لباس سفيد و زرد
۱. در احاديثى معتبر از حضرت رسول صلی الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود: «لباس سفيد بپوشيد كه نيكوترين و پاكيزهترين رنگهاست. ومردگان خود را با كفن سفيد دفن كنيد».[۲]
۲. امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه حضرت على عليه السلام در بيشتر اوقات، لباس سفيد مىپوشيد.[۳]
۳. حفص مؤذّن مىگويد: امام صادق عليه السلام را در مسجد پيامبر در بين قبر و منبر در حال نماز ديدم. آن حضرت لباسى زرد همچون رنگ بِه بر تن داشت.[۴]
۴. زراره مىگويد: امام باقر عليه السلام را ديدم كه لباسى گشاد وعبايى زردرنگ از خز پوشيده بود.[۵]
لباس قرمز وكبود
۱. در حديثى معتبر آمده است كه حَكَم بن عيينه خدمت امام باقر عليه السلام رسيد. حضرت لباس سرخ تيره كه با گل كافشه[۶] رنگ شده بود بر تن داشت. به حَكم فرمود: نظر تو در مورد اين لباس چيست؟ عرض كرد: چه گويم در مورد لباسى كه اگر جوانان شوخ بپوشند ما آن را عيب مىدانيم. حضرت فرمود: «چه كسى زينت الهى را بر بندگانش حرام كرده است؟» سپس فرمود: «چون تازه دامادم چنين لباسى پوشيدهام».[۷]
۲. در روايت ديگرى آمده است كه پوشيدن لباس قرمز تيره، جز براى تازه داماد، كراهت دارد.[۸]
۳. در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: «جبرئيل در روز آخر ماه رمضان بعد از نماز عصر بر حضرت رسول صلی الله عليه و آله نازل شد. چون به آسمان رفت، پيامبر صلی الله عليه و آله فاطمه سلام الله علیها را خواند كه با شوهرت نزد من آييد. هنگامى كه خدمت حضرت رسيدند على عليه السلام را در جانب راست وفاطمه سلام الله علیها را در جانب چپ خود نشانيد ودست آنها را گرفت وبر دامان خويش نهاد. سپس فرمود:
دوست داريد آنچه را كه جبرئيل به من گفت به شما بگويم؟ عرض كردند: آرى اى رسول خدا. فرمود: جبرئيل گفت: در روز قيامت من در جانب راست عرش خواهم بود وخداوند دو لباس بر من مىپوشانَد كه يكى به رنگ سبز وديگرى سرخ همچون رنگ گل است وتو اى على، در جانب راست عرش خواهى بود وبر تو نيز دو لباس همانند لباسهاى من مىپوشانَد».
راوى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: مردم رنگ سرخ را نمىپسندند. امام فرمود: «هنگامى كه خداوند حضرت عيسى را به آسمان برد، آن حضرت دو لباس به همين رنگ بر تن داشت».[۹]
۴. در روايتى معتبر آمده است كه يونس مىگويد: امام رضا عليه السلام را ديدم كه لباسى گشاد وبلند وكبودرنگ بر تن داشت.[۱۰]
لباس سبز سير و سياه
۱. محمّد بن على مىگويد: امام هفتم عليه السلام را در لباس عدسىرنگ ديدم.[۱۱]
۲. ابوالعلا مىگويد: حضرت صادق عليه السلام را در حال اِحرام با بُرد يمنى سبزرنگ ديدم.[۱۲]
۳. در حديث است كه كسى از امام صادق عليه السلام پرسيد: با كلاه سياه نماز بخوانم؟ فرمود: «لباس سياه لباس اهل جهنّم است با آن نماز نخوان».[۱۳]
۴. از پيامبر اعظم صلی الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود: «لباس سياه كراهت دارد، مگر در سه چيز: عبا وعِمامه وكفش».[۱۴]
منبع :
[۱] . ونيز عبا وچادر زنان.
[۲] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۵، ح ۱ و۲؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۵۵، ح ۱.
[۳] . قرب الإسناد، ص ۱۳۴؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۵۶، ح ۶.
[۴] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۲، ح ۱۰؛ قرب الإسناد، ص ۳۰، ح ۳۷.
[۵] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۰، ح ۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۴.
[۶] . گياهى است با برگهاى بيضى شكل وگلهاى زرد رنگ كه گلهاى آن را پس از خشك كردن نرم مىكنندوروى نان مىريزند وگاه به جاى زعفران به كار مىبرند (فرهنگ عميد).
[۷] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۶، ح ۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۵.
[۸] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۷، ح ۵؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۵.
[۹] . مكارم الأخلاق، ص ۱۰۶؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۶۰، ح ۱۶.
[۱۰] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۸، ح ۱۱؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۶.
[۱۱] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۸، ح ۱۲؛ وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۵۹، ح ۹.
[۱۲] . مكارم الأخلاق، ص ۱۰۵؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ص ۲۱۵، ح ۹۷۸.
[۱۳] . كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۶۲؛ تهذيب الاحكام، ج ۲، ص ۲۲۷.
[۱۴] . كافى، ج ۶، ص ۴۴۹، ح ۱؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۶۳.گفتنى است كه چادر زنان در ميان عرب، نوعى عبا محسوب مىشود.
۵. برخى آداب لباس پوشيدن
(مقدّمه:)
پيراهنهاى دراز و بلند پوشيدن وآستين پيراهن را بلند كردن ولباس را براى تكبّر بر روى زمين كشيدن، مكروه وناپسند است. (به رواياتى در اين زمينه توجّه فرماييد:)
۱. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «حضرت امير مؤمنان علی علیه السلام به بازار رفت وبا يك دينار (اشرفى) سه قطعه لباس خريد: پيراهنى كه بلنداى آن تا نزديك بند پا بود، لنگى كه طول آن تا نيمه ساق پا بود، ازارى كه از جلو تا روى سينهها واز عقب تا پايينتر از كمر را مىپوشاند. حضرت پس از خريد، دست به آسمان بلند كرد وپيوسته خدا را بر اين نعمت شكر مىكرد تا به خانه بازگشت».[۱]
۲. ودر حديثى ديگر فرمود: «آنچه از بلنداى پيراهن از قوزك پا مىگذرد در آتش جهنّم است».[۲]
۳. از امام كاظم عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «خداوند به پيامبرش فرمود : (وَثِيَابَکَ فَطَهِّرْ)؛ ولباست را پاكيزه دار.[۳] لباسهاى پيامبر صلی الله عليه و آله پاك وپاكيزه بود، منظور خدا اين بود كه پيراهنت را كوتاه كن تا آلوده نشود».[۴]
و در روايت ديگرى آمده است كه آن را بالا بزن تا به زمين كشيده نشود.[۵]
۴. در روايت حسنهاى از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه: «حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله به مردى از بنى تميم چنين وصيّت كرد: مبادا پيراهن ولنگ خود را بلند ودراز كنى كه نشانه تكبّر است وخداوند متكبّران را دوست نمىدارد».[۶]
۵. در روايتى معتبر آمده است كه امير مؤمنان على عليه السلام هرگاه پيراهن مىپوشيد آستين آن را مىكشيد وآنچه را كه از سر انگشتانش مىگذشت مىبُريد.[۷]
۶. در حديث آمده است كه: «حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله به ابوذر فرمود: هر كه از روى تكبّر، جامهاش را بر زمين بكشد خداوند در قيامت نظر رحمت به او نمىكند. واِزار مرد تا نيمه ساق پاست؛ البتّه تا بند پا هم جايز است، امّا افزون بر آن در آتش است».[۸]
(يادآورى: بهطور كلّى همواره بايد اهداف پوشش لباس را در نظر داشته باشيم ومطابق آن، لباسهاى خود را تهيّه كنيم.
هدف از پوشيدن لباس سه چيز است :
نخست حفظ تن از سرما وگرما وصدمات احتمالى ناشى از برخورد با موانع طبيعى وغير طبيعى؛ اين هدف مربوط به جسم انسان است.
هدف ديگر، حفظ حرمت وكرامت انسانى در برابر ديدگان ديگر انسانهاست، زيرا اگر آدمى به صورت برهنه، همچون حيوانات، در برابر همنوعان خود حاضر شود، از چشم آنان مىافتد وحرمتش شكسته وكرامتش لكّهدار مىشود؛ اين هدف مربوط به روح انسان است.
وهدف سوم، كمك به حفظ پاكدامنى وعفّت همنوعان در سطح جامعه وحتّى خانواده است كه اين هدف بر خلاف دو هدف اوّل، مربوط به ديگران است؛ بنابراين، آنچه به هنگام تهيّه لباس مهمّ است رعايت سه هدف مزبور است؛ ازاينرو لباسهاى تنگ وچسبان هر چند تمام بدن را بپوشاند، پسنديده نيست زيرا نه مايه آرامش جسم انسان است ونه روح ونه افراد جامعه.
همانگونه كه لباسهاى آستين كوتاه كه بيش از حدّ متعارف، آستين آن كوتاه است در انظار عمومى پسنديده نيست.
مختصر اينكه، لباسهاى واجد اهداف سهگانه بالا مورد تأييد اسلام است وآنچه فاقد آن سه هدف، يا برخى از آنها باشد در اسلام سفارش نشده است).