آب روان برای شما بیاورد؟».
از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است که فرمود:«مائکم، یعنی (ابوابکم) که ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهای رحمت الهی) میباشند «فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنی کیست که علم امام را برای شما بیاورد؟ (و آن درها را بروی شما بگشاید)؟»
سوره صف آیه 9 و سوره توبه آیه 33
«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»
«خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند».
راوی می گوید:از امام هشتم از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی، سؤال کردم. فرمودند:«هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است»، گفتم:«قربانت گردم! کی موقع آن فرا میرسد؟» فرمود:«ان شاء اللَّه هنگامی که قائم قیام کند و چون قیام کند هر جا کافر و مشرکی باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایی که اگر کافری در دل سنگی پنهان شود سنگ صدا میزند ای مؤمن! کافری یا مشرکی در من پنهان شده او را بکش، خداوند او را بیرون می آورد و یاران قائم او را بقتل می رسانند».
از ابن عباس روایت شده که وی در باره آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت:«این در زمانی است که تمام یهودیان و نصاری و پیروان هر کیشی بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعی که دیگر موش انبانی را پاره نمیکند وقتی که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب ساقط میشود و هر جا صلیبی است شکسته میگردد و خوگها معدوم می شود و این بهنگام قیام قائم آل محمد خواهد بود».
سوره نور آیه 55
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً»
خداوند به کسانی- که از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساختهاند وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند چنان که همانند آنها را سابقا خلیفه کرد. و ثابت میدارد دین آنها را که برای آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل بأمن کنیم و اینان هیچ گاه بمن شرک نیاورند».
در غیبت شیخ روایت میکند که این آیه نیز در باره مهدی موعود و یاران او نازل شده.
سوره قصص آیه 5
«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»
«و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم».
در غیبت شیخ از امیرالمؤمنین علیه السّلام روایت میکند که در تفسیر این آیه فرمود:«اینان که در زمین ضعیف گشته اند آل پیغمبرند که خداوند مهدی آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».
*یاد آوری اعمال قبل از خواب*
🌸حضرت رسول اکرم فرمودند؟
هر شب پیش از خواب
۱. قرآن را ختم کنید.
٣ بار *سوره توحید*
2. پیامبران را شفیع خود گردانید.
۱ بار *اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم ، الهم صل علی جمیع الانبیاء و المرسلین*
3. مومنین را از خود راضی کنید.
۱بار *اللهم اغفر للمومنین و المومنات*
4. یک حج و یک عمره به جا آورید.
۱ بار *سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر*)
5. اقامه هزار ركعت نماز
٣ بار *یَفْعَلُ اللهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِه ِ، وَ یَحْكُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ*
ثواب خواندن ایه شهادت قبل از خواب😴
✍️در مجمع البیان از حضرت محمد صل الله علیه و آله
آورده اند که هر کس آیه شهادت
📖سوره آل عمران آیه 18و19
*🕋«شَهِدَ اللَّهُ أَ نَّهُ لآ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَ المَلـآئکةُ وَ أُوْلُوا الْعِلْمِ قَآئماً بِالْقِسْطِ لآ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ»*
*«إِنِّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الاْءِسْلَـمُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکتَـبَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَینَهُمْ وَ مَن یکفُرْ بِـءَایـتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ.»*
را در هنگام خوابیدن بخواند.
خدای تعالی برای او هفتاد هزار ملک خلق می کند که تا روز قیامت برای او استغفار کنند.🕊
💚امام محمد باقر علیه السلام فرموده اند : هر کس سوره قدر را در هنگام خوابیدن 11 بار بخواند خداوند نوری برایش می آفریند که گستردگی آن جهان هستی را در برمی گیرد که در هر درجه آن هزار فرشته است.
و ایشان تا صبح برای قاری این سوره طلب مغفرت می کنند.
📚جامع احادیث شیعه ، ج15 ، ص149
💖از مولایمان امام صادق (علیهالسلام) روایت است که فرمودهاند : هرکس در هنگام خواب سوره *الهاکم التکاثر* را بخواند از فتنه و عذاب قبر ایمن میگردد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ ﴿١﴾
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿٢﴾
کَلا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣﴾
ثُمَّ کَلا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٤﴾
کَلا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ ﴿٥﴾
لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ ﴿٦﴾
ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ﴿٧﴾
ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ ﴿٨﴾
دعای هنگام خوابیدن😴
*«باسْمِکَ اللَّهُمَّ أَمُوتُ وَ اَحْیَا»*
بار الها. با نام تو میمیرم و زنده خواهم شد.
💜آیه آخر (۱۱۰) سوره مبارکه کهف جهت بیدار شدن از خواب به همراه دعای پس از آن توصیه شده است
*🕋« قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً »*، و پس از آن بگوید: *« اللهم أنبهنی لأحب الساعات إلیک أدعوک فتجیبنی و أسألک فتعطینی و أستغفرک فتغفر لی »* و بگوید؟ *« اللهم ابعثنی من مضجعی لذکرک و شکرک و صلواتک و استغفارک و تلاوة کتابک و حسن عبادتک یا أرحم الراحمین»*
📚إرشادالقلوب ج ۱ ص📖 ۹۱
وضو قَبلِ خواب یادِتون نَره😴✋
التماس دعای فرج🤲
أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکْ ألْفَرَج
✨سهم امروزمون از یاد مولای غریب
💫💫💫💫💫
🌐 #توییت_گشت
📌 اولین وظیفهٔ منتظران
◽️ موانع ظهور، بیرون از ما نیست. قدرت بیرون، هرگز به پای قدرت درون نمیرسد و دشمنان بیرونی، قدرتی دربرابر دشمنان درونی ندارند.
اگر موانع اصلی ظهور در درون ما برداشته شده و درونمان قدرت بگیرد بر تمام دشمنان بیرونی، غلبه خواهیم کرد.
چه خوب گفتهاند: #خودسازی اولین وظیفهٔ منتظر است.
👤 محمد #شجاعی
#مهدویت
*🔴🔵 به فکر دیگران باشیم تا مورد توجه امام عصر علیه السلام قرار بگیریم* 😍
🍁 شیخ زین العابدین مازندرانى از شاگردان صاحب جواهر و شیخ انصارى ساکن کربلا بوده است در مورد سخاوت و انفاق او نوشته اند: تا مى توانست قرض مى کرد و به محتاجان کمک می کرد .
🍁 روزى بینوائى به در خانه او رفت و از او چیزى خواست. شیخ چون پولى در بساط نداشت، بادیه مسى (کاسۀ بزرگ ) منزل را برداشت و به او داد و گفت: این را ببر و بفروش!
🍁 دو سه روز بعد که اهل منزل متوجه شدند که بادیه(کاسه) نیست فریاد کردند که: بادیه را دزد برده است. صداى آنان در کتابخانه به گوش شیخ رسید؛ فریاد برآورد که: دزد را متهم نکنید، بادیه را من برده ام.
🍁 در یکى از سفرها که شیخ به سامرا مى رود، در آنجا سخت بیمار مى شود. میرزاى شیرازى از او عیادت مى کند و او را دلدارى مى دهد. شیخ مى گوید: من هیچگونه نگرانى از موت ندارم ولیکن نگرانى من از این است که بنا به عقیده ما امامیه وقتى که مى میریم روح ما را به امام عصر علیه السلام عرضه مى کنند. اگر امام سئوال بفرمایند: زین العابدین ما به تو بیش از این اعتبار و آبرو داده بودیم که بتوانى قرض کنى و به فقرا بدهى، چرا نکردى؟ من چه جوابى به آن حضرت مى توانم بدهم؟!
🍁 بی توجهی به نیازمندان، یکی از شاخص هایی است که موجب نارضایتی امام عصر از ما میشود. در این شرایط اقتصادی قطعا افرادی هستند که باید بیشتر به آنها رسیدگی شود.
@montzeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 «اعتماد به خدا»
▫️گاهی اوقات ما اندازه یه پرنده به خدا اعتماد نداریم.
▫️ما باید وظیفمون رو انجام بدیم، قطعا لطف خدا شامل حالمون میشه.
@montzeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی امام زمان عج
@montzeran
آیت الله تهرانی در درس اخلاق خود با موضوع حیا ضمن انتقاد از رویکردهای تساهلگرایانه، بیشرمی را از مصادیق بیدینی عنوان کرد و گفت:
اگر حیا نباشد؛ نه انسان هستیم و نه متدین.
علمای اخلاق، وقتی وقاحت را از نظر اصطلاح تعریف میکنند، میگویند: «وقاحت عبارت است از عدم مبالات نفس نسبت به ارتکاب محرّمات شرعیّه، قبایح عقلیّه و عرفیّه». «عدم مبالات نفس از ارتکاب» به تعبیر ما یعنی «پررویی». اگر انسان، کاری را که از دیدگاه عقل زشت است انجام دهد، و اصلاً هم به روی خود نیاورد و برایش اهمیت نداشته باشد، انسان پررو و بیحیایی است. از نظر درونی، برای چنین کسی ذرّهای ناراحتی ایجاد نمیشود.
حیا یکی از مواهب الهیه و از مختصات انسان است و به تعبیر صدرالمتألّهین «غریزه انسانیه» است و این حیا «ما به الامتیازِ» انسان از سایر حیوانات است. حیوانات حیا نمیکنند، اما انسان حیا میکند. این موهبت الهیه مخصوص انسان بوده و حالتی برای روح، در ارتباط با عمل زشت است؛ حالا زشتی عمل در ارتباط با عقل عملی باشد یا در ارتباط با شرع باشد، قُبح، قُبحِ عقلی باشد یا قُبحِ شرعی باشد، فرقی نمیکند. این حالت موجب میشود که روح مُنفعِلو مُنکسِر میشود و این حالت نقش بازدارندگی نسبت به آن عمل زشت دارد
اگر هم انسان مرتکب آن کار شده است، باز همین حالت موجب میشود دیگر تکرار نکند و از نظر اثر است که حیا را تقسیمبندی میکنند. اثر به معنایی که مانع ارتکاب عمل قبیح شود یا بر عکس، مانع ترک عمل حَسَن باشد؛ در هر دو رابطه فعل و ترک است
یک انسان حتی غیر مؤمن! هر آدمی که بخواهد انسانیّت خودش را حفظ بکند، باید نسبت به فرزند خود غیرت داشته باشد.اگر بخواهید فرزندانتان را عفیف بار بیاورید، بدانید عفت از حیا نشأت گرفته است، عفت شاخه ای از حیاء است. هر مقدار حیا بالا برود، سطح عفت و پاکدامنی هم بالا می رود. منشأ بی عفتی در جامعه، بی حیایی است. پدر و مادر باید بر سرشان بزنند؛ هیچ کار هم نمی توانند بکنند. تا آن موقع که در محیط خانواده است، در دست والدین است. وقتی که رفت بیرون و در محیط آموزشی قرار گرفت، بدبختی او بالا می رود. بدتر از همه هم محیط حاکم بر جامعه است. رسانه های تصویری، جنایت کارهای جامعه هستند...بفهمید چه کار دارند می کنند. ای پدر و مادر! که به فرزندت علاقه مندی! غیرت داشته باش! او را در بُعد انسانی و الهی اش حفظ کن
رُوِیَ عَن رَسولِ الله صلّی الله علیه و آله و سلّم قال: «إِنَّ الغَیرَةَ مِنَ الایمان؛[1]غیرت از آثار ایمان است.
رابطه حیا و ایمان
حیا و دین، خودش یک بحث مفصّل است. من فقط راجع به رابطه حیا با احکام اشاره کردم، و الاّ رابطه بین حیا و ایمان، رابطه بین حیا و دین، رابطه ای بسیار دقیق و محکم است. که معمولاً در مباحث معرفتی مطرح می شود. رابطه حیا با عقل و قلب و نفس و جوارح هر کدام یک بحث مستقل است. اینها که در بحث ما هست، حیای جوارحی است. بعد هم حیا من الله، حیا من الخلق، حیا من النفس و مطالبی از این دست مطرح است.
حیا، نخ تسبیح ایمان
روایات بسیاری رابطه بین حیا و ایمان را مطرح می کند. روایتی از امام صادق علیه السلام فرمود: «لا ایمانَ لِمَن لا حَیاءَ لَه؛[2] کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد.» حضرت ایمان را گویا برحیاء استوار می کند. در این باره در روایاتی از امام باقر علیه السلام داریم که فرمود: «أَلحَیاءُ وَ الایمانُ مَقرونانِ فی قَرَنٍ وَ أِذا ذَهَبَ أَحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ؛[3] حیا و ایمان دو همراه هستند که هرگاه یکی از آنها برود دیگری به دنبالش خواهد رفت.» یعنی حیا و ایمان به تعبیری با یک نخ، به هم پیوند دارند؛ مثل بند تسبیح که دانه ها را به همدیگر متصل کرده است. اینها تمام، جنبه های کنایی دارد و زیبا هم هست. اگر این پرده حیا دریده شود، دین هم رفته است. مطمئن باشید!علی علیه السلام فرمود: «الایِمانُ و الحَیاءُ مَقرُونَان فی قَرَنٍ وَ لا یَفتَرِقانِ؛[4]حیا و ایمان دو همراهند که از یکدیگر جدا نمی شوند.»
اگر حیا برود، دین هم می رود
اگر حیا برود، دین هم می رود
در روایتی پیغمبراکرم فرمود: «أَلحَیاء هُوَ الدّین کُلُّه[5]» پیامبر اکرم فرمودند: حیا همه دین است. عجب! پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم یک هُویّت درست می کند.(این همانی) اصلاً، دین همین حیا است. می خواهد بگوید که این را بدانید: اگر حیا برود دیگر از دین و ایمان خبری نیست؛ حتی در بُعد اعتقادی. تأثیر حیا نه تنها بر بیشتر احکام است بلکه بر تمام دین تأثیر دارد. حتی نسبت به اصل دین؛ که باید در جای خودش بررسی شود. آیات درباره روابط خانواده، خیلی روشن است که مراقب باشید و نگذارید اطفالتان در خلوت گاههای شما سرزده وارد شوند. مراقب باشید که وقتی آنها می آیند شما در یک حالی باشید که قباحت دارد نباشید. طوری نشود که پرده دری بشود! پرده حیای فرزند را حفظ بکنید و به اینها بیاموزید که با اجازه وارد بشوند و سرزده وارد نشوند.
هشدار؟! نه، اعلام خطر!
راجع به فرزند یک دستور داریم در روایت از امام صادق علیه السلام می فرماید: «عن جعفر بن محمد، عن ابیه، عَن آبائِه قال: قال رسول الله: «أَلصَّبی وَ الصَّبی وَ الصَّبی وَ الصَّبیَّة وَ الصَّبیَّة وَ الصَّبیَّة یُفَرَّقُ بَینَهُم فِی المَضاجِع لِعَشرِ سِنینَ[6]» نقل شده که حضرت از پدرشان و ایشان از پدرانشان نقل کردند که پیامبر اکرم فرمودند: پسر را! پسر را! پسر را! دختر را! دختر را! دختر را! وقتی به ده سالگی رسیدند جایشان باید از همدیگر جدا شود. فرمود: پسر! پسر! پسر! بعد از آن، دختر! دختر! دختر! خیلی مهم است که هر کدام را سه بار گفتند. رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم چه می خواهند بفرمایند؟ وقتی به ده سالگی رسیدند! بین بسترهای اینها فاصله بیندازید، یعنی دو پسر ده ساله را در یک بستر نخوابانید! دو دختر ده ساله را در یک بستر نخوابانید! دقت کنید اول می فرماید: پسرها را! بعد می گوید دخترها را در این سن جدا کنید! این تکرار خیلی روشن و گویا است. اگر بخواهیم ضعیفش کنیم، به خاطر این است که حضرت می خواهد هشدار بدهد. اگر بخواهیم با انصاف تر برخورد کنیم، باید بگوییم: دارد اعلام خطر می کند! جهت این است که وقتی کودک به این سن می رسد، ممیّز می شود. ده سالگی سنّی است که کودک در آن غالباً تمیز می دهد. این رابطه تنگاتنگ ممکن است به پرده داری اش ضربه بزند و در نتییجه به پاکدامنی اش سرایت کند.